خارجی ها از اینگونه استقلال به ما می خندند!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۳۹۷/۵/۲۸ کد خبر: 153933 منبع: پرینت

شاه امان الله یک سلسله کارهای مثبتی را انجام داد اما واقعیت این است که امروز حکومت ما مزدور است و مستقل نیست.

وقتی در حضور خارجی ها سخن از جشن استقلالیت می زنیم خودشان به ما خنده می کنند. از سوی دیگر عملکرد سوء حکومت اشرف غنی به قسمی بوده است که با تاسف عملا و علنا زمینه ی تسلط تروریستان را در کشور فراهم آورده و نفرت عمومی را در برابر خارجی ها (بخاطر بی تفاوتی و عملکرد دوگانه ی آنها) برانگیخته است.

همچنین یکی دیگر از پیامدهای سوء عملکرد ارگ نشینان این است که بخاطر تبارگرایی مفرط و قتل عام هدفمند هزاره ها عملا بین دو قوم شریف هزاره_پشتون و تقریبا میان تمامی اقوام با هم برادر در کشور فاصله عمیق و عظیمی را خلق کرده و مشروعیت و محبوبیت نظام را بطور کامل زیر سوال قرار داده است.

این چنین است که در اینگونه جشن های صوری، نمادین و تبارمحورانه هرگز بخش عظیمی از مردم سوگوار خود را شریک ندیده و هیچ حس مثبت و ارزشمندی برای آنها دست نمی دهد. این همه نفرت پیامد طبیعی و منطقی عملکرد سوء و فاشیستی ارگ نشین ها است که نیازمند تحلیل و تعلیل جداگانه است.

محمد عیسی رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استقلال
امان الله
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Badry
کسانی که زیاد لاف استقلال می زنند لطفا این سه برگه تاریخ غبار (افغانستان در مسیر تاریخ ) را بخوانند که مکتوبی است از امان الله خان به دفتر ویسرای هند بریطانوی و ننگ نامه راولپندی که سردار علی احمد خان نماینده فوق العاده شاه در مذاکرات بین الدولتین آنرا دستخط نموده است .

>>>   این پیامم به شوونیست های قبیله نیست ، به کسانی است که بیشتر از شوونیست ها غازی عاق پدر دوست شده استقلال طلبی می کنند.

>>>   امان الله «غازى دورغين » فردى كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد، در زمان او اصطلاح زبان « اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سر آغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترك بود بدون آن كه براى آن بستر هاى اجتماعى را مد نظر گرفته باشد . او در إخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.
انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سر حد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود و رنه شاه بچه ى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است ، او شاه زاده ى عياشى بيش نبود.
پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا ، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى ، امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ريفروم هاى او را، افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ريفورم هاى امان الله مى بينند. اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زن شان را آدم مى دانستند ، اينش بد ، اما وقتى سر زمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بل براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام به خصوص تاجيكان بود.

>>>   Rawi heeft een video gedeeld.
این ها پاده وحشی طالبان لشکروحشت و جنایت فاشیستان و نورچشمان آمریکایان اند ؛ اینها اینگونه در روز روشن با این همه ساز و برگ جنگی به شهرها و روستا های کشورمان می تازند و , مردمان بی گناه و مظلوم و بی پناه ما را قتل عام می کنند و دار و ندار شانرا با خود می برند و با دعا و آیات قران به مراکزو پناهگاه هایشان بر می گردند و آب از آب تکان نمی خورد ! آمریکایی ها ی که سفینه فرستاده اند تا از آفتاب ماهی آتشی بیاورند ؛ قسم میخورند که این چوچه سگ ها را دیده نمیتوانند !
بین خود استیم ؛ نکند همین جناور های طالب از جمله جنیات باشند و همدست شیاطین ؟

>>>   Sultani
در یک ولایت بیرق را به پول کلدار میخرند تا استقلال را تجلیل کنند.

