اتمر باید به این پرسش ها پاسخ دهد
اتمر بهتر است از جایگاه یک آدم همه کاره به پرسش های مردم پاسخ های روشن بدهد که آسیاب کند بوده و یا گندم تر؟ و یا هر دو؟ در غیر آن ناامنی کشور به نامش به ثبت می رسد و مردم او را مقصر اصلی می دانند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۴    ۱۳۹۷/۶/۵ کد خبر: 154148 منبع: پرینت

اتمر دلیل استعفایش را اختلافات جدی با "سیاست‌ ها و روش‌ های صلح رهبری دولت در زمینه‌ های حفظ و تحکیم وحدت و اجماع ملی، تامین صلح و امنیت، مدیریت سیاسی، امور انتخابات، حکومتداری خوب و روابط منطقوی و جهانی عنوان کرده است".

حالا به پرسش هایی که در افکار عامه وجود داد اتمر باید پاسخ روشن ارایه نماید تا مردم بدانند و قانع شوند که در این چهارسال در افغانستان چه گذشت؟
1. آیا سیاست های شما با سیاست های غنی در امور داخلی و خارجی در تضاد بود؟ در صورت آری! روشن شود که شما چه می خواستید و اشرف غنی چه می خواست و نقطه اختلاف چه بود؟

2. صلح، صلح یک امر منطقی و عقلانی است که هیچ کسی نمی تواند از صلح سرپیچی نماید و یا مخالف صلح باشد اما گپ اصلی روش و متود است که به صلح چگونه دست یافت و از چه طریق به این امال دیرینه مردم افغانستان رسید؟ آری! پرسش این است که روشن شود دیدگاه شما چه بود و دیدگاه غنی چه و مشکل در روش رسیدن به صلح چه بود باید بسیار واضح و با جزییات با ملت شریک ساخته شود تا همه بدانند که چرا صلح در این کشور تحقق نشد و دلیل چه بود؟

3. تحکیم وحدت و اجماع ملی و حفظ آن از اولویت های درجه یک حکومت نام نهاد وحدت ملی است پس در گسست وحدت ملی نقش اشرف غنی چه بوده و شما چه نقش داشتید یا به بیان دیگر دیدگاه شما در این امر مهم چه بوده و دیدگاه اشرف غنی چه بوده است و تفاوت دیدگاه ها روشن بیان شود تا افکار عامه متوجه شود که باعث گسست وحدت و اجماع ملی در افغانستان کیست؟ تنها با نام بردن از معضلات و نابسامانی ها نه تها درد این ملت زجرکشیده را مداوا نمی سازد که شک و شبهت زیادی را نیز در اذهان عامه تسری می بخشد. چه خوب خواهد بود که در این امر حیاتی دیدگاه های روشن و دیدگاه های متضاد را مردم عزتمند افغانستان بدانند و این حق قانونی شهروندان است.

4. تامین امنیت که جزو اصلی وظایف و ساحه کاری جناب شما بوده باید به ملت تشریح داده شود که شما با وصفی که بعنوان مشاور شورای امنیت ملی ایفای وظیفه می کردید چگونه در این پست مهم و حیاتی با اختلافات جدی که با اشرف غنی داشتید در مدت چهار سال ایفای وظیفه کردید و تنها در مدت کمتر از هشت ماه به این نتیجه رسیدید که باید استعفا دهید؟ صرفا نام بردن از مسایل فوق نه باری از مسوولیت شمارا کم میکند و نه از صلاحیت ها و اجرات که در این مدت اننام یافته است؟

پس چه بهتر از جایگاه یک آدم همه کاره به پرسش های مردم پاسخ های روشن داده شود که آسیاب کند بوده و یا گندم تر؟ و یا هر دو؟ در غیر آن بی امنی کشور در حکومت اشرف غنی برای همیشه به نامت به ثبت می رسد و مردم شما را مقصر اصلی می دانند زیرا باری از سوی شخصیت های سیاسی و ملی شما متهم به استفاده سوء از صلاحیت های وظیفوی شده اید که در رسانه ها ثبت است. تنها بیان حقایق است که می تواند مردم را تفهیم نماید که در پس پرده ی بی امنیتی، قتل و کشتار مردم چه چیزی روان بوده است؟

5. امور انتخابات یکی از موضوعات بسیار مهم و حیاتی در کشور است که هیچ آدم عاقلی به آسانی از آن نمی گذرد سوال اساسی این است که تفاوت دیدگاه شما با اشرف غنی در چیست؟ شما در انتخابات و پروسه آن چه نظراتی داشتید که از سوی اشرف غنی رد شده و سبب اختلافات شدیدتان گردید و مساله تا آنجا تشدید یافت که شما ناچار شدید تا بی موقع استعفا دهید؟

