افغانستان در دوراهی تاریخ؛ فدرالی با تجزیه؟
میهن دوستان از همه تبارها برای حفظ کشور متحد و یکپارچه خویش دربرابر هرگونه تجزیه خواهی و یا تقسیم بندی های تحمیلی می ایستند و راه نجات را از تجزیه در ایجاد جمهوری فدرال در افغانستان می دانند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۴    ۱۳۹۷/۵/۱۰ کد خبر: 153302 منبع: پرینت

پس از دستور ترامپ مبنی بر تخلیه ی مناطق کم جمعیت افغانستان سخنگوی وزارت دفاع تایید کرد که ما از مناطق دوردست غور، غزنی، فراه و پکتیا نیروهای نظامی خود را بیرون کردیم و طالبان جایگزین آنها شده ان این سلسله ی تخلیه از ولایات دیگر نیز ادامه دارد سپس اشرف غنی بعنوان رپیس جمهور افغانستان،بدون اندک تاملی اعلام کرد که من به زودی فهرست ولایاتی را رسانه ای می سازم که نیروهای دولتی از آن مناطق بیرون می شوند و طالبان جای آنها را پر می کنند قرار گزارش رسانه ها به همین سادگی 13 ولایت افغانستان به طالبان سپرده می شود.

افغانستان در یک بزنگاه تاریخی قرار گرفته است هیچ زمانی به اندازه امروز ما، حساس، خطیر و سرنوشت ساز نبوده است. نیروهای سایسی افغانستان شامل همه تبارها اگر در قبال این حادثه ی مهم تاریخی که بود و نبود یک کشور در آن مطرح است همچنان منفعل، عقیم و مسامحه گرانه برخورد نمایند نه تنها دچار خبط و غفلت تاریخی گردیده بلکه دچار خیانت ملی شده اند.

ما نمی گوییم که طالبان نادیده گرفته شوند آنها به مدد کرزی - احمدزی به یک نیروی مقتدر تبدیل شده اند اما مناطقی که به آنها سپرده می شود باید قانونمند گردد یعنی آنها در زیر چتر نظام فدرالی بر ایالت های فدرالی شان حاکم گردند و منطق قومی و فرهنگی شان بر اصول و معیارهای سنتی شان وقتی تطبیق خواهد گردید که اداره مردم پسندی در تبعیت از قانون اساسی ایالت های فدرالشان ایجاد نمایند همانگونه که پشتون های قبایل آزاد در اثر مساعی عمران خان در تشکیل ایالت فدرال خیبر پشتونخواه داخل شدند.

این می تواند الگوی بسیار ارزشمندی برای طالبان عمدتا پشتون تبار در مناطق جنوب افغانستان باشد که خودارادیت های محلی شان را بر شالوده سنت و فرهنگ اجتماعی شان پی ریزی نموده و بر منایع ثروت و قدرت عادلانه مناطق شان مسلط گردند. اگر واگذاری مناطق به طالبان در چوکات نظام فدرالی صورت نگیرد در آنصورت افغانستان به سمت تجزیه می رود.

همین مساله است که فرزندان متعهد و دردمند این کشور از همه تبارها به این باور هستند که اگر افغانستان تجزیه گردد این کشور از سوی همسایگان مقتدر و مجهز به سلاح اتمی و راکت های دوربرد و میان برد بلعیده می شود. واضح تر: شمال افغانستان را روسیه، جنوب افغانستان را پاکستان و غرب افغانستان را ایران می بلعد بنابراین میهن دوستان از همه تبارها برای حفظ کشور متحد و یکپارچه خویش دربرابر هرگونه تجزیه خواهی و یا تقسیم بندی های تحمیلی می ایستند و راه نجات را از تجزیه در ایجاد جمهوری فدرال در افغانستان می دانند.

ایالت های فدرال در شمال، شمال شرق، مرکز، جنوب و جنوب غرب باید مطابق به قانون اساسی جمهوری فدرال و قانون اساسی ایالتی سر برآورند تا کشور از تجزیه نجات یابد. ما در آستانه ی یک تاریخ جدید قرار گرفته ایم بدون رای زنی، مذاکره و گفتگو با جامعه جهانی و آمریکا به تنهایی نمی توانیم که حاکمیت عدالت محور و نظام مردم سالار فدرالی را در افغانستان حاکم سازیم چون بنابر جو سیاسی و فضای اثرگذار جامعه جهانی بر مقدرات سیاسی ما نیاز به ضمانت بین المللی داریم.

