امان الله به ناحق به پادشاهی رسید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۹    ۱۳۹۷/۵/۲۸ کد خبر: 153923 منبع: پرینت

رقابت لژهای فراماسونری لندن و پاریس از یکسو و رقابت های جیوپولیتیک لندن و سانکت پتربورگ از سوی دیگر در بعد خارجی و رقابت های درونی دودمان بارکزایی در بعد داخلی منجر به کودتای طرزی (نماینده لژ ماسونی پاریس) و نادرخان (نماینده لژ ماسونی لندن) در برابر حبیب الله خان (نماینده دیگر لژ لندن که دیگر ادامه کار او به سود انگلیس نبود) و کشته شدن حبیب الله خان به یاری سازمان اطلاعات انگلیس گردید اما کشمکش خانگی میان طرزی و نادر خان در فردای کشته شدن حبیب الله خان موجب گردید که نادر خان پشت سردار نصرالله بردار امیر حبیب الله (ولیعهد) و طرزی پشت داماد خود امان الله بایستند.

در این گیرودار طرزی که در کابل بود شانس بیشتری داشت و توانست داماد خود را به پادشاهی برساند این در حالی بود که پس از امیر حبیب الله پادشاهی حق ولیعهد سردار نصرالله خان بود و هیچ دلیل شرعی و قانونی و حقوقی برای پادشاهی امان الله وجود نداشت این در حالی بود که امان الله حتی فرزند اول پدر نبود و برادر بزرگش سردار عنایت الله خان پسر ارشد بود.

چون سردار نصرالله ولیعهد رسمی بود طرزی برای مشروعیت بخشیدن به سلطنت غصبی و غیر قانونی دامادش دست به یک شگرد زد و آن اعلام ناگهانی و بدون مقدمه استقلال کشور بود. روشن است در آن هنگام شرایط عینی و ذهنی برای استقلال عملی کشور فراهم نبود هر چه بود مردم در این کار اصلا نه تنها مشارکت نداشتند بلکه اکثریت مطلق بویی هم نمی بردند که استقلال چیست.

با توجه به اینکه اعلام استقلال در برابر لندن اعلام جنگ در برابر انگلیس بود و کشور به هیچ وجه برای جنگ در برابر ابرقدرت جهان آماده نبود تنها راه برونرفت از این تهلکه پناه بردن و رو آوردن بسوی دولت تازه تشکیل بلشویکی در روسیه بود. این کار کشاکش روسیه و انگلیس را بر سر افغانستان فربه ساخت و بگونه دومپینگی به آتش این کشاکش ها هیمه انداخت در نتیجه کشور در باتلاق کشاکش های بی پایان قدرت های جهانی فرو رفت و به فاجعه منجر شد که تا به امروز ادامه دارد. روشن است که کشور اسما به استقلال دست یافته بود اما دیری نگذشت که انگلسیی ها با براندازی امان الله و آوردن دولت دست نشانده نادر خان دوباره بر سرنوشت ما حاکم شدند.

طرفه اینکه ما مضحکه «استقلال» را همه ساله در حالی جشن می گیریم که کشور در اشغال انگلیسی ها و امریکایی ها قرار دارد و داماد در آن هنگام 27 ساله طرزی را که به تحریک او پدر و عموی خود را کشت و سلطنت را در اثر کودتای خانگی غیر قانونی غصب کرد و به دستور خسر خود بدون مشوره با مردم و خودسرانه بدون درنظرداشت شرایط ملی و بین المللی و بدون اینکه کشور شرایط تبارز در سیمای یک دولت مستقل را داشته باشد مستقل اعلام کرد و در نتیجه برای کشور فاجعه آفرید همچون قهرمان ملی بزرگ می سازیم و تا مرز پرستش ستایش می کنیم.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امان الله
استقلال
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Baten Omid
شرم باد بر کسانیکه روز استقلال را تجلیل میکنند، اما در ولایات شان با پول کلدار داد و ستد دارند.
نه استقلال داریم نه آزادی. تجلیل استقلال را بگذارید در وقت مناسبش.

>>>   خفه نشوید! امان الله خان آدم بسیار....و بیعقل بود!!!

>>>   البته، صد البته! امان الله خان یک خائن است. اشرف و همه زمامداران پشتون ، لیاقت حکومت کردن را ندارند؛فقط مرحوم ربانی لائق حکومت کردن بود، در دورهءاو عدالت سرتاسری، سیاست داخلی منظم و معقول و سیاست خارجی متوازن بر قرار بود!
تو این نوشته هارا در حالت عادی به شبکه افغانستان میفرستی؟
این نوشته ها، واقعا، ترا قانع میدارد؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است