چرا حنیف اتمر استعفا داد؟
پس از ایجاد اختلاف میان انگلیس و آمریکا در رابطه با اتخاذ تصامیم سیاسی پیرامون افغانستان و ایران و جدا شدن مسیر سیاسی این دو کشور، رابطه اشرف غنی و حنیف اتمر، کدر شده است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۰    ۱۳۹۷/۶/۳ کد خبر: 154083 منبع: پرینت

حنیف اتمر از سمت مشاوریت امنیت ملی رییس‌جمهور استعفا داد.
یک منبع از ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که امروز حنیف اتمر مشاور عالی امنیت ملی رییس‌ جمهور استعفا داده و اشرف غنی رییس جمهور استعفای وی را قبول کرده است.
در بخشی از این استعفانامه آمده است: اختلاف‌های جدی‌ که با سیاست‌ها و روش‌های سطح رهبری دولت در عرصۀ حفظ و تحکیم وحدت و اجماع ملی، تأمین صلح و امنیت، مدیریت سیاسی و امور انتخابات، حکومتداری خوب و تحکیم روابط منطقه‌ای و بین‌المللی کشور در ماه‌های اخیر داشته‌ام و نتوانستم در حل آن به تفاهم برسم، لازم می‌دانم از این وظیفه استعفا کنم.

اما واقعیت قضیه چیز دیگری است!
پس از ایجاد اختلاف میان انگلیس و آمریکا در رابطه با اتخاذ تصامیم سیاسی پیرامون افغانستان و ایران و جدا شدن مسیر سیاسی این دو کشور، رابطه اشرف غنی و حنیف اتمر که غنی دست نشانده آمریکا و اتمر دست نشانده انگلیس می باشند، کدر شده است.

انگلیسی ها تصمیم خود را به حنیف اتمر مبنی بر اعلام آمادگی وی برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری ابلاغ کرده بودند در حالیکه اشرف غنی و آمریکایی ها از این تصمیم ناراضی به نظر می رسیدند.
عکس العمل های اخیر اشرف غنی مقابل حنیف اتمر کاملا موید این موضوع بوده است.

از دفتر مشاوریت امنیت ملی خبر می رسد که انگلیسی ها رسما از حنیف اتمر خواستند تا هرچه زودتر استعفا داده و خود را برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری آماده کند. بر همین اساس حنیف اتمر استعفانامه خود را به اشرف غنی ارایه کرده و اشرف غنی که اخیرا دل خوشی از حنیف اتمر بخاطر جبهه گیری های وی نداشت، بلافاصله استعفای وی را پذیرفت.

با ورد مجدد خلیلزاد به صحنه سیاسی افغانستان، آمریکایی ها به ارگ ابلاغ کردند که مسوولان امنیتی که هرگدام از یک کشور نمایندگی می کنند را برکنار و بجای آنها افرادی که با خلیلزاد مشوره شده است جایگزین نماید.

برهمین اساس، اشرف غنی مسوولان امنیتی را فراخوانده و از آنان خواست تا مانند حنیف اتمر از سمت های شان استعفا دهند.
اشرف غنی از طارق شاه بهرامی وزیر دفاع ملی، ویس احمد برمک وزیر امور داخله و محمد معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی خواست که از مقام‌های شان کنار بروند.

حملات راکتی (به اصطلاح مخالفان مسلح) در روز عید قربان بر نزدیکی های ارگ ریاست جمهوری، بهانه ای برای برکناری مسوولان امنیتی برای اشرف غنی شد تا بدینوسیله مسوولان امنیتی را از مقام های برکنار و افراد مشوره شده با خلیلزاد را جایگزین آنها نماید.