بدون ضمانت جامعه جهانی سیستم فدرالی بعنوان یک نظام مسلط در کل کشور نمی تواند پا بگیرد چون خصلت جنگی بر نیروهای متعصب و افراطی به یک فرهنگ مسلط تبدیل شده است. هرگاه ما چنین ضمانتی را از قبل نداشته باشیم شاید هرگز بر منازعات خونین ملی خود فایق نشویم.

من در مقاله ی «مذاکره با جامعه جهانی برای استقرار نظام فدرالی» خطوط اساسی این مذاکره و گفتگو را با جامعه جهانی و آمریکا مشخص کرده ام.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام فدرالی
تجزیه افغانستان
آمریکا
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Davaie
اینها را انگلیس ۲۵۰سال قبل بدون پوقانه صومبه کرده است، گناهشان نیست مزدوری قبله شان شده است

>>>   عمر راوی
تصمیم امریکا این است که حاکمیت سیاسی خراسان ( افغانستان ) تا سالیان دراز به دست پشتونها باشد. در این تصمیم پاکستان با امریکا همنظر است. روسیه و دیگر کشورهای همسایه نیز کدام مخالفتی با این طرح ندارند.
در انتخابات فرمایشی و تقلبی که میخواهند برگزار کنند، احتمال قوی وجود دارد که در پیشاپیش هر دو جناج اصلی که ظاهرا با هم رقابت دارند، یک فرد پشتون قرار گیرد. شک نیست که رییس دولت بعدی از همین حالا تعیین شده است و نمایش انتخابات را برای فریب مردم ما و فریب مردم دنیا به راه می اندازند.
برای افراد غیر پشتون که در این نمایش ها شریک استند تنها عرصه معامله و امتیازگیری در لایه های پایین تر از ریاست جمهوری باز است و بس.
تاجیکهای که در این غایله ها گرفتارند، بیشتر به فکر منافع شخصی خود استند و هیچ طرحی برای بالا بردن موقعیت تاجیکان در ساختار دولت ندارند. حدس زده میشود که در این نظام و سیستم متمرکز تکقومی پشتونی، تاجیکان حتا همان نقش درجه دومی خود را نیز دیگر بدست نخواهند آورد و بیشتر به حاشیه ها رانده خواهند شد.
بهترین روش، عملی ترین طرح ، مناسب ترین شکل مبارزه برای تاجیکان در این لحظه حساس چیست ؟! خواست اساسی شان چه باشد و چگونه به آن برسند؟!

>>>   درخواست مزدورى برملا از امريكا!!! شرم هست در شما مرد نه وقار هستى نه غيرت !! ذبون ونؤكر هستيد!!

>>>   این خیانت جدید است چرا ولایات پشتون نشین را به طالبان نمیدهید ولایات غور و غزنی و فراه تاجیکان و هزاره ها هستند را به طالبان میدهند از ته دل میخواهم خداوند این پشتونیست ها را ریشه کن کند که هیچ عقل و منطق و دین نمیشناسند فقط شیوه قوم پرستی و جنایت را میشناسند روز قیامت هم باید جواب جنایات خود را بدهید این دنیا چند روز بیش نیستید بترسید از آتشی که برای دوزخ خود میفرستید
امیری گل محمد

>>>   با عقب نشینی دولت افغانستان از مناطق دور دست و کم جمعیت به دستوردونالد ترامپ ، این شک به وجود آمده است که شاید رییس جمهور امریکا به جنگ چهل ساله ی افغانستان پایان ببخشد . واللهُ اَعلم .
جنگ پایان بیابد یا نیابد ؛ آنچه مسلم است این است که ، این دستورترامپ که پس از مذاکرات رو در رو میان مقامات امریکایی و طالبان در قطر صادرشده است ، حکومت فاسد و ناکاره ی کابل را ضعیف تر و بیچاره تر از پیش خواهد نمود و افغانستان همچنان میدان رقابت میان قدرتهای متخاصم باقی خواهد ماند .
پر واضح است که با عقب نشینی اردو از مناطق دوردست و محلات کم جمعیت کشور ، طالبان و داعشیان مثل مور و ملخ به محلات خواهند ریخت و افغانستان به امارت های جداگانه ی قدرت تقسیم خواهد شد . به دروازه های مکاتب و مدرسه ها بخصوص مدرسه های دختران قفل زده شده و شریعت غرای طالبانی یا داعشی در سراسر محلات جاری خواهد شد .
قرار اطلاعات موثق ، مذاکرات بین ماموران عالرتبه ی امریکایی و طالبان ( درغیاب دولت افغانستان ) بازهم ادامه خواهد یافت و بدون شک نتیجه ی مذاکرات در هرحال به نفع طالبان خواهد بود .
اینکه امریکاییان چه بر سر دارند تا هنوز کاملاً روشن نیست.
اما گمان اغلب بر آن است که قصد و نیت آنان ازین دو حال خارج نخواهد بود :
یا آنان میخواهند افغانستان را همانند کشورفدرالی پاکستان به چند ایالت جداگانه تقسیم نمایند و یا این که با تقسیم قدرت میان دولت و گروههای متخاصم ، وضعیت جنگی موجود را حفظ نموده ، به حضور نظامی اش در افغانستان همچنان ادامه خواهد داد و از آن برای سقوط رژیم ایران و مزاحمت برای روسیه و چین استفاده خواهد برد . که حالت دومی بیشتر محتمل است .
فروغی

