در سمینار حقیقت‌یابی و نقش طب عدلی:
رنجهای گذشته مردم را فراموش نکنید...
نهادهای جامعه مدنی بار دیگر مسأله به تعلیق درآمدن قانون مصالحه ملی را عنوان کرده می گویند تامین عدالت و اشاره به رنجهای گذشته‌ مردم باید شامل تمام برنامه صلح باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۶    ۱۳۸۹/۷/۲۴ کد خبر: 15332 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،همزمان با آغاز شورای عالی صلح، نهادهای جامعه مدنی ضمن اشاره به لغو قانون مصالحه ملی می‌گویند در هر تلاشی که برای تامین صلح در کشور صورت می‌گیرد، باید حقیقت‌یابی، تامین عدالت و اشاره به رنج‌های گذشته‌ مردم، شامل تمام تلاش‌های صلح باشد.

گفتنی است که گروه هماهنگی عدالت انتقالی در سمینار 3 روزه‌ای که با عنوان حقیقت‌یابی و نقش طب عدلی با اشتراک بیش از 120 تن از نمایندگان جامعه مدنی، قربانیان، دادستانان، قضات، پولیس ملی، کارمندان ریاست طب عدلی و وزارت صحت عامه برگزار شده بود، اعلام کرد که قانون مصالحه ملی زمینه تدوام جنایت‌ها را در آینده مساعد ساخته و همچنین با 8 ماده قانون اساسی نیز در تضاد قرار دارد.

به باور برگزار کننده های این کنفرانس، بسیاری از افرادی که در جرایم ضد بشری و جنگ های داخلی افغانستان سهیم بودند، به جای مجازات هم اکنون در پست های بلند دولتی کار می کنند.

گفتنی است قانون مصالحه ملی در سال 2007 میلادی به تصویب مجلس نمایندگان رسید اما رییس جمهور کرزی به دلیل اعطای مصونیت از پیگرد به تعدادی از افراد مظنون به نقض حقوق بشر، از امضای آن خودداری ورزید و آن را به پارلمان بازگرداند. این قانون پس از بازگشت به مجلس، دوباره به تصویب اعضای این مجلس رسید و به این ترتیب، بدون امضای رییس جمهور نافذ شد.

بر اساس این قانون، افراد متهم به نقض موارد جدی حقوق بشر و جرایم جنگی در طول جنگ‌های داخلی سه دهه گذشته تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت، در حالی که این موضوع در چند سال اخیر در دستور کار دولت قرار داشته است.

دولت افغانستان به کمک یوناما و کمیسیون مستقل حقوق بشر در سال 2005 برنامه‌ ای را با عنوان عدالت انتقالی طرح‌ریزی کرد که براساس آن تا سال 2008 باید اسناد و شواهدی را برای تثبیت جرایم گذشته و عاملان آن جمع‌آوری می‌کرد.

اما، اکنون نهادهای جامعه مدنی می‌گویند که دولت افغانستان به دلیل مصلحت‌هایی از تطبیق برنامه عدالت انتقالی عقب‌نشینی کرده و نمی‌خواهد برای تثبیت کسانی که متهم به نقض موارد جدی حقوق بشر هستند، اسناد و شواهدی جمع‌‌آوری شود.

اجمل بلوچ‌زاده یکی از اعضای گروه هماهنگی عدالت انتقالی گفت با‌ آن که دولت افغانستان از تطبیق برنامه عدالت انتقالی پا پس کشیده، اما بحث دیگری را نیز آغاز کرده و می‌گوید که جامعه جهانی نیز با تطبیق برنامه عدالت انتقالی موافق نیست.

وی افزود دولت نه تنها خودش کار نمی‌کند، بحث دیگری را نیز راه‌اندازی کرده که جامعه بین‌المللی نیز به تطبیق این برنامه متعهد نیست؛ در حالی که جامعه بین‌المللی می‌گوید یکی از بحث‌ها و علاقه‌ مندی اش تطبیق برنامه عدالت انتقالی است. اما، مصلحت‌ها در دولت باعث شده که برنامه‌های خوب و مکانیزه‌شده زیر پا شود.

روزنامه هشت صبح هدف اصلی این سمینار سه روزه را که از سوی گروه هماهنگی عدالت انتقالی برگزار شده بود، چگونگی رسیدگی به جرایم گذشته عننان کرد.

اشتراک‌کنندگان این کنفرانس با صدور اعلامیه‌ای گفته‌اند نادیده گرفتن حقایق، مشکل را حل نمی‌کند و از همین‌رو، در هر تلاشی که برای تامین صلح در کشور صورت می‌گیرد، حقایق گذشته مدنظر گرفته شود.

