تنش های ناتمام کمیسیون و کنترل ارگ بر انتخابات
حکومتی که با سرکوب رهبران قومی، شمال را توسط طالب به ناامنی می کشاند، چگونه ناتوان در برابر چند معترض می شود؟ آیا هرج مرج های ناتمام پیرامون کمیسیون انتخابات نیز سازماندهی شده در جهت کنترل کامل انتخابات آینده است؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۴۶    ۱۳۹۷/۶/۱۴ کد خبر: 154339 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،انتخابات در افغانستان دوران جدید همواره با چالش های بزرگ همواره بود و با وجود اینکه نمادی از دمکراسی و پانهادن به مدرنیته می باشد اما نظام تک قومی و مستعبد حاکم بر کشور هیچ گاه اجازه نداد که شفافیت در روند انتخابات نمود پیدا کند.

و در حالی که حذف نام "مستقل" از کمیسیون انتخابات نشان دهنده وابسته بودن آن به نهاد قدرت است فساد عمیق در کنار قوم گرایی شاخصه کمیسیون و به طبع آن روندی است که از نمایندگان گرفته تا رییس جمهور را تعیین می کند و هرچند رای ها در صندوق نقش کم رنگی در به قدرت رسیدن رییس جمهورها و نمایندگان مجلس داشت تاثیر مستقیم اشرف غنی بر انتخاب رییس و کارمندان این کمیسیون اولین گام بر مهندسی دقیق ارگ بر انتخابات می باشد.

پس از حذف نام 35 تن از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه میزان سال جاری برگزار شود دفتر اصلی کمیسیون و دفاتر ولایتی با تجمع معترضین بسته و نشست اعضا در خانه رییس این کمیسیون برگزار شد.

اینکه بر چه اساس با وجود نظام حاکم که حامی و هدایت کننده کمیسیون انتخابات می باشد، نامزدان حذف شده توان مسدود کردن دفاتر این کمیسیون را دارند باید گفت که اشرف غنی هم این کمیسیون را تهی از اختیار کرده و هم با اهرم فشار تهدید از آن، ابزاری برای تمسخر دمکراسی ساخته است.

در همین راستا، فساد و معامله هایی که از ابتدای کار کمیسیون جدید رخ داد و به ثبت نام های قومی در ولایت های غیرپشتون انجامید کمتر کسی امید به شفافیت و پیروزی نامزدان با آرای مردمی دارد چه برسد به شفافیت و اصلاح روند انتخابات.

از جانب دیگر، حکومتی که شمال امن را با جابه جایی نیروهای طالب و داعش از راه سرکوب رهبران قومی و سیاسی غیرپشتون به ناامنی و جنگ می کشاند و قدرت حذف و خانه نشینی مخالفان هرچند قدرتمند را دارد چگونه مانع مسدود کردن دفاتر کمیسیون انتخابات از تجمع معترضین ندارد؟ آیا هرج مرج های ناتمام پیرامون این کمیسیون نیز سازماندهی شده در جهت کنترل کامل انتخابات آینده است؟

زمانی که غزنی به بهانه اختلاف های قومی از دایره انتخابات خارج و سپس در کوتاه ترین زمان صحنه حمله و غارت در بی تفاوتی حکومت می شود هیچ رویداد دیگری با مدیریت ارگ که در افغانستان و در ارتباط با انتخابات رخ می دهد، شوکه کننده و ناممکن نیست.

از سوی دیگر، بحران پس از حذف برخی نامزدان ریشه در بی کفایتی و ضعف در مدیریت این کمیسیون دارد، کمیسیون شکایات انتخاباتی نتوانست و یا نخواست دلایل اتهام های وارده بر حذف را به 35 تن نامزد تفهیم کند.

