وحشیگری سلطه پشتون ها را پایدار نمی سازد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۷/۵/۲۲ کد خبر: 153689 منبع: پرینت

اشرف غنی مدعی است که تاریخ زیاد خوانده است ممکن است راست بگوید اما درس درستی از تاریخ نگرفته است.

او فکر می‌کند که حمایت از طالبان برای پشتون‌ها خوب است گمان می‌کند که وحشیگری می‌تواند سلطه‌ی پشتون‌ها بر اقوام دیگر افغانستان را پایدار بسازد اما فراموش کرده که این رویکرد در تاریخ افغانستان به نفع پشتون‌ها عمل نکرده است. از زمان عبدالرحمان تا حالا تمام ارتش‌های افغانستان نیروی سرکوب قبیله‌ای بوده‌اند و کارکرد اصلی‌شان این بوده که نگذارند اقوام دیگر کشور سر بالا کنند بنظر نمی‌رسد که این رویکرد کامیاب بوده باشد اشرف غنی برای سرکوب اقوام غیرپشتون دست بازتر از امیر عبدالرحمان که ندارد.

ممکن است اقوام دیگر افغانستان همراه با پشتون‌ها بسوزند و اشرف غنی بگوید: «حالا که سلطه‌ی مطلق قبیله‌ی ما را نمی‌پذیرید ما هم نمی‌گذاریم که شما مثل آدم زندگی کنید» اما این سیاست برای پشتون‌ها هیچ نفعی ندارد تا حالا نفعی نداشته و از این پس نیز نخواهد داشت.

در برابر، سیاست دیگری هست که حداقل یکبار امتحان کردنش ضرری ندارد: کنار گذاشتن وحشیگری و استقبال از توزیع دموکراتیک قدرت اگر این سیاست زندگی پشتون‌ها را بهبود نبخشید رجعت به وحشیگری همیشه بعنوان یک گزینه‌ی دم دست موجود است.

سخیداد هاتف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
تاریخ
وحشیگری
نظرات بینندگان:

>>>   این جنگ تروریزم است تروریزم یک پدیده شوم جهانی است جنگ قومی بین افغانها نیست به دستورکی این تفرقه قومی رادامن میزنی

>>>   حمد همایون صادقی
کرزی و غنی فاشیست با برادرانش میکشند ، می درند ، میخورند و آتش میزنند خرمن ها را .
مردم تنها تماشاگر شده اند و انتظار قربانی دیگر را میکشند .
کرزی ها ،غنی ها ، گلبدینی های چپی و راستی شهر ها و آستان ها را آتش میزنند ، مردم از اثر خیانت رهبران شان ، معامله و نوکر صفتی رهبران ایشان با ارگ نشینان فاشیستی وامانده شده اند که نميتوانند ارگ این کانون شیطانی و درندگی را که بیشتر از دو کیلو متر مربع نیست نمیتوانند با شیطان درنده های آن آتش بزنند .
زنده یاد کارمل بزرگ مرد خراسان رهبر و ریس جمهوری بی بدیل در بیانیه تاریخی اش در کهندژ با مردم آنجا چنین گفته بود .
" دیگر آستاندار و شهردار را از بهترین هایتان انتخاب کنید نگذارید که ما از مرکز تعین کنیم .
و بهترین هایتان را برای ریاست جمهوری و صدراعظمی انتخاب و به مرکز شما بفرستید .
خلقی که اراده کرد بزرگترین ابرقدرت های استعماری ، استبدادی و فاشیستی را واژگون میکند ""
این گفته او در یتوب و انترنت جا افتاده بشنوید که او در زمان حاکمیتش شما مردم را برای اراده دگرگونی و واژگونی فاشیزم فراخوانده بود .
اگر خلق تاجیک ، اوزببک و هزاره اراده کند این ارگ فاشیستی را با فاشیست های آن کمتر از یک ساعت میتوانند به آتش بکشانند

>>>   Badry
رهبران لافوک جهادی که دیوار برلین را چپه نموده بودید ، به یقین کامل زور تان به طالب ریشوی نصواری و داعش وهابی مزدور نمی رسد . با کون لچ آتش بازی نکنید ، شرافتمندانه دولت را به طالب تسلیم کنید ، تا مردم بی دفاع کشته نه شوند و شهر ها تخریب نگردند . خود تان با آل و عیال و با غنیمت جهاد اسلامی تان که نصیب شده اید بگریزید ، راه دیگری برایتان نمانده . امریکا و غرب شما را طلاق داده است و کار تان ختم است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است