چرا از 28 اسد تجلیل می کنیم؟
بعد از گذشت 99 سال ما نه تنها شاهد حضور پررنگ و گسترده مشاوران خارجى در تربيه و تعليم منسوبين دفاعى و امنيتى هستيم بلكه روزتاروز در تمام عرصه هاى حيات اجتماعى وابسته تر شده و نگران خروج كامل شان نيز هستیم 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۳    ۱۳۹۷/۵/۲۸ کد خبر: 153932 منبع: پرینت

هر سال از 28 اسد بعنوان سالروز استرداد (به اصطلاح) استقلال كشور از انگلستان در نقاط مختلف مملكت تجليل بعمل مى آيد اما در سال هاى اخير حاكم قبيله گراى ارگ كه خود را ادامه دهنده فصل ناتمام امير امان الله خان قلمداد مى كند اين روز را رنگ قومى بخشيده و سعى دارد با تجليل ويژه در ولايات پشتون نشين چنين وانمود كند كه استقلال كشور صرفا در نتيجه ى مبارزات قوم غلجايى حاصل گرديده است و به همين منظور بودجه ى خاص و هنگفتى به ولايات شرقى اختصاص يافته است.

سوال اصلى اين است كه در 28 اسد چه اتفاق مهمى به وقوع پيوسته كه از آن بايد تجليل نمود؟

- در زمان خود امان‌ الله خان "امان افغان" نشریه رسمی دولت روز نهم حوت را "جشن استقلال" شاه می دانست.
- نادر غدار در 14 اسد 1312 فرمان داد که جشن استقلال از 20 اسد آغاز شود و تا 28 این ماه ادامه یابد.
- محمد ظاهر از 1318 جشن استقلال را به 6 جوزا تغییر داد. چهار سال بعد زمان جشن بار دیگر به دليل هواى نامناسب ماه جوزا به شش روز اول ماه سنبله منتقل شد.
- در زمان ریاست جمهوری محمد داوود جشن استقلال بار دیگر به ششم جوزا بازگشت.
- در زمان حکومت حزب دموکراتیک خلق این جشن در 28 اسد تثبیت شد كه تا امروز ادامه دارد.

گذشته از دولتمردان، مورخان افغانستان نيز بر روز و حتى سال واحدى براى جشن استقلال كشور اتفاق نظر ندارند. غلام‌ محمد غبار بر 9 حوت 1297 و محمدصدیق فرهنگ بر 24 حمل 1298 تاکید دارند پیش از این عبدالحمید مبارز از بقاياى مشروطه خواهان خواستار به رسمیت شناخته شدن 24 حمل بعنوان روز استقلال کشور شده است.

افزون بر آن در حاليكه هم قبل و هم بعد از اين تاريخ، افغانستان به دفعات شاهد تجاوزات خارجى و حصول استقلال خويش بوده است پس چرا فقط از اين روز تجليل شود. اگر قرار باشد از روز استقلال واقعى تجليل شود جا دارد از شكست ذلتبار ارتش سرخ كه نه تنها از ابعاد مختلف نسبت به هجوم انگليس گسترده تر بود بلكه ثمره ى رشادت و مجاهدت كل كشور محسوب مي شود تجليل و بزرگداشت نمود.

امسال نيز از 28 اسد بعنوان نود و نهمين سالروز استرداد (به اصطلاح) استقلال کشور از تسلط انگلستان تجلیل بعمل مى آيد که نه تنها افزون بر موجوديت نظاميان خارجى در كشور شاهد حضور پررنگ و گسترده مشاوران خارجى در تربيه و تعليم منسوبين سكتور دفاعى و امنيتى در كشور خود هستيم بلكه روز تا روز در تمام عرصه هاى حيات اجتماعى وابسته تر شده و نگران خروج كاملشان نيز هستم.

- 99 سال قبل پدران غيور ما با نثار خون و قربانى جان هاى عزيزشان استقلال كشور را حاصل نمودند.
- 99 سال بعد فرزندان جبونشان قواى خارجى را دواطلبانه به خاک خويش دعوت نمودند و در هراس اند كه مبادا روزى به ما پشت كنند و كشور ما را كاملا تخليه نمايند.
- 99 سال قبل عدم حضور قواى خارجی نه تنها آزادى و استقلال تلقى مى شد بلكه ارزش هایی بودند كه اجداد ما بخاطر آن مجاهدت و رشادت نمودند.
- 99 سال بعد یعنی امروز حضور نیروهای خارجی ضرورت و ارزش پنداشته می شود و به آن مباهات مي شود.

سوال اساسى این است که آیا در اين فاصله زمانى ارزش ها عوض شده اند و يا ما فاقد ارزش شده ايم؟

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
28 اسد
استقلال
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی ارزشها عوض می شوند
عوضی ها با ارزش می شوند
در دنیایی که مردها نان را از نامرد گدایی می کنند
نان روسپی ها حلال تر است
چرا که آنها خود فروشند ، نه مملکت فروش...
...
"مهاتما گاندی"

>>>   Badry
کسانی که زیاد لاف استقلال می زنند لطفا این سه برگه تاریخ غبار (افغانستان در مسیر تاریخ ) را بخوانند که مکتوبی است از امان الله خان به دفتر ویسرای هند بریطانوی و ننگ نامه راولپندی که سردار علی احمد خان نماینده فوق العاده شاه در مذاکرات بین الدولتین آنرا دستخط نموده است .

>>>   این پیامم به شوونیست های قبیله نیست ، به کسانی است که بیشتر از شوونیست ها غازی عاق پدر دوست شده استقلال طلبی می کنند.

