تشنج بین آمریکا و پاکستان موقتی یا دایمی
عربستان سعودی اگر از ترس امریکا نباشد علاقمند است تا در پهلوی پاکستان باشد نه در حمایت افغانستان! همچنان فدراتیف روسیه و چین دو رقیب آمریکا، در منطقه از خصومت پاکستان در برابر هند و اعلام سیاست خارجی امریکا منفعت برده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۷/۶/۱۲ کد خبر: 154280 منبع: پرینت

وزارت دفاع آمریکا روز شنبه همین هفته با انتقاد از آنچه که عدم همراهی پاکستان با راهبرد آمریکا در منطقه خواند کمک مالی 300 میلیون دالری اختصاص یافته به این کشور را لغو کرد.

پنتاگون یا به عبارت دیگر وزارت دفاع امریکا با بیان اینکه تصمیم نهایی برای لغو 300 میلیون دالر حمایت نظامی-مالی از پاکستان گرفته شده است علت آن را ناتوانی و عدم همکاری اسلام‌آباد در اتخاذ اقدامی قاطع علیه گروه های تروریستی که در خاک پاکستان حضور فعال دارند خواند.

به گفته جنرال کان فالکنر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بخاطر عدم اقدامات قاطع پاکستان در حمایت از استراتژی جنوب آسیا، برنامه اعطای 300 میلیون دالر باقیمانده به این کشور قطع شده است به گفته این جنرال امریکایی پنتاگون تصمیم دارد این 300 میلیون دالر را در مصارف دیگر و در جای دیگر به مصرف برساند نه در پاکستان به گفته سخنگوی پنتاگون 500 میلیون دالر دیگر هم از ذخیره صندوق حمایتی ایتلاف در اوایل سال 2018 از کمک ها به پاکستان کم شده بود و با این حساب در مجموع آمریکا 800 میلیون دالر کمک خود را بالای پاکستان لغو کرده است.

یک مقام آمریکایی قبلا به رویترز گفته بود که جنرال «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور صلاحیت داشت در صورت مشاهده اقدامات قاطع از سوی دولت پاکستان علیه شبه‌ نظامیان، تروریستی اعطای این 300 میلیون دالر را به پاکستان بدهد ولی پاکستان به وعده های خود عمل نکرد. این مبلغ هنگفتی دالری بخشی از دیگر کمک‌های تعلیق شده آمریکا در ابتدای سال جاری میلادی توسط «دونالد ترامپ» رییس‌ جمهور این کشور به پاکستان بود.

از سوی دیگر به نقل از منابع مختلف گفته می شود که دولت پاکستان از سال 2002 بدینسو بیش از 33 میلیارد دالر حمایت مالی از آمریکا دریافت کرده است که حدود 14 میلیارد دالر از آن تحت برنامه این صندوق حمایتی بوده است. قطع 300 میلیون دالری کمک نظامی به پاکستان تنها چند روز پیش از سفر آتی مایک پومپیو، وزیرخارجه آمریکا صورت گرفته که قرار است بزودی وارد اسلام آباد شود و با عمران خان، نخست‌وزیر جدید پاکستان و شاه محمود قریشی و جنرال قمر باجوا رییس ارتش پاکستان دیداری داشته باشد. دولت آمریکا در ماه جون نیز اعلام کرده بود که نقریبا تمامی کمک‌های خود را بخاطر عدم همکاری صادقانه پاکستان علیه تروریزم به دستگاه اطلاعاتی پاکستان را متوقف می‌کند.

از سوی دیگر این تصمیم آمریکا یک روز پس از پایان سفر دو روزه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به پاکستان صورت گرفته است. سفر جواد ظریف به پاکستان نخستین سفر یک مقام دیپلماتیک به این کشور در دولت جدید پاکستان به رهبری «عمران خان» بوده است. روابط پاکستان و آمریکا در دوران دونالد ترامپ نسبت به هر زمان دیگر در پایین‌ترین سطح خود طی چند سال گذشته بوده است. دونالد ترامپ بار بار اسلام‌آباد را به حمایت از تروریزم متهم کرده است.

با درنظرداشت این همه تهدیدها و قطع کمک های مالی از طرف امریکا و پاکستان استخبارات پاکستان به این باور است که این قطع کمک ها و این تهدیدها موقتی بوده و آمریکا برای نقش اسلام آباد در جنگ با تروریز ارزش بسیاری قایل است و تشنج بین دو کشور موقتی خواهد بود. به نقل از رسانه های پاکستانی جنرال قمر جاوید باجوا رییس ارتش پاکستان شب گذشته طی تماس تلفنی که با جنرال جوزف ووتل فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا داشته از وی تقاضا نموده و گفته است حکومت عمران خان تازه به کار آغاز نموده و ما به فرصت ها ضرورت داریم.

به نقل از روزنامه دان پاکستان جنرال باجوا با جنرال جنرال ووتل گفته است هر اقدام یک جانبه امریکا علیه پاکستان به نفع امریکا نخواهد بود از سوی دیگر گفته می شود جنرال ووتل و جنرال باجوا خطاب نموده گفته است تشنج کنونی بوجود آمده در روابط آمریکا – پاکستان به دنبال توییت دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا که از اسلام آباد بخاطر عدم تلاش کافی در مبارزه با تروریزم انتقاد کرده و این کشور را به "شیادی و دروغگویی" متهم کرد و کمک مالی به این کشور را به حالت تعلیق درآورد ادامه همان تصمیم است.

