نقش آمریکایی ها در جنگ قدرت میان غنی و اتمر
اشرف غنی و اتمر مثل جسم و روح نظام کنونی بودند و تمام اقتدارشان در ید آمریکایی ها و انگلیس ها است نه اتمر داوطلبانه بخاطر اختلافات با رییس جمهور استعفا داده و نه غنی توانایی برکناری اتمر را داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۹    ۱۳۹۷/۶/۵ کد خبر: 154137 منبع: پرینت

حنیف اتمر دلیل استعفای خود را اختلافات شدید با رییس جمهور معرفی کرده است اشرف غنی هم در هنگام معرفی حمدالله محب جانشین اتمر خشم و ناخشنودی خود را نسبت به اتمر پنهان ننموده گفت "بخاطر منافع علیای کشور" این تصمیم سخت را گرفته است.

بسیاری ها به این باور هستند که اتمر بخاطر اختلافاتش با غنی داوطلبانه استعفا داده است و رییس جمهور هم علاقمند کار با او نبوده بنابراین استعفای او را منظور کرده است. برخی دیگر معتقدند که اتمر خودش را در انتخابات آینده بطور مستقل در برابر غنی کاندید خواهد کرد اما کمتر کسی نقش قدرت های خارجی را در این کشمکش قدرت میان دو مامور ارشد کاخ سفید در کابل مورد توجه قرار داده اند.

به هیچ کس پوشیده نیست که اشرف غنی و اتمر مثل جسم و روح نظام کنونی بودند و تمام اقتدارشان در ید آمریکایی ها و انگلیس ها است. کارکرد 4 سال اخیر نظام نشان می دهد که غنی حیثیت جسم و کالبد پوسیده را در معادله قدرت دارد و اتمر روح نظام را به بیان دیگر ماشین ترور سرکوب و چرخ مدیریت نظام بدست اتمر هرکاره نظام بود و با خونسردی کمترین خودنمایی را می کرد کار خود را خوب بلد بود اما اشرف غنی مثل ماشین کهنه و دلخراش بیشتر قدرتنمایی کاذب و سخنرانی های بی مزه و مزخرف می کرد و حتی در طول 4 سال نتوانست حداقل نماز و یا کلمه خود را یاد بگیرد.

به باور این قلم نه اتمر داوطلبانه بخاطر اختلافات با رییس جمهور استعفا داده و نه غنی توانایی برکناری اتمر را داشت. هیچ تقرر و یا برکناری مقامات بالا از تبعید و آوردن دوستم گرفته تا برکناری استاد عطا بدون توافق آمریکا صورت نگرفت. قدرتنمایی اتمر در نظام غنی قبل از همه مدیون حمایت انگلیس و آمریکا بود نه قدرت مردمی و یا نبوغ سیاسی او. اشرف غنی مدعی است که "بخاطر منافع علیای کشور" استعفای اتمر را پذیرفته است.

پرسش اساسی این است که اتمر کدام "منافع علیای کشور" را به خطر انداخته بود؟ همچنان باید گفت اتمر نمی تواند بدون موافقت و تضمین آمریکا خود را در برابر غنی کاندید کند مگر اینکه آمریکا دست از حمایت غنی بکشد و یا طالبان را وارد قدرت کنند گفته می شود یکی از اختلافات بزرگی که باعث برکناری اتمر از مقامش شد، در رابطه به مذاکرات مستقیم میان امریکا و طالبان بدون نقش دولت کابل بود به تقصیر اتمر ارگ از روند مذاکرات میان امریکا و طالبان کنار گذاشته شد.

گفته میشود طالبان نسبت به هر زمان دیگر انعطاف نشان داده اند همچنان گفته می شود امریکایی ها مانع اشتراک اتمر در مذاکرات طالبان در مسکو شد و این رابطه مشکوک اتمر با مسکو را نزد آمریکایی ها نشان داد این در حالی بود که کرزی به اجلاس مسکو دعوت نشده بود ولی از اشتراک طالبان در تحت رهبری روس ها حمایت کرد و روابط میان امریکا و طالبان را مشکوک نامید.