>>>   امان الله «غازى دورغين » فردى كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد، در زمان او اصطلاح زبان « اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سر آغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترك بود بدون آن كه براى آن بستر هاى اجتماعى را مد نظر گرفته باشد . او در إخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.
انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سر حد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود و رنه شاه بچه ى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است ، او شاه زاده ى عياشى بيش نبود.
پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا ، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى ، امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ريفروم هاى او را، افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ريفورم هاى امان الله مى بينند. اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زن شان را آدم مى دانستند ، اينش بد ، اما وقتى سر زمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بل براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام به خصوص تاجيكان بود.

>>>   Bahrom Khorosoni
کشوریکه مسولش بابا و پدرکشته اش غازی حساب شود ، چه فکر میکنید که این چه نوع کشوری پر ازگند وکثافت خواهد بود.؟؟؟!!!
درهیچ قاموسی انسانی چنین چیزی موجود نیست ، تنها درقاموس" افغانیت واسلامیت ".

>>>   Baten Omid
شرم باد بر کسانیکه روز استقلال را تجلیل میکنند، اما در ولایات شان با پول کلدار داد و ستد دارند.
نه استقلال داریم نه آزادی. تجلیل استقلال را بگذارید در وقت مناسبش.

>>>   Sultani
در یک ولایت بیرق را به پول کلدار میخرند تا استقلال را تجلیل کنند.

>>>   خوب ، یا ۲۸ اسد یا جوزا یا سرطان، چه فرقی خواهد کرد؟
خوب، یک تعداد آدم ها و حکومت های پشتون تبار،میگویند باید از « استقلال» و مزایای آن، حتا در نبود آن، تجلیل کرد!؛ شما اگر می پسندید، می توانید ازین و اژه و روز استقلال، تبجیل کنید؛اگرنه، چه لازم که به لفاظی و بهانه تراشی های خسته کن، دست می یازید!

>>>   آیا کشور افغانستان که در 99 سال از تولد آن می گذرد هيچگونه رشدی فزیکی نداشته همان پسر بچه که در بین گل و خاک به اصطلاح چوپ و دنده بازی می کند و دیگران را نیز در بازی دعوت می‌کند، به این مگین استقلال 99 ساله؟ یک نظر به همسایه ها چهار اطراف بندازید که آنها چجوری قبل از بدنیا آمدن شما ، و بعد به دنیا آمدن شما به چنان رشد فزیکی و فکری رسید اند که شما هنور در بین گل ها تنفر و لجن زندگی می کننید، کسی که خودش از نگاهی فکری هنوز بچه است، یه پسر بچه متونه یک کشور رو اداره کرد به آن استقلال داد، حال آنکه خودش در مانده آزادی خودشه.

>>>   خاموش :
دوستان وعزیزان محترم عرض سلام وادب خدمت شما ثانآ 28 اسد روز استر داد واستقلال کشور را به شما تبریک وتهنیت عرض میدارم شما آذرده نشویدکه امروز انگلیس ها در وطن ما موجود است وما استقلال خود را جشن میگیریم وتجلیل مینمایم بیاید یک کمی به عقب برگردیم که چرا باغازی امان الله خان بعد از حصول استقلال مردم مخالفت هارا آغاز نمودن انگلیس ها به خاطر اینکه انتقام جوی نموده باشند وبرای همیش نهضت امانیه زیر سوال باشد با ستفاده از جهل ونادانی مردم پاک دل وبا اسفاده از بهترین حربه نظامی ( دین ) توسط یک تعداد ملا های بد نام وبد اندیش وکور مغز در بدل یک مشت پول بر علیه شاه امان الله خان غازی در مساجد ، سماوات ها چای نوشی که محل تجموع مردم آن وقت بود تبلیغ های شاخ دار ودور از عقل ومنطق را به کمک ودستور انگلیس ها آغاز نمودن که گویا که شاه امان الله خان غازی کافر است وبه بت ها سجده میکند این پلان شوم ساخته وپر داخته انگلیس هابود که از قبل تصاویر انسان هارا در زیر جای نماز شاه امان الله خان غازی در همان مسجد شریف که نماز میخواند میگذاشت وبعدآ به مردم میگفت که بروید خود به چشم تان ببینید مردم بیچاره ما هم ساده وپاک دل وبی خبر از همه پلان های شیطانی انگلیس وملا های انگلیس نما از قبل تربیه شده باور ویقین مینمودن ویا انگلیس ها به خاطر که مردم را مسلح ساخته باشد سلاح ها را در زیر یک تعداد از زیارت ها مدفون مینمودن وتوسط ملاهای جاسوس نمای خود در بین مردم بخصوص دربین جوانان احساساتی تبلیغ مینمودن که بروید زیر فلان زیارت را بهکنید به حکم خدابه کمک شما حاضر است که برای شما سلاح بدهدویا به بچه سقوه حبیب الله کلکانی ملا های شیطان صفت وقت میگفت ما تورا چندین بار در خواب دیدم که تو پادشاه افغانستان میشوی وامان الله خان از دست تو فرار مینماید به شرط که بروی زیر فلان زیارت را به کنی که برای تو به حکم خدا سلاح میبراید به همین ترتیب ده ها پلان شیطانی را انگلیس ها در وجود ملا های اجیر ودین فروش وقت واوباشان دذد ولگرد بر علیه شاه جوان غازی امیر امان الله خان ترتیب وبرضد او مردم را به بغاوت تشویق مینمودن طرح های اقتصادی ، برنامه های عمرانی وپلان های انکشافی شاه جوان امیر امان الله خان را به دقت تمام مطالعه ونظر اندازی گرددهمه برضد سیستم استعماری وقت بوده واصلاحات بر ضد بیسوادی به شدت جریان داشت چیزی را که امروز جهان اسلام وبشریت میخواهد وملیون ها دالر به خاطر تحقق آن به مصرف میرساند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است