ایرانی ها! گمشده های خود را در افغانستان بیابید!
وجود بیشمار معتادان و مجهول الهویه های ایرانی در شهرهای مرزی افغانستان با این کشور که در روند اخراج مهاجران، دستگیر و به افغانستان انتقال یافته اند نشان می دهد که تا چه میزان این سیستم معیوب به مهاجران و مردم ایران صدمه وارد کرده است 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۸    ۱۳۹۷/۵/۳۱ کد خبر: 154016 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،چهار دهه ناامنی افغانستان برای ایرانِ در همسایگی، تبعات بسیاری داشته است از مهاجرت های مدام گرفته تا اقدام به بستن مرزها و اخراج های به اجبار، اما آیا قوانین سخت و عدم پذیرش مهاجران افغانستان توانسته به کاهش موج مهاجرت به ایران کمک کند یا پیامدهایی آن به مراتب، هزینه های سنگین تری را برای این کشور به همراه داشته است؟

مردم از زمان پیداش دولت ها و وقوع جنگ، ناامنی، قحطی و بلایای طبیعی اقدام به ترک وطن و مهاجرت به سرزمین های دیگر کرده اند که حداقل ترین نیازها غذا، آب و امنیت را داشته باشد که این برای افغانستان و کشورهای همسایه با تجاوز شوروی و سپس ناامنی های پس از آن رخ داد.

برای میلیون ها زن، کودک و مرد با خطر نابودی در سرزمینی که دستخوش حمله خارجی، جنگ های داخلی، تروریسم و بی ثباتی شد چاره ای جز مهاجرت نماند و بخش اعظم این جمعیت به کشورهای همسایه همچون ایران و پاکستان به دلیل نزدیکی فرهنگی و هم مذهب بودن پناه بردند اما آنچه رقم خورد: عدم پذیرش از سوی این کشورها و سرگردانی مهاجران و چند نسل آواره و بلاتکلیف بود.

از پاکستان گله ای نیست زیرا خود مستعمره و پایگاه نظامی و متحد استراتژیک آمریکا است و تقریبا تمامی گروه های هراس افکن و آموزش های تروریستی با کمک های آمریکا و عرب ها در این کشور پی ریزی می شود. اما برخورد دولت های حاکم بر ایران با مهاجران افغانستانی که در دوره ای با مرزهای باز پذیرای آنان بودند، تغییر به قوانین سخت و گاه خشن شده است جای گله دارد، این در حالی است که در میانه جنگ مدام در افغانستان و وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران بیشترین فشار بر جمعیت میلیونی و چند نسل مهاجران وارد شد که با وجود زندگی سخت در قوانین حاکم نتوانست مانعی برای کاهش سیل مهاجرت و یا دلیل بازگشت به کشور شود.

طی روزهای گذشته، بازداشت و سپس اخراج جانباز اعصاب و روان ایرانی به افغانستان و مرگ دردناک وی آنهم در قبری بی نام نشان سبب حساسیت رسانه ها به چگونگی روند اخراج مهاجران از ایران شده است که طی سال ها تنها به دلیل همراه نداشتن مدرک و یا "شکل افغانی بودن" (که هم تحقیر به همراه دارد و هم گزینه ای به مراتب با امکان اشتباه بالا است) بازداشت و در کوتاه ترین زمان از مرز اخراج می شوند.

سرگذشت تلخ این جانباز که با پیگیری خانواده وی سبب بازداشت دو مامور و ایجاد حساسیت به اینگونه اخراج ها شده است تنها یک مورد از هزاران اعمال خشونت و بی قانونی می باشد که بر مهاجران هرچند قانونی اعمال شده که بخشی از آنان را شهروندان ایرانی تشکیل می دهند.

سیستم معیوبی که خواهان برخورد شدید با سیل مهاجران است که چاره را تنها در اخراج می بیند طی چهاردهه خروجی جز احساس سرخوردگی، عقده، خشم و درماندگی در میان مهاجران نداشت در حالی که اگر دولتمردان ایران بنا بر حقوق انسانی و موازین اسلامی به دنبال راه حلی منطقی در برابر مهاجرانی بودند که در ابتدا چند هزار و اکنون حدود چهار میلیون تن را تشکیل می دهند اکنون با جمعیتی تحصیل کرده و مفید برای جامعه میزان روبرو می شد که می توانست امتیازی برای این کشور باشد نه بحران و تهدید!

