طالب با تشویق مقامات حکومتی کار می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۴    ۱۳۹۷/۵/۲۷ کد خبر: 153871 منبع: پرینت

آنانی که شمالی را آتش زدند و فقط بالای ناموس یک قوم خاص دست اندازی کردند، آنانی که در مزار و بامیان فقط هزاره‌ را کشتند، آنانی که در قندوز و غزنی با همکاری عده‌ای از مردم وارد شدند و شهرها و سرمایه‌های مردم را به آتش کشیدند ایدئولوژی جهاد نداشتند/ندارند بلکه ایدیولوژی قومی داشتند/دارند.

ایدیولوژی قومی دارند به اضافه‌ی ایدیولوژی جهاد که دومی برایشان اهمیت درجه دوم دارد. طالبان مسلمان هستند مسلمانانی که هنوز قبیله هستند و در ظلمت پیش از مدرنیسم بسر می‌برند. طالب برای اهداف معین ساخته شده است کرزی و اشرف غنی بارها گفتند و می‌گویند که طالبان« افغان اند، برادران ما هستند،‌ همانند نیروهای ارتش حق دارند شهری را سقوط بدهند و حاکمیت خویش را اعمال کنند».

واقعیت این است که طالبان منشا و فکر قومی و سمتی دارند. دکتر سید عسکر موسوی در یک مصاحبه‌ی خود گفته بود « طالبان به خودی خود وجود ندارند ما یک بستری را به وجود آورده‌ایم که طالب تولید می‌کند. طالب دفعه اول نیست که به کشور ما آمده است با نادرخان هم همین طالب‌ها آمده بودند این طالب‌ها همیشه خواهند بود...» طالب با حمایت و تشویق تعدادی در داخل و تعدادی در بیرون به حیات خویش ادامه می‌دهد با حمایت و تشویق مقامات بلند پایه‌ی دولتی.

واقعیت این است که انگیزه‌ی ملی وجود ندارد چون « مساله ملی» حل نشده و فقط یک تبار خاص برای حل کردن «مساله ملی» آماده نیست. برای همین جنگ‌ها و وضعیت در تمام ولایات ناامید کننده است. در کل انگیره‌ای برای جنبیدن و پیش رفتن وجود ندارد تلاشی برای با هم بودن و با هم زیستن دیده نمی‌شود همه ملت‌های جهان کارشان را کرده اند و فقط ما مانده‌ایم،‌ ما مانده‌ایم با هزار دروغ و افسانه.

هراسِ برباد رفتنِ زحمات هفده سال اخیر وجود دارد.

حبیب حمیدزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
مقامات دولتی
مردم افغانستان
انگیزه ملی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است