حنیف اتمر یکی از چهره‌های نزدیک و تأثیرگذار به رییس‌ جمهور غنی بود. او در سال ۲۰۱۴ پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، مشاور امنیت ملی افغانستان انتخاب شد. اتمر پیش از این، وزیر انکشاف دهات در دوره حکومت انتقالی، وزیر معارف در دوره اول ریاست‌جمهوری حامد کرزی و وزیر داخله در دور دوم ریاست‌جمهوری کرزی بود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حنیف اتمر
انگلیس آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   برای پعلا صرف ملکه صاحبه بی بی گل با رئیس صاحب جمهور باقی مانده اند باقی همه اعضای کابینه یا استعپا دادند یا رانده شدند خداکند ملکه صاحب تا آخر باشند
ر

>>>   این یک خبر خوش برای وکلای کمیشن کار است چون با معرفی وزرای جدید یک چشمه عایداتی برای کمیشن کاران بیکار بوجود می آید

>>>   یک موسسه امریکایی به نام آی‌.اس‌.ای از سوی وزارت مالیه به خدمت گرفته شده است تا به پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند.
بر اساس این گزارش، شماری از کارمندان وزارت داخله و کارمندان شرکت آی‌اس‌ای (Institute of State Effectiveness) به ریاست کلیر لاک هارت با دریافت حقوق و امتیازات فوق العاده‌ای از دو ماه گذشته بکار گماشته شدند تا زمینه پیروزی اشرف غنی را در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2018 عیسوی فراهم کنند.
کلیر لارک هارت رییس این شرکت که یک شهروند بریتانیایی است از همکاران پیشین اشرف غنی است که سال 2009 عیسوی نیز ستاد انتخاباتی وی را از دفتر کاری خود در امریکا رهبری می‌کرد.
این روزنامه تصریح کرد که این شرکت پروژه‌ای را تحت عنوان بودیجه سازی در محوریت انتخابات در وزارت مالیه به پیش می‌برد که هدف آن زمینه سازی برای استفاده اشرف غنی از بودیجه دولتی برای فعالیت‌های انتخاباتی است.
یک شهروند امریکایی بنام تارا موید، همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه و لیبل محب همسر امریکایی الاصل حمدالله محب سفیر افغانستان در واشینگتن و اسکات گوگنهایم مشاور امریکایی اشرف غنی از سایر اعضای محوری این شرکت هستند.
این در حالی است که به گفته منابع فعالیت‌ اتباع امریکایی در پوشش مشاور ریاست جمهوری بر کسی پوشیده نیست و گمانه‌زنی‌هایی وجود دارند که بدون مشورت مشاور امریکایی خود هیچ کاری را انجام نمی‌دهد.
کارشناسان بر این باورند که مقامات ارشد دولتی که دارای دو تابعیت هستند و پیش از این در کشورهای مانند امریکا، بریتانیایی و سایر کشورهای غربی زندگی کردند تحت نفوذ سازمان‌های استخباراتی کشورهای غربی قرار دارند

>>>   از تمام کابینه ناتکمیل صرف چند وزیر محدود باقیمانده همین هارا هم رخصت کند با سبکدوش ساختن خیلی خوش میشود

>>>   آمدن آقای خلیلزاد زاد را که ایشان ازاول تا اخیرموضوعات کشوررا کاملاً باجزییات بلد هستند یک اقدام نیک میدانم .آمریکا کشوریست که ازتمام دنیا اقوام مذاهب وادیان درآن بدون تبعیض زنده گی دارند. آقای خلیل زاد یک امریکای افغان الاصل هستند. آمریکا هم کشوریست که درتمام عرصه های زنده گی مقام اول را دارا میباشد لذا به نواقص واشتباهات که ازجانب عده دولتمردان سرزده پی برده ودرصدد رفع واوردن اصلاحات اساسی است.که پی آمد مثبت آن به نفع کشور وجامعه جهانی در راس کشور آمریکا میباشد.