مهاجرت در طول قرن ها نه تنها تهدید بلکه زمینه ای برای رشد و شکوفایی دولت ها بوده و هست اگر جوامع میزبان مستعد پذیرش و استفاده از این فرصت باشند، با نگاهی به کانادا و استرالیا می توان دید که چگونه این کشورها بر پایه مهاجران با نژاد و قومیت ها مختلف شکل گرفته و بدل به قدرت های اقتصادی شده است.

اگر چه کشور ایران همزمان با موج مهاجرت مردم افغانستان در دهه های اخیر خود با مشکلات همچون جنگ و تحریم ها مواجه بوده است اما نمی تواند دلیلی بر این میزان حجم از قوانین سخت و فشار بر زندگی مهاجران باشد در حالی که بخش اعظم این جمعیت را مردمی تشکیل می دهند که در ایران به دنیا آمده و رشد کردند به طوری که در جامعه میزبان چنان ادغام شده اند که جز با مدرک هویتی قابل شناسایی نیستند.

مهاجرانی که در این کشور به سر می برند با امتیاز همدینی و نزدیکی فرهنگی خود خواهان پذیرفته شدن از سوی جامعه هستند که کمترین آمار را در جرم و جنایت دارند، هرچند همواره اخبار خشونت و تجاوز اقلیت مهاجران، اهرم فشار بر اخراج و وضع قوانین سخت بر باقی آنان بوده و پتکی که رسانه ها برسر آنان فرود می آورند و دولت از آن استفاده ابزاری می کند.

از سوی دیگر، وجود بیشمار معتادان و مجهول الهویه های ایرانی در شهرهای مرزی افغانستان با این کشور که در روند اخراج مهاجران غیرقانونی که البته شامل مهاجران قانونی که یا مدرک همراه ندارند و یا مدارک آنان در زمان بازداشت از بین رفته نیز می شود، دستگیر و به افغانستان انتقال یافته اند نشان می دهد که تا چه میزان این سیستم معیوب به مهاجران و مردم ایران صدمه وارد کرده است.

در حالی که خانواده دستگیرشده های اتباع ایران که با مهر افغانی بودن اخراج می شوند سرگردان پزشکی قانونی و بیمارستان ها هستند باید گفت که در تداوم روند اخراج مهاجران به مانند چهل سال گذشته بهترین راهکار برای آنان، جستجو در مراکز بازداشت مهاجران است شاید گم شده به سرنوشت جانباز اعصاب و روان و مرگ دردناک دچار نشود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معتادان ایرانی
اخراج ایران
نظرات بینندگان:

>>>   تحلیل جالب وکارشناسانه تان قابل تحسین است، بخصوص ادبیات وبیان تان.

>>>   سیستم اخراج ایران تا بجال نتیجه نداده و همیشه نتیجه معکوس داشته است
اما نمیدانم چرا ایرانی ها بر این روش اصرار دارند و با وجود تمام اشتباهات این سیتم بازهم ادامه دارد
شیما کابل

>>>   مسئولان ریاست مبارزه با مواد مخدر در هرات موجودیت برخی از اتباع ایران را که معتاد به مواد مخدر اند در ولایت هرات می‌پذیرند.
جیلانی دقیق رئیس مبارزه با مواد مخدر هرات به رادیو آزادی می‌گوید، این افراد همراه با مهاجرین افغان از ایران اخراج شده‌اند.
شماری از این معتادین که در شهر هرات بود و باش می‌کنند، می‌گویند که پولیس ایران آنان را به زور از کشور‌ شان اخراج کرده تا در افغانستان ساکن شوند.
بیش از ۶۰ هزار تن در ولایت هرات به مواد مخدر معتاد هستند.
مسئولین می‌گویند که اکثریت این افراد از سوی صاحبان کار در ایران به اعتیاد کشانده شده‌اند.
در میان این تعداد از معتادان اتباع ایرانی نیز دیده می‌شوند.

