نماینده ای مقتدر در درون یک نظام ضعیف
گزافه نیست اگر بگوییم خلیلزاد بیش از اینکه نماینده و تامین کننده منافع آمریکا در افغانستان بوده باشد حافظ منافع یک تیم خاص سیاسی و قومی افغانی در درون ساختار دولتی آمریکا بوده است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۷    ۱۳۹۷/۶/۷ کد خبر: 154181 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد سیاستمدار و دیپلماتی برجسته در دستگاه دولتی آمریکا است. این کشور در دو دهه اخیر هرگاه تحت حاکمیت جمهوریخواهان قرار گرفته است از خلیلزاد در مناصب مهم و حساس در دستگاه سیاست خارجی خود استفاده کرده است.

نقش این دیپلومات افغان تبار آمریکایی به هر میزان که در پیشبرد سیاست های آمریکا در کشورهای دیگر سازنده بوده است اما در افغانستان این نقش به نوبه خود بحرانزا و در مراحلی ویرانگر بوده است.

اگر ناکامی آمریکا در تامین ثبات در افغانستان و عدم شکلگیری یک نظام متناسب با جامعه متنوع و چند پارچه افغانستان را به دقت ریشه یابی کنیم نقش زلمی خلیلزاد بعنوان یک کارگزار بانفوذ دولت آمریکا و جهتگیری های قومی و تباری او در ناکامی های آمریکا در افغانستان برجسته می شود از اینرو گزافه نیست اگر بگوییم خلیلزاد بیش از اینکه نماینده و تامین کننده منافع آمریکا در افغانستان بوده باشد حافظ منافع یک تیم خاص سیاسی و قومی افغانی در درون ساختار دولتی آمریکا بوده است.

در شرایط ناپایدار کنونی افغانستان و در میانه بحران بی اعتمادی میان بازیگران قومی در این کشور که سیاست های تبارگرایانه عناصری همانند زلمی خلیلزاد در شکلدهی به آن نقش بارزی داشته است حضور مجدد این دیپلومات متعصب و تبارگرا به نمایندگی از دولت آمریکا در افغانستان می تواند بر تنش های قومی بیافزاید و عملا آمریکا را درگیر رقابت های ذات البینی گروه های قومی و سیاسی افغانستان سازد.

منافع آمریکا و جامعه متنوع و چندپارچه افغانستان ایجاب می کند، قدرت های جهانی و منطقه ای در رقابت ها و جدال های سیاسی اقوام در افغانستان بی طرفی خود را حفظ نموده و برای تامین ثبات در این منطقه حساس در پی ایفای نقش میانجی گرایانه و سازنده باشند از اینرو مناسب است همه با هم نارضایتی خود را از حضور مجدد زلمی خلیلزاد به صفت نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان ابراز کنیم و از دولت آمریکا بخواهیم در این تصمیم خود تجدید نظر کند.

احمد بهزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
منافع آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   احمد بهزاد فکر میکند که امریکا بنا به خواست مردم افغانستان در این کشور حضور یافته است،
آقای بهزاد! امریکا در تجاوزش به افغانستان از کدام افغان مشوره گرفته است که باز در تعیین خلیل زاد از شما مشوره بگیرد؟ امریکا از پی منافع خود در کشور ما است نه از پی منافع من و تو!
هرچند زیاد تلاش مینمائی که در جایگاه سیاستمداران خود را جاه بزنی اما افراطیتت در قومگرائی این شانس را از تو گرفته است، تو و امثال تو حتی مردم همتبار تان را نزد جهانیان خجل نموده اید، بخاطر شما است که این مردم اینقدر قربانی میدهد، شما با گپ های مفت تان مردم را تباه و برباد نموده اید.
شما در غم تعیین رهبران خود باشید، امریکا میداند که چه کسی را بصفت نماینده اش در افغانستان تعیین نماید و در زمینه مشوره های هر لدوئی را نخواهد گرفت.
میهن زرغون

>>>   باهمه این ګپ ها رول عمده ی وی ضدیت با پاکستان ،مجاهلین وجنګسالاران است که در خور ستایش بوده واز آن باید استفاده ی درست نمود

>>>   خاموش :
جناب احمد بهزاد .آیا از خودت کرده دیگر کدام متعصب افراطی وتنگ نظر را آدرس داری چه خوب گفته که کور خود بینای مردم که امروز خودت مردم را به خاطر آمدن زلمی خلیل زاد تشویق به اعتراضات میکنی تا آب را گل آلود کرده وماهی بگیری در مسله تفرقه اندازی در بین ملیت های باهم برادر کشور ما یک قدم از شیطان پیشی گرفته وریکاد منافقت را قایم کردی آیا کدام روزی شده که به خاطر وطن ودفاع مشروع از حق وحقوق مهاجرین افغان درکشورایران ویا از معضله آب هلمند کدام صدا بلند کردی جز کارشکنی منافقت به نفع یک قوم خاص آنهم به خاطر کریدت گرفتن لطفآ با وجدان خود قضاوت کن کفایت میکند

>>>   همین حالا یک مشت دالر کثیف و بادآورده را پیش احمد پاکزاد بگذارند.این مردک همه چیز را فراموش می کند.نه تنها این شخص.بلکی اکثریت آنهای که خودشان را نماینده مردم می شمارند.اشخاص پول خور لحظه بین سودجو.و فرصت طلب میباشند.همه این ها بی وجدان هستند
( مراد علی.قنبر زاده

>>>   بقه ره مانده یخ مالک زدن ایره ببین دیست ده کجا دراز کده از قدیم ها می گفتند اجل مورچه که برسه بال میکشه بهزاد بچیش هوشیته بگیر.
پروانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است