>>>   محمد اسلم سلیم
استعفا محمد حنیف " اتمر" مهره انگلیس در میدان بازی کشورما!
غنی احمدزی ، حامد کرزی ، خلیل زاد ، گلبدین ، اکلیل حکیمی ، حنیف اتمر و همهء این گروه مهره های تخته شطرنج بازی های قدرت های بزرگ امریکا و انگلیس در میدان کشور ما اند ، اکنون ساختار ها ایجاد شده و برنامه های کاری ، کوتاه مدت و دراز مدت این کشورها نیز از قبل آماده بود و در حال عملیاتی شدن است ، شاید انگلیس ها با ورد خلیل زاد درمیدان بازی ، مهره شانرا دریک نقش دیگر آماده بازی در میدان سازند ، نقش مهره تغیر پذیر است و شاید تغیر کند ولی برنامه همان برنامه کشور های بزرگ بخصوص امریکا و انگلیس است که توسط همین مهره ها باید تحقق یابد ، حالا این نقش چه است؟ و در کجای این میدان ؟ در اهرم قدرت و یا هر جایی دیگر این را انگلیس ها تصمیم می گیرند و مامور شان اتمر اجرا کننده نقش است وبس .
این مهره ها علاوه بر تحقق برنامه های این کشور ها با استفاده از منابع و امکانات آنها درپی تحقق برنامه های فاشیستی خود نیز اند ، گام به گام و مرحله به مرحله با استفاده از هر نوع وسایل کثیف ، ترور و ایجاد وحشت ، سوختن و کشتن وویرانی شهر ها آنرا به منصه اجرا قرار میدهند.
ناگفته نماند : هریک از این مهره ها بازی گران نقشیست که امریکا و انگلیس برای شان واگذار می شود.

>>>   Ahmadi
اتمر
شخص چهار پدره کاندید هست
اتمر در نزد روس ها خود را عسکر فدا کار کی جی بی معرفی کرده دل روس ها را بدست گرفته هست
نزد امریکایی ها خود را شخص مطمین و دیانت به منافع ملی امریکا
در نزد انگلیس ها خود را شهروند انگلیس و خدمت گار واقعی وطن دوم خود
نزد اسرایلی ها خود را ضد ایران پاکستان جهاد و‌ مسلمانان ‌‌و به آنها خود را از نسل شان معرفی نموده هست
این شخص در اصل هر آنچه تعهد نموده و‌کفته هست واقعیت هست به همین نیرنگ ها میخواهد به هدف اصلی اش که همانا سلطنت فاشیزم هست برسد

>>>   Rahmati
درود بر شما .
این ها فقط مهره های شطرنج است که تغییر و تبدیل میشوند .
با آمدن خلیل زاد شاهد برنامه های جدید در داخل افغانستان و منطقه خواهیم بود .
ما فقط مواظب معامله گران خود ما باشیم که دیگر فریب این فاشیست ها را نخوریم .

>>>   ltan Payenda
مهره آمریکاه (خلیلزاد) آمد مهره انگلیس (اتمر) رفت

>>>   Najib Salam
شؤونيزم قبيله در همه جبهات قاعده ى بازى را تعين مى كند ، ساير اقوام در هيچ جاى اين بازى نقش سازنده ندارند و صرفن ابزار اين بازى اند . شوؤنيزم قبيله براى آنكه در انتخابات پيش رو بتواند از تشكل اپوزيسيون قوى جلوگيرى كند ، مهره ها وجريان هاى خود را براى مهار سياسيون معامله گر ساير اقوام گماشته است . كرزى ، مجاهدين سابق را به بهانه ى ائتلاف بزرگ در كنترول گرفته است و طيف هاى ديگر چون عبدالله و ديگران در اختيار غنى ، اتمر و حكمتيار قرار دارند و خليل زاد در حساس ترين مرحله تاريخى كشور كه مساله هويت مهم ترين بحران را در آينده مى سازد ، دوباره داخل ميدان شده است تا مانند گذشته كه قانون اساسى و ساير شاخص ها را به نفع قبيله قانون مند ساخت ، اينبار هم هويت اوغانى را با شيوه هاى گذشته قانون مند سازد.
استعفاى اتمر هم در راستاى ساختن شاخه ى مهار كننده ساير اقوام در انتخابات آينده است ،در فرجام خليل زاد اين مهره ها را دوباره يكجا در راس اقتدار بالا خواهد كشيد .

