استقلال در این سرزمین، نه بود، نه هست
سالروز (به اصطلاح) استقلال را در حالی برگزار می نمایید که نیروهای 37 کشور خارجی دست به هر نوع عمل جنایتکارانه ای که بخواهند می زنند. بمباران های هوایی آمریکایی ها و جولان عرب ها و انتقال داعش و واگذاری همه امتیاز ها به حکمتیار و طالبان، نمونه های بارزی از خودسری ها و وابستگی ها است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۴    ۱۳۹۷/۵/۲۸ کد خبر: 153942 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، استقلالی که در یک قرن گذشته توسط دولتمردان و حکومت ها مورد تجلیل قرار می گیرد هیچ توجیه تاریخی در 28 اسد ندارد، در زمان امان الله خان 9 حوت بود و در دوران نادرخان 6 جوزا مطابق با 27 مه.

به اصطلاح روز استقلالی که میراثی از امان الله خان برای افغان ها است، حتی در زمان این شاهِ نیز چندان وجود خارجی نداشت، در دوران جدید نیز تسلط امریکا بر افغانستان بیش از دوران شوروی سابق کشور را بدل به یک مستعمره کرده در حالیکه جشن و پایکوبی برای استقلال در تضاد کامل با اوضاع تاریخی و جاری کشور است.

زمانی استقلال معنا پیدا می کند که کشور با ثبات، از آزادی برخوردار و در اقتصاد شکوفا باشد اما کدام یک از این گزینه ها را حکومت وحدت ملی دارد؟
اشرف غنی که شیفته شاه امان الله خان می باشد و همواره خود را میراث دار این شاه و موظف به سرانجام رساندن اصلاحات آن دوران، طی چهار سال گذشته عملکردی جز سلطه گری، براندازی اختلاف های قومی، فراهم کردن زمینه های قدرت یابی گروه های تروریستی و گسترش دامنه جنگ نداشته است.

اصلاحاتی که به دوران امانی معروف است در روزگاری که حتی برخوردار از امنیت یک قرن قبل نمی باشد توهم های مقامی را نشان می دهد که با انحصار قدرت، یک کشور را قربانی خواست های یک قومیت کرده در حالیکه مردم پشتون نیز جز اولین قربانیان جنگ و ویرانی ها می باشند.

چه بیست و هشتم اسد به عنوان روز استقلال جشن گرفته شود و چه روز دیگر، برای سرزمینی که در سلطه کامل کشوری چون امریکا توسط سیاست تروریست پروری پاکستان هر روز در آتش جنگ می سوزد و پای رقبای منطقه ای در مناسبات سیاسی داخلی باز، در بزرگداشت از کدام استقلال، روزهای سرافکندگی و درد مردم را به تجلیل می نشیند؟

اگرچه یک قرن از دوران به اصطلاح استقلال افغانستان می گذرد اما همچنان کشور با وجود برخورداری از امتیاز جغرافیای استراتژیک در سیاست قبیله ای رو به سقوط است و زیر سلطه امریکا و عرب ها و دیگر کشورها، دم زدن از استقلال و خودکفایی تمسخری بیش نیست.
ارگ نشینان همواره از چنین روزی با شکوه و عزت استقبال می کنند که در تاریخ این سرزمین وجود نداشته و ندارد.

امان الله خان نه قهرمانی برای افغانستان است و نه شاهی اصلاح طلب بلکه به مانند تمامی قدرتمندان این سرزمین خودکامه بود و قومگرا و حال پس از یک قرن و تجربه های تلخ بیشمار، همچنان رهبرانی بنام پشتون، سلطه جویان قدرت هستند با سیاست خاک گرفته قوم برتر.

و اما اینک، بزرگداشت سالروز (به اصطلاح) استقلال افغانستان را در حالی برگزار می نمایید که نیروهای 37 کشور خارجی دست به هر نوع عمل جنایتکارانه ای که بخواهند می زنند. بمباران های هوایی خودسرانه آمریکایی ها و جولان عرب ها و انتقال داعش و واگذاری همه امتیاز ها به حکمتیار و طالبان، نمونه های بارزی از این خودسری ها و وابستگی ها است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وابستگی
استقلال
نظرات بینندگان:

>>>   امان الله «غازى دورغين » فردى كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد، در زمان او اصطلاح زبان « اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سر آغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترك بود بدون آن كه براى آن بستر هاى اجتماعى را مد نظر گرفته باشد . او در إخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.
انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سر حد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود و رنه شاه بچه ى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است ، او شاه زاده ى عياشى بيش نبود.
پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا ، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى ، امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ريفروم هاى او را، افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ريفورم هاى امان الله مى بينند. اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زن شان را آدم مى دانستند ، اينش بد ، اما وقتى سر زمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بل براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام به خصوص تاجيكان بود.

>>>   Badry
کسانی که زیاد لاف استقلال می زنند لطفا این سه برگه تاریخ غبار (افغانستان در مسیر تاریخ ) را بخوانند که مکتوبی است از امان الله خان به دفتر ویسرای هند بریطانوی و ننگ نامه راولپندی که سردار علی احمد خان نماینده فوق العاده شاه در مذاکرات بین الدولتین آنرا دستخط نموده است .

>>>   این پیامم به شوونیست های قبیله نیست ، به کسانی است که بیشتر از شوونیست ها غازی عاق پدر دوست شده استقلال طلبی می کنند.

>>>   امان الله خان و واژه "غازی"
واژه "غازی"برای کسانی از دید گاه اسلام وشریعت نبوی ، باید گفته شود که، زمامدار ویا سرلشکر جهاد برعلیه کفارتجاوزگر باشد واز بین این کفار تجاوزگر یک ویا چندین کس را به قتل برساند، گفته میشود. ما مردم این سرزمین با دقت کامل بیندیشیم که تابکی در بین القابهای دروغین وناروای غیر اسلامی وانسانی زیست نماییم وهرگاه قرار براین شود که این دروغهارا برملا سازیم، قفاق شیونیستهای طرفدار دروغهارا بخوریم وصدایمانرا هم بلند نکنیم،آیا از درایت بیان حقیقت برخوردار خواهیم بود؟ وای برملت که در لجنزار دروغهای تاریخی زندگی کند وتوان گفتن راستی را نداشته باشد!! روی این علت بوده است که کار این سرزمین ریشه نمیگیرد وروزمردم از روز دیگرشان بهتر نمیشود. هرچه که تا امروز بنام تاریخ ویا حقیقت تاریخی در سرزمین ما بوده و.است ، باصراحت بیان میدارم که، بیشترشان جعل ودروغ وساختگی بوده است وکسیکه خود را مسلمان می نامد، ایا لازم نمیداند که با این دروغهای شاخدار وداع نماید؟
بنابرین کسانیکه برای امیر امان الله واژه «غازی» را روا میدارند، ازنظرگاه اسلامی، و حقوقی خودرا با ادای نادرست این واژه پیوند داده اند وبس ! زیراکه این مرد هیچگاه در هیچ جبهه ی نفرفته است که موفق به کشتن کافری شده باشد، لازم نمیباشد که لقب ساختگی بر کسانیکه با این لقب ربط ندارند، داد. گفتن راستی در هرشرایط وهرزمان بهتر از پذیرفتن دروغ است. از تمام اقوام وابسته به قبیله امیرامان الله وبرخی روشنفکران تلقینی وخود فریب میطلبم که اول شخص را بشناسید وبعد در جهت ادای لقب آن برخیزید.
خراسانفر

>>>   جشن گرفتن و تجلیل کردن از 28 اسد در شرایط فعلی ، بروی زخم نمک پاشیدن است .

