جایگاه زن در افغانستان و در مهاجرت
وضع زنان با نیم قرن قبل که افغانستان آرام آرام بسوی ترقی و انکشاف و تمدن ناشی از افکار دموکراتیک در حرکت بود اصلا قابل مقایسه نیست. بدبختی در این است که امروز بخش مهمی از جوانان جز جنگ و افراطیگری چیزی ندیده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۳۹۷/۶/۷ کد خبر: 154193 منبع: پرینت

فکر نمی کنم نیاز به توضیحات و تحلیل طولانی درباره ی جایگاه زن در افغانستان باشد حتی جوانان و یا آنهایی که کمتر از 45 سال دارند می دانند که زنان همیشه در حالت شهروندان درجه دوم مانند امروز نبوده اند.

مسلم است که بعد از حمله آمریکا علیه رژیم طالبان نظر به نیازی که "جامعه بین المللی" برای مصرف داخلی داشتند اوضاع زنان در مقایسه با امارت اسلامی طالبان تا حدی تغییر نمود ولی این تغییر در سال های بعد چه از نگاه نقش زنان درجامعه و چه در چارچوب "حکومت وحدت ملی" نه تنها پیشرفتی نکرد بلکه به عقب نیز برگشت. تعداد وزیران زن تقلیل یافت و زنان در جاده ها و پارک ها بخاطر نداشتن چادر سرشان مورد شماتت و حتی لت و کوب قرار می گیرند بدون اینکه نیروهای امنیتی از آنها محافظت کنند.

وضع زنان با نیم قرن قبل که افغانستان آرام آرام بسوی ترقی و انکشاف و تمدن ناشی از افکار دموکراتیک در حرکت بود اصلا قابل مقایسه نیست. بدبختی در این است که امروز بخش مهمی از جوانانی که جز جنگ و افراطیگری دینی و مذهبی چیزی ندیده اند و تحصیلشان فقط بدست آوردن دیپلومی است که ارزش علمی آن با نیم قرن قبل قابل مقایسه نیست از این وضع دفاع می کنند ولی زن افغان که در کشورهای دموکراتیک آنجایی که علم و معرفت و تعهدات اجتماعی روی دین و مذهب و قوم و ملیت برتری دارند فرصت می یابند که تمام توانایی های خود را مانند سایر زنان به اثبات برسانند.

مریم اصغری 19 سال دارد در سویدن از پدر و مادر مهاجر تولد شده است. مریم از 14 سالگی به خدمات مدنی و اجتماعی بخصوص برای مهاجرین پرداخت چنین تفکرات انسانی طبعا او را بسوی حزب سوسیال دموکرات سویدن یکی از بزرگترین احزاب چپ اروپا و سمبول دستاوردهای اجتماعی کشاند. حزب سوسیال دموکرات به محض اینکه مریم اصغری حق رای و حق کاندیدشدن را پیدا نمود او را در یکی از حوزه های انتخاباتی برای ورود به پارلمان کاندید نمود.

چه چیزی یک حزب سوسیالیست را از احزاب راست و محافظه کار متمایز می سازد در حالیکه در سویدن مانند تمام اروپا افکار راست افراطی ضد مهاجر و خارجی در حال رشد است سوسیالسیت های سویدن از ترس باختن انتخابات از کاندید کردن یک دختر "خارجی" 19 ساله دست نکشید. دو ماه قبل در انتخابات ایالتی انگلیس یک دختر دیگر افغان که در افغانستان تولد شده ولی در انگلستان بزرگ شده و در حزب کارگر فعالیت می کند به نام پیمانه اسد 28 ساله از منطقه هرو در شورای ایالتی لندن انتخاب شد. پیمانه اسد 4 سال قبل در 24 سالگی هم کاندید بود ولی شکست خورد اینبار وی پیروزی را برای خود و برای حزبش به ارمغان آورد.

مریم منصف 33 ساله چهره شناخته شده و معروف زنان افغان که در کشورهای دموکراتیک بزرگ شده اند، درس خوانده اند، در فعالیت های مدنی و سپس در احزاب سیاسی نقش بازی کرده اند می باشد. مریم منصف هم که خردسال با خانواده اش به کانادا مهاجرت نموده بود بعد از چند سال فعالیت اجتماعی در محله ای که زندگی می کرد از طرف حزب لیبرال کاندید شد.

وی بعد از پیروزی و عضویت پارلمان بحیث وزیر "بنیادهای دموکراتیک" و از شروع 2017 بحیث وزیر امور زنان ایفای وظیفه می کند. حزب لیبرال کانادا بر عکس نام آن یک حزبی است که در سیاست داخلی کاملا رفرم های احزاب سوسیالست اروپا را عملی می کند ولی در کانادا مانند آمریکا بطور سنتی احزاب سوسیالسیت که مرآدف احزاب کمونیستی (محصول تبلیغات بعد از جنگ دوم جهانی) شمرده می شود، وجود ندارد حزب دموکرات این وظیفه را تا حدی انجام می دهد از همین جهت است که سناتور برنی ساندرز (مانند جوستن ترودو در کاندا) کاندید داخلی برای ریاست جمهوری قبلی آمریکا در برابر هیلاری کلینون به یک سوسیالیست شهرت دارند.

