راه حل جامعه سنتی بحران خیز قبیله
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۲    ۱۳۹۷/۶/۵ کد خبر: 154144 منبع: پرینت

جامعه سنتی قبيله ای هميشه بحران خيز است بويژه اينكه در آن دولتی قومی حاكميت داشته باشد هر لحظه ممكن است در آن جنگی متولد شود.

يكی از عجایب جوامع قبيله ای اين است که بزرگان هر قوم هميشه با هم در ارتباط هستند گاهی دوست و گاهی دشمن. هرگاه بزرگان قوم دوست بودند همه اقوام در آرامش بسر می برند هرگاه با هم دشمن بودند همه در جنگ بسر می برند، مشكل شخصي سران قوم همه را علی الاجبار به ميدان جنگ می كشد.

كشور ما يكی از دلايل عمده اش همين زندگی قبيله ای است علي الخصوص در ميان افغان ها زندگی قبيله ای مانند دوره ی قبل از ميلاد حفظ شده است. ما زمانی می توانيم يک كشور با ثبات و زندگی آسوده داشته باشيم که قبيله های پشتون را پراکنده و آموزش به آنها را اجباري كنيم، در جامعه شهری اوغان ها را ادغام و زبان پشتون را از ادارات محو كنيم، سران قوم پشتون را تبعيد و تسليحات شان را جمع آوری كنيم، مرزها را با پاكستان ببنديم...

ما بايد يک راه حل پايدار را جستجو كنيم، در مورد اين قوم بسنجيم، بگو مگوهای مقطعی را كنار بگذاريم و جامعه پشتون را به اجبار بايد اصلاح و متمدن كرد!

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جامعه پشتون
راه حل
اصلاح
نظرات بینندگان:

>>>   آدم های متمدن نرم، همدیگر پذیر و دانا میباشد. نخست باید خود را از خون و گوشت خوردن کنار کنی سپس در باره اهلی ساختن تان ما باید فکر کنیم.
افغان یا اوغان

>>>   طاهر پشتون
با این طرز فکر که تو وامثالت مانند پدرام و هارون امیرزاده و تاجکان دیگر دارند پشتون ها را وادار میسازید که عین عمل را با شما هم انجام بدهند. شما تاجکان خو هیچ توان این چنینی را نداشته اید و نه دارید و لی ما پشتونها داشته ایم و داریم (از سرنوشت بچه سقو و مسعود پنچرمین اطلاع دارید). گپ را بجایی کشانده اید که حالا هیچ رهبر ندارید و جایگاهی اجتماعی تان هم رو به نابودی است. همین حالا ازبک هزاره و حتی اقوام کوچک از شما کرده زیادتر قدرت دارند.
سیستم قبیله یی ما منبع غیرت و قدرت مااست و تضمین کننده قدرت سیاسی ماست از همین خاطر بالای شماپادشاهی میکنیم. شما تاجکان باید بجای تخریب پشتونها پی بهبود خود باشید تا از بی هویتی و فعالیت های ارزه (رقص و شعر و عیاشی) نجات یابید و مانند پشتونها و هزاره ها و ازبکها صاحب قدرت و غیرت شوید.

>>>   قومی که وولدینگ میکند ، تمام دارایی وزارت دفاع را وزیر صاحب به پنجشیر میبرد ، در ده سال نزدیک به هزار جنرال از یک ولسوالی چاپ میزند ، با عواید گمرک نصف املاک یک شهر را زورخرید میکند ، و خلاصه دزدترین و منافق ترین است. و دیگه اقوامی که نصف شان در خارج و نصف شان در داخل است و رهبران بیسوادشان را همه کاره وحشی گری یا معامله گری میسازند. چطو ؟
درست است که پشتون اقتدارگرا است ولی فعلاً نفوس قابل توجهی دارد که اکثراً در داخل هستند ، سنتی هستند و وطنپرستی بیشتری در مقابل جهانیان دارد!
و جهان بسرعت در حال تغییر است و قومی برنده واقعی خواهد بود که ظرفیتهای مدرن بیشتری داشته باشد
تمام اقوام افغانستان یکدیگر را احترام میگذارند و ۹۰% خارجی ها و خصوصاً همسایه هاست که چنین میکنند
اس پ هزاره

