مسعود با نبودنش نيز بر سر زبان ها ماند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۷/۶/۱۸ کد خبر: 154472 منبع: پرینت

هفده سال از نبود يكى از معروف ترين "چريک هاى قرن" گذشت. فرمانده ای كه مانند شهرت زيادش، مخالفان و موافقان زيادى هم دارد گاه شير پنجشير، زمانى فاتح جنگ سرد و وقتى هم آخرين چريک روى زمين اما براى دوستدارانش فقط يك نام كافی است، آمر صاحب!

احمد شاه مسعود زندگى پر ماجرایی داشت وقتی مجاهد دره پنجشير بود، زمانی وزير دفاع كابل شد و هنگامی هم فرمانده ضد طالبان اما آنچه در سه دوره زندگى اش او را بيشتر شهره ساخت مقاومت، مقاومت و مقاومت بود.

مسعود جذابيت خاصى داشت، بسيارى ها در اولين ديدار شيفته او شدند اسير روسى مسلمان شد، اسلام الدین نام گرفت و سربازش شد عكاس ايرانى رفيقش شد و سال ها پس از نبود مسعود برایش اشک می ریزد، فیلم ساز فرانسوى عاشقش شد و دشمنان دیروزش ستایشگران امروزش شدند.

موافقانش ايستادگى او در برابر ارتش سرخ شوروى و ارتش سياه طالبان را مى ستايند اما مخالفانش از عملكرد او در جنگ هاى ميان گروهى كابل انتقاد مى كنند چنانچه او خود هم از آنچه در دهه هفتاد خورشيدى گذشت راضى نبود و در سفرش به اروپا در پاسخ به پرسشى گفت: "وقتى انسان عمل مى كند، طبعا اشتباه هم مى كند".

مسعود با نبودنش نيز بر سر زبان ها ماند، آهنگ ساز امريكايى برايش آهنگ سرود، نويسنده تاجيكستانى درباره اش كتاب نوشت، مستند ساز فرانسوى از او فیلم ساخت، عكاس جاپانى از او البوم عكس تهیه كرد، شاعر ايرانى برايش شعر سرود و ده ها تن ديگر درباره اش فیلم ساختند و كتاب نوشتند.

فرمانده مسعود تا زنده بود شكست و پيروزى هاى زيادى را تجربه كرد اما به گپ معروفش پایبند ماند "حتى اگر به اندازه كلاه پكولم در افغانستان جا داشته باشم باز هم ايستاده و مقاومت خواهم كرد".

آخرين سال هاى جبهه مقاومت ضد طالبان و گردآمدن فرماندهان از اقوام مختلف و حتى مخالفان پيشينش در پهلوى او به شهرت هر چه بيشترش افزود. فرمانده مسعود مى گفت دشمن به نام پشتون، ازبک، هزاره، تاجيک ... تفرقه مى اندازد اما رهنماى ما اسلام است و هيچ برترى وجود ندارد مگر براساس تقوا.

شجاعت، ساده زيستى، تقوا و توكل به خدا از ديگر ويژگى هاى فرمانده گفته مى شود او مى گفت "مرد از تقديرش مى نالد، نامرد از رفیقش".

مسلم شیرزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سالروز ترور
مسعود
نظرات بینندگان:

>>>   مسعود یگ شخصی خودخوا فاشیت قوم پرست بود که تمامی بد بختی های امروز را بنیاد گذاری کرده عاملی به وجود آمدند طالبان شد.
زلمی

>>>   دو پسر کاکا بودند یکی خوب و دیکرش حسود بود
حسود نزد درب مسجد امد میشنود که در داخل مسجد از پسر کاکایش توصیف میشود بسیار خفه شد که چرا نام من ګرفته نمی شود باخود فکر ګرد که چه کا ری کند که نامش در مسجد ګرفته شود تصمیم ګرفت امد در محراب مسجد کو ګرد حین برامدن یک یا دو نفر دیدنش
حسود امد نز دیک درب مسجد کوش داد کو را در مسجد و در و در محراب کی. کرده نامش ګرفته و یاد میشود خوش شد و کفت شکر خدا که نامم در مسحد ګرفته شد
نام از مسعود خوش است که یاد میشود از کلبدین خان ، دوستم محقق و مزاری و غیره نبز یاد میشود. جهاد ګرده ....خوردی که جهاد ګردی دست اورد و افتخارت را بکو دزد خاین بودین و هستنین
درد اور است حکومت هم از خودش دولت هم از خودش اردو هم از خودش ببیند که این افراد بز بندوبار کی است کی سازماندهی میکند کی صلاح برایش میدهد کی موتر برایش میدهد
طالب و داعش و غیره چه کناه دارد تمام شان یکی است
امریکایی ها را اوردید افغانستان تباه بود ایران ، پاکستان روسیه و تمام همسایه ها را از برکت جهاد خود تباه و برباد نموده و میناماید
خدا کرزی زنده در اتش در بته ولی نه مره اما بسوزه که منطقه و جهان را به تباهی ګرفته است
احمدی از کابل افغانستان

>>>   واقعن چنین بود قهرمان ملی کشور احمدشاه مصعود واقن مسلمان و مجاهد راه خدا و ازادی کشور اش بود در بین مجاهدین شخصیت خاص بخودش بود تفرق و نفاق قومی و زبانی و سمتی و منطقوی را هرگز در دل نداشت ازاده مرد تاریخ کشور ما بود نامش جاویدان یاد اش گرامی باد و روحش شاد و جنت الفردوس را خداوند جایش کند.

>>>   همین اوباش هائیکه امروز سی نفر را درشهر زخمی ساختند رابه غزنی وقندز وبغلان بفرستید تا درانجا فیر کنند !

>>>   مسعود با نبودن اش هم مردم را به قتل ميرساند.

>>>   بسیاری از مردمان سر زبانها هستند
مثلآ : هتلر، اتاترک، استالین، عبدالرحمن خان، استاد اولمیر. غزاله جاوید ، حبیب استالف، تره کی و هزاران هزار دیگر
مهم اینست که مثبت و یا منفی
شاید برای تو قهرمان باشد لیکن فراموش نکنی که هزاران هزار کابلی که توسط فیر های راکت و توپ و تانک و دهشکه از بالای کوه تلویزیون جانها و عزیزان خود را از دست داده اند و تباه شده اند

>>>   سلام.
جای تآسف است مسعود بزدل در زنده کیش کابل را بخاک وخون آلوده کرد ومردم را بقتل رسانید.حال برادران وکاسه لیسانش نیز همه ساله از آن پیروی وتجلیل میکنند .وزخم های مردم را تازه میکنند.خداوند از ایشان سخت باز خواست کند.
باشنده کاپیسا.

>>>   مسعود یک مرد جنگی دوران خودبود وی قهرمان جنگ داخلی بود قهرمان ملی غازی امان الله خان بود

>>>   ای کاش که به هواداران خود هم توصیه میکرد که بعد از مرگم بکسی حیانت نکنند ووفاداربه اسلامیت ودوره جهاد خویش باشد نه وفاداریه بدست آوردن کرسی سرمایه بلدنگ ها زن ها ودختر های مقبول و غیره وغیره که امروز دارند
جلال پنجشیری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است