>>>   کابل (پژواک، ٩دلو ۹۵): زن معتاد ايرانى تبارکه قربانى اعتياد شده و با سختى و مشقت در زيرپل سوختۀ کابل در ميان مردها شب و روز را سپرى مى کند، مى گويد که شوهر و خانواده اش براى مرهم نمودن دردهايش به او ترياک خوراندند.
بنا به گزارش های اخیر، به دلیل سرمای شدید در کابل به طور اوسط روزانه دو تا چهار معتاد زير پل سوخته جان ميدهند.
اين خانم ٣٠ ساله ليلا قنبری نام دارد، ايرانی الاصل متولد استان(ولايت) قزوين ايران بوده، مادرش درى زبان و پدرش از ترک های قزوين ايران می باشد.
خانم قنبری پس ازاتمام صنف دوازدهم و دو سال آمادگی؛ بخاطر راه يافتن به پوهنتون، وارد "دانشگاه امام خمينی" قزوين شده و سه و نيم سال در رشته طب در ايران تحصيل کرده است.
اين خانم معتاد ميگويد که در سن ۱۱ سالگی، در مسابقه اُستانی(ولايتى) قزوين در رشتۀ قرائت قرآنکريم، از ميان ۴۰۰ اشتراک کننده، مقام اول را کسب کرده و سند استادی در بخش کمپيوتر را نيز از يک نهادهای آموزشی به دست آورده است.

>>>   فعالان مدنی هرات از ورود شهروندان معتاد ایرانی به داخل افغانستان ابراز نگرانی می‌کند.
جواد عمید، فعال مدنی هرات حکومت افغانستان را در زمینه کنترل مرزها به کم کاری متهم کرده و از پولیس مرزی و اداره مهاجرین و عودت کنندگان هرات خواست که مانع ورود شهروندان معتاد خارجی به این ولایت شوند.

>>>   در ایران هرکسی را که مدارک شناسایی همراه نداشته باشد بنام افغانی در مرز می کنند
نمونه های زیادی در زابل و هرات دیدم
شمسائی

>>>   من در حال حاضر سه نفر ار میشناسم که از ایران اخراج شدند ولی ایرانی هستن
تا حال چند بار به سفارت ایران رفتند اما کسی جوابگوی شان نبوده
بیچاره خانواده های شان در ایران که دنبال شان می گردن
محمود

>>>   این همه اول کاراست، شتابنده مباش. به زودی شاهد عبور هزاران ایرانی از مرز افغانستان و هزار و یک رویداد دیگر باشید!

>>>   ایران از مهاجران به عنوان اهرم فشار بر دولت افغانستان استفاده میکند.
بهترین راه خروج از ایران است.

>>>   دولت ایران به خاطر رشد دست مزد ها که طی چند ماه گذشته وبعد از خارج شدن تعدادی مهاجرافغانستانی ایجاد شد به تکاپو افتاده .واز مهاجران تقاضای ماندن دارد.وحتی مانع خروج انها از مرز ترکیه میشود.

>>>   متاسفانه ضعف دولتها بخصوص در دوران جنگ داخلی باعث شد دولت ایران از پناهندگان مانند برده استفاده کند .

>>>   مهاجران اگر برای ایران منافع نداشت ایران همانند ترکیه در طول این سالها پناهندگان را به کشورهای ثالث میفرستاد

>>>   چرا شما افغانها همیشه طلبکار ایران هستید و ایران را موظف می دانید که باید همه ی امکانات را برای شما فراهم کند؟
کدام کشوری حاضراست میلیونها مهاجرخارجی را برای دههاسال در خود جای دهد به غیر از ایران؟
جانباز اعصاب وروان ما در افغانستان به خاطر گرسنگی و تشنگی از بین رفت شرم بر شما باد. پنج میلیون مهاجرشما اگر در افغانستان بودند اگر گردنشان از شمشیر داعش وطالبان در امان می ماند و زن ودخترانشان از تجاوز طالبان و داعش و سربازان آمریکایی در امان می ماندند برای زنده ماندن باید ریشه ی علف می خوردند ولی در ایران اکثر اینها هیکل هایی چاق وفربه و لباسهایی شیک وگران قیمت برتن دارند در رفاه و امنیت و آسایش به سر می برند...در افغانستان نمی دانستند برق چیست گاز چیست امکانات عمومی چیست بیمارستان و درمانگاه چیست و هزاران امکانات دیگر...ولی اینجا گاز با پای خودش به خانه ی امنشان می رود برق با پای خودش تلفن با پای خودش به خانه شان می رود اما باز هم فریاد و فغانشان همانطور که نامشان افغان است به آسمان بلند است.به افغانستان برگردید و هم خودتان و هم ما را از این وضعیت برهانید.

