شش ماموریت جدید خلیلزاد در افغانستان
خلیلزاد جبهه مقاومت ضد طالبان را تحت نام جنگسالاران خلع سلاح نمود، مورد ترورهای هدفمند زنجیره ای قرار داد و به حاشیه راند بدین ترتیب انتقام شکست طالبان و پروژه نفت یونیکال آمریکایی را از مردم مقاومتگر شمال گرفت 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۵    ۱۳۹۷/۶/۷ کد خبر: 154177 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد در 4 دهه اخیر از یک ترجمان زبان انگلیسی شکسته برای مجاهدان سال های 80 خود را به سکوی قدرت و شهرت در کاخ سفید رسانید.

ماموریت اول خلیلزاد به قدرت رساندن طالبان بجای حکومت مجاهدین به کمک آی اس آی و شرکت نفتی یونیکال توسط نیروهای مقاومت ضد طالبان به کمک نیروهای آمریکایی در 2001 به شکست تروریزم و حاکمیت طالبانیزم به پایان رسید ولی ماموریت جدید او بعد از سقوط طالبان در بن تحت نام دموکرات و تکنوکرات تازه شروع شد چنانچه او نقش کلیدی در انتقال قدرت از محور تاجیکان به محور پشتون ها در بن بازی نمود بدین ترتیب خلیلزاد در همدستی با دیگر تمامیت خواهان سلسله مراتب سنتی قدرت تاریخ زده را پس از طالبان دوباره زنده ساخت.

او جبهه مقاومت ضد طالبان را تحت نام جنگسالاران خلع سلاح نمود، مورد ترورهای هدفمند زنجیره ای قرار داد و به حاشیه راند بدین ترتیب انتقام شکست طالبان و پروژه نفت یونیکال آمریکایی را از مردم مقاومتگر شمال گرفت. او اکثریت پشتون های چپ و راست، ظاهر خانی، داوود خانی، مجاهد، گلبدینی، طالبی و چپی را در زیر آیین پوسیده پشتونولی تحت نام تکنوکرات و دموکرات بسیج کرد.

قانون اساسی پشتون محور، نظام سیاسی پشتون محور، ارتش پشتون محور، قوه قضاییه پشتون محور، انتخابات و کمیسیون های انتخاباتی پشتون محور، پارلمان پشتون محور، سیاست خارجی پشتون محور، معارف پشتون محور، اداره پشتون محور، شبکه مافیایی مواد مخدر پشتون محور، فساد پشتون محور و بالاخره اقتصاد پشتون محور را صد مرتبه بهتر از حکومات پشتون محور قبلی در زیر چتر حمایت سیاسی، نظامی و مالی آمریکا و جامعه جهانی بنیاد گذاشت اما حالا نظامی فاشیستی که او معمارش است در آستانه سقوط است.

جامعه جهانی زمینگیر و دلسرد شده اند و در جستجوی فرار اند. طالبان به بزرگترین قدرت شکست ناپذیر مبدل شده اند و کمتر از تسلیمی بدون قید و شرط دولت غنی به هیچ امتیازی دیگری راضی نمی شوند. استراتژی تبهکارانه پاکستانی ها در حمایت طالبان پشتون محور در راستای "لوی پاکستان" تا دریای آمو در حال پیشرفت است سلطان بزرگ فساد، حامد کرزی را که خلیلزاد به سر گرده مردم برای 14 سال سوار نمود حالا به یک دردسر بزرگ تبدیل شده است او با ایجاد ایتلاف بزرگی از ناراضیان شمال و جنوب و نزدیکی با کرملین کمر گرفتن قدرت از طریق مجلس بزرگان (لوی جرگه) بسته است.

قصاب تبهکار کابل که دیروز از کمپ شمشتو بدستور آی اس آی کشور را به خاک خون می کشانید امروز مدیریت تروریزم و نفرت پراکنی قومی را از کاخ های مجلل دارالامان کابل رهبری می کند. نیروهای شمال معروف به مقاومت ضد طالبان را که خلیلزاد سرکوب و به حاشیه رانده بود بازماندگان آن هنوز دعوای حق طلبی دارند و هرازگاهی برای حکومت پشتون محور و طالبان مزاحمت ایجاد می کنند پس ماموریت خلیلزاد در این بازی پیچیده چیست؟

به باور این قلم او 6 ماموریت خطیر دارد:
نخست؛ حکومت غنی را که در حال فروپاشی و محاصره مخالفان در آستانه انتخابات است نجات دهد.
دوم؛ بازماندگان نیروهای شمال را که دعوای حق طلبی و مزاحمت برای حکومت پشتون محور و طالبان ایجاد می کنند به سر جایشان مثل گذشته بنشاند.
سوم؛ سلطان بزرگ فساد را که با اتکا به روس ها و ناراضیان شمال و جنوب حکومت غنی و آمریکایی ها را تهدید می کنند دل آسا کند و در متن قدرت آینده جای بدهد.
چهارم؛ گلبدین جاه طلب را که مدعی است بدون اجازه او کسی نمی تواند رییس جمهور افغانستان شود باید در حکومت آینده جای مناسب دهد.
پنجم؛ طالبان را که به یک قدرت شکست ناپذیر تبدیل شده اند از طریق اجلاس بن سوم بگونه رسمی و مشروع در ایتلاف با پشتونیست های تکنوکرات، حکمتیار، کرزی و بقایای چپی ها به سکوی قدرت در ارگ کابل برساند.

