حکمتیار ایدیولوژی را فدای منافع برتری نژادی می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۷/۶/۲۲ کد خبر: 154603 منبع: پرینت

حکمتیار ایدیولوژی اسلامی و جهادی را فدای منافع برتری نژادی می کند!
عموما کسانی که پیشوند و پسوند نام های امیر و اسلام را در کنار نام های خود اضافه می کنند در میان مردم و خصوصاً پیروان خود چنین وانمود می کنند که در دین اسلام تمیز رنگ و نژاد مطرح نیست بلکه معیار شخصیت انسان ها در تمام محاسبات تقوای می باشد.

آقای حکمتیار با طرح قومی سازی پارلمان و ادعای اینکه ۹۰ فیصد مردم افغانستان در پارلمان نماینده ندارند به صورت آشکارا مفکوره نژادی خود را بر عقیده اسلامی و جهادی خود ترجیح می دهد و در میان اقوام تفاوت قایل می گردد.

مبنای طرح قومی سازی پارلمان را توسط حکمتیار مسأله غزنی تشکیل می دهد، زیرا در غزنی هزاره ها از قانون پیروی نموده به صورت گسترده در انتخابات شرکت نموده رأی می دهند و مطابق قوانین انتخابات برنده انتخابات می گردند، در مقابل تمام مناطق پشتون نشین زیر سایه و کنترل طالبان قرار دارند و در انتخابات شرکت نمی کنند از همین جهت بازنده انتخابات می گردند.

روی این اصل آقای حکمتیار مسأله قومی سازی انتخابات را برای پارلمان مطرح می کند چون پشتون ها اکثراً تحت کنترل طالبان هستند یا در انتخابات شرکت نمی کنند و یا اگر می کنند هم کم است.

چرا آقای حکمتیار شرکت عادلانه اقوام را در نهاد ریاست جمهوری، وزارت خانه ها، سفارت خانه ها و منابع اقتصادی و فرهنگی مطرح نمی کند؟ در حالیکه می داند تمام ارگانهای دولتی، منابع مالی و فرهنگی در اختیار یک قوم قرار دارد و در این رابطه سکوت اختیار می کند؟

گذشته از همه، در افغانستان تا حالا کدام سرشماری دقیق، علمی و مطابق نورم های بین المللی صورت نگرفته است، پس چگونه و به کدام معیار آقای حکمتیار پارلمان را بین اقوام کشور تقسیم می نماید؟

از جانب دیگر یک تعداد از تاجیک ها، اوزبیک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، هزاره ها و دیگر اقوام افغانستان که در حزب اسلامی حکمتیار تا هنوز باقی مانده اند به این مساله چگونه نگاه می کنند؟

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
حسن علی
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه بعد از۷۰ سال بالاخره درک کردید که گلو یک پشتون متعصب است بازهم خانه تان اباد.
عاقل

>>>   همان قسمی که خلیلی و محقق و دانش خود را در دولت اشرف غنی میدانند،همانطور تاجک ها و هزاره ها و ازبک ها خود را در حزب اسلامی میدانند.

>>>   بین پشتون ها اسلام وکافر .حزب اسلامی خلقی. پرچمی.محاذ ملی .مجددی ها وغیره یکی اند پشتون والی بالاتر از همه نورم هاست.اسلام یک روپوش یا افزار ویاوسیله است دراصل ازاسلام بالاتر پشتونوالی است.نزد حکتیار صاحب شهنواز تنی (باصطلاح ملحد)بالاتر از استاد ربانی(مسلمان) است.
عبید.نجراب.

