احمد ولی مسعود: طرح بدیل انتخابات را اجرا می کنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۷/۵/۲۶ کد خبر: 153843 منبع: پرینت

اگر انتخابات به چالش کشیده شود طرح بدیل انتخابات را اجرا می کنیم.

احمدولی مسعود رییس جریان آجندای ملی در یک نشست خبری در کابل گفت: نظام ریاستی در سه دوره انتخابات، ناکار آمدی خود را با بحران های انتخاباتی ثابت نموده است، قطعأ باید اصلاح و تغییر یابد. ما در انتخابات پیشرو برنامهٔ مدون و کاندیدای خود را داریم، گفت که کمیسیون انتخابات که در روند ثبت نام رای دهندگان تنها ۳ میلیون تن را ثبت نام کرده، این تعداد را ۱۰ میلیون عنوان کرده است، به انتقادهای نهادهای ناظر انتخاباتی در پیوند به چگونگی برگزاری این روند بی‌توجه بوده و این عوامل سلامت انتخابات را با خطر مواجه کرده است.
وی گفت که کمیسیون انتخابات با روندهای تقلب آمیزی که روی دست گرفته ممکن است ناظران خارجی را در کشور فرا خوانده، شماری تذکره و استیکر را آتش زده و به مردم وانمود کند که جلو تقلب در انتخابات را گرفته است.

مسعود خاطر نشان ساخت که ما در انتخابات پیشرو نظارت دقیق و مستمر خواهیم داشت، تغییر رژیم غیرقانونی، نامشروع، غیرملی و استبداد گر در دستور کارماست و در مشورت با مردم خویش، حوزهٔ مقاومت و نخبگان اندیشه ورز، کاندیدای ریاست جمهوری خود را معرفی خواهیم کرد.
ضرورت ملی تاریخی، توافقنامه یا حاصل رأی مردم با تضمین بین المللی، انحصار و لجام گسیختگی رییس حکومت، همه نیاز جدی به اصلاحات بنیادین ساختار ها مبنی بر توسعۀ سیاسی، تمرکز زدایی از قدرت، تشکیل نظام در برگیرنده را واضح میسازد. ۵ سال شاهد قانون شکنی هستیم، قانون ثبت احوال نفوس، مالیات بر کریدت کارت ها، قانون تقاعد، پس زدن مصوبات مجلس، توزیع غیر قانونی نفاقنامه.

وی همچنان به گسترش دامنه ناامنی و بی ثباتی اشاره کرده و از فقدان مسوولیت پذیری رهبری حکومت به ویژه سران نهادهای امنیتی لب به انتقاد گشوده بیان داشت که تابوت هزاران جوان نیروهای امنیتی ما به خانه های شان برمیگردند، سر قوماندان اعلی با سیاسی ساختن سکتور های امنیتی، نظم اردو را بر هم زده و از حضور نیروهای طالبان استفادۀ ابزاری برای برنامه های سیاسی استراتیژیک خود میکند که کشور را به این روز رسانیده است.

مسعود اوج ناامنی، نفاق ملی، ۶۰ هزار تلفات، فرار جوانان و وضعیت بد معیشتی را تجربهٔ ۵ ساله حکومتداری آقای غنی دانست.
وی گفت که در ساختار حکومت مطلقه وحدت ملی که فساد متمرکز شده نهادهای امنیتی غرق فساد اند و تجهیزات لازم برای مقابله با تهدیدات امنیتی در اختیار این نیروها قرار نمی‌گیرد.
وی در این بخش از صحبت‌هایش وجود سیستم ریاستی که زمینه اقتدارگرایی و تمرکز صلاحیت‌ها به دست یک نفر را مساعد می‌کند را مشکلی ساختاری خواند که با وجود آن، چالش‌های افغانستان پایدار مانده و راهی برای حل آنها قابل پیشبینی نخواهد بود.

