ده بار از آن راه بر آن خانه برفتند (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۷/۶/۸ کد خبر: 154219 منبع: پرینت

وقتی از هزینه گزاف رفتن به حج انتقاد می‌شود، جوابش را برچسپ، توهین و دشنام میدهند که مثلاً در افغانستان صدها رسم ناپسند وجود دارد که هم پول زیادی در آن هدر میرود و هم مردم را به انحراف هدایت می‌کند، چرا از آن انتقاد نمی‌کنید، اما آمده به بنای پنجم دین شرک قائل می‌شوید؟!
حقیقت این است که مصارف گزاف تحت هیچ عنوانی توجیه ندارد، اما اگر این مصارف گزاف و کاملا بی‌رویه به نام دین صورت بگیرد، آنزمان گسترۀ مشکل‌آفرینی آن وسیع‌تر شده و خود به عیب بزرگ تبدیل می‌شود.

من با نفس رفتن به حج اصلاً مشکلی ندارم و شکی هم وجود ندارد کسانی که به خدا ایمان دارند، با رفتن به حج دستکم آرامش روانی کسب می‌کنند و تحول مثبت در رفتار و نگرش‌شان به وجود میاید، اما مشکل زمانی به وجود میاید که این اصل "شناخت خدا" با ریا جای عوض می‌کند و هرکسی به اندازه دانش و جهان‌بینی خود از قرآن و حدیث تفسیر ارایه می‌دارد.

هم‌اکنون بالاتر از پنجاه درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند، به این معنا که از هردو خانواده، یک خانواده غذایی برای خوردن ندارند. اکثر کشورهای اسلامی از لحاظ اقتصادی وضعیت مشابهی با افغانستان دارند، اما همین کشورها سالانه بالاتر از 12 میلیارد دالر به بهانه ادای مراسم حج به جیب شیخ های عرب میریزند.
عربستان هم این مبلغ را برای حمایت از کشورهای اسلامی و ملت های جنگ زده و گرسنه، نه، بلکه برای تمویل تروریزم و خرید اسلحه و راه اندازی جنگ های نیابتی در کشورهای یمن، سوریه و افغانستان استفاده می‌کند.
آیا کسی که شناخت درستی از خدا داشته باشد و تفسیر واقعی از قرآن، حاضر است همچین مبلغی را برای عربستان بپردازد و سند کشتار خود و اقاربش را امضا کند؟ آیا دین اسلام همچین چیزی را توجیه می‌کند؟

از عیش‌و‌نوش و خوش‌گذرانی‌ شهزاده های عرب بگذریم که از پول حج مسلمانان چهارآتشه برای خود شش و هفت زن میگیرند و کمُدهای طلایی می‌سازند.
بعد همین حجاج پس از ادای حج با افتخار میایند جشن و پایکوبی راه میاندازند، بر سر گرده‌های مردم سوار می‌شوند و ادعای اربابی می‌کنند، انگار پیام خدا را آورده اند!

بدتر اینجا است که اکثر این افراد اهل منطق و استدلال نیستند، از سطح پایین دانش و فرهنگ برخوردار هستند، دشمنی عجیبی با توسعه و مدنیت دارند و هرگاه پای منطق به میان آید، پشت سنگر احساسات دینی جبهه می‌گیرند و دیگران را تکفیر می‌کنند. ممکن است به این باور هستند که با پوشانیدن صورت مسأله، دین و باورهای اسلامی را حفاظت و تقویت می‌کنند، در حالیکه تاثیر کاملاً برعکس می گذارد.

حمید فرهادی


حج عربستان-عرب

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حج
عربستان
نظرات بینندگان:

>>>   مراسم حج وقربانی پیش از اسلام وپیامبر هم درعربستان اجرا میشد ،

>>>   اقای فرهادی!با خواندن نظرات نیک٬ علمی ومنطقی شما دل ودماغم روشن شد. خداوند لطف کندودیگران را هم یک فیصد شما عقل بدهد دیگر مشکل ما حل است.

>>>   نویسنده عزیز؛
فقر،جنگ،بیکاری، جنگ،جدال و غیره بدبختیها را برخی از مردم افغانستان بالای خود آورده اند: ایجاد احزاب کمونستی،کودتای سیاه ثور،قتل و ظلم کمونستها، بربریت روسها،جنگهای تنظیمی، وحشیگیری طالبان، فساد حکومت کرزی،تعصب حکومت غنی همه مربوط میگردد به افغانها. پروسه حج یک پروسه دینی که در 5 بنای اسلامی جایگاه مشخص دارد.بنا فکر میکنم وضعیت افغانستان به وضعیت جهان اسلامی هیچ ربطی ندارد اگر عربستان هرچه میکند، پاکستان میکند،ایران و غیره بخاطر منافع خود میکنند مانیز بای دهوشیار باشیم و خود را بسازیم.
زازی

>>>   حجاج محترم!صواب راکه شما از رفتن حج کمایی میکنید از دعای نیک فاحشه ها ی تایلنداست زیرا یک ماه بعد از برگشت شما این پولها از طریق اعراب عیاش وفحاش به جیب ای فاحشه ها میریزد.حج تان قبول.

>>>   اگر واقعا رضای خدا برایتان مهم است لطفا پول حج تان را نثار یتیمان٬ بیوه ها وغربای وطن تان کنید.به این ترتیب مسولیت دینی٬اخلاقی ووجدانی خودرااداکرده اید.

>>>   اگر بگوییم که همین میلیونها پول را برای گرسنه ها مصرف کنید و به حج نروید. حتما میگویند که شما کافر شدید. اخر ای مردم گوسفندی که هیچ عقل نمیگیرید این پولهای حج شما یرای تروریستها و عیاشیهای عربها مصرف میشود.