>>>   دوست ایرانی که گفته در افغانستان هیچ چیز نبوده و امدند در ایران از همه امکانات استفاده میکنند باید عرض کنم که افغانستان از شما جلوتر بود و زمانیکه قطاربرقی در کابل بود در ایران نمیدانستند مترو و یا قظار چی هست!
درباره پذیرایی از مهاجرین هم چیزی نگویید بهتر است نمیخواهیم بدینوسیله بین ما کدورت رشد کند
بعدهم جانبازی که شما رد مرز کردید از تشنگی و گرسنگی نمرده بلکه از تنهایی دق کرده و مردم از او پذیرایی می کردند و او عبد از 9 ماه فوت کرده است
اگر مهاجرت بد است شما هم لطف کنید پنج میلیون مهاجری که در اروپا دارید فرابخوانید آنها دیگر چرا رفتند خارج؟
شیما کابل

>>>   سلام
من در ایران به دنیا آمده ام و در ایران زندگی میکنم اما از ایران نفرت دارم.
ایرانیها خیلی ... هستند چون میدانند که دولت ایران از مهاجرین افغان حمایت نمیکند برای همین هم چهل سال است که به مهاجرین به چشم یک برده نگاه میکنند و آنها را تحقیر میکنند و باعث میشوند ما قشر دوم مهاجرین که در ایران هستیم کشور ایران را در آینده به حیث یک دوست نگاه نکنیم
رضا علوی ساکن شهر تهران

>>>   متاسفانه این اقدام فقط شامل مردان معتاد نمی شود. بلکه زنان معتاد و ایدزی را رد مرز می کنند که برای سلامت مردم همه از معتادان نیز خطرناکترند.

>>>   بلی دوستان اکر مدرگ نداشته باشد
چشمی دروشت یا بنی بلند داشته باشد
هم رد مرز میشود خود تان شاهید هستید
در ایران فقط وفقط مردم هزاره یا اوزباک به جرم
افغانی بودند است آنهای که قیافه دارد یا بنی بلند
داشته باشد خود از افغانی بودن ننگ میکند
ولی در افغانستان میگوید به زبان خودش زه آپغان یم
درایران چه مرگ تان است که ننگ میکنید
خاگ بر سری تان با آن غیرت میگوید زه پختون نیم
من بارها دیدم که سوال کردند شما از کجای
یا کفتند از مشهد یا از زاهیدان هستیم
ولی ماها نه تا سوال شدن کفیم از افغانستان
ولی خاگ برسری کسانی که در جلید دیکران است
وسلام هم وطن

>>>   امتياز مهاجران !!! اين امتيازها ارزاني ....افغانستان. . كانادا و استراليا هم درشان باز هست تشريف ببريد انجا. كسي دعوتنامه برايتان نفرستاده كه بياييد ايران بعد هم اين تنوع قومي و نژاديتان را براي ....خودتان حفظ كنيد و كشور قدرتمند اقتصادي بسازيد

>>>   اگر مداخله اجنبی هابخصوص نباشد وقوم پشتون خصلت مزدوری را کنار بگذارد سرزمین ابن سیناها ومولویها وسنایی ها خوارزمی وبیرونی ووووودهها دانشمند فیلسوف نیاز به کشورهای اجنبی ندارد.

>>>   دولت ایران دست بدامان افغانها شده .
بدلیل خروج افغانها وکمبود نیروی کار دولت ایران مانع خروج افغانها از ایران به سوی ترکیه میشود.
واز پناهندگان تقاضا دارند که ایران را ترک نکنند.

