جالب است این مطالب را راجع به کورس موعود بدانید
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۲    ۱۳۹۷/۵/۳۰ کد خبر: 153980 منبع: پرینت

چند نکته راجع به کورس آموزشی موعود:

۱. گردش مالی کورس موعود تنها از صنف‌های آمادگی کانکور (بدون صنف‌های اساسات برای شاگردان پایین‌تر از صنف ۱۲ و همچنین درآمد حاصله از شعبه مکتب خصوصی‌اش) در هر ماه بین ۳۲ تا ۳۴ لک افغانی (حدود ۵۰ هزار دالر) بوده است.

۲. مدیران کورس موعود در یک‌ونیم ماه اخیر با یکی از کاندیدهایی که پیش از کاندیدشدن در دولت بوده و در بخش تأمین امنیت مردمی فعالیت‌هایی داشته، تفاهم کرده بوده تا او واسطه شود که معاش پنج نگهبان کورس را وزارت داخله پرداخت کند و متقابلاً، این کاندید اجازه یافته بوده که از فضا، ظرفیت و شاگردان کورس برای کمپاین انتخاباتی خود استفاده کند.

۳. کورس موعود با داشتن درآمد هنگفت، حاضر نبوده به تعداد کافی نگهبان، مخصوصاً نگهبان آموزش‌دیده استخدام کند. بعد از انفجار در کورس کوثر دانش، هشدارهای یکی از وکلای شورای ولایتی را مبنی بر استخدام نگهبان کافی و مراقبت مسئولانه از فرزندان مردم به وضوح نادیده می‌گیرد.

۴. کورس موعود در ماه‌های اخیر جدا از فیس کورس، از هرشاگرد ۲۰۰ افغانی در ماه فقط بابت تأمین امنیت و استخدام نگهبان پول می‌گرفته. اما همزمان تلاش می‌کرده که از چندین منبع دیگر، از جمله وزارت داخله و مخصوصاً از کاندیدهای پارلمان تحت همین عنوان پول بگیرد و متقابلاً اجازه دهد که کاندیدها در در داخل کورس بین شاگردان برای خودشان کمپاین کنند.

۵. کورس موعود پرجمعیت ترین کورس برچی بوده است. روزانه حدود چهار هزار شاگرد در چندین تایم بسیار فشرده و در صنف‌های ۳۰۰ و ۵۰۰ نفره، در این کورس رفت‌وآمد داشته‌اند. انفجار انتحاری در صنف ۳۰۰ نفره رخ داده است.

۶. نهادهای امنیتی و حوزه ۱۳ پولیس قبلاً به مسوولین کورس جهت استخدام نگهان هشدار داده بودند.
------------------------
پی‌نوشت:
ذکر این نکات به معنای رفع مسئولیت از دولت و نهادهای امنیتی نیست. واضح است که وزارت داخله در زمینه تأمین امنیت مراکز آموزشی غرب کابل بسیار غیرمسوولانه عمل کرده است.
اما بی‌توجهی و بی‌مسوولیتی کورس موعود در عدم استخدام نگهبان کافی و آموزش‌دیده، نقش عمده را در رویداد این فاجعه داشته است.
مدیران کورس نه تنها حاضر نبوده برای استخدام نگهبان پول پرداخت کنند، بلکه با معامله با کاندیدها، از کورس آموزشی عملاً به عنوان ابزاری برای معامله و کسب منفعت استفاده ‌کرده‌اند.

فرید خروش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کورس موعود
خروش
نظرات بینندگان:

>>>   شاید حقیقت داشته باشد ولی همیشه کشته شدن گان ما خودشان مقصرند که چرا کشته شدند؟ اصلا چرا در آموزشگاه(کورس) موعود برای درس خواندن رفتند؟
مگه جایی دیگه کم بود؟ و...
در آخر، اصلا چرا برچی رفتند و چرا آنجا را برای زندگی انتخاب کردند وگرنه کشته نمیشدند؟

>>>   این موضوع وسایر مو ضوعات مرتبط باید بررسی شود وصاحبان کورسها نباید شایق جمع اوری پول از شاگردان باشند باید به امنیت شاگردان خود به خصوص با در نظرداشت وضعیت امنیتی زیادتر توجه نمایند حالکه حادثه صورت گرفته وگلاب گلاب بچه ها جام شهادت نوشیده به فامیلهای شهدا چه جواب دارید وهمچو نهادها ازین حادثه چه درس میگیرند ازجانب دیگر کاندیدان نباید نهاد های بی دفاع تحصیلی را میدان رقابتها گردانند وازانها به نفع خود سود جویی نمایند بگذاریدبچه ها درس بخوانند انهارا در کمپاینهای تان مصروف نسازید تا مورد انتقام کاندید دیگر قرار نگیرند

