دشمن به تسخیر پنجشیر چشم دوخته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۶    ۱۳۹۷/۵/۱۳ کد خبر: 153377 منبع: پرینت

خدا آن ملتی را سروری داد
که تقدیرش بدست خویش بنوشت
به آن ملت سروکاری ندارد
که دهقانش برای دیگران کشت
اقبال لاهوری

آی اس آی پاکستان می تواند کابل را در ظرف یک هفته تحت تسلط طالبان در آورد. اما تجارب جنگ های سالیان ۱۹۹۲ الی ۲۰۰۱ میلادی در کابل برای آی اس آی این درس را داده که این بار باید اشتباه پشین خود را تکرار نکند و باید پس از تسخیر کامل چند منطقه کلیدی در شمال کشور طرح اشغال دوباره کابل را عملی سازد. آی اس آی می داند که دیگر در شمال مسعودی و فهیمی وجود ندارد تا برای شان در اشغال سرتاسر افغانستان به خصوص اشغال کابل دردسری و ممانعتی ایجاد کند. طالبان اکنون در ولایات شما کشور حضور فعال دارند. این قلم در سال ۲۰۱۴ میلادی از فعالیت های طالبان در پنجشیر خبر نشر کرد و در طی سال گذشته و همین سال جاری هم در باره گشایش راه اکمالاتی برای طالبان در شمال کشور از مسیر نورستان و پنجشیر هوشدار داده بود. در راس این برنامه گشایش دهلیز بین نورستان و پنجشیر سران خود رژیم ع و غ قرار دارند. بهانه رژیم ع و غ جهت گشایش دهلیز حمل و نقل بین نورستان و پنجشیر همانا انتقال کالا و سنگ های قیمتی و ایجاد راه تجارتی در سطح آن مناطق است.

اما اکنون نیرو های امنیتی ولایت پنجشیر یک تعداد پنجشیری های را دستگیر کرده که همه با گروه دهشت افگن طالبان همکار و همدست و هم عقیده هستند. پس از روی کار آمدن رژیم ع و غ این پنجشیر های همسلک طالبان به نمایندگی از آنان در پنجشیر به عضو گیری و فعالیت های تخریبی مشغول شدند. اکنون بر اساس ملحوظات سیاسی نیرو های امنیتی ولایت پنجشیر توانسته اند پس از یک سلسله عملیات های استخباراتی و تجسسی و شناسایی تعدادی از طالبان پنجشیری به دستگیری مولوی آغا میر "کله پتره" فرزند غلام محمد، باشنده قریه فروبل همت گمارند. مولوی آغامیر با همدستی صوفی ندا و معلم شیرین و یک دسته از دهشت افگنان طالب خواهان حمله انتحاری بالای مرکز ولایت پنجشیر بودند که خوشبختانه نیرو های بیدار امنیتی آن عملیات انتحاری را با دستگیری پاکشِ پر از مواد انفجاری شان دستگیر کردند.

اما پرسش مهم این است که چرا یک عده پنجشیری ها به صفوف طالبان و داعشی ها پیوسته اند و می پیوندند؟
چالش سر راه پنجشیر هیچ فرقی از چالش سر راه ولایات دیگر افغانستان ندارد. اما چرا سنگر جهاد و مقاومت اکنون دارد به لانه دهشت افگنان مبدل می شود. مگر در پنجشیر شیرمردی باقی نمانده که اکنون شغالان برخاسته اند و با همنوعان طالبی و داعشی خود هم دست شده اند تا آن ولایت را هم شغالی سازند؟
اما در گام نخست فقر اقتصادی عامل اصلی پیوستن یک عده شهروندان بیکار و بی عار افغانستان به صفوف دهشت افگنان شده است. در قدم دوم حاکمیت نامشروع ع و غ زمینه ساز عقده مندی و سرخوردگی یک عده از شهروندان افغنستان گشته و این چالش ها موجب یکجا شدن یک عده مردم به گروه های دهشت افگن در سطح کشور شده است که پنجشیر هم از این چالش انکار ناپذیر مبرا و استثنا نبوده و نیست. اما چرا دشمن توانسته به آسانی در پنجشیر، آن سنگر جهاد و مقاومت، رخنه کند و از بین فرزندان آن دیار عضو گیری نماید؟

