راهی جز تحریم انتخابات نمانده است!
زمانیکه اولین گام انتخابات با فساد و سلطه ارگ آغاز شده و پایان آن بحرانی تر از انتخابات ریاست جمهوری گذشته است چرا باید مردم به پای صندوق های رای رفته که هیچ تاثیری در انتخابات ندارد؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۹    ۱۳۹۷/۶/۱۱ کد خبر: 154245 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نظامی که پایه های استبداد را در ظاهر فریبنده دمکراسی و قانون پیچاند با زیرپانهادن قانون اساسی از انتخابات برای فساد و قتل عام مردم استفاده می کند که نمونه بارز آن، ریاست جمهوی اشرف غنی است که اکنون خیال برگزار سه انتخابات پشت سرهم را دارد.

پس از جنجال طولانی انتخابات ریاست جمهوری 2014 که از دل آن حکومت وحدت ملی شکل گرفت، پارلمان حاضر در عدم برگزاری انتخابات و برخلاف قانون اساسی تنها با حکم غنی، نامشروع به کار خود ادامه داد.

در حالی که با خانه تکانی در کمیسیون انتخابات و گزینش مقام های وابسته تر از گذشته بر این نهاد، فساد با ساختار جدیدِ ارگ، تمامی روند انتخابات از شناسنامه های الکترونیک و روند ثبت نام تا اعلام نتایج و برگزاری در آینده را در برگرفت تا رهبران پشتون دیگر در بالاترین رده های قدرت مجبور به تقسیم قدرت حتی در ظاهر نشوند.

در این میان، کمیسیون انتخابات که ابزاری در اختیار حکومت است پس از حاشیه های گسترده پیرامون باطل کردن برگه های رای دهی گذشته و جایگزین کردن شناسنامه های الکترونیک در کنار ارقام غیرواقعی از مناطق مختلف کشور نه تنها قادر به ثبت نام در ولایت غزنی نشد بلکه ناتوانی خود را از برگزاری انتخابات شورای ولسوالی ها در تاریخ تعیین شده اعلام کرده و خواهان تغییر در آن شده است.

و حال سوال این است که با توجه به عدم برگزاری انتخابات ولسوالی ها از زمان تصویب قانون اساسی جدید آیا کشور نیازمند این انتخابات با توجه به عمق ناامنی ها و فساد گسترده قدرت می باشد؟

زمانی که پارلمان صحنه نمایش نمایندگان طالب و داعش می شود و اکثر اعضای آن با زور حکومت و رهبران قومی و سیاسی به صحن مجلس راه یافته اند قرار است در شورای ولایتی و ولسوالی ها چه رخ دهد؟

هرچند ناامنی به قدمت چهار دهه، دلیل اصلی برگزار نشدن و یا وجود فساد و معامله در انتخابات کشور نیست زیرا عدم امنیت در برخی مناطق می تواند توجیه برگزاری نشدن انتخابات در آن باشد اما هسته اصلی تمامی مشکلات افغانستان نهفته در فساد و قبیله گرایی می باشد.

انتخاباتی که قرار است با سو استفاده از مردم در فساد گسترده عوامل از قبل تعیین شده را به مقام رسانده و آرای مردمی هیچ تاثیر بر روند آن نداشته باشد به کدام دلیل باید برگزار شود، مگر کرزی و اشرف غنی در کنار یک پارلمان طالب و خاین بر مبنای رای و شفافیت به قدرت رسیده اند که در بدترین وضعیت امنیتی کشور باردیگر مردم را به بازی گرفته و میلیون ها دالر حیف و میل قدرتمندان شود؟

در حالی که هفتاد فیصد جغرافیای کشور در حاکمیت و تهدید طالبان به سر می برد و حتی مرزهای برخی ولسوالی ها همچنان نامشخص و معلوم نیست از آن کدام ولایت می باشد، کمیسیون وابسته که حتی اختیار جابه جای مقام های خود را ندارد با قبول مسوولیت سه انتخابات هر روز بازی جدید تغییر تاریخ انتخابات را به راه می اندازد.

عمق فساد و معامله در روند انتخابات سال جاری به حدی است که رقم ثبت نام رای دهندگان در ولایت های پشتون نشین بالاتر از جمعیت آن می باشد و مناطق غیرپشتون با ریزش به یکباره جمعیت، رقمی بسیار کم از ثبت نام شدگان در انتخابات را دارد و حال بماند که انتخاب نامزدان و اعمال قدرت در این روند با چه میزان جنجال و زد و بند به همراه بوده و خواهند بود.