>>>   Kohestani
برنامه بر این است که مناطق پشتون نشین افغانستان توسط تحریک طالبان و مناطق غیر پشتون نشین توسط طالبان امریکایی مستقر در ارگ کابل اداره شوند .

>>>   محی الدین فرهمند
دعوت به مناظره
آقای زهیر در گفتگو با تلویزیون یک، گفته است که من جلنج میدهم که یک بلست زمین غصب نشده و دروغ های شاخدار وی از انکار تبعیض و سیاست حذف حکومت محلی که ابراز داشته است.
به آقای زهیر من پیشنهاد میکنم که بیایند در یک مناظره تلویزیونی آماده شوند.با این مناظره دو طرف مدارک و دلایل ارائه کنند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
لازم میدانیم به نمایندگی از جنبش عدالت خواهی تاجیکان و پشتون های بامیان از شبکه یک سپاس گزاری نماییم که اعتراض های مردم را از والی ظلم پیشه بامیان پرسیدند.

>>>   اقاي تقواي بنضر من اگر شمال افغانستان را روس بي بلعد و غرب افغانستان را ايران و جنوب افغانستان را پاكستان صدباربهتر است از اينكه تمام روز انتحار گران مردم را بخاك خون بكشد تنها راه حل معضل افغانستان تجزيه است و بس و. ديگر راهي وجود ندارد.
حق گوي جلال أباد

>>>   Abdul Hai Khurasani
رولا غنی به عنوان بانوی اول حکومت وحدت ملی، روح قانون اساسی را نقض کرده است و باید از مردم افغانستان جداً معذرت بخواهد.
ابتدا که ریخته شکسته های گزنیش شده مصاحبه رولا غنی را در شبکه های اجتماعی دیدم،گمان بردم که احتمالاً شایعه است و واقعیت ندارد، بخصوص که در شبکه های فارسی زبان معمولاً اخبار و نقل قولها بدون ذکر منبع اصلی با افراط و تفریط پخش و نشر می گردد.
اما بعد از اندکی تفحص دریافتم که این تکه های نقل شده خود بخشی از یک گفتگوی مفصل سه ساعته بوده است که توسط نویسنده برجستهٔ اسرائيل
‏Adam Eliyahu Berkowitz
در سایت
‏Breakingisraelnews
در تاريخ
‏29 July 2018
به نشر رسیده است.
معلوم نیست رولا غنی در آن سه ساعت چه ها که نگفته است،اما عمده ترین نکات گفته های او را نویسنده اسرائیلی چنین بر شمرده است.
«خانم رولا غنی، بانوی اول و همسر رئیس جمهور فعلی افغانستان، به پرسش های ما در یک مصاحبه سه ساعته که توسط دوستان بریتانیایی مشترک ما امکان پذیر گردیدپاسخ داد که خلاصه ای از سخنان او را در زیر مطالعه می کنید:
افغانستان دارای مردم خون گرم، با استعداد و متمدن است که طی چند قرن گذشته قادر به دستیابی و تعریف موقعیت مناسب خود در جهان نبوده اند و تصور بسیاری از جهانیان در مورد مردم افغانستان متأثر از تبلیغات سؤ می باشد.

"من از سال 2014 سعی کرده ام تا مسئولیت های انسانی خود را نسبت به مردم افغانستان ادا نمایم ......خشونت علیه زنان یکی از بزرگترین چالش های موجود در افغانستان می باشد و نوعی از برده داری مدرن علیه زنان تحت پوشش مذهب و اسلام در افغانستان گسترده شده است ...».