پاسخ این پرسش مهم را شهید احمد شاه مسعود بزرگ رحمة الله علیه در متن نامه مورخ ۲۷ اسد ۱۳۶۱ هجری شمسی، چنین به انجنیر محمد اسحاق، شرح داده بود:
"... تمام نیم (پنجاه درصد) جوانانی که در سال قبل حاضر بودند از ما و شما اطاعت کنند در زیر بیرق اسلام باشند، امروز همه ضابط شده اند و در جبهه مقابل ما و شما قرار دارند. اگر این وضع تغییر نکند و زمینه تحصیل سالم برای جوانان ما آماده نگردد بدون شک ادامه جنگ ناممکن است.
اگر زمینه تحصیل در داخل پاکستان آماده گردد خیلی بهتر خواهد شد و ما حاضریم معلم از پنجشیر بفرستیم و اگر تعدادی از جوانان با استعداد به ایران و خارج پاکستان اعزام شود و زمینه این امر مهیا باشد که چه بهتر.
شاید عنقریب دسته هایی از افراد (متعلمین، مجاهدین بی سلاح، افراد بیکار) نزد شما اعزام شوند در حصه جدی باشید که مردم مایوس نشوند.

ناگفته نماند که دشمن حال دست به تکتیک دیگری زده از چند روز بدینطرف است که حکومت کارملی در کابل دنبال افرادی می گردد که از پنجشیر مهاجر شده اند. آنها را ولو پیر باشند یا جوان جبراً جمع کرده و با نیمه گروگان گرفتن فامیل شان در کابل همه را اسلحه داده و به اعنابه فرستاده است، تا از منطقه دفاع کنند و زمینه را برای بازگشت فامیل های خود آماده نمایند.
این خود بلای دیگری است که ما را به دست خود ما می کشد..."

اکنون دشمن با استفاده از دامنگیر شدن فقر اقتصادی، تحمیل حاکمیت نامشروع رژیم ع و غ، حضور نیرو های اشغالگر در افغانستان، مساعد نبودن امنیت و ثبات سیاسی در کشور، و افزایش نومیدی و یاس بین مردم در تلاش است که از بین سنگر های دوران جهاد و مقاومت عضو گیری کند و فرزندان پنجشیر را به دست خود شان بکشد و اخ دل و انتقام شکست های تاریخی خود را از مردم این خطه تاریخ ساز کشور پس بستاند و نام و نشان پنجشیر و پنجشیری را از بین ببرد. پنجشیری های مجاهد و اهل مقاومت نه باید دیگر فریب آن عده از افرادی را بخورند که سابق عضو رژیم های دست نشانده کرملین یا کارمند خاد بودند یا عضو گروه های دهشت افگن شده اند. مردم پنجشیر باید بیدار، هوشیار و آگاه باشند و بگذارند که کودکان، نوجوانان و جوانان شان به دام مالکان جنگ های نیابتی و قاچاقبران مواد مخدر می بیفتند. پنجشیریان و دیگر مردم افغانستان باید بدانند که پشت سر این گروه های دهشت افگن و قاچاقبران خود دولت و سازمان های استخباراتی غربی قرار دارند و از این رو نه باید بگذارند که فرزندان شان طعمه جنایت های رهبری شده آنان گردند. اکنون چهار سال است که هر دو گروه دهشت افگن طالبان و داعش در شمال به جذب جوانان پنجشیری، شمالی، مزاری، تخاری، بدخشی، هزاره های سنی و ترک تباران کشور چشم دوخته اند. رژیم ع و غ هم موازی به گسترش دامنه فعالیت های دهشت افگنی در شمال کشور به ساکن سازی یک مشت دهشت افگن و خانواده های آنان زیر نام اسکان کوچی ها در ولایت های شمال، غرب و مرکزی کشور است. رژیم ع و غ اکنون جوانانی را به صفت رییس و معین و والی مقرر می کند که پدران شان دارای مریدان زیاد هستند یا اقوام شان در صفوف دهشت افگنان قرار دارند.

