حکومت فقط یک باند فاسد مافیای اقتصادی است
تیم خلیلزاد در حذف اقوام موفقانه عمل کرد و پشتیبانی وسیع مالی و نظامی کشورهای غربی را در این راستا هزینه کرد اما در پینه زدن طالبان به ارگ کاملا شکست خورد. به غربی ها وعده داده بود که بعد از حذف اقوام از قدرت، طالبان دیگر مشکل افغانستان نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۳    ۱۳۹۷/۶/۲۰ کد خبر: 154536 منبع: پرینت

سقوط سه ولسوالی و چندین منطقه در یک هفته و تلفات بیش از 140 نیروی نظامی در یک شبانه روز چه پیامی می تواند برای مردم افغانستان داشته باشد؟

به گمان اغلب طرح گروه های پشتون های ناسیونالیست غربگرا در مقابل پشتون های ناسیونال مذهبی کاملا با شکست مواجه گردیده است. بعد از حادثه بن زلمی خلیلزاد، کرزی و اشرف غنی احمدزی سیاست حذف اقوام و تقویت طالبان را تعقیب می کردند به این امید که از طالبان به مثابه وسیله فشار برای حذف دیگر اقوام استفاده می نمایند و بعد از تضعیف و حذف دیگر اقوام گروه طالبان را به حکومت پینه می زنند و یک حکومت قوی مرکزی را به شیوه امیر عبدالرحمن خان در افغانستان ایجاد می نمایند.

تیم خلیلزاد در حذف اقوام موفقانه عمل کرد و پشتیبانی وسیع مالی و نظامی کشورهای غربی را در این راستا هزینه کرد اما در پینه زدن طالبان به ارگ کاملا شکست خورده است و دیر یا زود شرمسار کشورهای غربی می گرد چون به غربی ها وعده داده بود که بعد از حذف اقوام از قدرت طالبان دیگر مشکل افغانستان نیست. یک کارشناس مشهور آلمانی که قضیه افغانستان را از گذشته ها زیر نظر دارد در مجله شپیگل چنین نوشته است: (... استراتژی جنگی آمریکا در افغانستان با شکست روبرو شده است و تلاش برای کشاندن طالبان به میز مذاکرات با دولت افغانستان نیز تاکنون نتیجه نداشته است.)

کارشناس آلمانی فساد را عامل عمده شکست دولت افغانستان و پیوستن و علاقمند شدن مردم افغانستان به طالبان دانسته چنین می نویسد: (فساد اداری دولت افغانستان را فرا گرفته است و آمریکا نیز نهایتا به سرنوشت شوروی سابق در این کشور دچار خواهد شد...).

از اینکه پیش بینی تحلیلگر آلمانی به حقیقت مبدل می گردد و یا خیر مربوط به آینده می شود در شرایط فعلی آنچه واقعیت است این است که گروه طالبان به هیچ وجه رهبری پشتون های ناسیونالیست غربگرا را نمی پذیرند و همانگونه که گفته ها، وعده ها و وعیدهای شورای صلح برای مردم افغانستان دروغ و بی نتیجه از آب درآمد عنقریب معلوم خواهد گردید که تیم خلیلزاد هم دیگر چیزی در چانته ندارند که برای مردم افغانستان پیشکش کند.

حتی با این تلفات جانی که در این اواخر قوای مسلح افغانستان مواجه است بعید به نظر می رسد که تیم خلیلزاد بتواند انتخابات پیش رو را مهندسی نماید حالا دیگر حکومتی به مفهوم حکومت در افغانستان وجود ندارد و فقط یک باند فاسد مافیایی اقتصادی است که معلوم نیست تا کدام وقت دوام می‌آورند.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تیم خلیلزاد
حکومت افغانستان
مافیای اقتصادی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است