اَبَراُسطوره های تغزلی
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۲    ۱۳۹۷/۶/۱۹ کد خبر: 154511 منبع: پرینت

تاریخ بشر سرشار از "اسطوره" هاست. اسطوره های تاریخی ـ ادبی در ادبیات، اساسا مخلوق ذهن سیال و کمال طلب ادیبان می باشد، اسطوره های سیاسی ـ اجتماعی اما محصول آرزوها ونیازها، عقده ها و شکوه طلبی ها، شورها و شرها وشررها، بلند پروازی ها و رویاها، شکست ها و پیروزی ها، خیالات و خاطرات جوامع و اقوام و ملت هاست که دوست دارند جمال قدرت، قهر، قیام و قهرمانی شان را در کمال اسطوره های خود ترسیم و هویت و همانندی خویش را در هیبت این اسطوره ها تعریف نمایند.

در افغانستان اما با گونه ی های متفاوتی از برسازه ای بنام " ابراسطوره های قومی" مواجهیم. ابراسطوره های افغانی، جانشینان خدا و پیامبرند. از عصمت ذاتی برخوردارند و منبع نور و قدرت و قداست الهی اند. حیات بخشند و دارای معجزات دیجیتالی!
خلسه آورند و خلوص ایمانی را درجان پیروان خود جاری می کنند. خصلت نبوت دارند اما آپدیت شده اند با افکار مدرن امروزی. خالق گفتمان حقوق بشری اند و طرفداران صادق حقوق زن و دختر وبچه!

مدنیت گسترند و عدالت پرور. سراسرِعمر پربار خویش را در جهاد وجنگ بسر کرده اند اما صاحب نظران فلسفه ی دمکراسی اند و رسولان مقولات دمکراتیک.
جملگی رسالت و پیام فراقومی و جهانی دارند اما بدلیل ترافیک سنگین رسانه ای، پیام شان در قندهار و بامیان و پنچشیر وشبرغان گیر مانده است.

کارکرد این ابراسطوره های قومی مملو از عجایبِ "هفتگانه " و "هشتگانه" است؛ به همان میزان که نیروی امیدهای شاعرانه و شورِشاهانه، احساسات غیورانه و روءیاهای حماسی، پیوستگی های سرخوشانه و همذات پنداری های خردمندانه!! را در میان رهروان شورانگیز گسترش می دهند؛ درمقابل، انرژی های متراکم و بی پایانی از: خشم مقدس و خیالات شاعرانه. کنش های رمانتیک و رفتارهای اروتیک. جهش های فلسفی و جنبش های سورریالیستی. مانورهای دراماتیک و فیرهای سمفونیک... نیز تولید می کنند.

خلاصه این که این ابراسطوره های قومی، منابعی سرشار از عناصرِ پست مدرن و ابژه های تغزلی اند... که جلوه های شگرف و غنی شده ی آن را در ادبیات و هنر و فلسفه و گفتمان ملی و بین القومی و تکاملی، هر روز در همایش ها و نمایش های درونی و خیابانی خویش تجربه می کنیم...

حمزه واعظی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
واعظی
ابراسطوره
نظرات بینندگان:

>>>   همزه جان واعظی
من و تو که خوشبختانه یا بد بختانه غرب نشین شده ایم و در لایه صفری جامعه غرب پرازیت وار زندگی میکنیم و به یقین که فرزندان ما هم کمترین علاقه یی به زادگاه من و تو نخواهند داشت بهتر است که بر هموطنان خود که در وضعیت موجود به حد کافی مشکلات دارند فضل کاذب نفروشیم و اگر هنری داریم به کار ببندیم تا نسخه هایی برای درد های گوناگون اجتماعی و فرهنگی و .......... که خود و فامیل بدان ها مثاب هستیم تدارک ببینیم تا فردا همه ذوب کوره اجتماع غرب نشویم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است