نقش (آیسکریم) در تواریخ
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۴    ۱۳۹۷/۵/۲۰ کد خبر: 153591 منبع: پرینت

از حواشى عجایب التواريخ مستفاد كردندى كه در ازمنه هاى ماضيه و ايام قديميه و در جوار خطه ى چين و ماچين سرزمين هايى بودندى به اسم و رسم بلاد خراسان و ملك افاغنه كه در آتش جنگ و جدل سوختندى چونانكه خلایق به ستوه آمدندى و حكما از چاره ى آن درماندى.

در آن روزگاران مردكى ضعيف الاندام و نحيف الجثه ى زيستندى كه فرنگيان وى را سردار المتفكرين ناميدندى كه به هر كار چاره و به هر درد دارويى داشتندى. خلایق به دامن وى چنگ افکندى و عجز و درماندگى خويش عرضه كردندى.

اشرف الاغنيا ملقب به حكيم الحكما و سردار المتفكرين فى الدنيا و مافيها به ايشان گفتندى كه چاره ى جنگ و جدل شما فالوده بودندى چونكه سردى فالوده نيران حريق جنگ خاموش كردندى و شيرينى آن حلق لشكريان ياجوج و ماجوج را از تلخكامى و زشت رويى شادكام كردندى.

آنگاه جارچيان در دُهل و نغاره كوبيدندى كه هر آنكه اشتياق فالوده داشتندى گردآمدندى. صف طويل و جمع غفيرى از جنود شياطين آمدندى و شمشير و خنجر و تير و كمان بر زمين نهادندى و بجاى آن فالوده ستاندندى و زهر جان نمودندى و غایله با حكمت بالغه ى جامع الكمالات و الجمالات سهل و آسان خاتمه يافتندى.

از آن ايام به بعد هرگز جنگى و نزاعى در كره ى خاكى به وقوع نپيوستندى و آدمى زادگان به شكرانه و نذرانه ى هر فالوده بر قبر سردار المتفكرانِ و المتقلبان يك شمع روشن كردندى و بلاد افاغنه، چراغان و گل و گلزار شدندى.

تا روايتى ديگر از عجايب التواريخ ياهو ......

اقتباس از صفحات 420، مجلدات 39
باب الاحوال الامرا و الحكما
عجایب التواريخ

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آیسکریم
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار جالب بود عینن شامل حال

>>>   اگر بعد از صرف آیسکریم صدای یک فیر را شنیدید درچهار راهی پشتونستان با مرمی به پیشانی ام بزنید
ص افغان

>>>   ههههه عالی بودندی. دست شما درد نکردندی.

>>>   لغت زیاد نوشته نکردندی چرا که مردم عام نمفهمیدندی. یگ چند وخت پیش غنی فاشیست هم لغت گفته بودندی ( امام حسین نواسه خدا ) و خود را دو پیسه کردندی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است