انتخابات پارلمانی که با وجود ناامنی گسترده و تنش های سیاسی ریشه در بی اعتمادی قومی به احتمال زیاد دستخوش تغییر در تاریخ خواهد شد چالش های بزرگتری بر سر راه دارد از تهدید رهبران قومی و سیاسی گرفته تا احزاب مخالف حکومت تا احتمال شرکت پایین مردم که می تواند نقض کننده آمار ده میلیونی مورد ادعای حکومت از ثبت نام شدگان باشد.

آنچه بر روند انتخابات در ولایت ناامن غزنی و درگیر با اختلاف های قومی گذشت آینه تمام نما از افغانستانی است که با وجود حکومت به اصلاح مشروع، قانون اساسی و پارلمان گرفتار با رهبرانی می باشد وابسته به تروریست که راه بقا را در از میان بردن باقی اقوام و رسیدن به کشور پشتونیزم می دانند.

بنای دوران جدید در نشست بن از ابتدا بر اساس تقویت دگرباره طالبان با هدف نابودی رهبران سیاسی و قومی غیرپشتون و برقراری حکومت تک بعدی بود و برهمین اساس، تمامی انتخابات با فساد برگزار و در قدرت نمایی مقام های تعیین شده به بحران کشیده می شود.

و حال که دفتر کمیسیون انتخابات در نظاره حکومت توسط معترضان بسته می شود و سپس با صرف زور نظامی و هزینه های انسانی بازگشایی، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سازماندهی بی مانند و غرق در تقلب برگزار خواهد شد زیرا رهبرانی که باید در کنار مردم و حفظ بقا متحد شوند همچنان چشم به الطاف رهبران پشتون و رسیدن به مقام های پیش پا افتاده دارند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین تعریف که برای حکومت موجوده افغانستان تاحال دیده ام این است
++++++++
«کلیپتوکراسی» یا دزدسالاری :
نوعی از حکومت است که بر پایه ٔ غارت اموال عمومی و تاراج منابع ملی بنا شده است.
این نوع حکومت بیشتر در کشورهای توسعه نیافتهٔ دارای رژیمهای دیکتاتوری، سرزمین‌هایی که مردمش از سطح آگاهی اندکی برخوردارند و به حقوق خود واقف نیستند و از بلوغ سیاسی و فرهنگی فاصله دارند و همچنین اقتصاد آنها دولتی است دیده می‌شود. همسنگ فارسی مناسب و رسا برای این مفهوم ، «دزد سالاری» یا «یغما سالاری» است.
از مشکلات و آسیبهای کلپتوکراسی یکی این است که در آن فساد از سطوح مدیریتی کلان به خُرد گسترش می‌یابد و در جامعه شایع می‌شود و هرکس که به منابعی دسترسی دارد، بسته به میزان نفوذ و توان و جایگاه خود دست یغما و چپاول بدان می‌یازد، پدیده‌ای که خود تباهی جوامع و سقوط اخلاقیات آن را به دنبال خواهد داشت.
دیگر این که چون مبالغی که توسط سردمداران و صاحبان پست و قدرت به تاراج می‌رود همه از منابع عمومی است که بایستی خرج پیشرفت و توسعه شود، بنابراین سطح و کیفیت زندگی و میزان برخورداری مردم به شدت رو به کاهش می‌نهد و رفاه و امنیت اجتماعی در سطح پایینی قرار می‌گیرد.
علاوه بر این به علت دست داشتن صاحبان اصلی قدرت در فسادها، اجازهٔ شفافیت در اقتصاد داده نمی‌شود تا به راحتی به سودجویی‌های خود بپردازند و نتیجهٔ این است که اقتصاد در این کشورها انحصاری، مریض، فاسد، غیرشفاف و ناایمن است.
مشکل دیگر این است که به علت نبود سیستم بوروکراسی درست و مراجع بررسی‌کننده در این موارد و عدم وجود عدالت، کسانی که بر مشاغل دولتی می‌نشینند در هر جایگاهی که باشند بر گردهٔ مردم سوار شده و بر آنان ظلم می‌کنند و درعین حال وظایف خود را انجام نمی‌دهند.
برآیند همهٔ موارد یاد شده این است که در این جوامع فساد، دزدی، رشوه‌خواری و رانت‌بازی رواج می‌یابد و نیز طبقه‌ای ناراضی به‌وجود می‌آید که همان عامهٔ مردمند.
این طبقه براین باورند که حقوقشان ضایع شده و عده‌ای در کشور حقشان را می‌خورند و به ایشان ظلم می‌کنند.
بنابراین، این گروه هم در هر جا که بتوانند دست به تلافی زده و با تخریب کردن، دزدی، درست کار نکردن، کوتاهی در انجام وظایف، کم‌فروشی و احتکار خشم خود را فرو می‌نشانند و با این توجیه که «حق ماست، همه می‌خورند چرا ما نخوریم» خود و دیگران را قانع می‌کنند.
اینگونه است که اقتصاد یک کشور به سراشیب سقوط و تباهی می‌غلتد و دچار رکود می‌شود.
بدین‌ترتیب فساد اقتصادی و سیاسی در این جوامع تبدیل به فرهنگ غالب شده و جزئی جدانشدنی از زندگی روزمرهٔ مردم می‌شود و فرهنگ و اخلاقیات از آن رخت می‌بندد. بزرگترین مشکل این نظامهای حکومتی «سقوط اخلاقیات و انسانیت» است
( ر )

