روايت يک زندانى بگرام از وضعيت شيرخان فرنود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۷/۶/۴ کد خبر: 154112 منبع: پرینت

يكى از زندانيان بگرام كه چهار سال را بيگناه و بر اساس يک سوء تفاهم در آنجا سپرى نموده و مدت زيادى را با شيرخان فرنود در يک اتاق بوده است و پنج روز قبل از وفاتش با او تلفنى صحبت نموده بود گفت: شيرخان فرنود را انسان فروتن، دوست صميمى و آدم مهربانى يافتم. ما مدت زيادى در زندان با هم بوديم او مرا هميشه به خوبى ها نصيحت مى نمود و چيزهاى زيادى از وى آموختم.

شيرخان كاملا صحتمند بود. روزانه دو تا سه ساعت ورزش مى كرد و فقط كچالو، زردک و شلغم مى خورد اكثر ساعات روز را به مطالعه مصروف مى بود پايواز نداشت فقط يک زن خارجى هر سه ماه به ديدنش مى آمد و با وى انگليسى صحبت مى كرد. يک روز به من گفت كه از او خواسته اند تا چهار شركتش را واگذار كند و مبلغ هنگفتى پول از وى مطالبه نموده بودند اما شيرخان آن را رد نموده بود و گفته بود كه گذراندن ده سال زندان بهتر است از اينكه براى كسى جزيه بدهم.

در ماه هاى اخير برخورد مسوولان زندان نسبت به وى تغیير كرده بود هر چند روز اتاقش را تبديل مى كردند، او را بى خوابى مى دادند و اذيتش مى كردند نميدانم اين كارها به هدايت مسوولين دولت مى شد يا خود مقامات زندان چنين مى كردند. من از شنيدن خبر سكته وى تعجب نموده ام زيرا او بسيار مراقب صحت خود بود و ورزش مى كرد پنج روز قبل كه با او تلفنى گپ زدم از من خواست تا برايش كرمچ جديد بخرم زيرا هنگام دويدن از زانو هايش كمى شكايت مى كرد حالت خليل فيروزى نسبت به وى بيشتر قابل تشويش بود زيرا مريضى شكر دارد و انسولين استفاده مى كند.

ديروز برادرزاده فرنود خواهان بررسى مرگ وى شده و خواسته است تا جسد شيرخان فرنود به طب عدلى جهت تثبيت علت مرگ وى انتقال شود.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شیرخان فرنود
زندانی بگرام
روایت
نظرات بینندگان:

>>>   Khalid
یک قصه گک واقعی و کوتاه ولی حتما بخوانید
چند سال پیش یکی از دوستان در تورنتو وفات نمود در حالیکه هزاران دالر از بانکها قرضدار بود وقتی عضوی از خانواده با بانکها تماس گرفت و قضیه را گفت، مسوولین گفتند چون وفات نموده است ما هم بخشیدیم. اما شیر خان وفات نمود و یا هم توسط مامورین زندان بقتل رسید ولی اکنون یکتن از حقوق دانان کشور نصر الله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل در مورد قروض شیرخان چنین گفته است: مطابق قانون طرز تحصیل حقوق افغانستان همه قروض که بر دوش مرحوم شیرخان فرنود و امثال آن باقی مانده باید از مال متروکه‌اش به عنوان دین وضع شده و به دولت تحویل داده شود.
در این حال خلیل صدیق رئیس دافغانستان بانک می‌گوید، در قوانین بانکداری کشور در مورد حصول قروض پس از مرگ افراد چیزی گفته نشده‌است. اما این جنبه حقوقی دارد که نهادهای قضایی می‌توانند در مورد آن تصمیم بگیرند.
حال شما بگوی رئیس بانک راست میگوید یا استانکزی؟

>>>   آیا طب عدلی افغانستان خود مختار است دست های غرض آلود درآن جا کار نمیکند؟ که نتیجه مطلوب رابرای دولت و غیر مطلوب را برایخانواده اش تسلیم نماید .چه ضمانت وجود دارد که نتیجه قبل از مرگ تهیه نشده باشد ؟ بدون آمادگی هم چنین مرگ ها سوال بر انگیز باقی میماند باید قبل از انجام عمل هر طرف آنرا سنجید

>>>   سوال این است که چرا اقای فرنود ، مرحوم در زندان بگرام نگهداری می شد؟؟؟ مگر نه اینکه زندان بگرام جای نگهداری ترورستان است؟؟؟؟!!!