>>>   پشتون ها همیشه به زور بیگانگان درافغانستان بر اریکه قدرت تکیه زده اند از زور کاکا است که انگور درتاکا است اگر انگلیس وامریکا امروز از ین کشور بروند باز شما هم نابود هستید از ابتدای به قدرت رسیدن قبیله پشتون تا الحال درارتباط با خارجی وغلامی را بخاطر قدرت قبول کردید بیرحمانه ترین شیوه را بکار بردید محمدزایی ها افغانستان را به کشتارگاه تبدیل کردند واسکتبری کردند چشم هارا ازکاسه سر زنده زنده کشیدند به توپ بستن چنواری کردند قتل عام کردند ملکیت های مردم بومی را درارزگان غزنی سمت شمال غصب وبه پشتون ها دادند شما کتاب تاج التواریخ بقلم امیرعبدالرحمان خان را مطالعه کنید خودشان اعتراف به کشتار کرده بود.همچنان نظامنامه ناقلین قطغن سال های 1303 و1302 را هم بخوانید که زمین هارا آماده وبه ناقلین جنوبی داده شده بود.شما مظالم دانر شاه را بخوانید یک بار.شما دوران حکومت هاشم خان جلاد را مطالعه کنید.دوزان حفیظ ا االله امین,ملامحمدعمرآخوند, اشرف غنی را مطالعه کنید.ظلم خوب نیست اینقدر انسانهارا که میکشند جواب داده میتوانند.

>>>   یکعده به فکر اند که اکثریت استیم و در هر انتخابات برنده استیم این را باید بدانند که ده سال میشود که مردمان جنوب دیورند که همه پاکستانی اند هزار هزار با جغله پغله شان تذکره افغانستانی داده میشود و در گوشه گوشه وطن جاگزین میشوند که این پلان پاکستان است که وطن ما را بدون جنگ و تلفات عساکرخود فتح کند و دل دولت مردان پشتون را هم بدست گرفته اند که شما را در انتخابات آینده کمک میکنیم که برنده شوید اما این اشغال آرام است که انجام میشود اینرا بدانید که اگر یکروز حمایه خارجی ها نباشد دریای کابل از کثافت تان لبریز میشود و پای پیاده راهی جنوب دیورند میشوید. در گذشته ها هم غیرت تان مشاهده شده که قبل از جنگ ها کوچ و بار تان را جمع میکردید و راهی وطن اصلی تان میشدید و بعد از ختم جنگ که هرقدردوام میکرد دوباره به اوغانستان برمیگشتید و خود را باتور میگفتید و اولاد هم یک درجن زیاد هم از خود را با خود میآوردید و هم چندتا بیکس و بی پدر را به نفوس خود علاوه میکنید که حالا مردم تان و رهبران تان از ازدیاد نفوس خود چیغ میزنند. اینجا مردمان بومی این وطن استند که گرمی و سردی را تحمل کرده اند،خود و فرزندان خود را قربانی وطن میکنند و از ده نفر عضو خانواده پنج نفر تلفات داده اند . هزاره ازبیک و تاجک است که بیش ترین تلفات را داشته اند و شما ده تن رفتید و بیست تن برگشتید به اضافه چند جاسوس به نام خانواده تان. تاریخ تان روشن است و بادارانتان با شما خوش هم استند که همه چیزتان را دریغ شان نمیکنید به خاطری که چوکی داشته باشید و شما را لوی بگویند. این وطن از صاحبان اصلی وطن است که شما ها نیستید شما ها یک اقلیت استید و بس.
خارکش