مسعود از سیاسیون کشور خواست که در زیر چتر یک وفاق ملی روی چگونگی ایجاد یک ساختار سیاسی که همه گروه‌های قومی را در درون خویش جای دهد، گردهم آمده به یک توافق دست پیداکرده و از موضع یک قدرت ملی به سمت حل چالش‌ها به پیش بروند.
این فعال سیاسی در حالی پالیسی‌های موجود حکومت و فساد درون دستگاهی، گسترش دامنه ناامنی‌ها و کارکرد کمیسیون انتخابات را به باد انتقاد می‌گیرد که پیش از این ۳۶ حزب و جریان سیاسی و به تعقیب آن ایتلاف بزرگ ملی متشکل از ده‌ها حزب سیاسی و چهره‌های شاخص ملی روند ثبت نام رای دهندگان و عملکرد حکومت در زمینه سازی انتخابات را زیر سوال برده و خواهان شفافیت در روند برگزاری انتخابات شده‌اند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   مسعود جان.
تو کار زمین کی نکو ساختی ،که در آسمان نیز پر داختی.
در دوران حکومت اسلامی جنا یات شما شورای نظار فراموش نا شدنی است.مردم کابل وافغا نستان بخاطر دارند.هنوز هم شرم ندارید.آفرین بر شما چشم پاره ها.
باشنده جب السراج.

>>>   Abdullah
این مردم گوسفندی با شنیدن کلمه های چون وحدت ملی، برادری، تمامیت ارضی، مداخلۀ خارجی .... ودیگر جفنگ ها به خواب گوسفندی میروند.
1

>>>   Anwar Rawi
مرتجعین و فاشیزم با همدستی امپریالیزم کشورمانرا به تباهی کشانده اند ومیروند که نابودش کنند ؛ راه نجات همدستی و همبستگی روشنفکران انقلابی تمامی اقوام کشوراست ! باید روشنفکران و انقلابیون کشور صرف نظر از خصوصیات قومی شان برای نجات کشور دست بدست هم دهند و یک حرکت بزرگ انقلابی نجات بخش را ایجاد کنند !
روشنفکران باید به هوش بیایند و نگذارند که چهانفر مرتجع و فاشیست هست و بود کشورمان را به تباهی بکشند ! ما میتوانیم با روفتن فاشیزم و ارتجاع با حل مشکل ملیت ها عدالت قومی و طبقاتی را در کشورمان ایجاد کنیم وهمه باهم در صلح و آرامش زنده گی کنیم !
ما میتوانیم با تحقق آزادی و عدالت ملی و طبقاتی یک ملت بشویم ؛ نباید بگذاریم ارتجاع وفاشیزم با همدستی باداران شان کشور و مردمان کشورمانرا نابود سازند ؛ پیش بسوی اتحاد و همبستگی روشنفکران و انقلابیون عدالت خواه
مرگ بر فاشیزم و ارتجاع و استعمار
زنده باد آزادی

>>>   اقای ولی مثعود حرف های شما کاملن بجا و درست است نه تنها که من با نظر شما کاملن موافق هستم بلکه نظر شما خواست اکثریت مردم ماست خیر ببینی با این نظر نیک و خوبت.

