محرم، عناصر و شرایطِ مبارزه با خرافات
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۵    ۱۳۹۷/۶/۲۵ کد خبر: 154660 منبع: پرینت

ایام محرم، بهانه ای است برای طرح یکسری مقولات که دایما در ذهن و جان مان و نیز در روش و بینش اجتماعی ما خلجان و جریان دارند. پدیده ی محرم و برخی از جلوه های خرافی ناشی از رفتارهای جمعی و باورهای گروهی آن، مهمترین سوژه ای است که فیسبوک نویسان ما را به جدل و جدال وا می دارد. این نوع جدل و جدال، به خودی خود یک فرصت درخور تکاپو می باشد، مسأله اما این است که این نوع رویکرد، بیشتر خلاصه می گردد به یک اکتِ روشنفکری و مَدخل فیسبوکی و نه بعنوان یک سوژه ی فرهنکی ـ اجتماعی اندیشه برانگیز که به تحقیق، تأمل، تفکر و تدبیر مجالِ ظهور و فرصتِ بلوغ بدهد.

تقلیل این بحث در سطح یک پُست فیسبوکی با چند بیان ِ احساسی و حماسی برعلیه حادثه ی عاشورا و یا بر تقدیس واقعه ی کربلا، موجب گردیده که از طرح، تمیز و تشخیص پدیده ی خرافه بعنوان یک گفتمان فرهنگی ـ اجتماعی عاجز و منحرف شویم. بدین رو، منطقِ بیان و استدلال قلمی اغلب فیسبوک نویسان ما از تبیین و درک سوژه ی محرم بشدت احساسی، نابسنده و گمراه کننده است.

فهمِ این پدیده بسیار راهگشا است که کاریزمای شگرفِ محرم را از یکسو بعنوان مُوَلدِ اصلی و پُردامنه ی آیین ها و نمادهای معنا بخش در ادبیات فلکلوریک، عناصر فرهنگی، کنش های عاطفی، همایش های موزون گروهی، پیوستگی های اجتماعی، روح جمعی، روان فردی و بینش عمومی معتقدانش درک کنیم. از جانب دیگر، دریابیم که بستر نیرومند شکل گیری عناصر خرافی در ذهنیت و رفتارهای اجتماعی، ریشه در تصویر پردازی های رمانتیک، روایت های دراماتیک و نمایشهای تراژیکی دارد که روضه خوان ها، ملایان، مداحان، نهادهای مذهبی، متولیان مساجد و تکیه خانه ها، و گروههای صاحب نفوذ و منفعت اجتماعی درطول دوره های مختلف تاریخی، در فرهنگ و رفتارهای جمعی اشاعه داده اند.
بدین رو، برآیندِ عمده ی چنین رویکردی خلاصه گردیده است به دوعصاره ی نمادین: دریکسو، تخطئه ی سوژه ی محرم بعنوان یک امرِ مطلقا خرافی و در سوی دیگر، تقدیس عاشورا به مثابه یک مدخل مطلقا مقدس.

بسیار مهم و حیاتی است که بدانیم اولا خرافات یک امرِ منحصر به آیین ها و رفتارها و کنش های محرم نیست و دوما این موضوع یک پدیده ی بشدت نیرومند، درونزا، سرایت بخش، تخدیر کننده، دیرزیست و سیال است که می تواند مرزهای نازکی میان جهل و جهش ایجاد کند و حوزه ی فرهنگ و بینش و دانش اجتماعی را دچار چالش و فرسایش سازد. شناخت این مرزها، تشخیص عناصر و تعریف نمادها و جلوه های عینی و مبادی ذهنی خرافه می تواند مارا در امر مبارزه با ابعاد مختلف ساختاری آن در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، ذهنی، مذهبی و روان جمعی مجهزتر و آماده تر سازد.

