دردناکترین مهاجرت‌های بشری از کمبود آب است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۷/۶/۲۶ کد خبر: 154690 منبع: پرینت

خشکسالی سبب شده است که باشندگان ولسوالی‌ های غورک و شورابک ولایت قندهار خانه و کاشانه را ترک گویند.

دردناکترین مهاجرت‌های بشری از کمبود آب و یا خشکیدن منابع آب است. مهاجرت‌های ناشی از نبود آب تنها مصیبت کوچیدن نه بلکه محو تمدن‌های بشری را نیز سبب می‌شود. وقتی دریای جمنا در هند پس از سیلاب‌های سنگین مسیرش را تغییر داد همه باشندگان شهرِ با عظمت و تاریخی سلطان پور این شهر را تخلیه کردند.

اکبر مدبرترین امپراتور مغولی هند شهر جدیدی در محوطۀ آگره که مسیر جدید دریای جمنا از آن می‌گذشت ایجاد کرد تا مردم بدانجا پناه برند. مغولان وقتی دانستند این شهرک تازه بنا شده آب و هوای خنکتر دارد پایتخت را بدانجا بردند.

سلطانپور بعدها مرکر سلسله ی تغلقیه هند شد هرچند امروز نیز به شهر ارواح مشهور است و با تمام تعمیرهای تاریخی، سنگی و باعظمتش خالی از سکنه حساب می‌شود ولی زیبایی و عظمت این شهر هنوز هم بیشترین درآمد توریستی را دارد.

دیده شود پیامد خشکسالی‌های ما چه می‌شود!

عزیز رفیعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمبود آب
خشکسالی
غورک
شورابک
قندهار
مهاجرت
نظرات بینندگان:

>>>   خشکسالی های کنعان یا فلسطین امروزی نیز سبب شد که آنها مهاجر شده به مصر بروند و در آنجا مثل هزاره ها در افغانستان.کنعانی ها را نیز به چشم بیگانه ها میدیدند.بالاخره حضرت موسی که خودش از جمله مهاجران بود،قوم خود را گرفته و به سرزمین بابایی خودش که کنعان و یا فلسطین بود ،آمد و متوطن شد.
اما در طول تاریخ همیش از طرف امپراطوری های مختلف از بابلی ها گرفته تا هخامنشی ها و یونانی ها و رومی ها و مسلمان های عرب ،مورد تجاوز قرار گرفتند و چندین مرتبه عبادت گاه شان تخریب شد و بعداً در جای عبادت گاه شان مسجد جور شد که بنام بیت المقدس یاد میشود.
اما هنوز هم بیچاره ها نتوانستند این مسجد را تخریب کنند و عبادت گاه خود را دوباره بسازند و از روی مجبوریت در پای دیوار معبد شان دعا و نیاز میکنند.
شبمون شلوم از عبادت گاه یهودیان از شهر هرات.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است