>>>   ما از دولت و ازنهاد های امنیتی خون میخواهیم هر کس در هرجای که بخواهد یک جرم انجام دهد جواز دارد ؟ به مردم چه که ریس کورس چه میکرد یا وکیل ها آیا حقیقت دارد یانه ؟ برای ما جان فرزندان ما اهمیت دارد و داشت که قربانی رقابت های نا سالم دولت مردان شد چرا میخواهید که گناه تان را توجیه کنید ؟دولت کجا بود که این کورس به این اندازه کار ها را انجام داد و دولت خبر نشدو پس وظیفه این دولت چیست ؟ برای چه بالای گرده های مردم سوار است ؟ که میداند که کدام شاگرد حاظربه این کار میشد یا خیر که برای وکلا کار نماید اگر کسی از کسی تقاضای کار را نماید گناه است ؟ باید همین طور مجازات شود ؟ هیچ داستان حقیقت را کتمان کرده نمیتواند . این داستان و فجایع فاحش مانند قبلی دودش به زود ترین فرصت جهان را فرا خواهد گرفت . اما چه سود. دگر مادران فرزندان و جگر گوشه های خود درا به دست آورده نمیتواند تاریخ ورق خورد و پر از لکه های ننگین و فجایع دولت حاکم شد چه فایده ؟ در دگر جهان تاریخ برای پر کردن خالیگاها استفاده میگردد در افغانستان ب خاطر قدرت نمایی برای میراث خواران شان ننگ باد به شما این همه داستان را به بیرون کشیدید پس چرا از اصل ماجرا هم سوراغ نکردید ؟ که چه کسی با کدام اندیشه پلید و کثیف خوددست به چنین اقدام زد ؟ آیا این انتحاری ها در سر چوک زندگی دارند که همگی به آنها دسترسی دارند ؟ برای کوچک ترین نیش و کنایه خود از این انتحاری ها استفاده میکنند ؟ باز دولت میگوید که سوال های مردم بی مورد است .سوالات خبر نگاران در مورد غزنه بیمورد بود که برمک را به خشم آورد. نمیشود دتمام کناه را به گردن شاگردان و والدین شان انداخت. که چرا مسوَل جان فرزندان خویش نیستند. آخر چطور این کورس ها جواز کار بدست آورده با کدام شرایط ؟ که به این کورس جواز تدریس داد ؟ آیاهرکس میتواند خود سرانه بدون کدام مجوز قانونی فعالیت را به این بزرگی آغاز نماید ؟ اصلا نه. خوب است علل و عوامل هم زمان بازجویی گردد. نه این که یک جانبه و زود هنگام یک طرف را سنگسارنمایم و خود حاکم و خود قاضی گردیم. دانیم که پول برای حفاطت از شاگردان جمع آوری گردید. عسکر هم انتخاب شد باز سوال این جا است که کدام عسکر یا محافظ با کدام تجربه و کدام علمیت ؟ و با کدام ضمانت ؟ برای این عسکر چه توصیه شده بود که کارت هویت آموزگاران را بیبیند و یا تلاشی فزیکی نماید. که از این شخص پرسید ؟ از تمام دست اندر کاران این فاجعه میپرسیم که چه بدست آوردید ؟ ملیون نفرین بر شما کور دلان بی سواد دشمن تعلیم و تحصیل خودرا رسانده نمیتوانید و دگران را هم دیده نمیتوانید. جاهلان کور دل نفرین به مادر که شما را به دنیا آورد نفرین به پدر که دست شما را گرفت .

>>>   واقعا کورس است که در سطح کشور نظیر ندارد به همین خاطر شاگردان بسیار زیاد زیاد دارد و ای گپا هم به نظر مه حقیقت ندارد چون هر کس بدون دیدن و شنیدن هر گپ میزنه متسفانه عادت مردم افغانستان همین است در ضمن استادن بسیار موفق دارد که در هیچ مرکز اموزشی دیگر نیست و ای گپ همه ساله معلوم میشود از شاگران که به تحصیلات عالی راه مییابنداز زحمت و تلاش استادانش میباشد و کمترین فیس نسبت به دیگه مراکز اموزشی میگرد تشکر.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است