>>>   * برای غنی چه فرق می کند که اتمر برود و محب بیاید؟ برمک برود و ضیا بیاید؟ شهیم برود و یفتلی بیاید؟ ستانکزی برود و صالح بیاید؟ بهرامی برود و محمدی یا بریالی بیاید؟
* برای ما چه فرقی داشت که قسیم فهیم، ضیا مسعود، یونس قانونی یا دوستم، خلیلی و دانش معاون بودند (یا هستند)؟

>>>   Bahadur Paryani
بسیار هم ذوق زده نشوید با تغیر مهره های مزدور هیچ جیزی تغیر نخواهد کرد زیرا مدیریت کشور اشغال شده در دست استعمار گران و اشغال گران مانند امریکا و انگلیس است!
یک نوکر میرود و چاکر دیگری جای اش را پر میکنند مگر هدف تغیر نمیکند!

>>>   Hamid Gulzad
تكت شان به لندن رفتن بوك است دالر ها قبلا ً انتقال شد تقريباً در وظايف خود مطابق پلان انكليس موفق به در امد عمليات ها وانتحار هاي خاص را عملا با موفقيت اجرا نمود
١- انفجار واز بين بردن اضافه از صد نفر محصلين پوهنتون از مليت هزاره ((اجراكننده عمليات شوراي امنيت ))در جنبش روشنايي
٢- انفجار وازبين بردن ده ها نفر جوانان ومتنفذين در مراسم نماز جنازه پسر ايزديار معاون مجلس سنا (( اجرا كننده شوراي امنيت))
٣- اكمال وهدايت خاص براي طالبان ولايت كندز وحمايت شان توسط شوراي امنيت در رابطه به سقوط ولايت كندز (( اجرا كننده پروگرام شوراي امنيت))
٤- طرح ترور معاون اول رياست جمهوري در مسير شبرغان كه معاون اول جان به سلامت برد هفتاد چهار نفر سرباز مربوط گارد خاص معاون اول به ابديت پيوستند ((احرا كننده پروگرام شوراي امنيت .

>>>   عبدالمنان شیوای شرق
اندر باب اتمر
او خاموش، در درون به شدت قومی، دارای رابطه به انگلیس، قدرت شناس و تیم گرای بسیار راهبردی است. شیوه اش به سیاستمداران عملگرا و برنامه ریز هم خوانی دارد.
او بر خلاف بسیاری از ناتوان های ما، توان رسانه یی خوب داشت ولی از شکیبایی به رسانه ها جلوه فروشی نمی کرد. از ما کسانی که در مقام بالا اند تشنه حضور در رسانه ها اند ولی ظرفیت و گپی برای گفتن ندارند.
اتمر سر سپید و با تجربه چند رژیم است، او پای خود را در حمایت خلقیان خون خوار و جلاد از دست داد و شیوه های استخباراتی را از دستگاه کی جی بی، و سپس از دستگاه انگلیس فرا گرفت.
تا هنگامیکه در تیم کرزی بود به تیم سازی و تامین رابطه با انگلیس و روسیه پرداخت.
بیشترین نقش را مانند تیغ دو دم در دوره حاکمیت پوشالی غنی بازی کرد.
او غیر مستقیم برگه های اعتمادی قومی، سمتی، سیاسی، اقتصادی غنی را گرم کرد، به صورت پنهانی علیه هر کارکرد غنی فضا سازی می کرد. تا جاییکه اعتبار غنی را متزلزل ساخت و در هر جبهه پول های گزاف شورای امنیت را مصرف کرد.
گروه های راست و بی برنامه را نیز با این تکتیک خود منزوی و سبک وزن ساخت.
همه را علیه خود شوراند، نیرومندترین جریان های سیاسی او را متهم به پروندهای خونین کردند ولی از غنی و انگلیس مانند یک سپر استفاده کرد در مقام خود ماند و به ریش حریفان خود خندید!
این چهره قوم گرا، سرش در توطیه خانه انگلیس است و دم اش در سوراخ های اطلاعاتی روس. حالا می خواهد از هنر هزار پیرهن پوشی دوباره استفاده کند!
در یک نگاه اتمر مانند دستگاه نجاری استعدادمهره ساز و مزدور پرور است.
از همین شمالی که مهره و بلی گو دارد تا یگان شارلتان بدخشانی و تخاری! در واپسین دیدارش در مذاکره با طالبان راهبرد دولت و طالبان را به کمک انگلیس دچار چندگانگی کرد.
او نیز عامل انتقال جنگ به شمال کشور است و یکی از طراحان و مغزهای خطرناک علیه مردم ما. مراکز پخش و نشر دسیسه فراوان دارد و خوب بلد است تا چه گونه بازی کند. شورای امنیت را بچه دانی و کودکستان قومندان ها ساخت و بدین ترتیب تیم سازی کرد.
حالا که پس از استفاده های عظیم مالی شورای امنیت کنار رفته است تا مانند اژدهای بزرگ فردای ما را زهرآگین کند باید او را در کارزار مدنی و انتخابات برای ابد شکست بدهیم تا انگلیس به سلسله شاه شجاع و امیران دست پروده اش بیافتد به گودال
اما نه به این رهبران پوشالی، بی برنامه و سست اراده مان با تغییر شیوه و راهبرد سیاسی و مردمی جدید.