>>>   ایرانیها بهتر است نزد کسانی لاف بزنند که ایران را ندیده باشند!!!!!
ما از اول بدبختیها یتان باشما بودیم .حلا بعد از چهل سال هنوز جزء کشورهای جهان سوم هستید بدلیل همین بخل ودورویی تان است با اینکه سی سال بیشتر است که جنگ ندارید هنوز عقب مانده هستید وبا همه دنیا درگیر هستید.
سالها ... عقده ای بار امده اید از شما گله نیست.از افغانها تقاضا دارم هرچه زودتر ایران را ترک کنند .من در ترکیه انسانیت را دیدم .ودر اروپا مسلمانی را.
ایرانیها در ایران مثل موش هستند .

>>>   این دوست ایرانی که گفته شرم بر شما که جانباز ما در افغانستان از بی نانی مرده؟!!!!
اول اینکه شش ماه بعد از تنهایی مرده نه از گریسنگی!

باید گفت که شرم بر شما که اینقدر بی انصافید که به کسانی که جوانی و نیرو و توانایی اش را برای سلامتی و نفت خوری شما فدا کرد اما شما با کمال ناجوانمردی به جایی اینکه دستش را بگیرید قدردانش باشیداز کشورتان با کمال قساوت و بی رحمی اخراج کردید!!

و شرم به شما به جایی اینکه بابت اینکار عذر خواهی کنید تقشیر را مثل همیشه به گردن افغانیها انداختید!

در ضمن افغانی ها اگر فربه و چاق شده در ایران، به خاطر این نیست که شما به آنها نان دادید، بلکه آنها مثل تراکتور کار کردن و عرق جبین ریختن و نان بازوی شان را می خورند!! پس الکی منت نگذار.

>>>   وجود افغانی ها در ایران یک عانل فشاری است بر مجانع بین المللی و به ویژه بر دولت افغانستان تا به درخواست های ایران تن بده و از سوی دیگر سپر دفاعی است تا در مواقع نیاز از منافع ایران در جهان مثل سوریه و یمن و لبنان دفاع کنه
پس نگویید بفرمایید بیرون
برای همینه که ایران هیچوقت نمی خواهد اینها از کشور بروند در همین روزهای اخیر که موج گسترده بازگشت مهاجرین به راه افتاد اجاز خروج از مرز را نمیداد و همینطور وقتی اروپا مرزهایش را باز میگذارد باز ایران اجازه خروج نمیدهد پس واضح است که مقصر کیست.

>>>   سلام. هاها چی بگو نه گوی در این سایت راه افتاده است من که کلی خندیدم .

>>>   به نظر دهنده اخیر ایرانی: الان که مهاجران با اختیار خودشان میخواهند از ایران خارج شوند چرا دولت ایران مانع خروج اونها میشه؟ برای تایید حرف من شماها و امثالتون برید به اردوگاه گردنه تنباکو در تهران سری بزنید که قضیه از چه قراره؟ شما از تعصب روی المان نازی را سفید کردید.

>>>   ملت ایران و افغانستان مانند یک خانواده می مانند و اتفاقات تلخ درون خانواده نباید پیوند ها را از یاد ببرد.
باید هر دو ملت تلاش کنند تا مانند یورو اتحادیه ی آسیایی پول مشترک و مرز و شناسنامه ی یکسان داشته باشند.

>>>   Saboor Raheel
یکی از دوستان ما با پافشاری و حوصله بی نهایت ادعا کرده اند که مولانا ترک بوده است. هرچند ترک و تاجیک بودن برای مولانا دغدغه یی نبوده است. مولانا بالاتر از نژاد و رنگ می اندیشید و برتر از قوم و زبان. با اینهمه، هیچ دلیلی وجود ندارد که ادعا شود مولانا غیرتاجیک بوده باشد. هم زادگاهش- بلخ موطن تاجیکان است و هم ارامگاهش در قونیه در زمان حیات مولانا شهر پارسی گویان بوده است و روم شرقی یاد می شد و چیزی به نام ترکیه در آن زمان وجود نداشت. آثار مولانا که اظهر من الشمس است.
و اما شیرینکاری این دوست این بود که به طعنه فرمودند: اگر مولانا تاجیک است، احمد ظاهر هم تاجیک است!

