سرنوشت افغانستان در دست بلک واتر؟
بلک واتر خاصيت زالو را دارد و از خون مردم تغذيه مي‌کند. این شرکت امنیتی آمریکایی در مناطقي شکل مي‌گيرد که حاکميت دولت با خطر مواجه است و اعضای این شرکت از هیچ قانون و اصولی پیروی نمی کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۸    ۱۳۹۷/۵/۲۸ کد خبر: 153920 منبع: پرینت

به نقل از مقامات آمریکایی تردیدی وجود ندارد که با گذشت هر روز بخصوص در جریان انتخابات پارلمانی ناامنی ها و تهدیدها در کشور ما بیشتر خواهد شد.

انتحار و انفجار از طرف دشمنان مردم افغانستان بزودی کاهش نخواهد یافت از سوی دیگر متاسفانه تاکنون تدابیر پیشگیرانه ای در این مورد از طرف مقامات مسوول به چشم نمی خورد که ما را به فردای بهتر امیدوار سازد همه وعده ها دروغ و همه گفته ها غیر عملی است بدبختانه از سوی دیگر به نقل از روزنامه نیویورک تایمز جنگ افغانستان به یکی از کمپنی های خصوصی آمریکا واگذار می شود که طرح این موضوع در کاخ سفید روی میز رییس جمهور آمریکا قرار دارد.

گفته می شود که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نسبت به کارآمدی استراتژی اداره پنتاگون یعنی وزارت دفاع آمریکا در جنگ افغانستان با گذشت هر روز ناامید می شود و می خواهد برای اریک پرینس مالک کمپنی امنیتی بلک واتر بزودی طرح را پیشنهاد نماید تا سرنوشت جنگ افغانستان را این کمپنی در بدل یک قرارداد دراز مدت عهده دار شود تردیدی وجود ندارد که اداره بلک واتر نیز موافقت خویش را ابراز خواهد نمود.

مالک کمپنی نظامی بلک واتر اریک پرینس گفته است که از ناامیدی دونالد ترامپ از وضعیت جنگ در افغانستان همه جانبه آگاهی دارد و می داند که پنتاگون مجبور است بالاخره ماموریت این جنگ را به کمپنی های خصوصی بخصوص به بلک واتر واگذار کند از سوی دیگر همه می دانند که کمپنی بلک واتر با گذشته ای که دارد چندان تابع مقررات و ارزش های حقوقی انسانی نیست از طرف دیگر تعدادی از مشاوران دونالد ترامپ که از سابقه کمپنی بلک واتر و قانون شکنی های آن آگاهی همه جانبه دارند آینده این تصمیم را خطرناک می دانند و تشویش خویش را نیز اظهار نموده اند.

بلک واتر در افغانستان سابقه کاری دارد چنانچه در سال های قبل مسووليت حفاظت از دو نمایندگی آمريكا در شهر هرات و مزارشريف به عهده شركت امنيتي اکس-هی فعلي، بلک واتر سابق گذاشته شده بود بلک واتر كه اكنون به نام شركت امنيتي اکس-هی فعاليت دارد در بدل حفاظت دو قنسولگري آمريكا در اين دو شهر بزرگ افغانستان يكصدوبيست میليون دالر از دولت آن كشور دريافت می كرد موضوع امنيت و حفاظت از نمايندگي هاي سياسي و موسسات بين المللي در کشورمان هميشه يک موضوع بحث برانگيز براي مقامات امنيتي است.

خارجيان به دلايل عدم تجهيز مكمل نهادهاي امنيتي افغان و عدم اعتماد بالاي آنها مسايل امنيتشان را به نيروهاي امنيتي افغان واگذار نمی کنند اين امر باعث گرديده است تا موسسات بين المللي به شركت هاي امنيتي خصوصي خارجي مراجعه نمايند. به استناد شواهد در میان شركت هاي امنیتی خصوصي شركت بلك واتر نام نيكو ندارد اين شركت گذشته كاري زشت را در عراق، پاكستان و افغانستان پشت سر گذاشته است بلک واتر در سال 2007 ميلادي در شهر فلوجه عراق هفده تن را كشته که همه آنها شهروندان ملكي عراق بودند.