>>>   علت بدست اوردن استقلال کشور - ایجاد یک ابر قدرت در شمال افغانستان یعنی اتحاد شوروی سوسیالیستی بود در سال 1919 به رهبری لینن که انگلیس دیکر درین منطقه خود را در خطر میدیدو استقلال افغانستان را برایش داد.
* 27 مارچ 1919 – شناخت استقلال افغانستان توسط شوروی
بنآ از برکت انقلاب سوسیالیستی در منطقه - که افغانستان از زیر یوغ استعمار غرب نجات یافت.
ت

>>>   مهم اینست، که استقلالِ را که به بهای خون صد ها هزار پدران شجاع ما بدست آوردیم، اما حالال ...ها آنرا به دالر فروختند.
نادر

>>>   جنایات که در حق ملیت های باشرف کشور امان الله کرده دیگر سراغ ندارم که کسی دیگر کرده باشد . اعزام کوچی های قبیله فاشیزم را از صوبه سرحد پاکستان به شمال کشور وغصب زمین وخانه مردم توسط این جاسوس ومزدور انگلیس و...
خراسانفر

>>>   تاریخ 5000 ساله کشور مربوط به آریانا ی کهن و خراسان قدیم است . تاریخ واقعی افغانستان در حدود 300 سال است که از زمان شاه شجاه سدو زیی / درانی( قومیت هم غلط است) شروع ودر زمان امیر عبدالرحمان خان نقشه آن از جانب انگلسی وروس تعین گردید و از همان روز بد بختی مان شروع شد و تا حال ادامه داری. به قول حافظ شیرازیی ( بخت بد با بکجا میرسد .......)
هارون نخراسانانی

>>>   نام كشورت جعلي، هويتت جعلي، تاريخت جعلي و حتا تاريخ استقلالت هم جعلي؛ هنوز هم مي گويي روز استقلال مبارك!!!
آيا مي داني كه 28 اسد روز استقلال كشورت است؛ بگزريم آيا اين ستمكده استقلال دارد!

>>>   تجلیل ازین روز ویاگرفتن نام استقلال در وضع کنونی وموجودیت اینهمه عساکر بیگانه در کشور وتقرر افراد بلند پایه کشور به استشاره همین کشور ها هیچ به دلم چنگ نمیزند.
کوهی

>>>   امان الله خان وقتی غازی شد که پدر خود را به قتل رساند.

>>>   فقط باید بگوییم زنده باد افغانستان زنده باد افغانان تنها راه نجات افغانستان یک ناسیونالیسم افراطی میباشد دیوانه افغانستان برتر از عالم بیگانه است
سید غلام نبی موسوی

>>>   سلام!
ما باید رویداد های تاریخی را زیر پرچم حقیقت عبور دهیم. امان الله خان کی بود؟ او در اثر جان فدایی های مردم مسلمان افغانستان در برابر انگلیس لقب غازی را ازآن خود کرد. در حالیکه قربانی را دیگران داد و لقب غازی امان گرفت. بهر حال این لقب گرفتن مهم نیست، اما رویداد های بعد از آزادی کشور از انگلیسا مهتر است ، زمان سفر های امان به اروپا و عوض کردن طرز دید و فکری او و تمایل او به سیستم سیکولاری یا تمایل امان به سیستم جدای دین از سیاست بود که امان الله خان از پاه در آمد. آن زمان علمای آن وقت آگاهانه به قیادت حبیب الله خان کلکانی (بچه سقاو) کردند تا امان الله (بچه مرتد) را سرنگون کرده و دولت اسلامی را برپاه کرد.

>>>   قربان این تحلیل ګر مسایل سیاسی، ایشان در ابتدای بیان مطالب اش چنین... (نود و چهارمین سالروز استقلال استرداد افغانستان ). ینده هم اضافه میکنم که استقلال استرداد افغانستان را به کافه مردم در بند آن تبریک میګویم و ممنونم از اینکه تا به حال در هیچ نشزیه ای از استقلال بوی نموی آید و امیدوارم که چنین سکوت مرګ بار تا چند دهه دیګر هم میمون این سرزمین باشد.
شهلا رستمی بدخشان

>>>   کدام استقلال نمیدانم که ما چرا دم از استقلال میزنیم در حالیکه عملا کشور ما تحت اشغال است و اراده ما به دست خارجی ها است. یک کشور زمانی حرف از استقلال و آزادی میزند که اراده آن به دست دیگران نباشد.
واقعا جای بس تاسف است که در چین حالت ما دم از استقلال بزنیم جای شرم است.
ما استقالال کشور را از که گرفتیم از انگلیس مگر ما نمیبینیم که اینگلیس های مکار در کشور ما حضور دارند
سید محمد

>>>   استقلال کشوراگرجعلی باشد.هوییت منوتوهم جعلیست.تواگراستفلال افغانستان راوارونه جلوه بدی.به خودت توهین کرده ای وموجودییتت رازیرسوال میبری.اگرواقعایک افغانی وطن دوست باشی...
قادررضای.غزنی.ناهور.شیبار.

>>>   جشن استقلال برای کشوری می زیبد که به معنی درست کلمه دارای استقلال سیاسی باشد. از این رو کشوری که در آن جنگ داخلی جریان دارد و هر روز برادر برادر را می کشد و مردم ما از فقر و بی سوادی در رنج و عذابند و سیاست مداران در فساد اداری و سیاسی گرفتارند، و هیچ نظارتی درست بر موسسات فرهنگی و اقتصادی بیگانگان صورت نمی گیرد و معلوم نیست هوا پیماهای غربی ها چه حمل می کنند، جشن استقلال برای مردم ما چندان لطف و مزه ای ندارد.

>>>   ابتداء باید استقلال سیاسی و اقتصادی کشور تان را بدست آورید بعد جشن بگیرید.
جواد

>>>   تا جاییکه به مسایل قومی پیوند می یابد ، شاه امان الله نیز یک پشتون قومپرست بود . در زمان او ، با رهنمایی خسرش آقای محمود طرزی ، برای نخستین بار تئوری فاشیزم زبانی پشتون ، مطرح گشت که ما تا امروز در آتش آن می سوزییم . در زمان امان الله خان بود که برای انتقال پشتونها از شرق و جنوب ، به مناطق شمال و دیگر ساحات غیر پشتون ، برنامه های منظم ساخته شد و " پروژۀ ناقلین " آغاز گردید که توسط نادرخان و محمد گلخان مومند و هاشم خان و ظاهر شاه و داوود خان و دیگران به شکل های... فاجعه بار تر ادامه یافت . آتشی را که امان الله افروخت ، بسیار هستی های مردم تاجیک و اوزبک و هزاره را سوخت . " ناقلین " یک مصیب بزرگ ، یک تباهی به معنای واقعی اش بود . آمدند ، زمین های مردم تاجیک و دیگر مردمان ساکن در مناطق غیر پشتون را به زور و جبر غضب کردند ، مردم بومی را به ذلت و خواری و غلامی و برده گی سوق دادند و خود با توپکها ( تفنگ ها ) ، با حمایت دستگاه های خاین دولتی ، روزگار مردم بومی را سیاه ساختند . رنج و عذابی را که مردم تاجیک از دست " ناقلین " امان الله خان و نادرخان و ظاهرخان و دیگران شان ، دیده اند ، حد و مرز ندارد .

>>>   کدام استقلال همین حالا انگلیس در افغانستان هست وبرای ما وشما خنده میکند که ما میگویم استقلال.

>>>   امان الله هم پدرش را کشت و هم کاکایش را-

>>>   در تاریخ نزیک به 280 سال گذشته در افغانستان، حاکمان و شاهان مستبد قبایلی، کشور را در انحصار خود داشته، به شدت مانع رشد اقتصادی، فرهنگی و از همه مهم ترمانع رشد آموزش و پرورش شده و با نام ها و عکس های دروغین در کتابهای معارف افرادی را به نام قهرمان به خورد مردم افغانستان داده اند.

>>>   کدام استقلال وآ زادی آیا ما نان داریم آیا ما آب آشامیدنی داریم؟ آیاما خود کفا هستیم؟آیا ما امنیت داخلی داریم؟ آیا ما در طی ۹۶ سال تواناءی آنرا پیدا کرده ایم تا اقلا احتیاجات اولی مردم خود را تهیه کنیم .نفرین بر این استقلال که جنایتکاران قدرت و زمامداران حکومت خیانت ملی بر آن افتخار میکنند و مردم را ازطریق خیال پلو افتخارت می بخشند . ای کاش نامی از استقلال نمی بود اما خود کفا میبودیم و پنج ملیون مهاجر در خارج از کشور و بیست ملیون دزد گرسنه در داخل افغانستان نمیداشتیم .
جانداد