سیما ثمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز که در این سمینار حضور داشت گفت موضوع حقیقت‌یابی برای کشور ما بسیار مهم است. ما ضرورت به یک گفتگو و مفاهمه داریم. زمانی که ما مشکل خود را حل نکنیم و آنها را کنار بگذاریم، ما می‌دانیم که آن مشکلات موجود است و روند کنارگذاری حقایق درد ما را دوا نمی‌کند.

همچنین نهادهای جامعه مدنی و اشتراک‌کنندگان این کنفرانس سه روزه در بخشی از اعلامیه‌ خود می‌گویند ایجاد مکانیزم‌ها و حمایت دولت به منظور دریافت حقایق توسط روند حقیقت‌یابی یک ضرورت جدی است که باید در اولویت کاری دولت و نهادهای مدنی قرار گیرد. لازم است تا قوانین جزایی افغانستان تعریف مشخصی را از جرایم جنگی و جنایت ضدبشری ارائه نمایند. قانون عفو عمومی و مصالحه ملی باید به تعلیق در آید.

این اظهارات در حالی بیان می گردد که برنامه آغاز گفتگوها با طالبان شدت یافته است. دولت به منظور آغاز گفتگوها با طالبان شورای عالی صلح را که بخشی از اعضای آن از فرماندهان و رهبران سابق جهادی است، تشکیل داد. این شورا قرار است زمینه‌های گفتگو میان دولت و طالبان را مساعد سازد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم افغانستان نیاز به صلح دارند نه ادعایکه بعضی دوستها میکنند.درشرایط کنونی بیش از چهل کشور درینجا حضور دارند چه گونه میتوانیم آنها را از افغانستان اخراج نمائیم ، به همه گان واضح است که کشورهایکه حضور نظامی دارند همه آنان دوست نیستند ، درآینده اهداف وبرنامه هایی دارند.نباید همچو طرح های بافته غرب اعتماد کرد.
اسفندیار- مزارشریف

>>>   این سروصداها دستوری است ، اگر چنین نکنند هستند بعضی چهره های مثل جنرال عبدالرشید دوستم ........ چون جنرال دوستم اگر مذاکره ویامفاهمه حقوق تمام اقشار جامعه مساوی در نظر گرفته نشود خودش یک جبهه مخالف علیه نظام تمامیت خواه کنونی خواهد بود.
باشنده مزارشریف

>>>   دولت مردان شامل تیم افغان ملتی آقای کرزی در همسویی با رهنمود های اربابان ناتو و امریکایی خود، همواره تلاش نموده اند که جنگ کنونی را تغیر جهت و ماهیت بخشیده، با آوردن بخشی از این آدمکشان بی رحم دنیای معاصر، تحت نام طالبهای میانه رو و صدها عنوان دیگر، از مناطق شرقی وجنوبی به مناطق امن شمال و مرکزی کشور منتقل سازند.
مگر هنوزهم هستند بعضی کسانی مثل جنرال عبدالرشید دوستم جلو این چنین حق تلفی هارا گرفته علیه این اهداف شوم غرب وبرتری جویان کنونی مبارزه نماید.
جوزجانی

>>>   این سمینار ها به درد هیچ کسی دوا نخواهد کرد بلکه مشکلات کنونی را هرچه بیشتر دامن میزند . (تفرقه بیانداز حکومت کن) فکر نمیکنم که به نفع مردم افغانستان باشد، به گمان اغلب ازین غربی ها سود خواهد برد.
اشتراک کننده گان این گردهمای ها همه وهمه افراد ورداتی غرب هستند.
فاریابی

>>>   این یک حقیقت واضح و آشکار است که طالبان از طرف امریکا تولد شده اند وحمایه هم میشوند تابه مقصد نهای شان برسند...ملت ها وانسانهایکه دراین گیرودار محو و نابود میشوند ازجمله موادمصرفی اند... بدون شک که همچو سیاست ها با افغانستان بازی میشود. امریکا در این سیاست های خود در جستجوی منافع خود است نه پاکستان و افغانستان اما پاکستان نظر به داشتن تجربه ............ از انگلیس و امریکا میتواند خود را به ساحل بحر بکشاند اما افغانستان است مانند کشتی فرسوده پر از آب شده غرق میشود.
قلیچ افشاگر

>>>   دولت کرزی در همسویی با رهنمود ها ودساتیر مقامات ناتو واستخبارات سی آی ای، اکنون تلاش دارد که با یک چرخش یکصد وهشتاد درجه ای، همۀ آن جنایاتی را که طالبان تا حال مرتکب گردیده ومردم بیچارۀ افغانستان را متحمل آن ساخته اند نا دیده انگاشته وایشان را گویا از طریق مذاکره و مفاهمه، سهیم قدرت در دولت کنونی افغانستان نماید.
ترکمن اوغلو - اندخوی