«همسر رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به کسانی که در مورد تغییر دین او از مسیحیت به اسلام معترض اند یا به عنوان یک بانوی لبنانی تبار و مسیحیی به عنوان بانوی اول حساس می باشند،گفت: "من بدون تغییر مذهب با رئیس جمهور ازدواج کردم و خوشحالم که برای ازدواج با مسلمانان نیازی به تغییر دین نیست. من به همه‌ی قوانین ملی و بین المللی برای مردم افغانستان احترام می گذارم و درباره آنچه که دیگران درباره من می گویند اهمیتی نمی دهم.».

بانوی اول درباره وضعیت دموکراسی و آزادی در افغانستان گفت: «افغان ها هنوز به دموکراسی باور ندارند و در شرایط سنتی زندگی می کنند. آزادی در افغانستان فاقد عمق مورد نیاز است و مردم هنوز در محدودیت های مذهبی و قبیله ای قرار دارند و به دموکراسی و آزادی از چنین تقسیماتی نیاز دارند. نخبگان مذهبی و سیاسی در افغانستان به عنوان بزرگترین موانع بسیج ملت محسوب می شوند و امیدوارم این موانع در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شود، هر چند به نظر می رسد دشوار و ظاهرا غیرممکن است. "
خانم غنی در مورد جمعیت افغانستان گفت: "پشتون ها از ساکنین بومی این سرزمین می باشند و اکثریت جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند،پشتون ها متمدن هستند و سابقه‌ی تمدن چند هزار ساله دارند و کسانی که در جغرافیای افغانستان زندگی می کنند، باید با افتخار خود
را به عنوان افغان و پشتون معرفی نمایند و با توجه به همین اصل من خودم را با افتخار در اسناد رسمی به عنوان یک افغان معرفی می کنم»
بانو رولا غنی اضافه می کند:
« که برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری و موفقیت در انتخابات تنها حمایت پشتونها کافیست، سایر گروه های قومی مانند ازبیک ها، تاجیک ها و هزاره ها قادر به انجام این مهم نیستند و فاقد ظرفیت لازم می باشند.ضعف دموکراسی و عدم اجرا و احترام به قوانین دموکراسی در افغانستان باعث شده است که اقلیت های ساکن با این واقعیت مخالفت نمایندو سعی در تحمیل برتری خود با اسلحه و خشونت داشته باشند. در هر کشوری که اکثریت در آن حکومت نکند، کشور از طریق بحران و خشونت در آستانه سقوط قرار خواهد گرفت».
جالب اینجاست که آقای
‏Adam Eliyahu Berkowitz
در پایان مصاحبه از قول یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه اسرائیل اضافه می کند:
«باید توجه کرد که طبق گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، کارشناسان بیولوژیکی اسرائیل ثابت کرده اند که لینک ژنتیکی بین پشتون ها و یهودیان وجود دارد. به نظر می رسد قبیله پشتون که در جنوب و جنوب شرقی افغانستان و در غرب و شمال غربی پاکستان زندگی می نمایند از قبایل گمشده یهودیان می باشند و منشا آنها به یهودیان سافاردیم شرقی بر می گردد.با توجه به این امر، آینده قبیلۀ پشتون در افغانستان و پاکستان یک مسئله مهم است و مقامات وزارت امور خارجه و کنست باید نسبت به تحولات افغانستان و پاکستان بیشتر حساس باشند. آقای غنی و خانم رولامیتوانند راه بازگشت مردم پشتون را به منشا اصلی و تاریخی خود‌هموار سازند.»

>>>   Anwar Rawi
من هم با آقای یوسفی در این مورد همنظرم ؛ این کار ها برای انحراف اذهان مردمان ما راه اندازی میشوند ؛ بهتر است ما از حالت دفاعی و دنباله روی فاشیست های نر و ماده و ازحال واکنشی بیرون بیاییم و در فکر کار خودمان شوییم ؛ ما و مردم مان به اندازه کافی دشمنانمان را شناخته ایم و دیگر نیازی به شناخت بیشتر آنها نداریم ؛ و هم همه میدانیم که انتقاد از این نظام و بخصوص فاشیست های ارگی و انتظار نیکی و عدالت از آنها حماقتی بیش نیست ؛ ما باید در جستجوی راه ها و شیوه های براندازی فاشیزم باشیم و وقت و نیروی های مانرا صرف نجات کشورمان سازیم ؛ ما همیشه در انتظار نشسته ایم تا نقاط ضعف و گپ های و عمل کرد های ضد انسانی فاشیست های قبیله را نقد کنیم , ما باید در کل سر فاشیزم خط چلیپا بکشیم و ذهنیت ها را در قبال براندازی فاشیزم و فاشیست ها بسیج کنیم ؛ فاشیست های قبیله همین را میخواهند که روشن فکران و با سوادان ما را مصرف خود بسازند ؛ در واقع آنها ما را در جهت که خود میخواهند سوق می دهند ؛ ما باید هوشیار شویم و در جهت منافع خودمان حرکت کنیم ؛ شما از زن یک فاشیست که از پدر پدر دشمن مسلمانان و مردم ما اند چرا باید انتظار داشته باشید که درست گپ بزند و حق بگویید و با ما و منافع ما عادلانه بخورد کند ؟! فاشیزم یک اندیشه مکرو و ضد انسانی است و هیچگونه خوبی در آن متصور نیست ؛ بنابراین از فاشیست ها نباید انتظار عدالت قضاوت درست و عادلانه و عدالت داشت ؛ ما باید از خود بپرسیم برای نجات کشورمان از چنگ فاشیست ها چه باید بکنیم و چگونه خودمانرا از شر این نجاست نجات بدهیم ...