>>>   Khalid
خاین ملی، پدر داعش در افغانستان حنیف اتمر از پست مشاوریت غنی استعفی داد. دلیل استعفی و شاید هم برکناری اش مشخص نشده است

>>>   Panah
حنیف اتمر رییس و یونس قانونی به حیث معاون در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد.
¤¤¤¤¤¤¤¤
این طرح قومگرایانه و احمقانه باید تغیر کند که رییس همیشه باید پشتون باشد و معاون او تاجیک!
ریاست و معاونیت بر اساس شایستگی باید باشد، نه براساس قومیت.
این طرح فتنه انگیز و کهنه سبب دوام تنش های قومی و تداوم حکومت های قوم محور میشود.
بگزارند یک هندوی اهل افغانستان رییس جمهور و یک پشه یی معاون او باشد.
اکثریت و اقلیت سازی قومی که بر مبنای جعل و جهل صورت میگیرد، کارساز و آینده ساز نیست.
هیچ قومی اکثریت نیست و هیچ قومی اقلیت....
اقلیت و اکثریت بر اساس شایستگی فردی باید تبلیغ شود نه بر اساس کمیت افراد...

>>>   Bahadur Paryani
چگونه زریکانه افکار مان را مدیریت میکنند!
در یک لحظه سوژه شیرخان فرنود به فراموشی سپرده میشود و جای اش را سوژه استعفای یک لنگ مزدور به نام اتمر میگیرد!
این را میگویند مردم دیر یاد زود فراموش!

>>>   Dehganpoor
برای آمادگی گرفتن به ریاست جمهوری استعفا کرده است.
این قبیله گرایان هیچ اختلاف جدی در بین شان ندارند.

>>>   تیم انگلیس از ارگ کنار رفت، دوباره آمریکای ها به ارگ آمدند، بازی های جدید در راه است

>>>   Saboor Raheel
تبصره یی و فکاهی‌یی:
غنی و اتمر هیچ تفاوتی با هم ندارند. کنار رفتن اتمر برای این است که شماری را خر بسازد و به شماری طماع و خودفروش نیز بهانه یی ایجاد کند که گویا اتمر با غنی مخالف است و ازینرو باید پشتیبانی شود. آنچه اتمر در استعفانامه اش به نام «اجماع ملی» یاد کرده درست و راست زمینه سازی ییست برای کمپاینهای بعدی اش که گویا با سیاستهای فاشیستی رژیم غنی موافق نبوده است. چنین ابراز انزجاری از نبود اجماع ملی در حکومت غنی توسط اتمر و آنهم در سال پنجم حاکمیت فاشیستی شان، مرا به یاد فکاهی یی می اندازد که هرچند گفتنش چندان متعارف نیست اما باید بگویم:‌

می گویند مردارخوری شرط بسته بود که سه غوری چتلی را بخورد. غوری اول را خورد. غوری دوم را هم خورد. غوری سوم را شروع کرد اما در آخر غوری سوم دل بد شد و ضعف کرد و از خوردن ماند. وقتی به حال شد و پرسیدندش که چرا در غوری آخر چنین شدی و نتوانستی بخوری و قهرمان مردارخوری شوی و شرط را ببری؛ پاسخ داد:‌

در غوری آخر در لقمه ام موی برآمد... از اینرو سرم بدخورد....