>>>   عطايى
در افغانستان نوبت انتخاب یک رئیس جمهور غیرپشتون رسیده است. جای‌گزینی غنی با یک پشتون دیگر با رای تاجیک، هزاره و اوزبیگ فقط بازتولید اشرف غنی است و باعث تحول جدی و بنیادی در معادلات قدرت نخواهد شد. یکی از ملاحظات جدی در انتخابات بعدی باید غیرپشتون بودن رئیس جمهور باشد.

>>>   Majidy
صد در صد اگر پشتون به حقوق دیگر اقوام احترام دارد و به برادری و برابری ایمان دارد بعد از هجده سال از یک برادر غیر پشتون خود حمایت کند . دیگر پشتون ها با شعور نسل نو بیار و هوشیار هزاره ، اوزبیک و تاجیک بازی کرده نمی تواند

>>>   Hamed
این طرح مربوط میشود به همت غیراوغان که باید بیاستند و این طلسم سه‌صد‌ساله را بشکنند ورنه نوکر قوم قبیله سال‌های زیاد باقی میمانند.

>>>   Ashoor
اگر باز فريب نخوريم و به يك غير پشتون حتى بد تر از غنى هم كه شده بايد راى داد.
تا طلسم تسلسل تقسيم اعلام نشده قدرت بشكند.

>>>   Salam
به عاشقان وحدت ملى ؛
اگر مى خواهيد به مقام و جايگاهى برسيد و مرغ بخت بر فرق تان بنشيند ، در كون نام تان لقب (زى) را دْم بسازيد و حاجت هم نيست آنرا شور دهيد ، اين دنباله يى سحر آميز مانند عصاى موسى معجزه خواهد كرد و هر بحرو درياى را شق خواهد نمود. ورنه با شوراندن دْم هاى تاجيكى ، هزاره گى و ازبيكى موش هم از جايش نخواهد شوريد .

>>>   اگر در سمت و سو دهی قدرت دو قوم پشتون و خارجی دست دارند اقوام دیگر توانایی برای نشان دادن دارند ؟

>>>   ردپای مردگان در فساد انتخاباتی
زنده را زنده نخوانید که مرگ از په اوست
زنده انست که نامش به تقلب برود
جاغوری

>>>   می‌گویند مفعول شرم ندارد.
دولت هنوز هم منتقدین را مورد بازخواست قرار می‌دهد و می‌خواهد خاک در چشم مردم بزند.
از حکومت که خود بر اساس تقلب و خیانت روی کار آمده باشد زیاد از این توقع نکنید.