محمد اشرف غنی احمدزی با پرداخت ده ها ملیون دالر باد آورده از طریق سازمان های استخباراتی و نظامی دول اشغالگر در تلاش است با استفاده از جوانان تازه استخدام شده زمینه تضعیف و حتی حذف سران جهادی و مقاومت را در سرتاسر کشور فراهم کند. هم محمد اشرف غنی احمدزی و هم عبدالله عبدالله خواهان تضعیف سران جهاد و مقاومت هستند و هم با هم در میدان قمار قدرت به رقابت دست می یازایند. اما خاین ترین شخص در عرصه شکستاندن سنگر های مقاومت که علیه گروه های دهشت افگن القائده، طالبان، حزب اسلامی حکمتیار و داعش مبارزه می کردند همانا شخص عبدالله عبدالله رییس اجراییه رژیم نامشروع کشور است که اگر حضور او برای یک سال دیگر در کنار محمد اشرف غنی احمدزی ادامه یابد، طالبان در پنجشیر مستقر می شوند و در شمال شرقی آن ولایت هم داعشی ها حضور فعال خواهند یافت. حزب اسلامی حکمتیار با مدیریت همایون جریر و جمعه خان همدرد توانسته است بیش از دو هزار جوان پنجشیری را جذب کند. گروه التحریر در داخل و خارج از افغانستان بالای عضوگیری از بین غیر پشتون تباران تمرکز کرده است. گزارش های رسیده از افغانستان حاکی از آن است که حتی حزب غیر قانونی التحریر در بین کارمندان ریاست امنیت ملی هم رخنه کرده است و در برابر جمعیت اصلاح، جمعیت اسلامی افغانستان و حزب اسلامی افغانستان به مقابله برخاسته است و تعداد زیادی از اعضای این احزاب را جذب کرده است. حزب التحریر در بین جوانان سرخور پنجشیر و پنجشیری های کارمند ریاست امنیت ملی افغانستان زیاد طرفدار دارد.

اما چرا پاکستان با کمال شکیبایی منتظر تسخیر پنجشیر و سپس شمالی توسط طالبان است؟
سردسته های اصلی گروه طالبان صد در صد برای آی اس آی و اهداف پاکستان کار می کنند. افراد این گروه دهشت افگن شامل اکثریت نظامیان پشتون تبار خلقی، پرچمی، افغان ملتی، اعضای محاذ ملی اسلامی افغانستان، جبهه متحد ملی افغانستان، حرکت انقلاب اسلامی افغانستان، ناراضیان حزب اسلامی یونس خالص، دستوری های حزب اسلامی حکمتیار، یک عده طالبان تربیه شده مکتب دیوبندی و قاچاقبران مواد مخدر هستند. اما اکنون ناراضیان جمعیت اسلامی افغانستان، حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و حتی شاخه از حزب وحدت اسلامی افغانستان در جاغوری (مالستان) به صفوف طالبان پیوسته اند. آی اس آی از طریق بیش از هفتاد و پنج درصد از ملا ها و مولوی های تربیه شده در مکاتب دیوبندی توانسته در مساجد ولایات افغانستان بیش از پیش رخنه کند. بیشتر این ملا ها و مولوی ها به صورت مخفی به نفع طالبان در انتقال مواد مخدر، مواد انفجاری، دهشت افگنان و نگهداری آنان در خانه های امن کار می کنند. اما پس از عملی کردن گام های ابتدایی گشایش دهلیز تجارتی بین نورستان و پنجشیر ملا ها و مولوی های زیادی در پنجشیر به نفع پاکستان فعالیت می کنند. همچنین اکثر این ملا ها و مولوی های طرفدار طالبان از شورای امنیت ملی افغانستان و شورای امنیت ملی افغانستان معاش دریافت می کنند و رسانه های داخلی از افشای این مطلب منع ساخته شده اند.

اما برای محمد اشرف غنی احمدزی مهم نیست که بالای مردم مناطق غیر پشتون نشین افغانستان چه بلا های می آید، بل او خواهان گسترش دامنه، سلطه و سیطره همتبارانش در سرتاسر افغانستان است. هم اکنون بیش از هزار و پنجصد دهشت افگن خارجی در تیربند ترکستان و سرپل حضور دارند. جنگ بین طالبان و داعشی ها در ولایت جوزجان که باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ تن از افراد دو طرف شده، یک جنگ رهبری شده توسط آی اس آی است که این روز ها هیچ رسانه داخلی و افسر و کارمند رژیم ع و غ از مداخلات آن سازمان استخباراتی پاکستان حرفی به زبان نمی آورد. طالبان در بدخشان، تخار و بغلان آمده حمله بر مراکز آن ولایت ها هستند، اما آنان تا معلوم شدن سرنوشت پنجشیر و پروان حاضر نمی شوند همه آن ولایت ها را تسخیر کنند. طالبان تا حال نمی دانند که چه کسی با چه توانایی و با چه درجه از حمایت مردم می تواند جلو تسخیر پنجشیر و پروان توسط طالبان را سد شود؟ طالبان از ورود ارتشبد عبدالرشید دوستم سخت خشمگین هستند و شاید با رژیم تا آمدن عید قربان توافق نامه آتش دایمی را امضا نکنند.

