موضوع غدير ريشه قرآني دارد
(اليو م اكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا) امروز دين شما كامل مي شود و نعمت عظميي كه من اوردم (نبوت) به اتمام مي رسد و اسلام به عنوان دين جاويدان و ضايت بخش به شما اعلان مي گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۱    ۱۳۹۷/۶/۷ کد خبر: 154201 منبع: پرینت

امروز مصادف است با روز غدير ، موضوع غدير ريشه قرآني دارد.
آنهايي كه از شناخت قران دور و بيگانه هستند و متوسل به ذهنيات و تاريخ انديشي و بينش سلطنتي و قييصر مابي هستند روز غدير را ، اعلان سلطنت و پادشاهي و رياست دنيوي پيامبر و ان هم به نحو إرثي ان مي دانند و فقط مي خواهند بعد از رحلت پيامبر ، تاريخ ديني را سبك و سياق و دعواي پادشاهي و سلطنتي و حركت كودتايي و سلطنتي به تصوير بكشند. در حاليكه پيامبر پادشاه و سلطان و حاكم دنيايي و كشش و مرجع و مجتهد و مولوي نيست بلكه او امين وحي و رسول الهي هست او صاحب وحي و مورد مكالمه خالق هستي مي باشد ( و ما ينطق عن الهواي ان هو الا وحي يوحي ) او همانند هيچ يك از طيف رجال فوق نمي باشد. ( وما محمد الا رسول ) و ما كان محمد ابا احد من رجالكم ) او هيچ شيوه و شباهتي به رجال و الگو هاي دنيايي اقوام و قبائل و نوع مردم ندارد.

قران در مورد روز غدير مي گويد ( اليو م اكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا ) امروز دين شما كامل مي شود و نعمت عظميي كه من اوردم ( نبوت ) به اتمام مي رسد و اسلام به عنوان دين جاويدان و ضايت بخش به شما اعلان مي گردد.

اسلام و دين و معنويت و اخلاق و فهم درست دين و الگوي ديني و اسوه حسنه ( ولكم في أسوة حسنة ) كه علي باشد را به شما معرفي ميكنم كه هرگاه راه هاي شناخت دين و معرفت الهي براي شما دشوار شد به او مراجعه نماييد و از او جدا نگرديد چرا كه ( علي مع الحق و الحق مع علي ) انچه كه حق است دين خدا هست نه حكومت ها و سلطنت ها و پادشاهي هاي بعد از من ، زيرا حكومت ها و سلطنت هاي بعد از من و علي ممكن است ديني نباشند و مردم نوع هواها و خواسته هاي زندگي خويش را خود انتخاب مي كنند . لذا علي روي هيچ يك از شؤن حكومت ها و سلطنت و خلافت و پادشاهي با كسي شمشير نكشيد و دعوا نكرد ، ببلكه او فرمود: دعني و التمسوا غيري ، مرا رها كنيد بلكه من وزير باشم ، ( خير من ان أكون اميرا ) بهتر از اين هست كه امير باشم . اما همين علي در كچ روي هاي ديني و فهم غلط و اشتباه وحي الهي ورسالت محمدي و عدالت هاي فردي و اجتماعي ذره إغماض و چشم پوشي نمي كند و او در تحكيم عدالت و كرامت و انصاف قطعا عقب نشيني نمي كند ( قتل في محراب عبادته لشدة عدالته ) او قرباني عدالت خويش مي شود.

اما اي علي! و تو اي علي! بر خيز سر از خاك بر دار و ببين! و ببين!
كه؛ از رسالت ديني و جانشيني پيامبر و امامت و فهم و بينش و عدالت و حكومت و اخلاص و عبادت و شجاعت و انسانيت و مروت و قرابت تو به رسول خدا اكنون چه ساخته اند!
گاهي تو را وسيله دعوا هاي حكومتي و هواهاي نفساني و خرافات گرايي ها و قهرمان پرستي هاي خود ساخته و به جاي تبعيت از راهنمايي هاي ديني از راه و رسم تو ، اسم تو را تعويض و فقط مهر تو را نجات بخش و گشايش گره هاي روز مره زندگي فردي و اجتماعي خويش مي پندارند و نيز گاهي ناجوان مردانه تو را كه بنده شايسته و مخلص خدايي ، به جاي خدا ميگذارند و از تو موجودي مي سازند كه اگر تو بودي چنين ديدگاه وانديشه اي را به اتش مي كشيدي!

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عید غدیر
مصباح
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار عالی برادر محترم آقای مصباح هراتی .درک علی علیه السلام و عدالت و قضاوت او وابسته به شناخت قرآن کریم و راه محمد رسول الله علیه و آله و سلم میباشد وبس. عدالت علی و راه و روش او صراط المستقیم است که ان شاءالله نصیب همه ما گردد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است