6. حکومتداری خوب که در منشور تیم تحول و تداوم بصورت تفصیلی بیان شده و به نشر رسیده است و غنی یک پست را هم ایجاد کرد که در راس آن احمد ضیا مسعود را بعنوان نماینده فوق العاده منصوب ساخت اما عملا ملت شاهد هستند که نه تنها حکومتداری خوب به عرصه نیامد که حکومتداری بدتر از گذشته شد و هر روز اداره ی جدید برای کار جدید اضافه گردید که نظر علم اداره و مدیریت نه تنها یک کار بیهوده و عبث که مصرف شدن بودجه و تحلیل نیروی آسانی برای هیچ است. اکنون بهتر نیست که مردم شریف افغانستان بدانند که اعمال سلیقه شخصی بر حکومتداری حاکم بوده یا سلطه یک تیم که گفته می شود در راس تیم سلطه شما تکیه داشتید و این نقطه تاریک تنها با اظهارات روشن شما به نقطه سفید مبدل خواهد شد وگرنه برای همیشه این لکه سیاه، سیاه خواهد ماند.

7. سیاست پنج حلقه ای حکومت وحدت ملی که در آغازین روزهای حکومت از سوی رییس حکومت به مردم ارایه و پیشکش شد شما در کجای این پنج حلقه قرار داشتید و اختلافتان با غنی در کجای این معادله بود؟

تا زمانیکه مردم ندانند و نفهمند که گره کور چه بوده و نقص کارهای اجرایی در چه صرفا نام بردن از مشکلات گره ها را نمی گشاید بلکه به ابهامات افزوده می شود و بازار شایعه فربه و فربه تر خواهد شد. بهتر آن است تا از کلی گویی پرهیز شده و جزییات این چهار سال حکومت با مردم شریک ساخته شود.

ُسکندر قیام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتمر
پرسش
حکومت
مردم
نظرات بینندگان:

>>>   دیدگاه هردو نسل کشی غیر پشتونها,آوردن وسازمان دهی انتحاری ها ودادن هدف مشخص,درمحاصره گزاشتن اردو وپولیس درقطعات اطراف که صدها مثال آنرا همه میدانید,سربریدن سربازان غیرپشتون درهلمند غزنی فراه ارزگان قندز بغلان فاریاب وغیره...تخمنفاق پاشیدن دربین مردم وحذف تاجیکها از بدنه دولت, قومگرایی وبرتری جویی قومی,تبعیض نژادی زبانی تباری سمتی مذهبی .دشمنی با وزیران تاجیک ,ازبیک وهزاره.اما برترشمردن وزرای پشتون وهیچ وزیر پشتون را به محاکمه نکشانیدند.بگونه مثال زاخیلوال وفاروق وردک ودیگران...
بااحترام عبید,...وغیره

>>>   اولین کار غلط اتمر ...امضا توافق با امریکا
که افغانستان را تا صد سال اینده به امریکا فروحت
مطمیین باشید که امریکا این جا را بایکاه اهداف خود
انتخاب کرده و خارج نه میشود و باید یک دلییل داشته
باشد برای موجودیت خود و هنمین است که شعله جنک
را هر روز به شکل مختلف تازه میکند .

