هدف از حملات راه اندازی جنگ های فرقه ای است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۴    ۱۳۹۷/۶/۱۸ کد خبر: 154457 منبع: پرینت

اگر همانطوری كه آگاهان و برخی مسوولان دولتی می گويند هدف از اين حملات راه اندازی جنگ های فرقه ای باشد جلوگيري از اين فتنه نيازمند ايجاد يک ايتلاف غيررسمی ميان مدرنيست ها، روشنفكران دينی و علمای سنتی است.

مدرنيست ها، روشنفكران دينی و علمای سنتی عليرغم همه ی اختلافاتی كه با همديگر دارند می توانند در مبارزه عليه افراطيت مذهبی متحد غيررسمی همديگر باشند. مدرنيست ها و روشنفكران دينی در شهرها حضور ملموس دارند. علماي سنتی را اما می توان در روستاها شناسايی كرد و از نفوذ آنها عليه وهابيت و سلفی گری سود برد.

علمای سنتی بشدت با وهابيت مشكل دارند. يادم می آيد در ساليان قبل وقتی ملايی متهم به وهابيگری می شد كسي حاضر نبود پيش نمازش قبول كند و يا شاگردی برای فراگرفتن علم دين نزدش زانوي تلمذ بزند. وهابيگری برچسپ ننگ آوری بود كه همه می كوشيدند از آن خود را دور نگهدارند.

ملايی را می شناسم كه در جوار روستای ما در خنجان زندگی می كند. او پس از آنكه از مدارس پاكستان فارغ شده و به كشور برمی گردد توسط علمای منطقه به وهابيگري متهم می شود. آن ملا پير و فرتوت شده است اما هيچ كسی تا هنوز حاضر نشده به امامت او نماز بخواند.

عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ فرقه ای
حملات
وهابیت
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است