به امر محمد اشرف غنی احمدزی رسانه های داخلی هم پس از تسلیم شدن گلبدین حکمتیار به امریکا زیر فشار ریاست امنیت ملی قرار گرفتند. رسانه های داخلی حق افشاگری علیه پاکستان و به ویژه آشکار سازی مداخلات آی اس آی در امور داخلی افغانستان را ندارند. حتی رژیم ع و غ مانع حضور اعضای جامعه مدنی، مدافعان حقوق زن و مخالفان دهشت افگنان در سطح رسانه ها می شود. رژیم ع و غ همچین مانع نشر اطلاعات درست در باره وضع امنیتی و جنایت های طالبان می شود و سخنگویان وزارت ها و سران رژیم حقایق و واقعیت های جاری در بخش امنیتی و امور سیاسی کشور را با جعلکاری به خورد مردم می دهند. رژیم دست نشانده امریکا در کابل به کارمندان خود اجازه نمی دهد که در سطح رسانه ها علیه پاکستان تبلیغ کنند. پاکستان به ارگ نشینان کابل هوشدار داده اند که اگر رسانه های افغانستان از پخش تبلیغات علیه پاکستان دست برندارند از همکاری در مسیر نهادینه ساختن روند صلح با طالبان پا پس خواهد کشید. طرح حذف افرادی مانند نظام الدین قیصاری هم یکی از خواسته های پاکستان است که رژیم ع و غ با کمال اخلاص به آن عملی کرد و نتیجه آن را هم تجربه کرد.

اما اکنون برنامه مدیریت شده تسخیر پنجشیر توسط دست نشاندگان آی اس آی مطرح است. چرا هنوز بیش از چهار هزار پنجشیری در پاکستان به سر می برند و اولاد بیشتر شان در مدارس دینی پاکستان درس می خوانند؟

چرا هنوز روزانه صد ها قاچاقبر پنجشیری و غیر پنجشیر زیر نام تاجر از راه بین پنجشیر و نورستان به پاکستان می روند؟ چرا تعداد زیادی از ملا ها و مولوی های پنجشیر با دهشت افگنان در ارتباط هستند؟
چرا تعداد قابل ملاحطه از ملا ها و مولوی های پنجشیر برای دهشت افگنان باج و ذکات و مالیه جمع می کنند و می فرستند و افراد آنان را از طریق پنجشیر به شمال کشور انتقال می دهند؟

آیا به علت نادیده گرفتن مشکل پنجشیر روزی آمدنی نیست که دشمنان شهید احمدشاه مسعود بزرگ رحمة الله علیه از طریق فرزندان مایوس شده و بیکار و فقیر پنجشیر به رهبری ملا ها و مولوی های تربیه شده مکاتب دیوبندی بیرق طالبان و داعش را بر فراز کوه پایه های آن ولایت نصب کنند و آرامگاه قهرمان ملی افغانستان را انفجار دهند تا دیگر اثری از مقبره آن مرد خدا و مجاهد فی سبیل الله به جا نماند؟

پنجشیریان مومن بالله!
برخیزید و حداقل ولایت خود را از لوث وجود دهشت افگنان پاکسازی کنید و دیگر نمانید که فرزندان تان زیر نام کار، تجارت، تحصیل و ... به پاکستان بروند. نگذارید که دشمنان تان زیر نام کوچی در ولایت تان جا گیرد و سپس مردان تان را مانند اسکندر مقدونی سر بزمند و زنان، دختران، مال، مواشی و زمین تان را غنیمت جنگی گفته تصاحب شوند. مگر جنایت ها و خیانت های آن عده از فرزندان ناخلف پنجشیر که در گذشته به صفوف چپی های جنایتکار و حالا هم رکاب اشغال گران غربی و بقچه برداران دست نشانده امریکا و انگلیس شده اند، کم بوده است که حالا تعداد از فرزندان تان با طالبان، داعشی ها، حزب التحریر، حزب اسلامی حکمتیار و جمعیت اصلاح می پیوندند؟