شکایت اتمر از نبود اجماع ملی در اخر حکومت غنی درست به همین فکاهی می ماند. در چهارونیم سال حکومت تکروانه قومی هرگز شکایتی نداشتی و مخالفتی با نظام نکردی اما حالا دل بد شدی؟

>>>   شـروپساد همیشه تاکید داشت که اتمر واستانکزی نباشد ،حالا خواست شما عملی شد شمارا کسی بجای اینها تعیین نمیکند

>>>   یکی از ستون های اصلی و اساسی حکومت وحدت ملی شکست، حال هر آن امکان سرنگونی و یا جنگ های تن به تن بوجود آمده است. به نظر من او شخص مستعد، مدبر، زیرک و وطن دوست بود. کار ها و خدمات را که ایشان در وزارت احیا و انکشاف دهات، معارف، وزارت داخله و اخیر مشاوریت امنیت ملی به همگان روشن میباشد. من با او هیچ گونه رابطه ندارم و تا حال با او ملاقات هم نه کردم، از اینکه مدت چندی من در وزارت احیا و انکشاف دهات ایفأ وظیفه نمودم و آن هم در زمان بعد از وزارت ایشان به این واقعیت ها پی بردم. او از توانایی های فوق العاده برخودرا است و لیاقت اداره پست های قلیدی بلند را دارد. امید وارم از توانایی های ایشان در جهت پیشرفت، امنیت و ثبات کشور استفاده شود.
شریف

>>>   ....برای پشتون ها مهم در قدرت بودن است نه کی و کدام شخص بودن .
این استعفا ها و بحث آمدن خلیل زاد فقط ایجاد شک و تردید در آرده مردم است گویا طوری شرایط را به نفع پشتون ها آماده بسازد .
خوب ترین کاری که اقوام غیر پشتون اگر میخواهند در قدرت باشند انجام دهند آن اتحاد شان است این بار به مردم به درستی توجه داشته باشند .
آحمدی

>>>   شاگرد وفادار بیخ غنی را کند و راه برگشت غنی را از چهار سو بسته کرد و تمام ملامتگی ها و مسوولیت های چهار سال گذشته را به دوش غنی انداخته و خود به بهانه اینکه مخالفت با سیاست های حکومت در برابر وحدت و اجماع ملی ، حکومتداری خوب و غیره غیره سران حکومت داشتم استعفا دادم خود را از گودال نجات داد تا جاو مقام بهتری را جستجو نماید.

>>>   باید توجو کنید که ریس جمهور را فقط وفقط امریکا انتخاب میکند.اگر بخواهد با انگلیس مشوره میکند باز هم اگر بخواهد.

>>>   Zahir Ariaie
من چند روز قبل كه اقاى محب را در جلسات امنيتى ديدم اين سوال برايم خلق شد كه سفير در امريكا در چنين جلسه چرا حضور دارد؟
واقعيت آن است كه احتمالاً چند هفته قبل از (الف تا ى) اين تغيرات برنامه ريزى شده باشد !

>>>   از گفته های اسکندر درمورد رهبران یاقوماندانان جنگ:
الکساندر بزرگ:
مـن از لشکر شیران کـه توسط یک گوسفند اداره شود نمیترسم
اما از لشکر گوسفندان کـه توسط یک شیر رهبری شود می‌ترسم
ر

>>>   زندباد اتمر شما تعصبگر نمی خواهید کی پشتون درقدرت باشد

>>>   رهبرانی که هرکدام خود را تیکه‌داران اسلام خوانده مخالفان را به آسانی تاپه کفر و الحاد می‌زنند،

>>>   پشت پرده بازی های پنهان نهفته است که همه مابی خبریم

>>>   حنیف اتمر از لغمان است شیطان را بازی داده است.

>>>   پایش لنگ بود دویده نی توانست

>>>   به سببی استعفا داد که نتوانست حساب 25 ملیون دالر کمک خارجی هابه پروسه صلح را برای ردیس جمهور بدهد

>>>   ملّت افغانستان،هوشیار باشد، که حنیف اتمر،کنارنرفته؟بلکه شمشیر دولبه ترورستان وخاریجاها،بلای جان اقوام غیر پشتون است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است