>>>   Sarwary
کاملا دقق در وطن شان دختر فروشی هم رواج دارد مثلی امتعه واری به فروش برسد
1

>>>   این دولت هم قابل ریشخند است. اگر راستی بپرسید.

>>>   بابا شاهان افغان يگان بار خوش چانش مى شوند! ما سال 1919 را مى نويسيم. در اين سال در دنيا چه اتفاقاتى افتاده بود?
1. جنگ جهانى اول خاتمه پيدا کرده بود.
2. از بدن روسيه کلونياليستي تزارى انقلاب کبيراکتوبر پيروز شده بود
3- برتانيا با کشورهاى رقيب کلونياليستي در جنگ بود
4- آلمان نمى خواست برتانيه مقتدر شود
5-دولت عثمانى تجزيه شده بود
6- کمال اتاترک دولت ترکيه را اعلان نمود
7- رضا خان اولين خانواده ايرانى - تا اکنون ايرانيان تورکتبار شاهان ايران زمين بودند مانند غزنويان و تيموريان (هرات) نواده تيموريان هندوکابل پارسى را در هند زبان رسمى خود ساخت شاه جهان واورنگ زيب و تاج محل ... و صفويان و افشاريان وقاجاران که همه شان ايران مى گفتند.
8-مبارزات آزادى بخش مردمان کشور خورشيد هميشه رهبرى مرکزى يکدسته نداشته.
9- دولت آلمان با کمک انقلاب کبير شوروى قدرت روباى پير را کاهش داد. روباى پير هندوکش را فداى هند کرد
10 - طلاها و گوهرها, منابع هند آنقدر مهم بود و نه سرزمين نيمه دهقانى هندوکش به گفته پشتون هاى شريف:
"پارسىزبانان بايد پکر کنند"
حاکمان افغانپشتون هيچگاه درصف مبارزات آزاديخواهانه مردمهاى و مليتهاى گوناگون کشور نامنهاد افغانلند نبود بلکه همکاران اشغالگران بودند وخود اين حاکمان دستنشانده گان اشغالگران بودند. با تقسيم پختونخواه و فروختن آن به هند برتانيوى انگليس عبدالرحمان خان خان را رسمى شاه افغانستان ساخت و خراسان با حذف پدر اش ازسوى انگليس پذيرفته شد پدر رحمان خان مير افضل خان نام داشت. مير افضل خان خود را "شاه خراسان" مى گفت. "شرق و غرب باهم وصل شد....."
در زمانى با پيروزى انقلاب کبيراکتوبر 1917 (دوسال پيش) که قدرت انگليس داشت کم مى شد - در غرب ايران حزب کمونيستى با درفش کاويانى ساسانى قدرت مند شد در تر کيه اتاترک براى شاهزاده امان خان هيچ چاره نماند تا خود را به مبارزت آزاديخواهى جهانى وبه ويژه به مبارزات ضد انگليسى بپيونداند:
انگيزه هاى شخصى ميتوانند نقشى را بازى کند:
* شاهزاده امان زاده يک جون 1892 در سال 1919 27 ساله بود. پشت اين شخص بايد اشخاص پرقدرت بوده باشد که جلو امان اله را بدست گرفته بوده باشد
* قسم حبيب اله خان و چند صد انباق سر مادر امان اله
* مرگ ويا کشتن حبيب اله خان
* رقابت بارکزى و سدوزى و خاندان طلايى
- منوکوزاليتيت (يک دليله) را افاغنه دوست دارد
- افاغنه پلى کوزاليتيت (چندين دليله) را دوست ندارد.
افاغنه + پشتونوالى + اسلامگرايى = در پهلوى يک دنده اى بودن دلايل سياست داخلى و خارجى و تفکر شک و پرسش آور را قبو ل نمى کند.
ضديت عليه تغير + تکامل
فقط تغيردادن نام و پالان
مثلا از ابدال و يا اودل به درانى از سبزوار به شيندند, از پارسى به درى از خراسان به افغانلند و زياد تقلبکارى


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است