>>>   دوستان عزیز!
اگر به حوادث بعد از اعلان استقلال در افغانستان مرور داشته باشیم معلوم میشود که این اعلان استقلال تنها یک خبر خوش و ویک دست اورد بوده که برای جند روز و چند نفر همان زمان خوش ایند بود است مثل اینکه حال اشرف غنی دم از استقالال بزند و عبدالله خود را سرتاج ازادی و استقلال بداند و یا اینکه مجاهدین خود را قهرمانان برای استقلال افغانستان از دست روسها بداند غ ع و کرزی خویش از عناصر عمده بدست ارنده استقلال بعد از روسها بدانند و انهای که 50 کشور دنیا را برای محو ازادی اوردند و بار دیگر استقلال را به مخاطره انداختند ادعا های خود را در سیمای تاریخ میبینند ولی اگر از از حقیقت نگذریم ما نه استقلال داریم و نه داشتیم و نه استقلال میخواهیم همان اعلان اولی استقلال اولی را که امانالله خان بان پیروزی نسبت داده میشود کدام دست اورد داشتیم که برایش افتخار نمایم وطن ما همیشه نقطه داغ جنگ و درگیری بوده است و همه اختلا فات ازین نقطه شروع گردیده است دیگر کشور باقی نمانده است که اب و نان و نمک افغانستان را برای رسیدن بمنافع کشوری شان چنچشیده اند و و از منابع سرشار طبعی افغانستان استفاده سو کردند و حتی ابرو و عزت مردم را ریختند بدین و عقیده این ملت و به مسحد و مدرسه و مذهب این مردم تجاوز کردند و ناموس ما را بی عزت ساختند این به معنی نبود ازادی واستقلال است این ها همه نشان میدهد که ما تا هنوز نه ازادی داریم و نه استقلال اگر ازادی به معنی ازدای بیان جا معه مدنی و استقلال اقتصاد ی پیشرفت اجتماعی دیگر امورات کشوری باشد که ما این دست اورد ها را در وجود این دیار بی استقلال نمیبینیم و فعالیت های مدنی و اگر ازادی مطرح باشد در حقیقت ما یگانه کشور هستیم که هیج نوع ازادی و استقلال نداریم همه از بالا تا پایین نوکر مزدور هستیم حال امریکا این وطن را اشغال نموده استقلال ما را از ما گرفته است این در عمل احساس و لمس میگردد که فاقد استقلال و ازادی هستیم لهذا برای استقلال باید از نو تصمیم گرفته شود و وطن ما از وجود از بیگانه نجات یابد و خود ما صاحب همه امورات مربوط به کشور و سرنوشت خویش باشیم و اختیار خود و خانه خویش را داشته باشیم این تصمیم کی گرفته میشود و برای این تصمیم چه باید کرد در غیر ان ما نسل موجود در اینده به نزد خداوند و ملت افغانستان خاین و وطن فروش بحساب میرویم چرا که خود ما عامل ریشه کن سازی ازادی و استقلال هستیم و همه چیز خود را در معامله با اجنبی قرار داده ایم
با حترام --ترسندوک

>>>   كدام استقلال دروغ است
از روزي كه پشتونيزم را خراسان را اشغال كرد و افغانستان نام كرد هيچ استقلالي نبوده است يك روز سلطه انكليس يك روز رؤسها يك روز پاكستان و طالب و امروز ناتو و آمريكا

>>>   اگر افغانستان سه بار امپراتورى بريتانيا را شكست داده و هيچگاه مستعمره نشده و توسط هيچ كشور خارجى در هيچ مقطع اداره نشده ، امان الله استقلال چى را از كى گرفت؟
در ضمن اينكه ما همين اكنون مستقل نيستيم ، يعنى استقلال واقعى نداريم !

>>>   ‏استقلال_تعطیل‌است‬.
چقدر مضحکانه است تجلیل استقلال، در حالی‌که استقلال دهنده برای بار چندم این خاک را با جمع شرکایش زیر نام آی‌ساف و ناتو اشغال کرده اند، از ریس جمهور شروع تا آخرین فرد، استقلال سیاسی و فکری نداریم، فعلن کندز و هلمند در آتش می‌سوزند وبه جز پنج‌شیر در 33 ـ استان افغانستان جنگ به صورت داغ اش جریان دارد، در ضمن این اوباما و جان‌کیری، هردوی شان علی‌الرغم ریس جمهور و وزیرخارجه‌ی آمریکا از افغانستان نیز اند، چه چیزی و چه کسی می‌تواند این عمل‌کرد متجاوزانه‌ی آمریکایی‌ها را در خاک افغانستان توجیه سیاسی و عقلانی کند، تازه خبر شدم که آمریکا در پی برقراری موشک‌های بالیستیک در خاک افغانستان است، اینجا روسپیان سیاسی با تقلا‌ء و بی شرمی کل دم از استقلال می‌زنند، درنهایت اینکه آبروی واژه‌ی استقلال را برده اند.
استقلال - شرمنده‌‌ ات، در غم ات شریکیم.

>>>   این سرزمین خراسان از آن روز که پشتون ها افغانستان نام کردند و حاکمانشان با انگلیس همدست شدند و اقوام دیگر را کشتار کردند و سرزمینشان را غصب نموده بر آنها ظلم بسیار کردند آری از آن روز هیچ گاه استقلال و آبادانی ندید

>>>   او برادر کدام آزادی ، رییس جمهور مارا جا ن کیری انتخاب مینماید .
زمری از کابل

>>>   نام استقلال و تجلیلشه که میشنوم...... میگیریم

>>>   هر كس كه طرفدار اين استقلال و جشن آن است خود را بازي ميدهند و در چشم چند كور دل خاك ميزنند. نه زمين ما و نه فضاي ما در اختيار خود ما است، نه قريه ما أمن است و نه شهر ما، و دولت فاسد هم ميگويد كه كشور هاي همسايه و خارجي ها در نا أمني و فساد دست دارند، پس اين را استقلال ميگويند، خارجي ها در تعين قوانين ما، در حدود شرعي ما و همه أمور ما حق اولتر و بالاتر از ما و رئيس جمهور نام نهاد ما دارند، خارجي ها براي حكومت و مقررات و رئيس تعين و تنصيب مي نمايند، ولي ما دهل آزادي و استقلال را مينوازيم. جاي بسا شرم و خجالت است.

>>>   استقلا ل به خا طر 37 کشور کفری

>>>   Fetrat
.سوال مه از کسانی است که بی خردمندانه دعوای استقلال دارند استقلال یا اینها از افغانستان نیستن؟ این ها همون کوچی های وفامیل ها شما است، در جنوب کشور
شما خوده بازی میتن حالی یک طفل هم میداند
کشور ما استعمار شده. وقت که ریس جمهور یک
کشور توسط جانکیری به رای گوسفندی به چوکی ریاست جمهوری گماشته پس.استقلال چی کار چی کدام استقلال کمی منطقی فکر کنید....
شفیق #فطرت.....

>>>   اگر اين ها كمي عقل اگر داشته باشند از كدام أزادي كدام استقلال را تجليل ميكنند امريكا را بجاي بمان از ترس پاكستان اين كأسه ليسان ارگ نشين اب را خورده نمي توانند اختيار ما در دست پاكستان دال خور است .

>>>   همين وزير دفاع بي عقل كدام استقلال را تجليل ميكنند هزران خون بي گناه در اين يكماه اخر كه ريخته اگر يك حرف به بادران پاكستاني خود بگويند جواب دندان شكن براي شان ميدهد مردم مارا به خاك و خون ميكشانند شرم تان باد نوكر هاي پاكستان.

>>>   استقلال زیر پرچم انگلیس؟! در جهان امروز با بوت ایتالیایی، نکتایی چینی، دریشی ترکی، قلم هندی، کلدار پاکستانی و زیر سایه تفنگ امریکایی چگونه می توان آزادی را تعریف کرد؟

>>>   من استقلال ندارم يك معني استقلال زيستنِ آزاد با "هويت" خودي است. آنهايي كه مثل من در "هويت دروغين" نگه داشته شده‌اند، مثل من "استقلال" هم ندارند. وقتي جفرافياي فزيكي تو به نام "ديگران" ياد شود، وقتي قوم تو از سوي "ديگران" مصادره شود، وقتي ترا از آدرس "ديگران" بشناسند، وقتي "ديگران" حق سياسي، اجتماعي و فرهنگي ترا مصادره كنند، وقتي "ديگران" حتي حاضر نباشند ترا آنچه هستي بپذيرند، وقتي براي "خودت بودن" ترا حتي توهين و تحقيرت كنند و خلاصه وقتي "ديگران" بخواهند سرنوشت ترا تعيين كنند، تو هرگز "استقلال" نداري و "آزادي" ات زير سوال است.

>>>   عجب ملكي، عجب غازي ي و عجب قهرماني!!...

