در روز‌های عید ۱۴ مورد بیماری کانگو ثبت شده‌ است
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۱    ۱۳۹۷/۶/۳ کد خبر: 154036 منبع: پرینت

در سه روز های عید ۱۴ تن به بیماری تب کانگو مبتلآ شده که یکتن‌شان جان خود را از دست داده‌ است.
مقام‌های صحی می‌گویند ۱۴ مورد بیماری کانگو را در جریان سه روز عید قربان ثبت کرده‌اند.
به گزارش رادیو آزادی، داکتر مراد مموزی سر طبیب شفاخانه انتانی در کابل روز جمعه به رادیو آزادی گفت نسبت به سال‌های گذشته رقم مبتلایان بیماری کانگو در کشور بیشتر شده‌است.
او افزود: امسال این بیماری رو به گسترش است، تنها در سه روز عید ۱۴ مورد را ثبت کردیم، البته این گزارش نهایی نیست ممکن رقم آن بلند برود زیرا در برخی شفاخانه‌های دیگر نیز مبتلایان این بیماری منتقل شده اما ما برای تداوی این بیماری امکانات کافی داریم.

این در حالی است که پیش از وزارت صحت عامه افغانستان در استانه فرا رسیدن عید قربان از شیوع بیماری تب کانگو در این کشور ابراز نگرانی کرده‌است.
در آخرین گزارش این وزارت که چند روز پیش از عید قربان منتشر شد بود آمده است که در سال ۲۰۱۸ در ده ولایت افغانستان ۲۴۹ تن به بیماری کانگو مبتلأ شده که در نتیجه ۳۴ تن آن‌ها جان باخته اند.
بر اساس امار این وزارت در سال گذشته میلادی ۲۴۵ مورد مثبت تب کانگو در کشور ثبت شده بود که از میان ۵۰ تن آن‌ها جان باخته بودند.

بیماری کانگو از راه‌های مختلف هنگام ذبح حیوانات یا پس از آن در جریان تماس انسان‌ها به خون مکروبی حیوانات به انسان سرایت می‌کند.
از سوی هم داکتر عتیق الله مشفق در باره این بیماری چنین می‌گوید: به این بیماری اکثراً مالداران، قصابان و ویترنران متبلا می‌شود که روزانه با حیوانات سرو کار دارند، اما گاه گاهی این بیماری از طریق خون نیز به انسان سرایت می کند که باید برای جلوگیری آن توجه شود.
وی افزود که تب شدید، درد سر و عضلات، سرخی چشم، ترس از روشنایی، شکم دردی، دلبدی و اسهالات از علایم کانگو در وجود انسان ه است که به گفته وی در صورت مشاهده این علایم باید بیمار هر چه زودتر به مرکز صحی منتقل شود.
متخصصین صحی همچنان تاکید می ورزند، کسانیکه به حیوانات تماس می گیرند باید از دستکش و لباس های مخصوص استفاده کنند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روزهای عید
بیماری کانگو
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است