نخست وزیر وقت عراق نوري المالكي اين شركت را متهم ساخت كه خارج از محدوده صلاحيت عمل كرده و بدون توجه شهروندان عراق را كشته است. بلک واتر در عراق نيز مسووليت حفاظت از ديپلومات هاي امريكایي را به عهده داشت حكومت عراق آن شرکت را وادار ساخت تا فعاليت خود را در آن کشور متوقف سازد، بار و بستره اش را بگيرد و عراق را ترک نمايد.. تخطي هاي مكرر اين شركت مقامات امريكایي را واداشت تا فعاليت بلک واتر نه تنها متوقف سازد بلكه در مواردي تحت پيگرد قرار گيرد مگر مشكل با متوقف ساختن فعاليت اين شركت خاتمه نيافت اکس-هی نام جديدی بود كه بلک واتر آن را براي خود انتخاب كرد و با اين نام به فعاليت خود در افغانستان و پاكستان جایي كه مصروفيت هاي عساكر امريكایي را بيشتر ساخته ادامه دهد.

نیروهای این شرکت امنیتی در اوايل سال 1387 هجري خورشيدي در افغانستان ماجراي ديگري را خلق نموده بودند آنها يک موتر ملكي را در يكي از جاده هاي كابل هدف قرار داده و يک فرد ملكي را كشته و دومي را زخمي ساختند. تحقيق درباره ی حادثه از سوي امريكایيان آغاز شد اما قبل از آنكه نتيجه تحقيق معلوم شود دو تن از عاملين حادثه كه اتباع امريكا بودند به کشورشان فرار كردند.

مقامات افغانستان که دلسوزی برای مردم این سرزمین دارند از گذشته كاري شركت هاي امنيتي بخصوص بلک واتر دلخوش ندارند تاكنون چند بار فعاليت های این شرکت ها در كشور بازنگري شده و تعدادي زيادي از شركت هاي امنيتي جواز فعاليت شان را از دست داده اند اما اين مشكل بگونه قطعي رفع نگرديده است چنانچه چند سال قبل حامدكرزي ریيس جمهور اسبق افغانستان حضور شركت هاي امنيتي خصوصي و داخلي را مشكل بزرگ امنيتي در كشور خوانده بود و گفت تا زمانيكه شركت هاي خصوصي امنيتي و افراد آنها جز نظام امنيتي افغانستان نشوند به غير از بي امنيتي نتيجه ديگري بار نمي‏ آورد.

در آن زمان حامد کرزی از نيروهاي بين المللي تقاضا كرده بود كه از تقويت چنين شركت هایی خودداري نمايند و بگذارند كه حكومت افغانستان صاحب مطلق قوه امنيتي خود باشد. اكنون اين پرسش به ميان مي آيد كه مقامات امريكایي روي كدام دليل به اين شركت یعنی بلک واتر كه باز مي تواند زندگي افراد ملكي را با خطر مواجه سازد عقد قرارداد می نمايد درحاليكه قبلا مقامات امریکایی خود بگونه رسمي فعاليت آن را غيرقانوني خوانده اند.

شرکت بلک واتر(Black Water) در سال 1997 توسط اریک پرینس» و آل کلارک بنیانگذاری شد از این شرکت بعنوان یک مقاطعه کار امنیتی و یا سازمان مزد بگیر که تنها با گرفتن پول کار می کند نام برده شده است مرکز این شرکت در ایالت کارولینای شمالی امریکا قرار دارد. در این مقر تاسیسات آموزشی تاکتیکی به کار گرفته می شود و گفته شده که بزرگترین تاسیسات آموزشی تاکتیکی دنیا در این مقر قرار دارد.