>>>   استقلال ؟ كدام استقلال؟ اگر تنها مسأله افغان ملتي هاي بي عقل و امتياز دادن به أمان الله خان باشد، بايد تاريخ حقيقي را از منابع داخلي و خارجي معتبر مطالعه نمائيم، هيچ پادشاه و زمامدار بشمول حبيب الله و أمان الله،و نادر خان دعواي استقلاليت را نموده نميتوانند، همه شان اجيران كلدار هند از طرف دولت بريطانيا بوده اند، همه شان خواهان ترويج فرنگي و كفار بودند. جهاد ملت مسلمان و خروج قواي شوروي مهمتر از استقلال نامنهاد انگليس بوده است.

>>>   در بیش از صد کشورجهان نیروهای امریکائی حضور دارند از جمله در قبله مسلمانان عربستان ومعاش ومصارف نیروهای شان را هم حکومت عربستان میدهد

>>>   آیا آدمی اگر رشد و استقلال فکری نداشته باشد می تواند استقلال فرهنگی، اقتصادی هم داشته باشد و یا به آن برسد؟ در کشور ما آزادی و استقلال فکری و عمومی و مردم سالاری ( دموکراسی) حاکم نیست، و هر کس و حکومتی می آید خود را نماینده خدا و پیغمبر و قیم و صاحب مال و جان مردم می کند. با این وضعیت استقلال بدست نیامده و هرگز بدست نخواهد آمد. در تاریکی و خفقان روند رشد و راه نجات و سعادت و خوشبختی بدست نمی آید و به همین دلیل دیکتاتورها ضد آزادی هستند تا مردم را در تاریکی و جهل و خرافات و عقبمانده نگهدارند تا مبادا تخت و تاج و عمامهً خود و دزدی و چپاول را از دست ندهند.

>>>   دستآورد سلطنت چند دهه شما چیست؟
مقصر اصلی خودمان هستیم. که بنام کوچی این ....ها را در وطن جا دادیم. و امروز بالای ما تجارت شخصی میکنند.

>>>   افغانستان بعد از دست دادن قسمتي بزرگ از قلمروش در شبه قاره هند، استقلال خود را از دست داده، و خصوصاً فعلاً از هيچ نوع آزادي بر خوردار نيست. لطفاً از شعار ميان خيالي اجتناب نمائيد، جاي شرم است.

>>>   در جامعه که نود فیصد آن بیسواد باشد آزادی و استقلال مفهوم حقیقی خویش را از دست میدهد بدبختانه چند خائین وطن فروش برای بدست آوردن چند ورق کاغذ سبز دالر و کلدار بی ارزش ، ریال سعودی ، مقام ، جایداد و غیره وطن را به گروگان کشیده استقلال وطن را به دشمنان آن به گرو گذاشته اند اما دور نخواهد بود که فرزندان آگاه و وطنپرستان صادق استقلال از دست رفته را دوباره حاصل و وطن را در شاهراه ترقی ، دیموکراسی ، عدالت اجتماعی سوق خواهند داد. وطن تنها میراثی است که هرگز نمی توان آن را خرج کرد ، هدیه داد و یا فروخت . برخی از خطاها قابل چشم پوشی هستند ولی خیانت به وطن هرگز ولی ای کاش هر بی وطنی پی می برد . میدانست تجاوز از طرف اجنبی به مال و ناموس مردم و حقوق نبود استقلال در کشور است.

>>>   نه آزاد هستیم و نه آباد ذهن مردم را مغشوش نسازید واقعیات را بگوید نه ریس جمهور ما مشروع است و نه هم پارلمان ما ، قانون اساسی هم کاپی قانون اساسی آمریکا به زیر فشار خلیزاد _ ابراهیمی درست شده است .نیروی های خارجی بیش از چهل کشور غربی وحشیانه فرا و قصبات ما را بمباردمان میکنند و طالب وداعش را چاقتر میسازند.

>>>   استقلال نداشتیم و نداریم باید خود و ملت را فریب ندهیم . رهبران جهاد شرایط حضور باداران خارجی شانرا که از آنها پول ودالر دریافت میکنند مساعد و بالای سرو مال ملت حاکم ساختند و ملت را بی آب و بی پرده و خود شانرا با پولهای خارجیان آبرومند و ملیونر ساختند و کشور را به یک لانه ای از مافیای بین المللی تبدیل اش کردند و اعتبار این کشور پر افتخار را به صفر رساندند . و هنوز هم شرم ندارند . اخوانیها محکوم تاریخ و شرمنده ابدی هستند

>>>   امریکاومتحدانش ازلحاظ قانونی وظیفه شان درافغانستان تمام شده چرانمیخواهند ازافغانستان بروند تاچی وقت میخواهند به بهانه تروریزم به اشِغال ادامه بدهند چرا به خودنیروهای نظامی خود افغانستان اعتماد ندارند آیاسربازان ومنصوبین ارتش وپولیس افغانستان انقدر
بی لیاقت هستند که باگذشت سالهااز آموزگاران امریکایی
واروپایی خودهیچ چیزی نیاموخته اند چراسریع آموزش ها رایاد نمیگیرند که به پای خوایستاده شوند وامریکایها بهانه آموزش نظامی ومشوره به نظامیان افغان رانداشته باشند ودر طرف دیگر داعش وطالب دعوای جهاد نکنند حالا طالب وداعش هرکسی راکه میکشد مهر کافر را به پیشانیش میزند برایشان سربازامریکایی وخود اردوی ملی
ومردم رعیت هیچ فرقی نمیکند چون پای خارجیها در وسط است اگر پای خارجیها نباشد هیچ کسی سرباز وطن را ویا مردم بیگناه را کافرگفته کشته نمیتواند چون خودشان محکوم میشود ولی حالا دستشان بازاست
در زمان که شوروی درافغانستان بود مردم را چوچه لیلن گفته میکشتن حالا چوچه ترامپ گفته میکشن پس باید امریکایها به اشغال خود درافغانستان پایان بدهند تاصلح وبرادری به افغانستان برگردد..هموطن

>>>   به لحاظ خدا تجليل نكنيد خود را نشرمانيد ما اسير هستيم كدام ازادي شما امنيت خود را گرفته نمي توانيد باز استقلال داريد كدام استقلال در همين روز باز پاكستان سر تان راه جور نكند شما خو شرم نداريد مردم بيگناه از بين نرود.

>>>   من استقلال ندارم يك معني استقلال زيستنِ آزاد با "هويت" خودي است. آنهايي كه مثل من در "هويت دروغين" نگه داشته شده‌اند، مثل من "استقلال" هم ندارند. وقتي جفرافياي فزيكي تو به نام "ديگران" ياد شود، وقتي قوم تو از سوي "ديگران" مصادره شود، وقتي ترا از آدرس "ديگران" بشناسند، وقتي "ديگران" حق سياسي، اجتماعي و فرهنگي ترا مصادره كنند، وقتي "ديگران" حتي حاضر نباشند ترا آنچه هستي بپذيرند، وقتي براي "خودت بودن" ترا حتي توهين و تحقيرت كنند و خلاصه وقتي "ديگران" بخواهند سرنوشت ترا تعيين كنند، تو هرگز "استقلال" نداري و "آزادي" ات زير سوال است.

>>>   استقلال ؟ كدام استقلال؟ اگر تنها مسأله افغان ملتي هاي بي عقل و امتياز دادن به أمان الله خان باشد، بايد تاريخ حقيقي را از منابع داخلي و خارجي معتبر مطالعه نمائيم، هيچ پادشاه و زمامدار بشمول حبيب الله و أمان الله،و نادر خان دعواي استقلاليت را نموده نميتوانند، همه شان اجيران كلدار هند از طرف دولت بريطانيا بوده اند، همه شان خواهان ترويج فرنگي و كفار بودند. جهاد ملت مسلمان و خروج قواي شوروي مهمتر از استقلال نامنهاد انگليس بوده است.

