دولت میگذاشت تا طالبان داعش را سلاخی میکرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۳    ۱۳۹۷/۵/۲۱ کد خبر: 153658 منبع: پرینت

این روز ها یکی از مواردی که توجه بیشتر را جلب و انگشت انتقاد را جانب حکومت بلند کرده است، انتقال افراد تسلیم شده داعش یا “دولت اسلامی” توسط حکومت از فاریاب است.

ظاهر قضیه این طور است که در نبرد میان داعش و طالبان که هردو جریان‌های تندرو‌ و به هیچ عنوان پابند به اصول نیستند، داعشیان شکست خورده و در نهایت به دولت افغانستان تسلیم شدند.
تعدادی این موضع را مورد پرسش قرارداده و حتی به حادثه تلفات اردو در زابل ربط می‌دهند.

هرگاه به این مساله از رهگذر حقوق بین الملل و به صورت خاص قواعد حاکم بر جریان جنگ و پس از جنگ just post bellum و jus in bello نگاه شود، نتیجه استنباط طور دیگری خواهد بود.

دولت افغانستان به عنوان عضو جامعه بین الملل ‌و بر مبنای مکلفیت‌های ناشی از حقوق بین المللی، مکلف به حفظ جان افراد تسلیم شده است. افرادی که دست از جنگ می‌کشند نه تنها باید امنیت جانی شان تضمین شود بلکه کرامت انسانی و حقوق بشری آنان نیز باید رعایت شود.

افراد داعش باید به کابل انتقال داده میشدند و این کار صورت گرفت. بهترین نوع برخورد با این مساله این است که همه مردم و بخصوص نیروهای سیاسی خواهان تعین سرنوشت این افراد در محکمه باشند. آنان مرتکب جرایم شدید و مدهش شده اند و باید محاکمه و مجازات شوند. این کار از یک طرف کارکرد دولت و مردم مسوول را به نمایش میگذارد و از جانبی به سایر نیروهای هراس افگن پیام واضحی خواهد داشت.

انتقاد از حکومت در این راستا به این معنی است که دولت میگذاشت تا طالبان همه افراد داعش را سلاخی میکرد.
این نوع دید نادرست و اظهارات ناشی از آن غیر مسوولانه است.

سمیر بدرود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
طالبان
سمیر
نظرات بینندگان:

>>>   Mansoor Badry
کوچی نژاد اشرپ غنی احمدزی !
یکی از برداران طالب تو این جرنل پاکستانی خان وسیم خان است که در جنگ غزنی مردار شده است . برای تو و تمام برادران بی فرهنگ و بدنژادت فقط همین قدر می نویسم که :
....
اشرپ غنی . کجا خواهی برد این بدنامی تاریخی را ؟

>>>   هرگاه یک گروب از دولتی ها در جنگ میان دو گروه گیر می ماند از مجیوری به یکی از گزوه ها بناه میبرد چه جالی بسرش می اوردند واالله همه را با کارذ کند حلال مینمودند واین ما هستیم که به ا نها رحم می نمایم وبتر سید که به همین بهانه ذاعشی ها را در مراکز امن انتقال نداده باشند وبعد ازین حادثه ان گروب را چه کسی دسده است وبر فرض این که راستی انها نجات داده شده اند ان قدر که دونت نا بکار دلش به داعش وطالب میسوزد به بولیس واردوی ملی نمیسوزد
مولانا قربان

>>>   Najib Salam
قبيله گرايان همه را خر ساخته اند ، يكعده شان در شهر غزنه آدم مى كشند و شهر مى سوزند و عده يى شان به شمال مى روند تا تحت نام پيام دروغين صلح انتهارى حمل كنند ، از اين پاى لچ ها بپرسيد مردم شمال چه وقت عليه صلح سلاح كشيده اند ، اگر مردمانى هم آنجا صلح را كشته اند ، همتباران شما اند ، برويد به كندز و بغلان و دهنه غورى كه آنجا ها كيها مى جنگند !

>>>   جراجو
طالبان جنایت کار خانه های شهروندان تاجیک و هزاره را در غزنی به آتش کشیدند ،باز هم بگوید ما تعصب میکنیم.

>>>   Najib Salam
شهر ى در شعله هاى جهالت قبيله به جرم هويت و تاريخش مى سوزد ، اما كسى نيست آبله هاى خونين اين سوخته را درمان كند .
يك شهر مى سوزد اما يك كشور تماشا مى كند .
هنوز هم بنى آدم اعضاى يك ديگر اند !
آيا سعدى راست مى گويد !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است