>>>   جایتعسف است که هنوزهم شما از موره سوخته و ناقز حرف میزنید

>>>   بلى حكمتياراسلام گرااست.هدف ومقصدش اين است كه درجامعه حق تلفى نباشدوحق به حقداربرسد.اگرحكمتيارصداميكند وميگويدكه مردم هرمنطقه به تناسب حقشان حصه شان رابدست بياورندبسياراوازعادلانه است نه قوم كرايانه وفاشستي.مثلا.اگرمردم عزيزباميان ازحصه كه حق دارنددربارلمان, ازان كم و كاسته شوددرين صورت هم ’ حكمتيارازحق كم شده مردم اين ولايت دفاع ميكند واصرار ميداردكه بايدحق وحصه اين مردم كامل داده شود.بنظرم سخنان حكمتيارراهميشه سرچبه ميخوانيم اوراست ميگويدمگر كج توجيه كرده ميشود.اگر ميگويدكه هر حوزه بايد وكيل ونماينده ى درمجلس داشته باشدايااين سخن نامعقول است؟ نميدانم برادرانرا چه شده > اگرحوصله واستعداد طرح ها نداريم اقلاازنظرات وطرح هاي معقول ديگران حمايت خو كنيم > باوركنيد همين بزرگوارانكه رهبرى حكومت واحزاب واقوام راداشتند ودارند(باحفظ واحترام وادب بهمه شان)چون استادسياف استادخليلى محقق صاحب محترم مجددي صاحب قانونى صاحب كرزي صاحب وغيره كدام يكى تاحال مطلب ونظر جامعى رابرای حل مشكل وطن تقديم كرده اند!خصوص جناب استادسياف صاحب كه چقدر زبان فصيح وصارم دارد فقط براى انتقادوسخت گوى طرف مخالفش با نشاط وبا حو صله است مگر برای حل معضله وطن هيچ طرح و نظر بدردبخور ازايشان تاحال نديديم. بهين منوال باقي بزر كان راقياس كنيم .بناءا برادران بايد حق بين باشيم وبيشنهاد هاى سالم ودرست راتاييد كنيم اكرچه ارطرف مخالف هم باشد.الله ج به لطف وكرمش مشكلات هارا حل كند وبما توفيق بدهدكه دست بدست هم داده وطن رنجديده مانراازاين مصيبت برهانيم.
حقجو تخار

>>>   چنانچه در طول حیات سیاسی حکمتیار ثلبت شده که ایشان یک شخصیت ماجراجو مذهبی بوده که این امر از کسی پوشیده نیست وحکمتیار بارها به تنش های قومی دامد زاده اما بارها به شکست فاحش مواجه شده اما هیچگاهی درس عبرت نگرفته است این عنصر مطیع وفرمانبردار آمریکا جنان نفرت شده است که حتی نزدیکانش با او پشت کرده ودرصدد راه های مسالت آمیز با سایر اقوام را دارند.
سروری

>>>   چنانچه در طول حیات سیاسی حکمتیار ثلبت شده که ایشان یک شخصیت ماجراجو مذهبی بوده که این امر از کسی پوشیده نیست وحکمتیار بارها به تنش های قومی دامد زاده اما بارها به شکست فاحش مواجه شده اما هیچگاهی درس عبرت نگرفته است این عنصر مطیع وفرمانبردار آمریکا جنان نفرت شده است که حتی نزدیکانش با او پشت کرده ودرصدد راه های مسالت آمیز با سایر اقوام را دارند.
سروری

>>>   حکمتیار چیزی که هیچ ندارد مفکوه وایدیا لوژی است نه تنها او بلکه همه مردورها وغلامها به سرنوشت او مواجه اند معمولا غلامها ونوکر ها با چند چیز وداع مینمایند ازادی ووطن دوستی ومفکوره وروش سیاسی در غیران انها از سوی موسساتی که استخدام میشوند پذیرفته نمیشوند ومورد باور واعتماد قرار نمیگیرند
پاکستانی ها کمک های شصت در صدی مجاهدین را بنام حکمتیار اخذکرده تمام سلاح های اردوی خودرا عصری نموده وپو لهای ملیاردی را به بهانه ای بودیجه ای کانفدراسیون اسلامی که حکمتیار خواب ان را میدید اورا فریب داده همه سلاح ومهمات ودارای های مجاهدین را غصب کردند اگر حکمتیار مستقل میبود هرکه میخواهد صاحب قدرت ونفود نظامی وسیاسی مستقل باشداما این شانس به حکمتیار یاری نکرد او را از ابتدا ناکام ومامراد ساخته اند دیگران اگر خودرا به اجاره دهند بیچاره حکمتیار را دیگران به اجاره میدهند
جمعه لبیب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است