این شرکت هر ساله 40 هزار نیرو آموزش می دهد. این شرکت از خود بعنوان حرفه ای ترین شرکت امور نظامی، امنیتی، امور صلح بانی و عملیات های ایجاد صلح در دنیا یاد کرده است شرکت بلک واتر در حال حاضر بزرگترین مقاطعه کار امنیتی خصوصی وزارت خارجه آمریکا محسوب می شود. حداقل 90 درصد از درآمد این شرکت از قراردادهای دولتی حاصل می شود ماموریت‌ های انجام شده توسط ماموران این شرکت مشاجرات چشمگیری در محافل مختلف ایجاد کرده است.

شرکت بلک واتر در حال حاضر مسوول تامین سرویس های امنیتی در جنگ عراق و بعضی کشورهای دیگر را به عهده دارد. گفته شده که اجوره سالانه هر یک از کاران شرکت بلک واتر هر ساله 445 هزار دالر است که این مقدار پول خیلی زیاد بنظر می رسد گفته می شود شرکت بلک واتر اولین قرارداد مهم خود را با دولت آمریکا در سال 2003 منعقد کرد. این شرکت ماموریت یافت که از پل برمر حاکم غیرنظامی آمریکا که پس از سقوط صدام رییس جمهور سابق عراق در این کشور به روی کار آمد حفاظت کند. از جون 2004، شرکت بلک واتر برای حفاظت از مقامات آمریکایی و بعضی از مقامات خارجی در عراق در مناطق جنگی این کشور بیش از 320 میلیون دالر دریافت کرده است.

تخلفات شرکت امنیتی "بلک واتر" آمریکا نه تنها در عراق بلکه در تمام دنیا از هیچ کس پوشیده نیست از سوی دیگر کمپنی های خصوصی امنیتی خاصيت زالو را دارند از خون مردم تغذيه مي‌کنند اگر مکيدن خون قطع شود کمپنی های خصوصی امنیتی هم مي خشکند و به فنا مي روند. از لحاظ وضع الجيشي در مناطقي شکل مي‌گيرند که حاکميت دولت با خطر مواجه است طوريکه ايشان در مناطق آشوب زده در ولايت هاي مختلف خلاي حاکميت و قدرت را پر مي‌کنند و تنها از آمر خود که رییس کمپنی است اطاعت مي‌کنند نه از قانون و اصول کشور میزبان.

بنابراین اين نيروها از اداره دولت خارج و به بهانه حالت اضطرار تمام نورم هاي قانوني، اخلاقي و اداري را زير پا گذاشته و تابع ذوق وسليقه خود مي‌باشند يعني کمپنی های خصوصی بشمول بلک واتر نيروهاي فرا قانوني اند که مقامات امریکایی بخاطر جنگ در افغانستان به ايشان نياز دارند به باور مسوولین کمپنی های خصوصی، ما معاش و اجوره نمي‌خواهیم ادعاي قيمت خون خود را داریم این کمپنی ها ادعا مي‌ کنند سر و کار ما با دشمن است و هر لحظه مرگ به سراغ ما مي آيد بنابراین هر چه امتياز به ما داده شود ولو که میلیون ها دالر باشد کم است از طرف دیگر به هر تناسبي که خشونت و جنگ زياد باشد تشکيل اين گروه گسترده تر و امتيازاتشان بيشتر مي‌گردد.

همان است که اين نيروها در متن کشمکش ها و خونريزي ها رشد مي‌کنند و تا مي‌توانند آتش جنگ و خشونت را شعله ورتر مي‌سازند چون جنگ است که ايشان را به وجود آورده و ادامه همين جنگ دليل تخصيص امتياز به ايشان محسوب مي‌شود نه صلح.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلک واتر
سرنوشت افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   به مردم بی سرو پای وحشی ......که نه دین را بطور کامل طبق امرالله و سنت نبوی قبول دارند و نه دنیا را مطابق اخلاق انسانی می پزیرند . پس به به این مردم همین شرکت بلک واتر بکلی مناسب است . حرف درستی گفته اند که جزای پی پیر را . بد مذهب خوب میدهد .{ همین مردم افغانستان وهمین بلک واتر }.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است