بنابراین، خرافات و مبارزه با خرافات یک ضرورت فرهنگی ـ اجتماعی ولی امری معطوف به چند اصل می باشد:
1. شناخت و تعریف درست از مصداق خرافه است.
2. شناخت و تعریف از "آیین ها"ی قومی، مذهبی و زیست محیطی و تفکیک و تمایز آن از باورها و گزاره های خرافی.
3. نیت و اهلیتِ مبارزه با خرافات.( آیا فردِ مبارزه کننده از توانایی علمی، صداقت عملی و شایستگی فکری ـ نظری لازم برخوردار هست؟)
4. فرم، الگو و زبانِ مبارزه با خرافات.(این که محیط مبارزه در کجا قراردارد؟ کنتکست اجتماعی مبارزه چه شرایط و کنش هایی را ایجاب می کند و بیانی که بعنوان ابزار مبارزه انتخاب می گردد از چه وزن، منطق، ادبیات، فخامت و استحکام و استدلالی برخوردار می باشد؟)
5. برآورد تأثیرات و شعاع نتایج مبارزه در یک فرایند زمانی ـ محیطی.

حمزه واعظي


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
واعظی
محرم
خرافات
نظرات بینندگان:

>>>   هرکس ازهرنام به نفع شان بهره برداری سیاسی میکنند درغیرآن حضرت امام حسین تا آخرحیات شان به نان خشک سیر نبود واین حسینیان فعلی پیروآن حسین گشنه وتشته چگونه صاحب این دارائیها وبلند منزلها شده اند؟ یکروز باید حسینی نباشیم بلکه درتمام عمرحسینی باشیم

>>>   در محرم امنیت را خود بدست گیرید.
5 ت 6 کمر بند امنیتی ایجاد کنید.
ساحه یی به شعاع 2کیلومتر را از هر نوع عراده یی خالی کنید.
در پست های باز رسی فقط یک نفر مسول بازرسی باشد و 5 متر با نفر بعدیفاصله داشته باشد
ساحه یی به شعاع 5 کیلومتر را تحت پوشش امنیتی توسط افراد شخصی قرار بدهید.

>>>   مراسم محرم،به شکل امروزی، در یک کشور سنی مذهب با ۱۵ در صد جمعیت شیعه، امری نگرانی آور است؛ برای مکتب خوانده ها، این نمایشات دردناک، مثل این است که کشور توسط خیمه نشیان بدوی ، اشغال شده باشد؛برای بیسوادان، خونین ساختن سر و بدن،یک امر ضد کرامت بشری است؛ ابوحنیفه، رهبر حنفیان، هرگز این بدعت ها را بر نمی تابد!
حتا من گمان میکنم نوجوانان و جوانان را به دین اسلام،بدبین میکند. خدا عاقبت همه را به خیر گرداند!

>>>   آن چه حمزه واعظی نوشته، برای قلمزنان مثل خودش نگاشته، یعنی موعظه ایست که فقط اهل مدرسه را به کارآید!
برای من کم سواد عامی، این نکته مهم است که آیا ، داعش حق دارد، مراسم محرم شیعه یان را با حملات انتحاری بر هم زند، البته که این حق را ندارد،در صورتیکه این مراسم متمرکز در چاردیوار حسینیه ها باشد!
اما اگر مراسم در خیابان و کوچه و محله باشد و انگیزهء آن قدرت نمائی و تحمیل یک ایدئولوژی وارداتی باشد، هم داعش ، حق سرکوب آن را دارد هم مردم به جان آمده!

>>>   عرب ها مصروف چی هستند:
یک منبع امنیتی مغرب می‌گوید که دستگاه امنیتی این کشور عیضه المنهالی خواننده مشهور نزدیک به خاندان حاکم امارات را در ارتباط با فساد و فحشاء در شهر مراکش دستگیر کرده‌ است.
این منبع گفت که المنهالی در یک میهمانی شبانه در یکی از ویلاها در حی النخیل شهر مراکش به همراه ۱۱ تبعه اماراتی و سعودی و حدود ۳۰ زن مغربی دستگیر شده است.
طبق این گزارش، المنهالی و دیگر افراد دستگیر شده در این ویلا با اتهام فحشاء، فساد و شُرب مشروبات الکولی مواجه استند.
منبع امنیتی مغرب همچنین گفت که افراد دستگیر شده به لوی سارنوالی مغرب ارجاع داده خواهند شد.
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است