تحصیل براساس لیاقت است نه قومیت
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۷/۶/۲۶ کد خبر: 154687 منبع: پرینت

در هیچ کجای دنیا حق شمول در دانشگاه ها قومی نیست که وزارت دفاع در افغانستان آن را برای هزاره ها قومی کرده است.

در تمام کشورهای جهان معیار تحصیل در مکاتب و دانشگاه ها استعداد است نه نژاد و مذهب چون مطابق قوانین بین‌ المللی حق تحصیل برای هر انسان مطابق قانون محفوظ است و کسی که مانع آن می گردد مجرم شناخته می شود.

اکنون که وزارت تحصیلات عالی مطابق نتایج امتحان کانکور یک تعداد را برای تحصیل در رشته طب به وزارت دفاع معرفی کرده است و در میان معرفی شدگان فرزندان مربوط به قوم هزاره نسبت به دیگر اقوام بیشتر است و وزارت دفاع به شاگردان هزاره جواب رد داده اند و چنین استدلال کرده اند که وزارت دفاع قومی است و حق هزاره ها یازده درصد است.

در اینجا باید گفته شود که سهم هزاره ها یازده درصد چه که در وزارت دفاع از دو درصد عبور نمی‌کند و همه می دانند که در مربوطات وزارت دفاع از صد جنرال یازده جنرال هزاره نیست و شاید از هزار جنرال هم یک جنرال هزاره نباشد پس کجای وزارت دفاع قومی است؟

اکنون در پیشگاه اقوام شریف کشور که خالی از تعصب و غرض و مرض هستند در مقامات بالای کشوری قرار دارند و یا اینکه اعضای پارلمان هستند چنین سوال مطرح می گردد که آیا برخورد وزارت دفاع با فرزندان هموطن شما چگونه بوده است و آیا موافق هستید که در تحصیل هم برخلاف تمام جهان بجای استعداد قوم مطرح باشد؟ اگر باز هم قوم مطرح می گردد باید در تمام تقسیمات امتیازات، قومی برخورد گردد که چنین نیست.

گذشته از همه چیز رهبران، مشاوران و و کلای پارلمان هزاره ها در جریان انتخابات قبلی یک عده‌ شان در کنار رییس جمهور قرار داشتند و اکنون هم قرار دارند و عده‌ای دیگری در کنار رییس اجرایی قرار داشتند و اکنون هم قرار دارند پس چرا این مساله مهم را با رییس جمهور، ریس اجرایی و پارلمان افغانستان مطرح نمی کنند تا یک راه بیرون رفت را پیدا نمایند.

امیدوارم که بخاطر حل این معما هر آدرس را که لازم می بینند مراجعه نمایند آخر برای هر انسان که نام انسان بالای آن گذاشته شده است معلوم است که در هر کجای دنیا تحصیل به اساس لیاقت است نه قومیت و افغانستان نمی تواند از تمام جهان استثنا باشد.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانشجویان هزاره
قومگرایی
تحصیل
نظرات بینندگان:

>>>   اگر شمولیت به لیاقت باشد اینرا همه میدانند که جوانان هزاره ورزیده ترین دربین همه هستند دراکثریت صنوف اول نمره زاره است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است