>>>   تعدادی از مزده ها صد پیصد ثابت شده که درین پساد دست دارند

>>>   زمانیکه برچسپ ها دزدیده شده بدست منطقدین افتاد اعلان نمودند که 60کتاب برچسپ مفقود شده .
خر خود شان

>>>   گراني.
اگر قرار باشد معاملات درون جناحي منجر به اين شود كه بازهم عبدالله تنها ترين نامزد جناح تاجيك ها باشد، پس ازين حق نداريم داعيه دار قدرت باشيم.
عبدالله به حدكافي خيانت مرتكب شده، پيش ازينكه به سوي نفرت تاريخ برويم، بهتره به خود بياييم.

>>>   شما مگر از قبیله چه انتظار دارید؟ آنکه خود توسط خیانت و تقلب بقدرت رسیده باشد آیا زمینه یک انتخابات پاک و شفاف را فراهم خواهد کرد؟

>>>   میشود از یگان شرکت خارجی اراده وارد کرد. تدارکات اقدام عاجل کند.

>>>   Zahir Ariaie
ارگ تلاش دارد تا قبل از به ثمر نشستن ستراتژى ترامپ براى نابودى طالبان ، مهره هاى زيادى از انها و مربوط به گلبدين را جذب ارتش و دولت كند تا بقاى دولت ديكتاتورى قومى را به زعم خودشان در صورت چالش ، ضمانت نماييد!

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . وقتی پایت را فقط چند قدم از افغانستان بیرون کنی و بگویی افغان هستی انوقت میدانی که چی بلای به سرت میاید .
این روز ها بجای تلاش برای پاک کردن این لکه بدنامی از جبین مردم افغانستان سفیران اش هم یک به یک مفسد ترین و بدنام ترین مهره های زنگ زده ازدوران فساد و رشوت مقرر میشوند و لکه سیاه تری بدنامی بر جبین افغان بودن اضافه میشود ...
ابن همه هویت بدنام که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنند

>>>   کمیسیون انتخابات باید یکجا با شورای ملی و شورای صلح و سایر شوراهای معاش بگیر منحل شوند!!!!!!

>>>   راست گفتی کمیسیون انتخابات منحل کنند تا زور گویان و دزدان حاکم بر ملت شوند.

>>>   این دستور منحل کردن کمیسیون انتخابات ازجانب کیست؟ اگرازجانب نویسنده مقاله باشد ..........بزرگیست.

>>>   به نظر خودم باید اشخاصی را به رهبری ایستاد کرد که پا بند به انسانیت و اصول دیموکراسی باشند نه به قوم سمت و لسان و خداونداشخاص تحصیل کرده ما را هم هدایت کنند که صرف بخاطر لسان و قومیت از اشخاص که هیچ دست اورد به وطن ندارند باید پشتیبانی نکنند.

>>>   بجواب نظردهنده دوم!
حالی خو نام خدا "آدمهای بسیار صادق و اهل ؟؟؟؟؟!!!!" بر ملت حاگم اند. آدمهای بر ملت حاکم اند که سرمه را از چشم میزنند!!!!!!!!!!!!

>>>   انواع کمیسیون های نو ظهور و مشاوران بی خاصیت و شورا های غیر ضروری مانند شورای صلح و پارلمان غیر قانون و دولت مختلف ملی مخالف قانون اساسی همه باید منحل شود تا شر دار و دسته دزدان از سر این مردم کوتاه شود.

>>>   پشتونها فرهنگ و تمدن آنرا ندارند که حاضر به تطبیق واقعی مردم سالاری واقعی شوند۰ فقط زور گوئی میکنند و اگر زور گوئی نشد به خیانت و تقلب روی می آورند۰

>>>   اهل قبیله میداند که اگر درین کشور جلو خیانت و تقلب گرفته شود حاکمیت قبیله هم ختم است۰ به همین اساس از کوچی و تیم قبیلوی او که خود به اساس تقلب و خیانت بر قدرت نسب شده اند توقع نکنید که چنان بنیاد انتخاباتی ایجاد کنند که در آن امکان تقلب و خیانت کم باشد۰