و بالاخره جامعه جهانی در تحت رهبری آمریکا را که در باتلاق افغانستان گیر مانده است باید راه های فرار آبرومندانه نظیر زمان گرباچوف را جستجو کند و نقش سفیر مقتدر روسی نظیر ویکتور پلینچکه در کابل و جنرال مجرب نظیر گروموف را بازی کند که ماموریت خروج آمریکا از افغانستان را بدون تلفات به منزل مقصود برساند.

آیا خلیلزاد توانایی این ماموریت های خطیر هرکولیسی به زبان انگلیسی Herculean را دارد و یا مثل مکناتن انگلیسی خودش به جهنم خواهد رفت؟

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
ماموریت
نیروی آمریکایی
نظرات بینندگان:

>>>   قانون اساسی پشتون محور، نظام سیاسی پشتون محور، ارتش پشتون محور، قوه قضاییه پشتون محور، انتخابات و کمیسیون های انتخاباتی پشتون محور، پارلمان پشتون محور، سیاست خارجی پشتون محور، معارف پشتون محور، اداره پشتون محور، شبکه مافیایی مواد مخدر پشتون محور، فساد پشتون محور و بالاخره اقتصاد پشتون محور را صد مرتبه بهتر از حکومات پشتون محور قبلی در زیر چتر حمایت سیاسی، نظامی و مالی آمریکا و جامعه جهانی بنیاد گذاشت اما حالا نظامی فاشیستی که او معمارش است در آستانه سقوط است....

>>>   در به قدرت رساندن طالبان در افغانستان،زلنی خلیل راد هیچ نقشی نداشت.
زیرا طالبان توسط دموکرات ها در زمان بیل کلینتن بعد از خرابی روابط بیل کلینتن با اروپا و روسیه،برای تشدید بنیاد گرایی اسلامی در آسیای میانه و روسیه به قدرت رسیدند.
زلمی خلیل راد عضو حزب جمهوری خواهان است و حرب جمهوری خواهان امریکا از سال ۱۹۸۰ بدینسو از مجاهدین پشتیبانی کرده است و حالا نیز از مجاهدین در مقابل طالبان پشتیبانی میکنند.
موضوع صلح و مصالحه با طالبان نیز در دوران دموکرات ها یعنی اوباما اوج گرفت،چون دموکرات ها همیش پشتیبان طالبان بودند.

>>>   لالا جان بیا افغانستان از بغل انگلیس خبیث خودرابکن ودر داخل کشور مقابل هر کس وگروه که میخواهی مبارزه کن در غیر آن صدای دهل شنیدن از انگلستان خوش نسیت شما هر وقت قلم خویش در نفاق مردم افغانستان بکار میبری،مردم بیچاره آنقدر که روشنفکران بنام فکرمیکنند، احمق نیست.

>>>   حالی هم ماموریت های سنگینی مثل صلح ، حکومتداری ، و رشد اقتصادی موظف شده.
اس پ هزاره

>>>   حاکمیت تاجک ها هیچ وقت نبود آن حاکمیت باند چک چور جمعیتی ها بود که به نحوه خود حکومت داشتند و در هر وزارت که بودند حق داشتند همه چیز تا میز چوکی را به خانه خود ببرند. خلیل زاد در کشور ما نقش سازنده خواهد داشت ولی دزدان سرگردنه که مخالف حاکمیت قانون و ثبات هستند.

>>>   من یک سوال از هارون دارم.اگر تو جای خلیل زاد ميبودي چه کار می کردی.اگر خلیل زاد گروهی طالبان را به وجود آورد.ویا بعدها کنفرانس بن.حکومت انتقالی وکشاندن نیروهای خارجی.به افغانستان تلاش کرده فقط بخاطر صلح دائمی در کشور ما بوده.اگر این مجاهدین های لعنتی به قولی خودشان موقع که پیروز شدند.اگر به همان کم و زیاد که برایشان رسیده بود.قانع می بودند با همدیگر سازش میکردند .هیچ وقت کار به این جا ها کشیده نميشد.این ها فکری اینجا ها را نکرده بودند.موقع که حکومت نجیب الله سقوط کرد.میلیون ها نفر بیکار گشتن.وبی جا شدن بشمول مردم عادی.ويک عده از اشخاصی با مسولیت.و دلسوزاز داخل خودی همین تنظیم ها به مخالفت خودشان باحکومت مجاهدین برخاستن.چون سبب اصلی این مشکلات ها خودی مجاهدین بود فقط برای اینکه به پیروزی شان ایمان نداشتن.قناعت نمی کردند.ودیگر موضوعات.از قبيلي خودخواهی.یکه تازي.کینه ای.بودند وجود داشت.همه این کار ها را خلیل زاد بخاطر آوردن صلح کرده.حالا تو فکر می کنی این کار ها براحتی انجام شده.ازشروعي بوجود آمدن طالبان تا سقوط شان هزاران طالب.کشته شدن چون همزبان خلیل زاد بودند مناطق شان روستا های شان توسط هواپیماهای بدون سرنشین بخاک یکسان شد چون ازطايفه خلیل زاد بودند.آقای ارثقال منصفانه بنویس.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است