>>>   برای همه تان متاسف هستیم بسیار زود در گرفتید و در افتادید هدف مردم افغانستان آوردن آرامش صلح و ثبات دایمی برای کشور و فرزندان شان است این حق ما است وظیفه دینی هر انسان است که هم برای خود هم برای نسل جدید آبادی و شگوفایی به وجود بیاورد تعلیم و تعلم عبادت است هم در قرآن است و هم در حدیث »حمد (ص) تاریخ را نسل های کهن نوشت هر کس دسترسی دارد اوضاع فعلی را هم هرکس به جان خود تجربه میکند چرا به اقوام توحین میکنید ؟ واقعیت ها را به طور که ضرورت است بیان نماید عدالت هم همینرا میپذیرد. هر کس که از واقعیت ها چشم پوشی نماید نه به خود و نه دگران را کمک کرده نمیتواند کسی که گفته بود تعلیم بالای مردم پشتون باید تحمیل گردد یک واقعیت جاندار را به مردم و جهان پیشکش نموده این واقعا یک شخص با متانت و حکیم است شما جند روز پیش شاهد بودید که مردم پکتیا خود دست به یک فیصله زدند که اگر ممبعد کسی دختران خود را به مکتب نفرستادبه 500000 افغانی پول نقد و مجازات فزیکی محکوم گردد ما کسانی که اینرا از طریق تلویزیون ها به زبان خود مردم شریف پکتیا شنیدیم از این عمل انساندوستانه و خردمندانه شان امیدوار شدیم که آرامش در راه است پس بیاید برادران خود قضاوت کنیم که تا حال این مردم چرا دست به این کار نزدند ؟ و حال جرا این عمل را انجام دادند و در حالیکه تمام ریس های جمهور افغانستان از اهل پشتون بوده اند چرا به اندازه مردم پکتیا به فکر فرزندان خود شان نبوده ؟ این کار ریسان جمهور سابق را چطور ارزیابی میکنید ؟ ظاهر شاه افغانستانی با ظاهر شاه ایرانی در یک سال به قدرت رسیده آیامیتوانید افغاتسنات را با ایران مقایسه نماید؟ ایران امروز بر علیه امریکا که خود را بام دنیا قلمداد میکند استادگی و مقاومت میکند و ملیون ها مهاجر را در خود جاه داده آب و نان برای شان تهیه مینماید افغانستان هنوز خود را نمیشناسد خاک خود را میقوشد سنگر های خود رابه اجنبی ها میفوشد پول های هنگفت مکاتب ها را میدزدد شب هنگام درمنزل یک دگر خود برای فجایع داخل میگردد دآیا این فرهنگ قابل ستایش است ؟ و این را انسانیت میگوید ؟ نخیر پس معلوم است که درحق مردم این سرزمین توسط سران خود فروخته شان همیشه ظلم شده شما نسل جدید خود و مملکت را از این معرکه بیرون کنید دست به دست هم دهید به کسانی احترام کنید که به آرامش و عدالت احترام داشته باشد و لو کافر باشد چه رسد به مردم ساکن در این خاک اگر دها سال دگر این نوع حرکتها را ادامه دهید به نفع هیج یک تان نخواهد بود تا این که دیر شود دست و آستین بالا زنید یکدگر خود رادر آغوش بکشید برای آرامش خود و وطن خود بکوشید چنگیدن با پدیده قبول شده خداوند جرم است هر کسی در هر جایی که است انسان است به دگران خود باید حرمت گذاشت امید تعبیر سوَ از این نوشته نگردد این نوشته خطاب به تمام مردم افغانستان است نه به یک قوم هیچ قوم در افغانستان بد نیست شخص های نا اهل و بدبخت این جریحه رابرای این مملکت ثروت اندوزی کرده که ما از بارگاه عزت تعالی برایش جهنم سوزان خواهانیم
در اخیر به امید آرامش و هم پذیریی مردم شریف این سرزمین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است