>>>   افسوس که حالا ممکن نیست. اگر نی بهترین راه این بود که امریکاییهااز این کشور رانده میشدند، غنی گنده بغل و تمام افغانهای دارای تابعیت خارجی قواره های خود را از این کشور گم میکردند، تمام "دپلوماتهای" دارای تابعیت خارجی مانند صیقل و معین مرستیال که درین اواخر بحیث کنسول در امریکا مقرر گردید از وظایف برطرف و به کشورهای متبوع شان فرستاده میشدند و آنگاه یک امیر عبدالرحمن (ولوبرای زمان موقت)قدرت را بدست میگرفت و حساب مردم افغانستان را با دزدهای مجا.. مانند عطا در زودترین فرصت فیصله میکرد!!!!!!
شیرولی

>>>   Arianfar
به سر نازنین تان سوگند، من از شگردهای ملک خداداد افغانستان سر در نمی آورم. اشرف غنی افسران مجرب بالای 55 سال را به بازنشستگی سوق می دهد، اما عمو ۸۰ ساله خود را سفیر می سازد و در این اواخر آقای عمر سلطان را که می گویند زمانی گیتار نواز بوده و 80 سال دارد، به عنوان سفیر در یونان گماشته است. به راستی که شایسته سالاری و قانون مداری در ملک خدا داد بیداد می کند. سال پار دو تن از دیپلومات های ورزیده و سابقه دار کشور استاد داوود پارشهری و استاد غیرت را به دلیل رسیدن به سن تقاعد، بازنشسته ساختند. اما امسال یک پیردمرد کهنسال را سفیر می سازند.

>>>   اعضای کمیسیون انتخابات!
با خبر که یک دزد به کمیسیون آمد.اگر شما دزد نیستید، بخصوص خانمها هنگام سرمه کردن چشمهای شان احتیاط کنند که این دزد حتی "سرمه را از چشم میزند".
این دزد از جانب یک سر دسته دزدان به غنی س

>>>   بقیه گزشته

سفارش شده است.

>>>   خیلی‌ها دوست دارند مورد تبعیض قرار نگیرند، تعصب علیه‌شان اعمال نشود، حق‌شان تلف نشود، با بقیه برابر باشند وووو اما خیلی‌ها حاضر نیستند برای برداشتن/رفع این موانع و ناملایمات، وارد میدان مبارزه شده و هزینه بدهند. وقتی این جماعت حاضر نیستند هزینه بدهند، منطقی آن است که مانع کسانی که دست و آستین بر زده و برای تحقق برابری می رزمند نیز نشوند. این که نه خود دوست دارند متحمل هزینه شوند و نه دیگران را اجازه‌ی مبارزه می‌دهند، نهایتِ بداخلاقی و دور از ارزش‌های انسانی است - خصوصاً کسانی که به دلیل اختلاف سلیقه‌ با x ویا y می خواهند یک پروسه را متوقف کنند.
"بسم الله رنجبر"

>>>   لطف نموده وضایف وصلاحیت کمیسیون شکایات را در قانون ببینید بعد قضاوت کنید٬چرا دربین جامعه وملت به این شکل تفرقه میندازید.هنوز پیش از وقت است قضاوت تان لطفا

>>>   به نظر من دولت وحدت ملی کنونی دارای یک مشکل اساسی است و آن این است که دولت وحدت ملی در نفس خود حکومت را همانند یک تربز بین خود تقسیم مکنند و روح وحدت در آن وجود ندارد . دو نامزد تعریف مشترکی از افراد شایسته ندارند برای مثال برای اشرفغنی ممکن است شایسته کسی باشد که بتواند اهدافش را پیش ببرد اما برای عبدلله ممکن است شایسته کسی باشد که پشتیبان مردمی داشته باشد و زورش بیشتر باشد. قطعا این دو به تنهایی نمتوانند این طرح را به سرانجام برسانند و اگر هم برسانند طرح بیشتر برای تقسیم قدرت و اختیارات خواهد بود و باز اختلافات و جنگ و دعوا .
مهاجر