اکنون که پنجشیر نه سر دارد و نه صاحب، دشمن می تواند به علت همین کمبود بزرگ، همه این ولایت را به آسانی تسخیر کند، مگر اینکه فرزندان مومن بالله و مردم دوست پنجشیر برخیزند و زمام امور کشوری و لشکری ولایت خویش را از لوث وجود دشمنان جدید خویش پاکسازی کنند و خود برای خود تعیین سرنوشت نمایند. ترس بزرگ از این است که در طی یک سال آینده دهشت افگنان داعش زیر نام تاسیس خراسان یا طالبان زیر نام احیای امارت خویش بالای پنجشیر تسلط یابند. هر گروهی که بتواند پنجشیر و شمالی را تسخیر کند توانایی تسخیز کابل و تاسیس رژیم مورد نظر خود را در افغانستان دارد. هم اکنون اگر شمالی بزرگ به شمول پنجشیر علیه رژیم ع و غ قیام کند این رژیم در ظرف یک هفته به زباله دان تاریخ سوق داده می شود. اما سران سیاسی همین شمالی بزرگ و پنجشیر جهت به دست آوردن پول و مقام و رتبه پای بت قبیله گرایانِ دست نشانده اشغالگران کشور سر خم کرده اند. همین گروه روزی به یک دست تصویر شهید احمد شاه مسعود بزرگ رحمة الله علیه و به دست دیگر بیرق طالبان یا داعش را بلند خواهد کرد و در شراکت در قدرت با آنان شریک خواهد گشت. باز بازنده قمار قدرت مردم مسلمان افغانستان با افتخارات تاریخی ۵۰۰۰ ساله خود خواهند بود.

نویسنده: سید حسیب مصلح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پنجشیر
مصلح
نظرات بینندگان:

>>>   حسيب آغا، اين را هم بايد بدانيد كه عوام پنجشيري فعلي عوام دوران جهاد نيستند، مردم فهميده اند كه خون اين ها ميريزد و شهيد و معيوب ميشوند ولي رهبرنما هاي دزد شان خون بهاي آنها را ميگيرند، اين بار نه پنجشيري و نه قيصاري بنام مقاومت و جهاد حاضر نيستند كه يك قطره خونشان ريختانده شود،

>>>   هزاران لعنت و نفرین خداوند و رسول الکریم ص ع} به آن فارسی {دری} زبان در جمیع ولایات افغانستان بخصوص مردم شمالی و در الویتهم مردم پنجشیر باد که در تحت فرمان گل بی دین راکیتیار این فاشیست بیخرد لجوج و دشمن شماره دری زبان قرار دارند و بی شرمانه در عقب این جنایتکار فاشیست مثل کلب تنبک می زنند اگر شما کسانیکه تا هنوز سرعقل نیامده اید اگر اندکی احساس انسانیت و اسلامیت واقعی در وجود تان است افکار و طرز عمل طویل المدت این کینه توز فاشیست را خوب به دقت مطالعه کنید و هر چه زود تر از این جنایتکار فاشیست دور شوید.

>>>   درین نوشته چیزی که بسیار اهمیت داشت اینست که نوشته بود((بیرق طالبان و داعش را بر فراز کوه پایه های آن ولایت نصب کنند و آرامگاه قهرمان ملی افغانستان را انفجار دهند تا دیگر اثری از مقبره آن مرد خدا و مجاهد فی سبیل الله به جا نماند.))این درست است و انشاالله که عملی خواهد شد. زیرا که همین پنجشیری ها که هیچ صفتی بجز دزدی، رهزنی، چور چپاول و غصب زمین های دولتی ندارند، باید به نوعی مجازات شوند که برای دیگران درس شود. این ها خیلی چاق و مغرور شده اند و فکر میکنند که ثروت حرام و باد آورده و قدرت مجازی ابدی میباشد. این ها بی خبر از قهر زمان وتاریخ در عالم رویا بسر میبرند. از بچهٔ سقو شان گرفته الی قهرمان نفاق ملی و بازمانده هایش همه مصروف دزدی اند و این است افتخار شان.
مرگ به این طفیلی ها و هوادارانشان
مرزا از کابل

>>>   مى كويند كه در ولسوالى يا دره اى بينجشير بينج دانه شير است وكسى انرا تسخير كرده نمى تواند به نظر من ان شير ها حالا در وادى دالر همه روبا شده اند و اين روبا هاى مكاره به خاطر دالر از همه جيز كذشته اند .

>>>   همین جنابان شما درمیدان وردک نزد طالبان رفتند کسی دیگری خونبود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است