نقشی را که زنان افغانی الاصل در جایگاه های کنونی شان و در سطوح بالا ایفا می کنند چه در اروپا، چه در آمریکا و استرالیا کم نیست ولی پیروزی در انتخابات این کشورها به منتخب واقعا ستاتوس نماینده مردم را می دهد و این جای افتخار است برای آنها.


جایگاه زن افغانستان مهاجرات موفقیت



کریم پاکزاد

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جایگاه زن
مهاجران موفق
زنان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تمام کاسه وکوزه را برسر دین خراب نکنید، تنها سخن دین این است که انسانی زندگی کنید، حالا مردم ما به این سخن توجه نکرده وسلیقه ای درقبال زنان عمل میکنند، درحالیکه ازنظر اسلام هفتاد درصد نقض حقوق زنان درکشورمان صورت میگیرد.
باکول

>>>   خاموش :
نظریه پرداز محترم :نمیدانم که شما درداخل کشورم ما هستید ویاخارج از کشور مامن به خاطر کلمه ما را استعمال نمودم هرآنکسی که از کشور ما به غرب پناهنده شده باشد از مانیست وضرورت هم نداریم آنهادر بدل سند پناه هنده گی از افغانیت ، اسلامیت گذشته دیگر به درد این وطن زخمی نمیخورد شما از مریم اصغری ومریم منصف به بسیار افتخار یاد آوری نمودید که آنها در کشور های غربی سویدن وکانادا در انتخابات پارلمانی برنده شده این جانه جای افتخار است ونه مباهات طوریکه شما هم خوب میدانید که یک تعداداز دختران وبچه های جوان ما به اساس پالیسی طرح شده شیطانی غرب بنام پناه هنده گی به طرف خودجذب نمودن وهزران جوان تعلیم یافته ما راگمراه نمودکه ازوطن آبایی خود بگذرندوبه دامن غرب پناه هنده شوندکه بعاز یک ستشوی مغزی وجذب مردان درشبکه های جهنمی استخباراتی ودختران وزنان جوان رابه خاطر ترویج آذادی تحت نام آذادی و حقوق زن به خاطر به دست آودن اهداف شوم وپلیدشان به بهانه های مختلف دوباره روانه افغانستان نمایندکه همین پلان را سالهای سال تطبیق نموداه اند که میتوان از یک تعداد از زنان بدکردار وفاحشه های تربیت شده غرب مانند آریانا سعید، سیتا قاسیمی ، ژیلا زلاند ، هنگامه ،فرزانه ناز ،غزال عنایت وده ها رقاصه بداخلاق دیگر که در دامن غرب تربیت شده اند وبه اصطلاح مکروب ساری بد اخلاقی رادر وجود کثیف شان ترزیق گردیده است نام بردکه همین ویروس های گنده وکثیف را به خاطر ملوث نمودن دختران پاک ومعصوم وبیخبر وبه خاطر رفع غرایض جنسی جوانان ما تحت نام موسیقی وکنسرت یا ستاره افغان برای مدت زمان استخدام میشوند که هم از این طریق پول به دست میاورند واز سوی دیگر که اصلآ هدف اساسی واصلی شان گمرانمودن جوانان دیگر وترویج رقاصه گری در بین دختران وجوانان است پخش ونشر نمایندشما از افتخارات دختران که در خارج از افغانستان است یاد آوری نموده اید که این افتخار به ما بی اهمیت وبی ارزش است جون نامبرده گان از مانیست وافغان نیست در جای دیگر شما از آذادی زن درجهان غرب یاد آوری نموده اید دوست عزیز بهترین آذادی را برای زن اسلام عزیز داده است که بیشراز 14 صدسال قبل با ظهور دین مبین اسلام حق وحقوق زن از نقطه نظر فامیلی ، اجتماعی ، اخلاقی ، سیاسی ومدنی آنهم باعزت وحرمت تام داده است امروز درجهان غرب زن اصلآ هیچ آذادی ندارد بلکه منحیث یک آله ابزار اززن استفاده میشود مانند اعلانات تجارتی در تلویزیون ها که شما شاهد آن هستیددر غرب اگر زن کار نکند میمیرد بر عکس در جامعه اسلامی وبخصوص افغان زمانیکه زن شوهر کرد تمامآ مکلفیت واحتیاجات زن بالای شوهر آن است در غرب زمانیکه زن شوهر کرد بعد از یک مدت کوتا بنابر حاکم بودن فضای آذادی غیر انسانی وحیوانی که حکم فرمااست از هم دیگر جدا میشوند وطلاق میگیرند در طول زنده گی چندین بار باهم ازدواج رسمی وغیر رسمی مینمایند به همین خاطر است که در غرب اکثرآ انسان ها پدر وماد اصلی ندارندوچندین پدره میباشندباید خاطر نشان به سازم که غرب بسا پلان های شیطانی در قبال گمرا کردن مسلمانان دارندتحت نام برنده شده در انتخابات پارلمانی این دختر وآن دختر از همه مهمتر اینکه این دختران از سوی شبکه های سازمان استخباراتی جذب شده تادر پارلمان منحیث جاسوس نقش ایفا نمایند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است