>>>   شهید است خداوند آن دنیایش را خوب بسازد !
حصین فهیم ومحمود کرزی قابل قدر وخدمتگاران افغانستان هستند!!!هیچکس بیشتر ازینهابرای افغانستان خدمت نکرده ونمیکند !!

>>>   خوب اینکه وارثین مرحوم میت را جهت تحقیقات به طب عدلی سپاریدن، کاری خوبی است ولی فکر نمیکنم بخاطری فشار باندهای مافیای گزارش طب عدلی، آن هم اگر فرنود را مسموم کرده باشند، گزارش حتما بر طبق مراد ارگ ارائه خواهد شد، روحش شادیادش گرامی

>>>   خوب اینکه وارثین مرحوم میت را جهت تحقیقات به طب عدلی سپاریدن، کاری خوبی است ولی فکر نمیکنم بخاطری فشار باندهای مافیای گزارش طب عدلی، آن هم اگر فرنود را مسموم کرده باشند، گزارش حتما بر طبق مراد ارگ ارائه خواهد شد، روحش شادیادش گرامی

>>>   در مورد دین چنین است روزی رسول الله صل الله و علیه وسلم در جنازه شخصی خضور داشتن تا اینکه نماز جنازه را ادا نمایند رسول الله صل الله و علیه وسلم سوال کردن که آیا شخص میت دین دار کسی نیستند؟ شخصی گفتند هستند یا رسول الله صل الله و علیه و سلم!!!
پیامبر صل الله و علیه و سلم فرمودن تاکه دین ایشان از(میت) ادا یا بخشیده نشود جنازه ادا نخواهد شد.
دین میت پرداخته شد و رسول الله صل الله و علیه وسلم جنازه را ادا فرمودند.

>>>   پول هاي خورده چي ميشود؟ كي آنرا ميپردازد.
لت و كوب دوزخ كافي نيست بايدپول را حاصل كنند.
انگار ما هيچ انسان خوب نداريم كه از دزد مرده هم. دفاع ميكنند و قصه سر مگسك ميگويند.

>>>   پول را دزدان کرزی وفهم خوردند وکفاره اش را یک کار آفرین و انسان خلاقی چون فرنود پرداخت کرد. مرگ شیرخان کاملن مشکوک است و باید در مورد آن تحقیق شود. خدایش بیامرزد زیرا در مدت کمی قادر شد تا اداره موفقی چون کابل بانک را مطابق معیارات عصری بانکداری ایجاد کند وبرای هزار ها تن شغل ایجاد کند. مافیای قومی و اقتصادری نمی خواستند، تا شیرخان به یک غول اقتصاد مبدل شود چون به بدنه قدرت سیاسی وصل نبود.

>>>   بلی واقعا هر کسی که این شخص رادزد میگوید خود دزد است جرا به چشم سر نمیبینید که کسان که عاملاین ورشکستگی شد برادران مقام های بالا بود محمود کرزی و برادر فهیم و دها تن خاین دگر این شخص در برابر یک نظام فاسد دزد جه کرده میتوانست با انهم بایدبرای این شخص عدالت در نظر گرفته میشد قتل انجام نداده بود مانند دگران بالای فرزندان مردم تجاوز نکردبود ورشکست شده بود خودش هعترف بود و گفت برایم جانس دهید تاپول های غارتشدهراپیدا نمایم چرا برایش چانس داده نشد چراشما مردم بالای این پافشاری نمیکنید که ما پول را میخواستیم که برگردانده شود حالا این قضیه مانند افتاب میدرخشد کسانی که حاضر به پرداخت پول هنگفت نبودند این شخصرا به قتل رساند تا داستان کتمان گردد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است