>>>   راه حل، مهارکردن جنگ سالاران، دورساختن شورای ....شرافگن وبی سواد از پایین ترین تا بالا ترین پست های دولتی است.
باید همه خاینین ملی وجنایتکارانیکه بعداز سقوط دادن حکومت شهید داکتر نجیب تا حال زیر سایه امریکا ودیگر دشمنان بشریت واسلام، حکومت کرده اند از ادارات دولتی به دورانداخته شده ودرعوض به جوانان با تحصیل ودیگر افغانانیکه وطن دوست هستند ، امکانات پیشبرد کشورداده شود.
دوست محمد از مزارشریف

>>>   راه حل بن بست انتخابات راه حل نداره نتیجه انتخابات هم راه حل نداره
بنظر من باید صبر کنیم چرا که اگر نتیجه انتخابات اعلان شود دوباره جنجال شروع
میشود نظر ما اینه که نتیجه انتخابات در روز قیامت اعلان شود
نبی جاغوری

>>>   به نظر من بهترین دولت وحدت ملی همان رئیس جمهور است که برگزیده از انتخابات است و بهترین وحدت پذیرش نتائج آن است، چونکه همه وحدت کردند و رأی داند و رئیس جمهور مورد علاقه أش را انتخاب کرده اند. در ضمن تمام آرا دوباره بررسی شد آراء پاک از آراء نا پاک جدا میشود، دیگر جای بهانه نیست.
اگر قرار باشد حکومت تقسیم شود چه نیاز به بررسی مجدد انتخابات بود میرفتید جلسه میکردید و قدرت را بنام وحدت ملی تقسیم میکردید بین چهار قوم پشتون، هزاره، تاجیک، و ازبک البته با مد نظر گرفتن اقوام دیگر افغانستان، دیگر چرا اینقدر کیش و قوس میدهید، تمام صندوق رأی دهی را از تمام ولایت به کابل جمع میکنید این همه وقت تلف میکنید؟ ناظرین مجامع بین الملل و ناظرین طرفین انتخابات را میآورید چندین بار بررسی مجدد آرا متوقف شد بخاطر اختلاف، بعد از بررسی مجدد آراء دیگر بهانه تمام هست.
م - ترکمنی

>>>   انتخابات به حدی بدنام رسوای جهانی شده دیگر لازم نیست ازین دوتن یکی هم رئیس جمهور شود بهترین راه حل حکومت موقت است وبس من که به عبدالله رای داده
بودم سخت پشیمانم اوکه با داماد یهوددر تقسیم قدرت باسر افگنده گی والتماس معامله را در پیش گرفته برای هر فرد باوجدان رنج اوراست وبا این حکومت تجارت به سر منزل مقصود نمی رسیم
مرزی

>>>   متاسفانه باید گفت افغانستان آینده خوبی حداقل برای یکی دو نسل آینده نداره. من یک معلم ایرانی هستم که تعدادی دانش آموز افغانی دارم چند سالی هست که به ما اجازه ثبت نا دانش آموزان افغانی رو حتی بدون داشتن اقامت دادند در ابتدا افغانی ها استقبال زیادی از این طرح کردند به طوری که در مدرسه ما از 300 دانش اموز 100 دانش اموز افانی مشغول تحصیل بودند ولی متاسفانه پدر مادر های اکثر این دانش اموزان فقط اجازه تحصیل تا پایه سوم ابتدایی (خواندن و نوشتن) رو در مدارس می دهند با پیگیری هایی که بنده و همکارانم کردیم موتوجه شدیم اکثر پدر مادر ها فرزندانشون رو بعد از آموزش خواندن و نوشتن پیش یک ملا می فرستند تا به آنها تعالیم دینی بیاموزند و فکر می کنند با این کار خدا از آنها راضی میشه. تازمانی که مردم چنین تفکری دارند آینده خوبی در انتظار کشور نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است