تاجیکان در همین اواخر به مساله هویت و قومیت خود توجه کرده اند. آنهم زیر تاثیر و انفعال پشتونیزم و مقداری هم پان ترکیزم. به این سبب نسبت به اکثر مشاهیر ادبی و فرهنگی و دینی و سیاسی خویش دید قومگرایانه نداشته اند و چه بسا که شخصیت های علمی و فرهنگی خود را در چهار چوب قومیت خویش پیچاندن، برای شان اگر ننگین نباشد کمتر کشش و جاذبه داشته است. به همین دلیل بوده است که تاجیکان کمتر شناختی از همتباران شان دارند. ازینجاست که دوست ما صد فیصد یقین داشته است که چون احمدظاهر لغمانی است پس تاجیک نباید باشد. در حالی که لغمان یکی از زیست-بومهای اصلی تاجیکان در طول تاریخ بوده است.

بلی، دوکتور عبدالظاهر چهارمین صدراعظم دوره دموکراسی دوران ظاهر شاه از تاجیکان لغمان است. روشن است که پسرش مرحوم احمدظاهر نیز تاجیک بوده است. از زبان میر محمد صدیق فرهنگ در صفحه 363 خاطراتش در عکس بخوانید.

البته اولین صدراعظم دوره دموکراسی- داکتر محمد یوسف نیز از تاجیکان کشمیری الاصل بوده است.

>>>   افغانستان را کسی خراب نکرد مگر مردم بی اتفاقش. هر کشوری تهدید خارجی و مداخله گر دارد لکن بی اتفاقی و نافهمی یک کشور باعث اثر این عوامل میشود .افغانستان هنوز مردمی هست که باور ندارد در زمان ظاهر شاه و کمونیست هم افغانستان از دیگر همسایه ها مانده تر بوده و لاف پتاق هایی زیادی چون قطار برقی و غیره میزنند.
خانم کابلی انسان از دق مرده نمیشود از بی نانی مرده میشود

>>>   به قول ایرانیها :قسم ابوالفضل را قبول کنم یا دم خروس را
دولت ایران از یک طرف داد میزند که افغانیها فرصتهای شغلی مارا گرفته اند وسربار ما هستند از یک طرف جلوی خروج افغانها را به سمت ترکیه میگیرند.
در حالی که طبق قوانین بین المللی هیچ کشوری حق جلو گیری برای خروج وورود مهاجران را ندارد.هرچند چند کشور اروپای شرقی این قوانین را نادیده بگیرند.

>>>   چرا از طریق خلیج عـــــــرب به ترکیه نمیروید !!

>>>   یک مرد ایرانی چند سال پیش میشناختم که در کابل ورکشاپ رادیو و تلویزیون داشت
این مرد ایرانی یک ایرانی فراری بوده که در ایران به جرم قتل و تجاوز باید اعدام میشد که از ایران به افغانستان فرار کرده بود و دراینجا زندگی آزادانه داشت، نه آن زندگی که مهاجر افغان در ایران دارد.:
به نطر دهنده ایرانی باید گفت اگر افغانی در ایران چاق و فربه شده نان مفت ایرانی نبوده بلکه از زور بازویش روزی حلال را پیدا کرده و نوش جانش...
خداوند روزی را بیاره که یک مهاجر به ایران نماند یا به وطن شان عودت کنند یا به کشورهای ثالث چنانکه هم اکنون درحال اتفاق افتادن است.
ذوالغقار از کابل

