جلال الدین حقانی عضو شورای رهبری طالبان درگذشت
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۷    ۱۳۹۷/۶/۱۳ کد خبر: 154308 منبع: پرینت

جلال الدین حقانی درگذشت.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در صفحه توییترش نوشته است که وی بیماری بوده است.
به گفته مجاهد حقانی از هشت سال بدین سو فلج بود و با خانواده ‌اش زندگی می‌کرده ‌است. اینکه چقدر آقای در تصمیم‌گیری‌های مهم طالبان نقش داشته است معلوم نیست.
به گزارش افق، آقای حقانی رابطه نزدیکی با رهبران ارشد طالبان داشته و در دوران حاکمیت این گروه بر افغانستان به عنوان وزیر قبایل و سرحدات کار کرده بود.
بعد از انتخاب ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر جدید گروه طالبان، سراج‌الدین حقانی، پسر جلا‌ل‌الدین حقانی به عنوان معاون او برگزیده شد.

جلال‌الدین حقانی کیست؟
جلال الدین حقانی حدود شصت سال پیش در ولایت پکتیا در جنوب کشور به دنیا آمد.
او در زمان حکومت داود خان، نخستین رییس جمهوری افغانستان (اوایل دهه ۵۰ خورشیدی) به پاکستان رفت و در آنجا به حزب اسلامی به رهبری مولوی یونس خالص که علیه نیروهای شوروی سابق و دولت مورد حمایت آنها می‌جنگید، پیوست.

شبکه حقانی (نخست به رهبری او بعدا به رهبری پسرش) یکی از سه گروه مسلح شورشی در افغانستان است که علیه دولت این کشور و نیروهای خارجی حاضر در افغانستان می‌جنگند.
گروه حقانی در سال‌های اخیر، بزرگترین عملیات را در افغانستان علیه ناتو و آمریکا رهبری کرده است.

حمله به هتل اینترکنتیننتال کابل، در ماه جون ۲۰۱۱، حمله به سفارت آمریکا در کابل در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ و همچنین حمله همزمان به چند هدف مهم در شهر کابل در سال ۲۰۱۲ از اقداماتی است که گروه حقانی مسئولیت آنها را به عهده گرفته و مقام های ناتو و افغان نیز گفته اند که این حملات کار گروه حقانی بوده است.
آمریکا در سال ۲۰۱۲ شبکه حقانی را غیر قانونی و یک گروه تروریستی اعلام کرد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقانی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   فاتحه اش اط طرف آی اس ای بعدا اعلان خوادشد چون او پاکستانی بود

>>>   خدا از دوزخ تا ابد خلاصش نکند

>>>   حقانی قاتل مردم بیگناه افغانستان مردار شد این نا مسلمان مدتی زیادی فلج بود و زیاد رنج کشید و این جزای خداوندی برای این نا مسلمان بی شعور و خاین دین اسلام بود و عقده دار بود وچند پسر هم مرار شد
بصیر نظری

>>>   الهی به حق خون های به ناحق ریخته شده مردم افغانستان، جهنم نصیب دائمی شان شاد، آخرین طبقه جهنم جایگاهش باشد، به راستی درآن دنیا تمام کسانی که توسط این ملعون کشته شده را جمع کند واورا برای بازخواست بیاورد درپیگاه خداوند چه جوابی دارد؟ دیگر آنجا جای بخشش نیست، جای معامله نیست، جای فرار نیست، آنجای تنها وتنها جای مجازات است.
باکول

>>>   الهی به حق آشگ یتمان مظلوم این آدم کش هرچه
زود تر در تهی جهنم شود انشالله
کژدم مار در قبرش==دور از وطن

>>>   خداوندا وی را حم فرما
آمین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است