افغانستانی که صحنه رقابت آشکار قدرت های جهانی و زورآزمایی کشورهای همسایه می باشد و گروه های تروریستی در آن حکم لشکر حافظ منافع ارگ نشینان را دارد و سلاحی برای سرکوب رهبران قومی و سیاسی و مردم غیرپشتون می باشد، ظرفیت برگزاری انتخابات را ندارد و تنها برای غارت سرمایه ها و بهانه ای در جهت حمله و کشتار مردم است.

قوانین جدید در افغانستان به مانند تمامی ظرفیت های افغانستان در جهت تحقق اهداف شوم قدرت های خارجی و تلاش رهبران پشتون برای محو باقی اقوام برای رسیدن به کشور پشتونیزم می باشد و انتخابات راهی است که هم مسیر غارت و کشتار را هموار می کند و هم به قبیله گرایان و تروریستان فرصت رسیدن به قدرت را می دهد.

و زمانی که حکومت تنها با تکیه بر حمایت امریکا و توسل به تروریسم برقرار است و مردم حکم قربانی را دارند، چه باید کرد؟ آیا همچنان باید بدل به آمار تلفات انتحاری و حمله در روند انتخابات بود در حالی که آرای صندوق ها هیچ دخالتی در به مقام رسیدن نامزدان ندارد یا با تحریم انتخابات فاسد، مانع حیف و میل ارگ نشیان شده و نظام قبله گرا را از مشروعیت تهی کرد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتحابات
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   وکلا واعضای فامیل شان مصروف خدمت هستند :
نیروهای امنیتی در بلخ، از ساعت چهار پس از چاشت امروز به این سو، خانه‌ی اختر محمدابراهیم‌خیل، نماینده‌ی حزب محاذ ملی را محاصره کرده‌اند.
نیروهای امنیتی پس از آن خانه‌ی آقای ابراهیم خیل را محاصره کردند که تشخیص دادند یکی از پسران او، سرکردگی دزدان مسلح را به دوش داشته است. دزدانی که امروز، نزدیک به یک و نیم میلیون افغانی و پانزده هزار دالر امریکایی را از یک دکان در شرق روضه در مرکز شهر مزار شریف به سرقت بردند

>>>   ايشالله در ظرف يك هفته پووولهاي مردم دوباره مسترد ميشه..

>>>   بايد وكلاي دزد پولهاي مردم را دوباره مسترد كنند در غير ان حق وكالت ندارند
و انتخابات تحححريم ميشه.
دور انديش

>>>   احمدی
انتخابات که با تقلب همراه باشد سودی برای آینده افغانستان ندارد.
روزی برای برگزاری انتخابات تعیین شده ما عوض آن یکباید یک راه پیمای را شکل بتیم برویم طرف یک حکومت موقت که تمام اقوام در آن خود احساس کنند .
این حکومت های مزدور دگر نمی تواند بدرد ملت بخورد . کاری که باید در آینده صورت گیرد اول منافع علیای مردم ما تعریف شود به تعقیب آن مراودات با هر در چهار چوب همین منافع تعریف شود .

>>>   سندهای منتشر شده توسط رسانه‌ها نشان می‌دهند که احمد یوسف نورستانی تاکنون دوبار به اتهام سوء استفاده از صلاحیت‌های کاری‌اش برای پاسخگویی به نهادهای عدلی و قضایی فراخوانده شده است اما از سوی پولیس بازداشت نشده است.

>>>   بلی بلی بلی انتخابات باید تحریم شود بگذارید که تنها اوغانا بروند به پای صندوق های ری بروند و برای خود ریس قبیله تعیین کنند. نگذارید از ری شما استفاده غلط شود و برای خود و نسل اینده خود با عث شرمنده گی و سر افگندگی شوید دگر فریب نخورید غنی و اتمر و امثال ان ها هیچ وقت اختلاف نظر ندارند و به خاطر ماندن به قدرت قبیله وی و زیر پا گذاشتن حق دگر اقوام و منافع کشور های غربی از هر چال و نیرنگ سیاسی کار میگیرند .لطفا فریب نخورید.

>>>   از اوغان توقع انتخابات صادقانه را نداشته باشید.
آنهایکه خود از طریق خیانت تقلب و عوام فریبی در راس قدرت آمده باشند چگونه شرایط یک انتخابات شفاف را میسر خواهند کرد؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است