هزاره ها به آخر خط رسیده اند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۲    ۱۳۹۷/۶/۱۷ کد خبر: 154422 منبع: پرینت

به آخر خط رسیده‌ ایم. این روزها نسل‌کشی هزاره‌ها بر کسی پوشیده نیست حمله‌ی هدفمند گروه‌های تروریستی و بی‌مسوولیتی حکومت، هزاره‌ ها را در معرض نسل‌ کشی آشکار قرار داده است.

هزاره‌ ها به دلیل گسست ساختار موثر سیاسی دچار پراکندکی کشنده‌ای شده‌ اند به همین دلیل از سازه‌های قدرت خود غافل شده و بگونه‌ای همه مستاصل‌ اند برای خروج از رخوت و خودارزیابی مجدد نیازمند شوک بزرگ هستیم. تا زمانی سخنی به مقیاس قدرت واقعی خود -کتله‌ی کلان مردمی و سرزمینی- نداشته باشیم دیده و ارزیابی نمی‌شویم. تا داعی برای تاثیرگذاری در سطح ملی و معادلات جهانی نداشته باشیم شمرده نمی‌شویم.

برای دستیابی به این هدف:

1. ایجاد آدرس قدرتمند هزارگی: یکبار دیگر مردم به صحنه بیایند، همدیگر را بیابند و آدرسی ایجاد کنند که صدای هزارگی باشد، فارغ از دسته‌بندی‌ها و صف‌های موجود. مردم باید همدیگر را بیابند، حلقه‌های زنجیر را به هم پیوست دهند، سر رشته را به دست بگیرند چیزی شبیه کنگره‌ی اضطراری قومی باید برای ایجاد آن همفکری کرد.

این آدرس باید بر محور منافع کلان مردمی شکل بگیرد و مرکز تصمیمگیری‌های کلان سیاسی باشد و بتواند بر دولتی‌های ناکارامد هزاره‌ فشار بیاورد، وادار به کنش‌های بجا و به موقع بکند. در طول چهار سال بخش مهم روشنفکران جامعه از ستم سیستماتیک گفتند و داد زدند اما محقق و تیم بی‌تجربه و خودخواه دانش همه را به سخره گرفتند، هر کدام از منتقدان را به نحوی خواستند ساکت کنند.

2. طرح خواست‌های وکلا، قاطع و روشن: با اعلام موضع روشن و صریح با حکومت و مجامع بین‌المللی در مورد در تامین فوری امنیت هزاره‌ ها وارد گفتگو باید شد؛
1) تعریف صریح دوست و دشمن از سوی دولت؛ در قدم نخست دولتمردان هزارگی تکلیف خود را با مردم روشن کنند. دولت یا با ما است یا با تروریست‌ ها.
2) توقف آزادی تروریست‌های خطرناک، محاکمه و مجازات آنان.
3) اعلام مناطق هزاره‌نشین بعنوان منطقه‌ی ویژه‌ی امنیتی و محافظت‌شده با تدبیر ویژه‌ و نیروی انسانی متخصص و کافی.
4) اجرای پیمان استراتژیک امریکا و تعهد نیروهای خارجی.
5) شناسایی فوری مقر گروه‌های تروریستی خطرناک مانند داعش، شبکه‌ی حقانی و... و اقدام‌های عملی برای نابودی این شبکه‌ها.
6) شکلگیری نیروی دفاعی هزارگی با امکانات کافی دولتی برای حمایت و پشتیبانی نیروهای دولتی.

محمدی شاری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مردم هزاره
نسل کشی
نظرات بینندگان:

>>>   ماهزارگی ها باید منطقه خود(دشت برچی) را خود مختار اعلان نمایم دروازهای مرزی ساخته شودکارت های هویت برای هریک از مردم ساحه غرب داده شود تا حین ورودبدون کارت برای ایشان اجازه دخول به ساحه داده نشود ونماینده های ساحه باید دردروازه های ورودی موظف باشند تا اشخاص منطقعه را شناسائی نموده اجازه دخول داده شود تا جلو این دسیسه های شوم گرفته شود
احمد از برچی

>>>   هزاره ها اگر مخواهد از این کشتار های هدفمند رهای یابد و کام یاب باشد اول باید یک منطقه استراتجک در تحت سیتره خود داشته باشد.اول یک برنامه استراتجک و دور اندیشی با اراده قاطع داشته باشد۰هزاره ها اول باید روی یک برنامه جدی و بر نامه ریزی شده از کابل به ولایات شمالی مانند مزار تخار وقندوز و فاریاب نقل مکانی کند تا بتواند برای بقای خود ونسل های بعد کاری کرده باشد و بقای اینده خود را تظمین کند در غیر این همین اش است و همین کاسه. بنظر من این قتل عام های هدفمند کار خود حکومت است اگر کاری خودی حکومت نیست چرا در عوض این کشتار هاداعشیان در بندرا اعدام نمی کند؟؟؟ پس معلوم است که در کفش خودی آقای غنی ریگ هست. اینکه اقای غنی میگوید غرب کابل را منطقه حفاظت شده درست میکند یک عوام فیربی بیش نیست. مردم خود باید دست بکار شود ونقل مکانی کند و از قتلگاه کابل بیرون شود.
خیر اندیش سیدنی استرالیا

>>>   7) متحد شدن با تمام اقوام غیر هزاره، زیرا به تنهائی هیچ کاری از دست هیچ قوم ساخته نیست. این پیشنهاد های شما هزاره ها را بیشتر به انزوا گرائی می کشاند و بیشتر هدف دشمنان قرار میگیرند. متأسفانه سترادیژی چیزفهم های هزاره درین 17 سال گذشته همین بود، یعنی فقط خود شان، با بقیه کاری نداریم.

>>>   مطمین باشیدنوبت شماهم میرسد. هزارهها نمیخواهند از دگر اقوام ساکن دراین دیار خودراجدابدانند اما پروژه که درحال تطبیق شدن است هزاره ها را ازدگران جدا ساخته و مورد قتل عام قرار میدهد. بنا هزاره ها مجبور هستندتابرای ادامه حیات فرزندان خود راه های حلی را جستجو کنند این عمل هزاره ها نی شوخی است و نی بی حرمتی به دگران اما اشعار و عمل پیر مرد برای فرزندان شان درافغانستان درست است اگر خودرا از هزاره ها برتر دانستی و فکاهی گفتی مطمین باش که چوب های تک تک شکننده است نوبت شما هم میرسد . هزاره ها دانش جو است بجز از دانش دگر بهانه برای زندگی کردن خویش ندارند اما بستن دروازه های معارف ا به روی فرزندان شان زندگی بد تر از مرگ میدانند باید چاره جست . هزاره ها میخواهند تا تمام هم دیاران شان از تعلیم برخوردار باشند اما متاسفانه جاهلان و کور دلان میخواهند تعلیم را در افغانستان به صفر رسانده و میدان تاخت و تاز خود را وسعت بخشد حالا قضاوت بدست تمام کسانی که علم را وسیله رفاح و آسایش انسان ها میداند که هزارههابا این وضعیت جه کند ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است