لشکر بزرگ ناراضیان دولت که زیر چپن مجلس بزرگان (لوی جرگه) کرزی، "سلطان بزرگ فساد" و "ایتلاف بزرگ ملی" گرد آمده اند در جستجوی فرصت اند که از اختلافات غنی و اتمر به نفعشان سربازگیری کنند همچنان ایتلاف بزرگ در تلاش اند از طریق کرزی لابیست طالبان با طالبان زبان مشترک پیدا نمایند یا از طریق مجلس بزرگان (لوی جرگه) حکومت موقت و یا دعوت جلسه ای نظیر "بن سوم" در سطح جهانی خود را وارد بازی کنند بدین ترتیب گلیم غنی را جمع کرده و افتخار صلح با طالبان را از آن خود کنند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکاییان
اشرف غنی
حنیف اتمر
نظرات بینندگان:

>>>   h Balkhi
به جواب چلوونکی ها به ویژه خانم غزل چند نکته از فاجعه های خونین ،که منجر به ریختن خون صد ها جوان شد باید اشاره کرد،که همه طرح شورای امنیت بود.
1-کشتار بیش از صد جوان لیسانس و ماستر در دهمزنگ کابل
2-چهارراهی زنبق کشتار جوانان عدالت خواه
3- گلبدین حکمتیار سلاخ کابل را بخاطر رقابت های هند وپاکستان داخل بدنه قدرت کردن،در این مسله این حنیف اتمر بود که رضایت جامعه جهانی را بعد از تلاش های کسب نمود واین جلاد را بر شانه های مردم مظلوم کابل سوار نمود.
4-طرح ترور جنرال دوستم وتبعید جنرال،پلان های شوم برای افتراق وتضعیف ملیت اوزبیک،رشد دادن گروهک های از ملیت اوزبیک علیه جنرال دوستم.
5-بازداشت قیصاری توسط یک تاجیک تبار و ایجاد اختلافات بین دو ملیت برادر.

>>>   تمام خرابی های انجام داده شده حکومت وحدت ملی را بدوش حنیفاتمر انداختن قضاوت درست و عادلانه نیست اشرف غنی خودش شخص قومگرای قوم اندیش خود خواه مغرور از هم بدتر گپ ناشنو است غنی در هر بخش کار خود مشاور دارد اما ازیکی انها مشوره نمیگیرد و با خود خواهی اقدام بهر کاری میکند نسبت زبان تند و زشت غنی احمدزی نه مشاور و نه وزیر و کسی دیگر گفته نمیتواند که این تصمیم شما معقول و بجا نیست بمجرد گفتن چنین سخن غنی احمدزی فورن به تهدید و توهین و زشت گویی زبان باز میکند و با انشخص دشمنی و کینه را میگیرد تا سرحد سبکدوش ان در حالیکه هم خودشو هم طرفدارانش غنی را متفکر دوم جهان و فیلسوف معرفی میکنند و خودش خود را ریس جمهور طفل و جوان و زن و مرد اینکشور میخواند و علاوتن سر قوماندان اعلی قوای مسلح و بگفته سخنگویانش روزانه هژده ساعت کار میکند علاوتن خود را عقل کل میداند چطور همه کار های دولت توسط حنیف اتمر مشاور شورای امنیت اش اداره میگردید اگر چنین بودپس خودش چه میکرد و هژده ساعت کار ان چیست ریس جمهورهمین یک مشاور نداشت مشاور دانی ارگ چنان پر ولبریز شده که دیگرجای پای ماندن نیست اما یک مشاور صلاحیت یک مامور عادی را هم نداشت و ندارد همه خرابی و خیانت به ملت و کشور نزد مردم در قدم اول اشرف غنی احمدزی است و بدرجه دوم اشخاص دیگر بنام صاحب چوکی و مقام .

>>>   داستان عین قضیه تره کی امین است منتها در زمان و شرایط دیگر.اگر شرایط دیگر نبود غنی توشط بالشت خفه کرده میشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است