>>>   پشتونها با انکلیس همکاری کردند تا بالای حکومت قاجاریان شورش کنند و در جنگ بین طرف یک امپراتوری مسلمان و طرف نصرانی که آن روز ها اولا نقشه تجزیه سرزمین های ایرانی و عربی را شروع کرده بود با انکلیس همکاری کردند و از طرف دیگر انکلیس هندوستان که بیش از هفت قرن دست شاهان مسلمان بابریان بود و زبان رسمی ایشان فارسی دری بود را مستعمره خود ساخته بود و روس ها هم میخواستند از خراسان راهی بر هندوستان یابند در این بین دعوی روس و انکلیس برسر حفظ هندوستان باعث فتنه انکلیس برای تجزیه هرات و خراسان شرقی از حکومت قاجاریان ایران شد و بعد از آن دوباره باز انکلیس و روس متحد شده تا سرزمینهای قفقازی اران و ارمنستان و داغستان و گرجستان از ایران به نفع روس تجزیه شود اما تا امروز در بین ایرانیها این شاهان بی کفایت شناخته میشوند مشابه همین پلان شوم را بر سر دولت عثمانی پیاده کردند و در حالیکه تا قلب اروپا پیش افتاده بود اقوام عرب را تحریک کردند که شما بر ترکها سیادت و رهبری دارید و ما شما را حامی شویم تا دوباره صاحب یک سرزمین عربی از دجله تا مغرب شوید بعد از اختلاف قومی عربی_ترکی بین مذاهب حنفی(ترکیه) و حنبلی(عربستان) و مالکی(شمال افریقا) اختلاف انداختند
آنگاه با همکاری همه دول مسیحی اروپا با روسیه و اعراب فریب خورده از چهار طرف بر عثمانی هجوم آوردند و سرزمین های اسلامی را میان خود تقسیم کردند و برخلاف قولشان با اعراب سالها آن ها را استعمار کردند به قسمی که سوریه و الجزایر را فرانسه غصب کرد و لیبیا را ایطالیا و مغرب عربی را پرتغال و اسپانیا مصحوب شدند و عراق و اردن و فلسطین و سودان و مصر نصیب بریتانیا شد اما شبه جزیره عربستان را به طایفه منحرف وهابی دادند تا تحت الحمایه ایشان باشد به طوری که حق انکشاف نفت با آنها بود.
به طور کلی علل شکست مسلمین این بود که زمانه را نشناختند و به جای این که در موقع خطر از سوی ممالک نصرانی با هم متحد شوند بر یکدیگر خنجر زدند اما برخلاف آن اروپاییان و طبق توافقات اعلام کردند که اختلافات و جنگ های داخلی خود را کنار گذارند و با یکدیگر برعلیه مسلمانان پیمان نامه های صلح منعقد کردند تا همه جانبه سه امپراطوری مسلمان را مورد هدف قرار دهند متاسفانه به این نقشه شوم خود رسیدند. علیرغم آنکه در فقه شیعه و سنی در هنگام جنگ بین مسلمانان و کفار یاری طرف کفر حرام است اما برخی مسلمانان طرف کفر را یاری دادند و باعث شدند سرزمینهای اسلام تجزیه شود و سالها مستعمره دول ایشان شوند.
عبدالقیوم سعیدی

>>>   با این وضعیت اسفناک که افغانستان دارد دولت مردآنی که خودشان غلام حلقه به گوش آمریکائیهای خون آشام است، حرف از استقلال و جشن استقلال عین حماقت است.تاوقتی که سرنوشت مردم به دست خودشان نباشند و امنیت ملی را نیروی انسانی بومی تامین نکنند، استقلال هیچ مفهومی ندارد.
تکیه به نیروهایی خارجی و نوکری بی قیدوبندی دولت وحدت ملی به آنان نتیجه‌ای جز تجزیه‌ای قومی و قتل عام آنان و تجسس مردم ملکی اعم از زن و مرد به دست آمریکایی ها و به غارت بردن منابع حیاتی و تخریب زیرساخت های کشور و... چیزی دیگری نیست.
دولتی که با این وضعیت حرف از استقلال میزند وجدان و شرف ندارد. و کنار هم نمی روند.

>>>   تا زمانی که پشتونها حقوق مسلم و اساسی اقوام دیگر را پس ندهند استقلال معنا ندارد. سالیان متمادی است که به اقوام غیرپشتون به خصوص شیعیان ظلم و جنایتی هولنآک ادامه دارد و از حقوق شهروندی و طبیعی شان محروم است. متاسفانه با این تعصب کور و منطق غلط به دست خودشان نوکران حلقه به گوش آمریکائیهای جنایت شده است.
رئیس جمهور ذره‌ای غیرت ملی و شرف انسانی ندارد که هموطنان خودش را قتل عام میکند تا اربابان شان قدرتش را سلب نکنند.
چقدر احمقانه است حرف زدن از استقلال و آزادی؟؟؟؟؟

>>>   استقلال زیر امنیت تفنگ امریکائی ها و هزینه مصرف تجلیل آن استقلال با پول خیرات امریکا و شرکا۰ چیغ بزن کلمرغ جان عوامفریب و متقلب۰ اتن رقص کن بیغیرت های قبیله۰ مضحکه ازین بیشتر نمیشود۰

>>>   نمی فهمم کدام استقلال را جشن میگرن؟

>>>   آيا امروز به راستي روز استقلايت كشوري به نام اوغانستان است؟؟؟
آيا از زمانيكه ما كشوري به نام اوغانستان داريم مستقل بوده؟؟؟

>>>   غازى چى كسى كه پدر خود را كشت غازى ميشود
پدرش هم شهيد لقب دارد
حال شما بگو كدام مسلمان كدام كافر بودن

>>>   مغز متفکر نمی داند استقلال سیاسی پیوند عمیق با استقلال اقتصادی دارد و این دجال هایی که استقلال سیاسی نام نهاد یک قرن پیش را جشن می گیرند، اوج حقارت برده هایی را به نمایش می گدارد که هنوز سنگینی زنجیرهای اسارت اقتصادی و قلاده های زرینی که امریکا بر گردن شان افگنده احساس نمی کنند و درنیافته اند که اگر یک روز ارباب سدۀ ۲۱ آب و دانه لاشخوران ارگ و کاخ سپیدار را قطع کند، معنای استقلال را خواهند فهمید.
استقلال واقعی به معنای استقلال ملت است، و بدون استقلال اقتصادی، استقلال سیاسی کشور هیچ معنا و مفهومی پیدا نمی کند.
استقلال " برای انسان چه در شکل فرد و چه یک ملت ، به معنای آزاد بودن از سلطه و اسارت تحمیلی فرد یا گروه و یا ملتی دیگر است، زیر سلطه اجباری دیگری بودن و بر سرنوشت خویش حاکم نبودن نوعی بردگی است . برای انسان و یا ملت اسیر، فرقی نمی کند که سلطه چشم آبی باشد یا سیاه چشم، انگلیس باشد یا امریکایی یا روسی و پاکستانی، هموطن او باشد یا بيگانه. به زبان ساده تر چنین فرد یا ملتی با هیچ معیاری استقلال ندارد .

>>>   بزرگداشت از پيروزي مردم شمالي و مردم كابل در جنگ مقابل انگليس ها و مليشه هاي محلي شان را برايتان تبريك ميگويم.
نه استقلالي در كار بود و نه هم چيزي بنام جنگ افغان و انگليس وجود داشت. فقط مردم كابل و شمالي انگليس ها را از كشور بيرون كردند. ياد شهيدان اين جنگ ميهني گرامي باد!

>>>   کدام آذادی, شرم است . 34 کشور در شهر شما ها حکومت میکند و شما مثل داستان هندو و کارد قندهاری و روز مبادا لاف میزنید.

>>>   تاریخ 28 اسد بسیار ارزشمند است

>>>   کدام استقلال

>>>   افغانستان استقلال داشته و دارد و دایم همینطور استقلال طلب خواهد بود کسی که این سخنان را در ذهنیت دارد در اصل انها نی وطن دارد و نی میداند که استقلال یعنی چی اهمیت استقلال را کسی میداند که انها وطن داشته باشد نه اینکه یک روز به یکی چشم امید بګرداند و باز برای دیګر برای انها استقلال هیچ مفهوم ومعنایی ندارد.

>>>   Pedram
امان الله اولین طراح انتقال کوچی ها به شمال و غصب سرزمین های غیر پشتون ها در شمال بود.

>>>   Ayendagan
چند سوْال بمناسبت استقلال كه منسوب به امان الله خان است ؟؟؟؟
غازي امان الله خان كدام كفر و إنگليس را كشته كه غازي شده ؟؟؟؟
امان الله خان اگر سيكولار نبود چرا حجاب را منع كرد ؟؟؟؟
امان الله انگليس را كشيد يا مير مسجدي خان و ميريچه خان كوهدامني ؟؟؟؟
پ.ن: جواب حتمي است اگر ني امان الله خان يك سيكولار بي دين و يك شاه دروغين بود و
حامي انگليس بود و آزادي افغانستان مربوط به مردم جنوبي و كوهدامنيان و شماليان ميشود نه مربوط امان الله فراري.