>>>   آنانی که شمالی را آتش زدند و فقط بالای ناموس یک قوم خاص دست اندازی کردند، آنانی که در مزار و بامیان فقط هزاره‌ را کشتند، آنانی که در کندز و غزنی با همکاری عده‌یی از مردم وارد شدند و شهرها و سرمایه‌های مردم را به آتش کشیدند- ایدئولوژی جهاد نداشتند/ندارند، بلکه ایدئولوژی قومی داشتند/دارند. ایدئولوژی قومی دارند به اضافه‌ی ایدئولوژی جهاد که دومی برای شان اهمیت درجه دوم دارد. طالبان مسلمان استند، مسلمانانی که هنوز قبیله استند و در ظلمت پیش از مدرنیسم به سر می‌برند. طالب برای اهداف معین ساخته شده است. کرزی و اشرف غنی، بارها گفتند و می‌گویند که طالبان« افغان اند، برادران ما استند،‌ همانند نیروهای ارتش حق دارند شهری را سقوط بدهند و حاکمیت خویش را اعمال کنند». واقعیت این است که طالبان منشاء و فکر قومی و سمتی دارند. دکتر سید عسکر موسوی در یک مصاحبه‌ی خود گفته بود« طالبانی به خودی خود وجود ندارد، ما یک بستری را به وجود آورده‌ایم که طالب تولید می‌کند. طالب دفعه اول نیست که به کشور ما آمده است. با نادرخان هم همین طالب‌ها آمده بودند. این طالب‌ها همیشه خواهند بود...» طالب با حمایت و تشویق تعدادی در داخل و تعدادی در بیرون به حیات خویش ادامه می‌دهد، با حمایت و تشویق مقامات بلند پایه‌ای دولتی.
واقعیت این است که انگیزه‌ی ملی وجود ندارد. چون« مسأله ملی» حل نشده و فقط یک تبار خاص برای حل کردن «مسأله ملی» آماده نیست. برای همین، جنگ‌ها و وضعیت در تمام ولایات نا امید کننده است. در کل انگیره‌ای برای جنبیدن و پیش رفتن وجود ندارد، تلاشی برای با هم بودن و با هم زیستن دیده نمی‌شود. همه ملت‌های جهان کار شان را کرده اند و فقط ما مانده‌ایم،‌ ما مانده‌ایم با هزار دروغ و افسانه. هراسِ برباد رفتنِ زحمات هفده سال اخیر وجود دارد.
حبیب حمیدزاده

>>>   ادی AZADI
داعش كيست؟
داعش گروه از طالبان وطن فروش است كه با رياست جمهوري ارتباط داشته و توسط اشرف غني توسط رهبري مي شود و براي سركوب اقوام غير پشتون بخصوص برادران هزاره ما مورد استفاده قرار ميگيرد . اين گروه از تروريستان در مهمانخانه هاي امنيت ملي نگهداري و توسط وسايط شوراي امنيت و امنيت ملي تا محل مورد نظر جهت انتحار انتقال داده ميشوند.
برادران عزيز و فاميل و وارثين شهدا!
نگذاريد شهيدان ما همچنان شهداي قبلي خاموشانه دفن تاريخ شوند و جز فاتحه و چند روز سوگواري و داغ بر دل فاميل ها چيزي باقي نماند .
بايد شهدا ي گلگون كفن ما را دسته دسته به دروازه هاي رياست جمهوري ببريد تا اين فاشيست وطن فروش قاتل در وجدان هاي جمعي دنيا رسوا و شرمسار گردد و زمينه تداوم حاكميت ظالمانه اين صفاك تاريخ ازبين برود.

>>>   Allahyar
مردم فاریاب دیگر منتظر نیروی دولتی نمیباشند خود از عزت ناموس ‌ومردم خود دفاع میکنند
شما هم دیگر منتظر افراد گوش به فرمان فاشیزم ارگ نشین نباشید خود دست بکار شوید

>>>   مسعود جان همه مشكل بعداز حكومت رباني تا حال از أفكار منفي پنجشيري ها سر چشمه ميگيرد، چون يك ولسوالي در برابر ملت قرار گرفته و ميگيرد، حتي اولين تقابل تان با رباني و جمعيت اسلامي چه در دوران حكومت رباني، چه در دوران مقاومت و يا دوران فعلي بود و است. اگر شما ها خدا عقل ميداد ملت همه تابع حكومت اسلامي بودند، ولي خود كامگي شما با عث نفاق بين دسته هاي جهادي شد، حقاني كه از همه بيشتر جهاد كرده بود مجبور به خروج از قدرت و حتي افغانستان شد، درك غلط شما از قدرت با عث جنگ هاي حكمتيار، أهل تشيع و جنرال مليشه ازبك در كابل و ديگر ولايات گرديد.
هنوذ هم وقت است، از نيشه قدرت به حال بيائيد به حق تن دهيد، به يك پست وزارت قناعت نمائيد، ديگر ولايات و تنظيمها هم بايد حق داشته باشند.

>>>   مسعود جان حکومت شمارا هم دیدیم که سگ صاحبش را نمیافت چورو چپاول وبعد فرار به کولاب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است