>>>   عمر راوی
حاکمیت واداره مناطق پشتون نشین شرق و جنوب در دست خود پشتونهاست. در این زمینه کدام مشکل بزرگ ندارند. اما همه گپ،همه تپ و تلاش شان در این جهت است که مناطق غیر پشتون را تابع خود سازند و حاکمیت پشتونی را در آن قایم و دایم گردانند. همه نیروهای مسلح و ملکی پشتون، همه حزبها و افراد مطرح سیاسی اش، هرقدر که با هم اختلاف داشته باشند، در این گپ همنظر و همپیمان اند که مناطق غیر پشتون را به قیمومیت و اسارت خویش درآورند. این کار را هم از طریق دولت پشتونی - تعیین والی های پشتون، تعیین مسوولین امینتی پشتون، تعیین رییس های پشتون و غیره - هم از طریق نیرو های مسلح به ظاهر غیر دولتی طالب ، گلبدینی و دیگران شان ، انجام میدهند. از چندین جهت ، با چندین نیرو ، با چندین طرح و نقشه ، به سوی تامین همین هدف به پیش میروند تا حاکمیت مطلقه پشتونی شان تکمیل شود. بعد برنامه های خطرناک دیگری که دارند عملی خواهند کرد. مناطق زیست تاجیکان آماج اصلی کنونی شان است.

>>>   بهروز جلال آبادی
این یک حقیقت است که تاجیکان قوم اکثریت و باشندگان اصیل و بومی این سرزمین اند لیکن این حقیقت به معنی این نیست که ما قوم درجه یک ایم و اقوام دیگر درجه دو و سه و اکثریت بودن ما به این معنی هم نیست تا دولت عام تام در اختیار ما باشد و اقوام دیگر را زیر ستم بگیریم
هدف ما عدالت و حقوق مساوی برای همه است
کار باید به اهل کار سپرده شود بدون با نظر داشت که از قوم اکثریت است یا از اقلیت
هیچ قومی بنام اقلیت چی اقلیت قومی و یا چی اقلیت مذهبی زیر ستم قرار نگیرد
جوان بلوچ مطمئن باشد که اگر اهلیتش را داشت میتواند ریس جمهور شود
فرزند گجر بتواند وزیر دفاع باشد ، ترکمن بتواند والی ننگرهار و قندهار شود
این مرام و هدف ماست و برای بدست آوردن این هدف از هر راهی که بتوانیم انشاالله مبارزه خواهیم کرد
ما بر ضد هیچ قوم و تبار نیستیم بلکه دشمن ما تعصب ، برتری جوی ، ستم ، و دورغ های شاخدار تاریخی و سیاسی است

>>>   جناب آقای تقوی!
همین جامعه جهانی را که شما پیشنهاد مذاکره بخاطر حل مساله چگونگی وضعیت افانستان میدهیدخوددرآوردن چنین حالتی دخیل هستند اینها هستند که میخواهند کشور به پرتگاه تجزیه فرورود پس از اینهاچه انتظاری دارید.تسلیمی ننگین مناطقی درکشور به طالبان آنهم به دیده درایی کامل ازجانب مدیران جنگ نشان دهنده شکست فاحش وتسلیمی بدون قید وشرط قدرت بزرگ جهان برای تحقق پروژه طالبانی است که ازجانب آمریکا صورت میگیرد ودراین پروسه نه غنی ونه مسولان سکتورهای امنیتی صلاحیت بخصوصی ندارند.زیرا اینها همان فرمانبرداران معلوم الحال بوده وهستند.
س


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است