>>>   امان الله «غازى دورغين » فردى كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد، در زمان او اصطلاح زبان « اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سر آغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترك بود بدون آن كه براى آن بستر هاى اجتماعى را مد نظر گرفته باشد . او در إخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.
انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سر حد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود و رنه شاه بچه ى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است ، او شاه زاده ى عياشى بيش نبود.
پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا ، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى ، امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ريفروم هاى او را، افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ريفورم هاى امان الله مى بينند. اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زن شان را آدم مى دانستند ، اينش بد ، اما وقتى سر زمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بل براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام به خصوص تاجيكان بود.

>>>   Bakhtari
جشن استقلال و یاد از غازی امان الله خان !
بر اساس شواهد تاریخی امان الله خان طرح کودتا را علیه پدرش با کمک (حزب سری دربار) سامان داد . امان الله خان در زمان حاکمیت پدرش، به صورت مخفی و به دور از چشم پدر با افسران ارتش افغانستان رابطه برقرار کرده بود وامان الله خان دست از فعالیت علیه پدر بر نداشت و منتظر فرصت بود تا نقشه خود را عملی کند.سرانجام امیر حبیب الله در شب دوم اسفند ۱۲۹۷ در منطقه (کله گوش) لغمان توسط فردی ناشناس به دستور امان الله خان و مادر طلاق شده اش سرور سلطان خانم به قتل رسید.
امان الله خان بلافاصله بعد از قتل پدر، مجلسی دربار تشکیل داد تا هویت خود و قاتلان اصلی مخفی بماند. در این جلسه ۳ نفر به قتل امیر متهم شدند که ۲ نفر آنان که از اعضای دربار بودند بعدها آزاد شدند و امان الله خان، با ترفندهای گوناگون قاتل حقیقی را پنهان کرد و (کنل عیلرضا) را که از مردم شیعه مذهب بود به عنوان قاتل پدرش معرفی کرد. سرانجام (سعدالدین قاضی القضات) علیرضا را قاتل معرفی کرد و فتوا داد که: اگر کلنل علیرضا خان قاتل هم نباشد ریختن خون شیعه هدر و بلکه حصول ثواب و رضای داور و پیغمبر و خلفا به ویژه ابوبکر و عمر است.قبیله گرایان کوه سلیمان اسطوره ساز چون در فقر فرهنگی بسر می برند همیشه دزدان خود را بابا ، قاتل پدر را غازی و روانی های بی دانش خود را بر چسب مغز متفکر میزنند .ما باید رویداد های تاریخی را زیر درفش حقیقت عبور دهیم .از دید سیاسی واژه استقلال ، به معنای خود فرمانی ، خود سالاری ملی ، خود گردانی ، خود مختاری ، اداره کردن سرزمین و قانون گذاری ، بدون مداخله کشورهای بیگانه . اما همیشه تاریخ این سرزمین ورجاوند ازجانب حاکمان قبیله گرا ونویسندگان وابسته به آنها ، مورد دستبرد ودگرگونی قرار گرفته ،افغانستان امروزی برخلاف ادعاهای بلندبالای تاریخ سازان پابرهنه کوه سلیمان که برای آن تاریخ پنج هزار ساله میسازند، کشوری جدیدی است در نقشۀ جهان که مرزهای آن در زمان امیر عبدالرحمن در سال (۱۹۰۱م) توسط انگل یا همان ( انگلیس) و روسیه تظار پدید آمده ، تاریخ پنج هزار ساله کشور مربوط به آریانای کبیر و خراسان کهن می باشد . گفتن راستی در هر شرایط و هر زمانی بهتر از پذیرفتن دروغ شاخدار است.هرچه که تا امروز بنام تاریخ ویا حقیقت تاریخی در سرزمین مابوده ، آشکارا می توان گفت که،بیشترینه جعل ودروغ وساختگی است.افغانستان کشوری که حتی روز استقلال آن هم مانندمغز متفکر آن جعلی است. جشن گرفتن و تجلیل کردن از 28 اسد قلابی درشرایط فعلی که ۵۲ کشور جهان حضور نظامی دارد نمک پاشیدن روی زخم مردم رنج کشیده مااست .

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
امان الله خان پدر فشیزم پشتونی بود او بود که پشتونهای آنطرف سرحد را به کشور ما آورد و زمینهای آبی وحاصلخیز ازبیکها، تاجکها و هزاره ها را مجانی و بدون پول به ناقلین تازه وارد داد. امان الله خان از دید من تاجک نه تنها قهرمان ون اجی استقلال نیست بلکه یک جنایتکار فاشیست است که مطابق نظریه ماکیاولی اراضی و سرزمین ما را اشغال وبه همتباران خود بخشید.

>>>   Pedram
لطیف پدرام
حالا یک قهرمان ملی به من نشان بدهید که در سرزمین بیگانه مرده باشد. مگر قهرمانان جهان مثل ارنستو چگوارا یا نورمن بیبیسون سویدنی که در کنار صدر ما و در راهپیمایی طولانی جان اش را برای آزادی زحمتکشان از دست داد. سرداران بزرگ همچون چگوارا، احمدشاه مسعود، عمرمختار و لومومبا اینگونه می میرند اما بعضی از مدعیان سوراخ دعا گم کرده اند و از هر کسی قهرمان می سازند و جاده ها افتتاح می کنند. اینها باج دادن های غیرمستقیم است درعین خودخواهی و ادعا.

>>>   Habibi
کشور ما از زمان پسران تیمور شاه تا دوره امان الله زیر استعمار انگلیس بود و است، امان الله و پدر و پدر کلانش عبدالرحمان خاک فروش و نادر غدار ( خاندان آل یحیی ) همه و همه نوکران انگلیس بودند و بیشترین خاکهای این کشور را به انگلیس فروختند و برای زنان حرم سرای ارگ آنوقت خود زیور و طلا خریداری کردند و زنان فاحشه را از نقاط مختلف جمع آوری و داخل حرمسرای ارگ جهت زنبارگی و بیناموسی آوردند، و هر نوع بدعت، چور، چپاولِ را بالای مردم گوسفندی این کشور روا داشتند، پس آقای نویسنده قضاوت را عادلانه در نطر بگیر که دزدان اصلی و دشمنان این ملک و مملکت کی ها بودند؟؟؟؟
با در نظر داشت خاکفروشی، خودفروشی، چور، نوکری انگلیس، چپاول و بیناموسی در حق این مردم مظلوم، معلوم است که دزدان و خاکفروشان و مزدوران انگلیس همین حکمرانان اوعان بودند، نه امیر حبیب الله کلکانی، این امیر حبیبالله خادم دین رسول الله بود که کشور را از دست این میکروب های سرطانی خاکفروش، دزدان بینالمللی، مزدوران انگلیس، و بیناموسان، نجات داد، و گرنه این کشور را انگلیس دوباره میبلعید

>>>   Salam
مخاطب من همه يى پشتون ها نيستند ، روى سخن من تنها شوونيست هاى پشتون است !
همين اكنون امريكا و انگليس كشور را رهبرى مى كند ، رولا غنى، مخلوط از يهوديت و عيسويت است و اكنون در ارگ نشسته و كشور را رهبرى مى كند، در چنين وضعيتى ، سخن از استقلال گفتن ، مسخره كردن خود و ديگران است . استقلال مال تمام افراد يك جامعه است ، خيلى احمقانه است تا استقلال را در پاى يك شاه خلاصه كرد. روزگارى امير حبيب الله كلكانى با درك عميق از اين واژه گفته بود " استقلال نه از پدر امان الله است و نه از بابه من، بل اين متعلق به مردم است “
غازى شما پدر را كشت تا برتخت تكيه زند ، او نه در جنگى سهم داشت ونه هم در صلحى ، او را حتا نادر هم نپذيرفت و در نهايت در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد ، چنين آدمى هيچ افتخارى ندارد، شما از بى قهرمانى يك فرارى را قهرمان مى سازيد ، چنين مردمى قابل ترحم اند .

