زن بودن در اسلو و در کابل به یک معنا نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۷/۶/۸ کد خبر: 154217 منبع: پرینت

هویت برساخته از مؤلفه‌ها و تعلقات بی‌شمار است که در واقع هیچ‌کدام مطلق نیست حتی جنسیت. به گفته امین معلوف، زن بودن در اسلو و در کابل به یک معنا نیست.
اما هرگاه یکی از این تعلقات مورد هجمه قرار می‌گیرد، آن تعلق مطلق می‌شود. در افغانستان ما از روزی که اسم قبیله بر سرزمین گذاشته شد و بنا شد ملت‌سازی در راستای «افغان ملت» صورت گیرد، اقوام دیگر مهاجر تلقی شد. این مطلق‌انگاری اتنیکی و هجمه بر هویت اتنیکی اقوام دیگر مؤلفه اتنیکی در هویت اقوام دیگر را مطلق ساخته و آنها را در مسیر اثبات پیشینه اتنیکی خود به تقلا انداخته‌اند.

این است که در دوره تاریخی مردم ما پژوهندگان عرصه تاریخ و هویت بیشتر از همه روی آنتن و در بورسند و تریبون‌ها را در اختیار دارند و مخاطبان آنها بیشتر از دیگران است.
بنده نه از روی تعلق خاطر عاطفی و تبرئه مذهب بلکه از سر تحقیق معتقدم بسیاری از جنگ‌های تاریخ بر سر هویت بوده و نه مذهب و مذهب هم به عنوان یکی از تعلقات شکل دهنده هویت گاهی مطلق شده است.

جنگ‌های خونین ترکها و کردها نسل‌کشی در کشور روانده میان دو قبیله هم‌مذهب هوتو و توتسی.....و‌ تنش میان تاجیک و ازبک حتی هزاره از یک طرف و پشتون در طرف دیگر در کشور ما هیچ‌کدام مذهبی نیست؛ هویتی است.

اینکه کثیری از نسل امروز ما دست خدا و دین را در خونهای ریخته شده می‌بینند و با هر حادثه خونینی ناسزاگویی‌ها را حواله آسمان می‌کنند در واقع گرفتار و خوگرفته با یک کلیشه‌اند.

بسیاری از کسانی که به نام دین انتحار می‌کنند، حتی نماز خود را درست بلد نیستند، گیریم که به آن معتقد باشند. من در فیلمی که خود طالبان نشر کرده بود می‌دیدم که تهیه کننده آن پس از اشغال منطقه و‌ کشتن سربازان دولتی مدام ذکر «الحمد رِلّٰه» را تکرار می‌کرد. این اذکار در دین وجود ندارد.

به هر حال فایده پژوهشهای تاریخی- هویتی رد ادعای مهاجر بودن اقوام دیگر از ناحیه افغان‌ها است. یا بگوییم تحقیق در پیشینه اتنیکی اقوام افغانستان در واقع تقلایی است برای بقا و اثبات حق زنده ماندن و این، فایده‌ی کمی نیست.

رسول حمیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هویت
زن
نظرات بینندگان:

>>>   پشتون ها هیچوقت نگفته اند که هزاره ها مهاجر هستند و یا از جای دیگر به افغانستان آمده اند.
آنها میگویند:تاجک ها به تاجکستان بروند،ازبک ها به ازبکستان بروند.
ترکمن ها به ترکمنستان بروند.
بلوچ ها برای خود یک مملکت از ایالت بلوچستان پاکستان و بلوچستان ایران و چخانسور افغانستان جور کنند و در آنجا بود و باش کنند.
اما چیزی که به هزاره ها ارتباط میگیرد،طالبان آنها را کافر میدانند و جای مشخصی که طالبان برای هزاره ها در نظر گرفته اند عبارت از قبرستان است.

>>>   اقای حمیدی!فرموده شما درست ولی استثنا وجوددارد.طور مثال جنگ اخوانی هابرضد ح دخ ا یک جنگ دینی ومذهبی بودنه هویتی.

>>>   زنده باشی آقای دکتر حمیدی
ج اکبری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است