>>>   هواالله
من منحیث یک افغان مسلمان ومتعهد به اسللم ووطن از تدویر اینگون کنفرانسهای نمایشی واشاره یی سخت متاثر میشوم به نسبتاینکه این چنابان مشمول این کنفرانس یکبار اینه به وضیعت رقت بار ملک ومردم خود توجه نمایند که درچی حالت بدی خودما مردم ما کشور ما ایمان ما قرار دارد درقدم اول نجات کشور ومردم ما ویا به گفته جنابان محکمه چنایت کاران جنگی تفنگداران مجاهدین وسایر نهاد های که به زعم اینها مرتکب جنابت شده اندکدام کار علویت دارد من حیرانم به این بینیش های سیاسی احساسات دررابطه میهن مردم وایمان
درخالیکه روزانه به هزارها جنایت به نسبت تداوم جنگ دراین حکم فرماست وهرروزها به صدها جوان ما به قتل میرسند ویا معیوب میشوند ویا راه فرار ازاین ملک را جستجو مینمایند پس ای قانون دانها که به اشاره اربابان تان میخواهید مانع صلح دراین سرزمین شوید اگر قضاوت بیظرفانه درمورد صورت گیرد ازاین چنایت کرده کدام جنایت دیگر درروی کره زمین موجود میباشد که پطرول بدست هراندم درشعله ورشدن این جنگ درتمام حصص ویا خانه ها به این شعله های اتش تدام میبخشید باز محکمه را که جنابان دعوا دارند مگر درشرایط جنگی امکان پذیر است وخوب میدانید همان افراد که به صلح دعوت شده اند پشتیبانی مردمی دارند نیروی نظامی ومالی کافی دراختیار دارند وعملا با حکومت مرکزی ونیروهای خارجی درگیر چنگ هستند ویا درهر نقطه که هستند مستقلانه حکومت میکنند وقانون خودرا نافظ میکنند پس با این مردم صرف توصل به نیروی نظامی محکمه انها ویا حذف انها امکان پذیر است امکان ندارد
باز هم منافع علیای کشور ما مردم ایمان تمنای اش این است که باید هرجی بیشتر وبا تمام قوت درجهت نافظ شدن صلح درملک ما کار شود وپروگرامی را میخواهید به اشاره اربابان تان تحت نام عدالت دروغین که هدف اش ازبین بردن شیرازه افغانیت ما است عملی نمایید انرا همراه با خود به خاک خواهید برد وهمان کسانی که بشما سگنال عدالت را خارج از مرز های کشورما میدهد امروز خود انها درمنجلات گیر مانده اند که حتی راه نجات خودرا نیز گم کرده اند واین را خوب به یاد داشته باشید که این پروگرام صلح امروز که درجهت اش دولت جامعه بین الملل بشمول پیمان نظامی ناتو کوشش میکنند همه ناشی از عواقب خطرناکتر ازامروز که درانتظار انها است این تصمیم را گرفته اند وشما به این یقین داشته باشید که چنگ افغانستان درچهار چوکات جشور ما خلاصه نیست این جنگ شاخه وریشه های عمیق دارد که این ریشه ها خوفعلا تابه چیچین جین وبعضی از نقاط اروپارا گرفته اگر امروز جلو این چنگ گرفته نشود ممکن فردا امریکا افریقا را نیز دربر خواهد گرفت .

>>>   با احترام به نظریات دوستان در رابطه به این کنفرانس
خدمت شما ذکر شود که اولین مسله که ما در افغانستان بالای ان کار نمایم اعتماد سازی می باشد و اعتماد زمانی بوجود می آید که حقایق بدون در نظر داشت مسایل سیاسی، سمتی، زبانی و مذهبی اشکار شود. در دین مقدس اسلام اصل دوم بعد عدالت می باشد و زمانیکه بی عدالتی در جامع حاکم باشد هیچ کسی بالای یک دیگر اعتماد نمی کند. آیا یک پسر که پدرش بیش از 20 سال لادرک می باشد نمی خواهد بداند که پدرش کجا است؟ کی او را برده؟ در کجا دفن می باشد؟ آیا یک مادر که پسر جوانش را از دست داده نمی خواهد که بداند که کسیکه پسرش را کشته چرا در مقام های بلند دولتی کار می نماید؟ به نظر من این همه خواست مردم افغانستان است.
تشکر
کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است