>>>   پشت استقلال را رها کنید ......های تان را ازدیاد نماید اګر دالر امریکا قطع شد ماشینهای فعال تان دالر چاپ خواهد کرد

>>>   او برادر کدام استقلال داریم ؟ حال که کشور و قانون اساسی ما لگد کوب 42 کشور است ؟

>>>   امان الله یک شاه اصلاح طلب بود، ولی در عین زمان یک شخص بی نهایت احساساتی، عجول، و دور از منطق سیاسی و اجتماعی هم بود۰ پس چنین یک شخصی چگونه میتواند قهرمان ملی باشد؟ تمام برنامه های امان الله مثل برنامه های خلقی ها اگرچه خوب هم بودند ولی به ناکامی انجامیدند چون منطق و طریق تطبیق آنها را نمیدانستند۰
این شاه فراری شاید قهرمان مولی شود اما قهرمان ملی نیست، نبود، و نخواهد شد۰
پشتون ها بخاطر ضدیت که با غیر پشتونها دارند و هم بخاطریکه فاقد یک شخصیت برازنده پشتون در طول تاریخ هستند گاه داوود دیوانه، گاه نجیب جلاد، گاه نادر غدار، و گاهی هم امان الله فراری را قهرمان خود خطاب میکنند۰

>>>   به این نمتوان گفت استقلال برادران آگاه باشید
ناصریان کویته

>>>   بلی آقای بخشی اگر هدف تان همان نظام نامهُ شرم آور که ملکیت وزمین های بایر و آبی مر دم شمال افغانستان را که طی فرمانی به قبائیل تسلیم نمود که تا امروز این منطقه ذر آتش خود خواهی ناقلین می سوزد بوده باشد ِ پس این چه نوع خدمتی؟!بوده می تواند.
ممکن بهترین قوانین دراسناد درج شده باشد اما عملکرد آن بیانگر این قوانین می باشد.
آقای بخشی!
اگر می خواهی از واقعیت های تلخ گزشتهُ وطنت به شکل واقعی با خبر باشید به شما دوستانه مشوره می دهم که یک مراتبه به تاریخ واقعی این سرزمین علل الخصوص صحبت امان الله زمانیکه ایشان به قندهار گریخته بودند ومی خواست دوباره با استفاده از قوم وقبیلهُ خویش به گرفتن کابل بیاید یک ییانیهُ تفاوق طلبی قومی و ملیتی داده است آن را مطالعه نما ئید . که در واقعیت امر این بیانه جوهر اصلی نفر مورد نظر شما را تعین می کند.
غیر واقعبنانه خواهد اگر ما ازبعضی کار های مثبت آن چشم پوشی نمائیم. اما این دست آوردها محصول حون هزاران هم وطن من وتو بود .ولی تمام این دست آورد ها وامید ها ی نظر به اشتباهی که امان الله خان با در نظر نگرفتن شرائط عینی وذهنی جامعه انجام داد همه وهمه نیست ونابود شد که تا امروز این سرزمین در اصل پرداخت اشتباهی انزمان را می دهند.
امید.

>>>   کدام استقلال؟؟
معاملات فروش ناموس، دین،مذهب، وطن و خانه خودرا شما نامش را میگذارید استقلال؟؟
در کدام جنگ امان الله در مقابل کفر جنگیده که اورا غازی لقب داده اند؟؟ این ها همه بازی های انگلیس ها است که به کمک قدرت طلب های پشتون های قبیله گرا ی سرحدات پاکستان سالها بالای مردم ما اسپ خود را دواند ما از فقر و نادانی مردم ما سوء استفاده کردند. تاامروز هم به کمک همین پشتون های غدار و ظالم و وحشی است که تمام جانی های بیکارو زیردارگریخته را از 41 کشور جهان به کشور ما سرازیرکرده اند و مظالم بیشمار را بالای مردم بیچاره روا میدارند. این شرم است که در کشوری که اختیار ناموس خودرا کس ندارد شما از استقلال ازدست رفته ای جشن میگیرید؟؟ مسخره است!!

>>>   خرابی افغانستان بعداز 28 اسد 1298 آغازشد.
سیدعصمت الله نقوی

>>>   امان الله در جنگ دوم جهانی با استفاده از قبیله گرایی نامه یی به هتلر فاشیست سپرده و خود را به اصطلاح همنژاد هتلر یا آریایی خطاب نموده و میخواست که در رکاب هتلر دوباره به اوغانستان آمده و حکومت نماید.

>>>   امان الله را دو نوع شرایط غازی ساخت.
یکی شرط پشتون بودنش که با وجود فرزند و نوه یک معاش خور انگلیس بود و از تغذیه انگلیسها بزرگ شده و شرایط طوری بود که انگلیسها دیگر درمقابل مجاهدان وغازیان کابل و اطراف کابل تاب مقاومت را ازدست داده بود و در چندین جنگ و رویایی با مردمان این سرزمین پوزش به زمین مالیده شده بود و توان مقاومت را ازدست داده و تا سرزمینهای پشاتنه یا قبایل فرار نمودندو آن درزمان حکمرانی امان الله پسر حبیب الله و نواسه عبدالرحمن بود و دیگری روی آوردن امان الله به روسها و تبلیغات چپیهای طرفدار رو س و شوروی سابق بطرفداری از امان الله -امان الله را مشهور نمود و گرنه امان الله همان شخصیتی بود که پدر و پدر بزرگانش داشتند.

>>>   کدام استقلال؟ غلامی به غلامی!!
براداران غیر پشتو و پشتون حق را هدف تان قرار بدهید و این ... کنید و این تاریخ قابل تجلیل نیست. روزیکه قابل تجلیل میباشد 8 ثور است. چراکه در جهاد افغانستان از همه اقوام و اقشار کشور شرکت نموده بودند.

>>>   ما را از استقلال تیر تیر فقد آرام بشینن . یک بار شاولی خان دروازی استقلال ره گرفت بنام امان الله ختم شد
بدخشانی

>>>   ما در حالی از استقلال حرف میزنیم که همه دستور ها به حکومت های افغانستان از جانب امریکا و یا هم انگلیس داده میشود و در عوض این مزدوری به رهبران ما معاش میدهند.
افغانستان که بعد از جنگ دوم جهانی کشور بیطرف بود و این بیطرفی خود را تا زمان به قدرت رسیدن حزب دموکراتیک حفظ نموده بود با به قدرت رسدن آنان شامل پیمان وارسا و با یورش امریکا و اعضای پیمان ناتو به افغانستان عضو این پیمان شدو فعلن از اوامر این پیمان اطاعت میکند و کشور آزادی نیست.
امریکا و سایر اعضای پیمان ناتو بنام مبارزه با تروریزم که خود آنها عامل و ایجادگر تروریزم هستند به افعانستان حمله نموده و بخشهای از این سرزمین را هم برای قطعات رسمی خود و هم برای تروریستان چندین ملیتی خود شامل طالب و داعش پایگاه های نطامی ساخته و همه روزه از عساکر و مردم عادی افغانستان قربانی میگیرند و روزی نیست که صد ها تن از هموطنان ما کشته نشوند و روزی نیست که یکی از تاسیسات افتصادی ما بنام نام نهاد انتحاری و موتر بم منفجر ساخته نشودو یا بر مظاهرات مسالمت آمیز مردم ما که علیه استبداد بپا خواسته اند حمله نکنند. اینست آزادی و حقوق بشر.
قلندر شاه از کابل

>>>   افغانستانی که انگلیس در قرن نزده ساخت و روس آن را پذیرفت در کشاکش انکشافات بین المللی و تضاد های درونی اش توان ایستادگی را نیافت و درهم شکست. تلاش برای ساختن دوباره افغانستان بر همان تهداب گذشته به خاطر همان عواملی که تاهنوز در کشور موجود هستند، ناکام و محکوم به شکست و فروپاشی مجدد خواهد بود۰ به ویژه پس از تحولات سه دهه اخیر که سرتاسر کشور را به شور آورد و وارد سیاست ساخت، تکیه بر روشهای گذشته سُنتی معنایی جز نادانی حماقت معض ندارد.
نادیده گرفتن سی سال تحولات و دگرگونی های کشور و هنوز هم تلاش برای ساختن یک نظام متمرکز طراز شاهی مطلقۀ مانند قومی، آنهم زیر پوشش نام دموکراسی، تلاشیست مذبوحانه و جاهلانه۰ با راهکارهایی که از کنفرانس بن اول به بعد دنبال شده اند و حکومت اشرف غنی به رهبری افغان ملت بر محور حاکمیت تکقومی دنبال کرده است، سرنگونی و از هم فروشی مجدد کشور حتمی می گردد؛ با این تفاوت که این بار فروپاشی آن خونینتر، گسترده تر، و ویرانگرتر از آن خواهد بود که بتوان آن را دوباره ساخت و روی پایش قرار داد. حمایت انگلیس و شرکاء از روند کنونی اوغانستان سازی، به هیچ وجهی نمی تواند مانع آن فروپاشی شود.
این خاموشی مردم که از این سیاسیون نصب شده در قدرت هنوز هم توقع "آدم شدن" را دارند، به خاموشی پیش از طوفان تبدیل خواهد شد، اگر عقلها در جهت انصاف و عدالت به کار نیفتند!

