حزب اسلامی: سهمیه پارلمان هر قوم به تناسب نفوس
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۶    ۱۳۹۷/۶/۲۱ کد خبر: 154572 منبع: پرینت

حزب اسلامی پیشنهاد کرده است برای هر قوم باید به تناسب نفوس آن در پارلمان سهمیه داده شود.

هر چند بنده بعنوان یک مدعی پایبند به ارزش های مردمسالاری اصلا با این طرح موافق نیستم با آن هم ناگزیرم خاطرنشان سازم که برای عملی کردن این طرح در گام نخست باید درصدی نفوس هر قوم تعیین شود. ساده ترین راه آمارگیری درج قومیت ها در تذکره ها است.

خوب است این حزب طرح پیشنهادی خود را بگونه کامل به دولت ارایه بدهد. هر چند سهامی ساختن پارلمان مغایر موازین دموکراسی است با این هم هرگاه هر طرحی در تراز ملی مطرح می شود باید کامل ارایه شود نه ناقص زیرا با توجه به اینکه تاکنون عمدا به بهانه های گوناگون بنا به اغراض سیاسی از امارگیری جلوگیری شده است درصدی اقوام باشنده کشور روشن نیست و هر قوم تلاش دارد درصدی خود را بالاتر از آنچه که هست جلوه دهد‌.

در نبود امار دقیق، سهمیه بندی وکلای پارلمان می تواند منشای کشاکش های بیشتری بر سر این موضوع گردد و این برای کشوری که تا گلو در باتلاق تبارگرایی افراطی غرق است فوق العاده خطرناک می باشد.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سهمیه بندی
نفوس
پارلمان
حزب اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   خوب است سخن معقول است بابد حق به حقداركامل برسد.ديكراينكه اقوام افغانستان هوشيارباشيد ويكجاشويد كه داعش همه را ميكشد نه ننكرهارى ميماند ونه بامياني.

>>>   همه نظرات حکمتیار صاحب قومی است

>>>   بسیار خوب است مگر بعد از سر شماری شفاف و کامل

>>>   طرح خوبی است، آنانیکه برای اکثریت نشان دادن خود، اقوام کوچک را بلعیده اند باید بترسند که این اقوام در برابر چنین یک روند خاموش نخواهند نشست، باید اول هویت این اقوام تثبیت شود و بعداً منحیث شهروندان افغان از حقوق شان دفاع صورت گیرد، اگر این پیشنهاد عملی گردد، اقلیت های قومی بصورت حتم صاحب جایگاه در پارلمان خواهند شد و هیچ تمامیت خواه نخواهد تونست حقوق اقلیت ها را به نفع خود رقم بزند، من منحیث یک شهروند افغان که حقوق اقلیت های قومی را توسط اقوام برتری خواه پایمال میبینم، از این پیشنهاد حزب اسلامی حمایت مینمایم.
میهن زرغون

>>>   کاملا" دقیق وبجا است

>>>   اگر از آمار حقیقی ملت ها با خبر ميشد.هیچ وقت این پیشنهاد را نمی دادند.حتما یک جای گوسفند و بز ها را به آمار شان اضافه کرده خلاصه یک جای دستکاری کردند اگر نی اینقدر با خیالی راحت این پیشنهاد را نمی دادن

>>>   من از از انسان ها وبندگان خدا که ایمان محکم دارند.در مقام های بالای حکومت قرار دارند پیشنهاد میکنم اگر ميخواهنداز آمار دقیق جعميت افغانستان اطلاع حاصل بکنند.یک نفوذ شماری واقعی را برگزار نمایند.و این نفوذ شماری را درايام زمستان برگزار کنند.چون قبایل های کوچی که تا حالا مشخص نشده که مربوط پاکستان است یا افغانستان.و هویت شان مشخص نیست برميگردن به مناطق گرم سیر آنطرف خط ديورند چون خودشان هم میگویند که ماها شش ماه زمستان پاکستانی هستیم( مولوی اختر

>>>   در کدام کشور با امن و ثبات دنیا مجلس قومی است؟
چرا نباید قومییت از طرف مادر منتقل شود که ۹ ماه طفل را حمل می کند و از لحاظ ژنیتیکی تٲثیر زیادتر روی اولاد دارد؟
هیچ قوم خالص وجود ندارد. عدالت نسبت به قومیت کور است. عدالت و امنیت هیچگاه تامین نخواهد شد تا زمانی که تعلقات قومی از بین برود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است