>>>   کاملا بجا فرمودید جناب فرهادی صاحب ای کاش تمام مسلمین این موضوع را درک میکرد

>>>   آقای فرهادی بسیار وبه جا میگویید.
امروز درافغانستان بالای مردم ما چه میگذرد پولی که ازحاجی های افغان درجیب عرب ها میریزد آنها درتمویل داعش وعیاشی بمصرف میرسانند.اگراین پول را دراعمار بند های آب مصرف میکردند بسیار خوب وکمک تاریخی میشد مثلن درشهر کابل آب آشامیدنی صحی روبه تنزیل است ذخایر زیر زمینی خشک میشود ضرور است که یک ذخیره بزرگ آب دربالای کوهای خیرخانه وقصبه اعمارگردد واز دریای پنشیر یا غوربند آب ذریعه کانال انتقال وذخیره گردد تمام شیر کابل را آب طبیعی بدهد واز حفر چاها ممانعت صورت گیرد این حاجی ها اگر یکسال این پول حج را کمک میکزردند ثوابش بیشتر بود.
بااحترام عبید الله.

>>>   وطنداران عزیز!پولهای راکه به صدزحمت پیدا کرده اید به دامان ناپاک اعراب وحشی مریزید. اگر هدف زیارت خانه خدا است همه مساجد خانه خدااند واگر هدف زدن شیطان است٬ اینقدر شیطان که درافغانستان است در هیچ نقطه جهان نیست.

>>>   این عکس واقعا کلتور٬تربیه واخلاق ....را به نمایش گذاشته است.

>>>   تشکر آقای حمید فرهادی از مقالۀ عالی تان. من صد در صد همنظر شما هستم.
ازین نوع مقاله های به دردبخور بیشتر بنویسید.

>>>   گل گفتی دوست عزیز خوشحالم که یکی گپ دلم را زد

>>>   در دنیای فعلی ما حج و حاجی حقیقی ندارم همه بنام و اسم که درک کنن ما حج رفته ایم نداریم، همه بنام خانه خدا تجارت می کنن، یک تجارت اینکه از پول حرام رو به خانه خدا می بریم و دوم ایکه پدر داعشیان و طالب از همان پول افغان ها برای کشور شان اسلحه و تجهیزاتی خریداری می کنن و دو باره حاجی با تجارت جدید، این هم حج و حاجی که بیک چمدان می‌رود با ده ها چمدان برای بزنس بر می گردد خداوند همچو حاجی رو به قهر جهنم ببرد امین.

>>>   عجب مردم احمق که شما هستید...از خداوند التجا می‌کنم ...یا اصلاح شوین یا چنان در عذاب خداوند گرفتار شوین که دیگه اجودتان نباشه ...شما فقط کسانی هستید که آدم پرستی و بی ناموسی چیزی دیگی ندارین ...او اولادای حرامی آقا خان بیهتر است ده امو آدم پرستی خود باشین ....بخصوص تو را میگم او حرام فرهاد ....
اول ایمان بیار باز نام پاک حج شریف بیگی.

>>>   قشنگ بود! من اگر حاکم شوم احدی را برای ادای حج نمیگذارم
مگراینکه سفارت عربستان باحجاج همکاری رایگان کند

>>>   حچ بدون شک فریضه ای از فرایض الهی همچون نماز خواندن، روزه گرفتن، زکات دادن وغیره است.
پس کسانیکه به بهانه غربا و یتیمان از حج را رفتن را اشتباه میداند باید بفهمد که کور خوانده است.
اسلام عزیز زکات و خیرات را برای از بین بردن کامل فقر عرضه نموده است.
اینکه ما چقدر بی کاره هستیم و یا اینکه نظام و دولتمداران ما چقدر بیکاره اند عیب از خود ما است.
حج قبل از اسلام هم حاجی داشت و بعد از اسلام هم الی آخر زمان. بد گویان و بد بینان خود را خواهند خورد و بس.

>>>   در افغانستان اگر کسی بخواهد حج اکبر نماید مصارف حج خود را به عوض اینکه سالانه در مراسم حج به وهابی های سعودی می پردازد به فقرا و بازماندگان جنگ که توسط تروریست های داعش و القاعده در کشورد خود ما تحمیل گردیده بپردازد. باید در نظر داشت که حتماٌ بخشی این پول های حجاج توسط سعودی ها برای تمویل تروریست ها ، کشتار مردم بیگناه یمن ، سوریه ،‌عراق و افغانستان توزیع می شود. حجاج افغانی با هدیه این پول سالانه میتوانند کمکی بزرگی را به آوراگان روهنگیا در بنگلدیش نمایند. که حتما حج اکبر را کمایی میکنند.

>>>   قرار یک احصایه تیم خارجی و داخلی سرمایه افغانها به 200 ملیارد یعنی دوصد هزار ملیون میرسد، اگر 2.5 فیصد این سرمایه را که رکن چهارم دین یعنی ذکات است مردم خود افغانستان منحیث فریضه دینی بپردازد 5 ملیارد دالر یعنی 5 هزار ملیون میشود، آیا با پرداخت این رقم کدام گرسنه ای در افغانستان باقی میماند؟
اگر از خودی همین نویسنده مضمون بالا و آقایان که نظر داده اند پرسیده شود آیا شما عالیجنابان پول ذکات خود را امسال یا سالهای گذشته پرداخته آید؟
اگر جواب منفی است از شکوه رفتن حج بهتر است خموش باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است