اما جنرال باجوا با غرور به جواب جنرال امریکایی گفته است در گذشته نیز گفته بودیم و حالا یکبار دیگر نیز می گوییم بخاطر قطع همه جانبه کمک های مالی امریکا به پاکستان آمریکا تمام مردم پاکستان احساس می‌کنند که مورد خیانت قرار گرفته‌اند با آن هم پاکستان به حمایت از تلاش‌های صلح در منطقه علیرغم قطع کمک ها وضعیت بوجود آمده ادامه خواهد داد. به گفته رییس ارتش پاکستان به دنبال لغو کمک های مالی از جانب آمریکا نیست اما انتظار دارد که به مشارکت‌ها، فداکاری‌ها و همکاری‌های چندین دهه‌اش در مبارزه با تروریزم که همیشه پاکستان و هدایت امریکا عمل کرده است احترام گذاشته شود.

تردیدی وحود ندارد که اضافه تر از پنج دهه بخصوص طی سال های اخیر پاکستان متحد کلیدی آمریکا در جنگ بر ضد دهشت افکنی شمرده می‌شد اما با درنظرداشت عدم صداقت پاکستان بخاطر مبارزه علیه ترویزم و موجودیت گروه‌های دهشت افکن در آن کشور به گونه ی فزاینده با گذشت هر روز از سوی امریکا در حاشیه رانده می‌شود و این امر باعث گردیده تا اسلام آباد بیشتر با کشور چین، روسیه، ایران نزدیک شود.

عربستان سعودی اگر از ترس امریکا نباشد علاقمند است تا در پهلوی پاکستان باشد نه در حمایت افغانستان همچنان فدراتیف روسیه و چین دو رقیب آمریکا، در منطقه از خصومت پاکستان در برابر هند اعلام سیاست خارجی امریکا در قبال پاکستان، منفعت برده و در صدد اعمال نفوذ بیشتر در این جغرافیای استراتژیک اند. کشیدگی روابط پاکستان با دو همسایه اش افغانستان و هند آن کشور را واداشته است که به گفته ی شماری از تحلیلگران برای مقابله با آنان بویژه افغانستان و هند به پرورش و حمایت از گروه‌های دهشت افکن توسل جوید از جمله 60 گروه تروریستی جهانی که در فهرست دهشت افکنان قرار دارند کم از کم 13 گروه بشمول تحریک طالبان پاکستان و شبکه ی حقانی، لشکر جهنگوی، جیش محمد و جندالله، داعش ، القاعده در پاکستان، بویژه در مناطق قبایلی آن کشور که با افغانستان هم مرز است مستقر و فعال می‌باشد.

تردیدی وجود ندارد که پاکستان از گروه های دهشت افکن مخالف هند و افغانستان بشمول شبکه ی حقانی حمایت می‌کند حالا که مشت بسته پاکستان بخاطر حمایتش از تروریزم باز شده امریکا کمک های خود را قطع نموده و بهتر است افغانستان از طریق سازمان ملل متحد تلاش نماید تا پاکستان در سطح بین المللی به صفت کشور حامی تروریزم شناخته شود.

زلمی خلیلزاد که گفته می شود که بزودی بحیث نماینده امریکا در افغانستان توظیف خواهد شد زمانی گفته بود پاکستان بخاطر امتناع از سرکوب کردن شبکه ی حقانی و سایر گروه‌های تندرو باید از سوی آمریکا درج فهرست کشورهای حامی تروریزم شود. در حال حاضر اگر افغانستان با درنظرداشت حقوق و ارزش های بین المللی شکایت نامه ای را از پاکستان به شورای امنیت ملل متحد بسپارد به یقین اگر پاکستان بطور رسمی منحیث کشور حامی تروریزم شناخته نشود تحت فشارهای زیاد جهانی قرار خواهد گرفت اینکه افغانستان تاکنون این اقدام را نکرده و نمی کند من نمی دانم.

نتیجه
روابط اسلام آباد با کابل که از قبل پر فراز و نشیب بوده در دوره حکومت وحدت ملی بویژه پس از حملات مرگبار انتحاری در شهر کابل و شهرهای دیگر افغانستان بیش از پیش پرتنش شده است از این روابط تیره و تار بزودی نمی توان افق روشنی انتظار داشت بهتر است افغانستان روی همکاری ملی بشمول دوستان استراتژیک خود در منطقه و فرا منطقه تلاش نماید.

اتحاد و همبستگی داخلی مردم افغانستان و همکاری کشورهای دور و نزدیک دیگر می تواند آینده افغانستان را بهتر رقم زند اما پاکستان با درنظرداشت فشارهای امریکا نیز آرام نخواهد ماند به تازگی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تلاش دارند تا بلاک قوی و نیرومندی را علیه منافع امریکا در منطقه ایجاد نمایند با درنظرداشت این اصل روسیه نیز تماس های دیپلوماتیک خود را با پاکستان بیشتر کرده و دور از امکان نیست که روسیه و چین نیز شامل این بلاک شوند در چنین وضعیتی جایگاه افغانستان در کجا خواهد بود؟

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
آمریکا
افغانستان
کشورهای منطقه
روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   روزی پاکستان بجای سه صد ملیون سه ملیارد از امریکائی ها خواهد گرفتوبیشتر ازان ، پاکستانی ها این مهارت را دارند تا هم امریکائی هارا بکشند وهم پول شانرا بگیرند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است