>>>   نمیدانم چرا اسیر خاک ایران شدم،کاش در ایران به دنیا نمی آمدم؛کاش در کشوری کافر به دنیا می آمدم اما در ایران نه.
بعضی موقع ها از خودم چنان خود را تحقیر میکنم که دلم میخواهد بمیرم.از پدر و مادرم گله مند میشوم که چرا برای مهاجرت کشور ایران را انتخاب کردند، کشوری که مردمان و دولتش بویی از انسانیت نبرده اند و فکر میکنند که خداوند فقط آنها را آفریده و بقیه از سیاره دیگر آمده اند.چهل سال است مهاجرین افغان در ایران تحقیر میشوند و دولتی نیست که از آنها حمایت کند،ان.انگار مهاجرین افغانستانی خدایی ندارند،خسته ام از ایران و ایرانی .
چهل سال است افسرده شده ام در کوچه خیابان تحقیر میشویم؛ ناسزا می شنویم اما خاموش میشویم میرویم انگار که ما انسان نیستیم و احساسی نداریم.
نمی دانم‌ در کشورهای دیگر هم با مهاجرین اینگونه رفتار میکنند ،خب اگر چنین رفتار میکنند چرا از عراق،سوریه،فلستین،آفریقا و کشورهای دیگر به آنجا سرازیر میشوند و چرا آنها به کشور ایران مهاجرت نمیکنند.
این است تقدیر مهاجرین افغانستانی ساکن ایران که جز افسردگی،نفرت،انتقام و تحقیر برای بازگشت به کشور خود هدیه ایی ندارند.
رضا علوی از شهر تهران

>>>   سگ با زبان به زخم تنش میزند دوا......کمتر زسگ کسیست که زخم زبان زند

رضا علوی؛ من کاملا ترا درک میکنم، سالهای قبل ایران رفتم.قاچاقبر بلوچ
اول دار وندار ما را به بهانه تلاشی سربازان ایرانی گرفت ودر راه موترش
را خراب انداخت و گم شد.فهمیدیم که اکثر قاچاقبران دذد میباشند .بعد از این
که به شهر زاهدان رسیدیم ..- ۸ نفر بودیم یکی نفر ما چالاکی کرده بود و پولش
را به قاچاقبر نداده بود دیگر هیچ کدام ما پول نداشتیم..روز عید بود در کار
رفتیم چونه دست های مرا شق شق کرده بود.و شبها از سوزش خواب نداشتم
خلاصه از آنجا به اصفهان و بعدا تهران رفتم ..در تهران میدیدم که به نام افغانی
همه تحقیر و حتی لت وکوب میشوند.بعد از رنج زیاد دکان موتور سازی یا موتر
سایکل سازی باز کردم..به خاطریک دختر قشنگ کابل که همه خواستگارش بودند
و حتی پاسدار ایرانی که سر انجام با دادن پول زیاد به پدرش میخواست دختر را
بگیرد ولی دختر نخواست وبا پسر کابلی به پاکستان فرار نمود.پاسدار ها ومردم
نادان تهران به جان هموطنان افتادند و خیلی ها زخمی خصو صا هزاره ها که
زودتر از بینی تشخیص می شدند .لت وکوب خورده بودند..ودکان موتور سازی
مرا هم چپاول کردند..من از سفارت کابل پاسپورت گرفته و ویزای هند را گرفتم
و در دهلی در اداره ملل متحد برای رفوجی ها پول امرار زندگی را میداد وضمنا
کار هم میکردم ، به سفارت کانادا رفتم و فارم پر کردم بعداز مصاحبه قبول شدم
وحالا اینجا زنگی میکنم .اصلا انسانیت اینجا است ایران و وطن ما قبلا به نام
خوراسان یاد میشد وانسانیت .محبت و اخلاق انسانی در آن بود با آمدن عربهای
وحشی.مردم به وحشت عادت کردند ...
شما هم ترکیه نروید با پاسپورت قانونی کابل ویزای هند را
گرفته به دهلی بروید ..آنجا بعد از یک ماه رفوجی میشوید ..باید برای یک ماه پول داشته
باشید زیرا در هند کمی مشکلات بیکاری است و گرمی اما زخم زبان و مانند ایران
وحشی گری نیست..
جمشید

>>>   کیوان
بعدش میگن چرا بعضی از ایرانی ها از افغانستانی ها خوششون نمیاد
افغانستان با 30 میلیون نفر جمعیت در فضای مجازی از ایران که 80 میلیون نفر جمعیت داره چند برابر توهین هایی که به مردم افغانستان شده ، به مردم ایران داره توهین میکنه
دیگه چه توقعی میشه داشت
همش توهین
همش فحش
طبق قانون سوم نیوتن هر عملی ، یک عکس العملی دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است