>>>   افغانستان با وجودی که منحیث یک منطقه بیطرف بین امپراطوری بریتانیا و امپراطوری تزار روسیه ایجاد شده بود، اما با وجود آنهم گاهگاهی در اثر رقابت هایی که بین هردو امپراطوری در جهانگشایی وجود داشت، در افغانستان مداخلاتی از هردو جانب صورت میگرفت که از طرف انگلیس با فرستادن قوا در داخل افغانستان بطور آشکار صورت میگرفت، اما از طرف روس ها با مسلح ساختن مردم تحت نام جهاد علیه انگلیس ها صورت میگرفت.
با ختم جنگ جهانی اول و تضعیف شدن امپراطوری های اروپایی و بمیان آمدن دولت جدیدی در روسیه تزاری بنام سوسیالیزم، جنبش های آزادی بخش ملی بر ضد امپراطوری ها اوج گرفت که در نتیجه کشور های اروپایی که در اثر جنگ اول جهانی ضعیف شده بودند،نتوانستند جلو آن را بگیرند و افغانستان نیز با کمک تسلیحاتی دولت جدید شوراها استقلال خود را بدست آورد.
در آغاز امان الله خان یکی از پیروان جدی دولت شوراها و سوسیالیزم بود، اما زمانی که دولت شوراها سرزمین های آسیای میانه را تصرف کرد،امان الله خان زنگ خطر را در گوش خود حس کرد، درنتیجه روابط گرم قبلی بین او و دولت شوراها نماند و به سیستم ترکیه و اتا ترک روی آورد.
در نتیجه به مخالفت هردو قدرت منطقه یی یعنی انگلیس و شوروی قرار گرفت و توسط توطُه هردوی شان علیه او از طرف مردم جهاد اعلام شد و او مجبور به ترک افغانستان شد.

>>>   گدایی باعث سلب آزادی میگردد.
بریالی

>>>   کدام استقلال!!! از دست شما به مردم مظلوم ما نه حکومت مانده نه وطن نه غیرت نه عزت تمامش از دست شما از بین رفت بنام... آرمانهای خارجیان را بر اورده ساختین خون شهدای استقلال را به تمسخر گرفتین روح پدر کلان های ما از داشتن همچو نواسه نا ارام است شما بجای یک انگلیس و روس صدها روس و انگلیس را در وطن ما اوردید وطن را به نام...بالای امریکا انگلیس و 28 کشور کفری فروختید تا شما بر سر قدرت بمانید عطا شما وطن را ... فروختن به... پاکستان دالخور وطن را به ویرانه کشاندن اردوی مجهز مردمی ما را از بین بردید دارایی وطن را به تاراج بردید مردم را به شهادت رساندید از دست جنگهای تنظیمی تان تحریک طالبان ظهور کرد که تا حال از دستش ارام نیستم حال شما از کدام استقلال حرف میزنید 28 کشور کفری را اوردید وطن را اشغال کردند بیدون مشوره انها از خانه بیرون نمیشوید بخاطر انتخابات کاکا جان بی ادبی معاف را از امریکا خواستید شما کجا استقلال دارید کمی استقلال که داشتیم شما از بین بردید اگر به جای شما بودم یک کپه مرگ موش را نوش جان میکردم تا از خیانت های که کرده بودم رهای میافت

>>>   Bahrom Khorosoni
کشوریکه مسولش بابا و پدرکشته اش غازی حساب شود ، چه فکر میکنید که این چه نوع کشوری پر ازگند وکثافت خواهد بود.؟؟؟!!!
درهیچ قاموسی انسانی چنین چیزی موجود نیست ، تنها درقاموس" افغانیت واسلامیت ".

>>>   Baten Omid
شرم باد بر کسانیکه روز استقلال را تجلیل میکنند، اما در ولایات شان با پول کلدار داد و ستد دارند.
نه استقلال داریم نه آزادی. تجلیل استقلال را بگذارید در وقت مناسبش.

>>>   Sultani
در یک ولایت بیرق را به پول کلدار میخرند تا استقلال را تجلیل کنند.

>>>   Sarwary
کاملا دقق در وطن شان دختر فروشی هم رواج دارد مثلی امتعه واری به فروش برسد
1

>>>   غنی برده و مزدور و غلام است
غنی دشمن بخاک و خاص و عام است
غنی خاک را بطالب میفروشد
ز استقلال نگو که حرف خام است

>>>   همه مردم افغانستان بادادن خونهای پاک خودکشور را ازچنگال متجاوزین انگلیسی آزادکردن اماقوم فاشیستی اوغان دوباره افغانستان را اول به شوروی،وبعدش هم به امریکافروختن درهمچون شرایطی جشن استقلال خندیدن به ریش مجاهدین وطالب است

>>>   واقعا كدام استقلال ؟ زمين واسمان كشور ما وتعين ريس جمهور ووزرا دراختيار امريكا وديكر كشور هاى غربيست اكر شما اين را استقلال مى كوهيد توهين به كلمه استقلال است .

>>>   حبیب الله اگر غلام انگلیس میبود با صندوق های زیورات زن خود و بسته های پول بیت المال دوباره نزد انگلیس فرار میکرد۰
غلام های انگلیس روس امریکا و پاکستان معلوم هستند۰

>>>   اینها از کدام استقلال سخن می گویند. اگر این امروز افغانستان دارای استقلال است پس مخالف استقلال چیست؟ این بزرگان که جشن استقلال گرفته اند بگویند که عدم استقلال چگونه است؟ آیا این استقلالی که امروز ما در کشور می بینیم واقعا استقلال است؟ اگر این استقلال است ما از استقلال بیزاریم و نمی خواهیم چنین استقلالی در کشور وجود داشته باشد. امروز در این کشور همه قدرتهای استعماری دنیا حکومت می کنند به جز مردم افغانستان که هیچ حقی نسبت به مقدرات و سرنوشت خود ندارند. در آن زمان که امان الله خان مثلا کشور را از چنگ انگلیس نجات داد تنها انگلیس در این کشور حکومت می کرد اما حالا از آمریکا گرفته تا عربستان و اسرائیل و انگلیس و پاکستان و کشورهای عضو ناتو همگی با هم کشور ما را قبضه کرده و حق حاکمیت را ازمردم گرفته اند. در این شرایط جشن استقلال هیچ معنایی جز به تمسخر گرفتن پدیده استقلال ندارد.

>>>   نظر من آنست که اگر چنین استقلالی نمی داشتیم برای کشورمان بهتربود زیرا انگلیس ها بهتر از شاهان این کشور افغانستان را رهبری و مدیریت می کردند ودر ضمن اگر بدست انگلیس ها می بود این دور از واقعیت نبود که امروز یک افغانستان پیشرفته تری میداشتیم و نه از انقلابی خبری بود و نه هم از جهادی زیرا این دو محصول یک جامعه عقب نگه داشته شده ازطرف شاهانی است که براین خاک حکومت کردند.

>>>   ناصری
استقلال افغالستان جز یگ حرف دروغ،بیش نیست،بجای اینکه استقلال بگویید ،فروختن افغانستان ازدست ریی سان قبیله بگوييم.
تاهنوز کشورماراخارجيها اراده ميکند.
۲.رییس جمهوریکه دربین ملّت تفرقه،ونظر قومگرایانه داشته باشد، درارگ تمام افراد های ستون (۵) راجا داده هرروزاز سربازان ما،پولیس ما،اردو ملّی ما ۱۰۰،۲۰۰ تاکشته میشه،
وملّت را فقد بنام قوم ازنفرعادی تا دانش اموزان قتل عام میشه همین است استقلال.
وزیردفاع ووزیرداخله و امینت، همه دروغ بافی میکند یگ روز هم صادقانه برای نظامیان کشور راست نگفته وامده براي دفاع نبوده، شرم وذلّت باد بر چنین ارگان.
درود بر تمام شهدای افغانستان.

>>>   حبیب الله کلکانی اگر غلام انگلیس میبود با صندوق های زیورات زن خود و بسته های پول بیت المال دوباره نزد انگلیس فرار میکرد۰
غلام های انگلیس روس امریکا و پاکستان معلوم هستند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است