>>>   پاسخ سوالهاشما از جانب یک شخص کی هیچ نوع ربط به اتمر ندارد، چنین است:
۱. آیا سیاست های جناب رئیس جمهور و رئیس اجرائیه با هم موافق و برابر اند،در وضع کنونی موقف هردو بزرگوار با هم یکسان اند.
۲. صلح برای این کشور حیات مجدد می بخشد، ولی شما نه میدانید که مافیا فساد،غاصبین، چفاول گران، دزدان، آدم قاتلین، ظالمین، وطن فروشان، جاسوسان که کتله است کوچک ولی حاکم، قوی و زومند، منافع اینها کی تقاضا می نمایدکه صلح صورت گیرد و یا بوجود بیاید.
۳. در گسست تحکیم وحدت ملی، اقایان عبدالله عبدالله و اشرف غنی که از دو تبار متفاوت اند کوشش و سعی نموده اند. شما کسی را سراغ دارید ولو از هر قوم باشد که برای تحکیم وحدت ملی و یا حد اقل حفظ منافع ملی کار کرده باشد و یا کار کند؟ اگر به شبکه های اجتماعی رسانه یی که افغان فیفر هم جز از آن شمرده میشود، مطالب و موضوعات را همه روزه مرور کنید، شاید درک کنید که برای تخریب قوم پشتون از جانب سایر اقوام بخصوص قوم محترم تاجیک چنان الفاظ و کلام ها نا درست و ناشایشته ادرس داده میشود که نظیر آن در جهان وجود ندارد.
۴. در مورد مسایل امنیتی طوریکه خود میدانید، شورای امنیت ملی یک ارگان اجرائیوی نیست، بیشترین مسئولیت ها به امنیت ملی، وزارت داخله و وزارت دفاع ربط دارد. در مورد هماهنگی این سه اداره شاید شورای امنیت ملی نقش شانرا ایفا نموده باشد و بهتر این پاسخ را مسؤلین و کارمندان شورای امنیت بدهند که ایا اقای اتمر در این مورد خطاء و یا کوتاهی داشته است و یا خیر؟ در مورد همه کاره بودنش باید بگویم که او توانایی انرا داشت و این نظام نیم بند به برکت ایشان به گفته شما چهار سال دوام آورد و از این پس گرچه مدت اندکی تا انتخابات باقی مانده است ولی خواهیم دید که وضعیت بهتر از این خواهد شد یا خیر؟
۵.موضوع انتخابات کاملا جنجالی درد سر ساز است، ولو انتخابات ۱۰۰ فیصد عاری از تقلب هم برگذار شود ولی جناح بازنده ولو هر گرو و هر طرف باشد، از آن انتقاد خواهد کرد و انرا نه می پذیرد. هر انتخابات بازنده و برنده یی دارد در چند دور گذشته کسی به آن اکتفا نموده یا مورد تائید شان واقع گردیده است؟ از این پس هم چنان خواهد بود. اگر اطلاع داشته باشید در سال قبل بود ویا ما قبل از آن در مورد نحوه برگذاری انتخابات رای زنی ها صورت گرفت و دولت و کمیسیون مستقل انتخابات هم تلاش کردن تا این سیستم را بایومتریک سازند و کشورهای کمک کننده هم تا اندازه تعهدات شانرا برای بایو متریک ساختن اعلام نمودند ولی بعضی اشخاص که بعنوان مثال از آن در این جا نام میبرم اقای معنوی بود که مخالفت شانرا در مورد بایومتریک ساز ی سیستم انتخابات به مراتب در تمامی رسانه ها بیان داشتند و اکنون احزاب که خود را سیاسی میدانند و من نه میدانم که واقعا سیاسی هستند و یا خیر تقاضا بایومتریک سازی روز انتخابات هستند. ولو تقاضای شان پذیرفته هم شود ولی ما شاهد بگو مگو ها و جنجال ها خواهیم بود.
۶.در مورد حکومت داری خوب و مشاوریت که برای این منظور ساخته شد. مشاور محترم در مدت زمان مشاوریت کدام دست آورد دارد که به ملت بیان دارد. مشاوریت حکومت داری خوب کدام طرح برای بهبود حکومت داری به حکومت ارائه کرده که حکومت به آن عمل نه نموده باشد، بجز تخریب و تضعیف دولت کدام کار خوب و نیک را هم اگر انجام داده باشد، شما بگوید.
۷. سیاست پنج حلقه ای اقای اشرف غنی را به خاطر ندارم وشما هم آنرا توضح و تشریح نکرده اید بناء نه میتوانم چیزی بگویم ولی در مورد نقض کار های اجرایی و مشکلات باید بگویم که این تمام کارهای که در طول بیشتر از یک ونیم دهه صورت گرفته در هر اداره و هر ارگان نقض بوده و ما مشکلات بسیار زیاد داریم که با این وضعیت امید رهایی آن حتی در خواب هم امکان پذیر نیست. این کشور را یک شخص و یا چند حاکم ساخته نه میتواند و یا حد اقل بهبود را هم آورده نه میتواند.
تا زمان قبل از استعفا اقای اتمر بسیاری اشخاص خواهان استعفای وی بودند ولی امروز سوالات علت و چرا استعفا را جویا هستند، شاید اقای اتمر شخص خوب و خدمتگار نبوده باشد ولی میشود شما کسی و یا شخصی را که بهتر از وی بوده باشد به ما معرفی کنید.
تا زمانیکه موضوع اختلافات قومی، سمتی، زبانی، و مذهبی میان اقوام ساکن رفع نگردد و از گرو اشخاصی که ما را به جان هم می اندازند و خود شان کنار یک دیگر خنده و از وضعیت بد وجنگ ما لذت می برند خلاص نه شویم، به صلح، ثبات، امنیت و استقلال نه میرسیم.
این وطن بی ما وطن کی می شود، حس وطن دوستی از بین رفته باید انرا دوباره احیا نمایم.
شریف

>>>   جناب محترم قیام ! سوالاتی را که در ذهن مردم با استعفای آقای اتمر و ادعای ایشان بر نکات مورد اختلاف با غنی لا جواب مانده است به صورت خیلی علمی مطرح نموده ایید و تشکر از شما. حالا اتمر اگر می تواند این همه سیاهی های که در دوران کاری خود بنامش رقم زده با ارایه جوابات واضح با مردم شریک سازد در غیر آن کلی گویی های که در استعفا نامه اش ذکر گردیده جز ابهام و گریز از مسولیت و خطا های که انجام داده است چیز ی بیشتر بوده نمیتواند.

>>>   بهتر است جواب سوالات آقای قیام را خود آقای اتمر طی یک مصاحبه تلویزیونی برای مردم ارایه نماید زیرا افکار عامه عامل تمام نارسایی ها و فجایع که طی دوران حکومت وحدت ملی در کشور رخ داده است و از جمله دامن زدن به نقاق ملی میان اقوام افغانستان آقای اتمر را عامل و مجری آن میدانند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است