تکرار یک فاجعه بزرگ در حق مردم پشتون
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۸    ۱۳۹۷/۵/۱۰ کد خبر: 153297 منبع: پرینت

طبق گزارش های نشرشده بخش اعلام نشده استراتژی دونالد ترامپ برای افغانستان این است که نیروهای امنیتی کشور ولایات دوردست و محلات کم جمعیت را ترک کنند و برای تامین امنیت شهرها و ولایات بزرگ افغانستان توجه و تمرکز نمایند براساس این استراتژی طالبان جای خالی نیروهای امنیتی را پر خواهند کرد اگر این تصمیم عملی گردد بیشترین ولایاتی که باید به طالبان سپرده شود ولایات جنوبی، شرقی و غربی کشور خواهد بود و بیشترین ضرر نیز متوجه قوم شریف پشتون خواهد شد.

ضمن آنکه رهبران درجه یک کشور از قوم شریف پشتون بوده اند اما اکثریت شهروندان ولایات جنوبی، شرقی و غربی کشور از صلح، آرامش، رفاه و آسایش محروم اند، زندگی ایشان زیر خط فقر، بیچارگی، آوارگی و ناامنی سپری می شود، مردان وجوانان ایشان برای زنده ماندن بی جا و یا مهاجر شده اند، زنان و فرزندان ایشان از آموزش و پرورش بی بهره مانده اند، خانه و کاشانه ایشان توسط بمب افکن های خارجی ویران شده، بوی بمب و باروت فضای زندگی ایشان را تلخ و تاریک ساخته و از تمام مزیت ها و پیشرفت های زندگی نیز دور مانده اند.

در حال حاضر اکثریت ولایات جنوبی، شرقی، غربی و مناطق پشتون نشین تحت تصرف طالب، داعش و سایر گروه های دهشت افکن می باشد ضمن آنکه در جریان 17 سال گذشته مشارکت سیاسی، برابری اجتماعی و انکشاف متوازن در حد یک شعار باقی مانده است حدودا 9 میلیون شهروند کشور که اکثریت آنها باشندگان ولایات پشتون نشین کشور می باشند از آزادی، حقوق اساسی و حتی از توجه بنیادی نهادهای ملی و بین المللی نیز محروم و فراموش شده باقی مانده اند.

خاص کلام این است که اگر بخش اعلام نشده استراتژی ترامپ به همین شکل عملی گردد و ولایات کم جمعیت و دوردست به طالبان و هراس افکنان سپرده شود قانون اساسی کشور نقض می گردد، جفای بزرگ، تاریخی، نابخشودنی و تبعیض آشکار با مردم ولایات مذکور و خاصتا در حق ملیت شریف پشتون صورت می گیرد، روند سربازگیری دهشت افکنان تقویت می شود، لانه های امن تروریزم از پاکستان به مناطق متذکره منتقل می گردد و کشور میان دولت و طالبان تقسیم می گردد و جهان نیز بار دیگر در معرض تهدید تروریزم قرار می گیرد.

محمدجواد رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مردم پشتون
آمریکا
طالبان
استراتژی جدید
نظرات بینندگان:

>>>   قانون مانون خلاص است بیادر

>>>   جوش مردم پشتون را نزن آنها همه چیز دارند

>>>   یک تحلیل کاملآ ... و دور از حقیقت بخاطریکه طالبان درحال حاضر نه تنها در مناطق پشتون نشین مسلط هستند بلکه مناطق عمده شمال شمال شرق و غرب را تحت اداره خود دارند واین مناطق نیز شامل ولایات است که باید به طالبان واگزار شوند
سلیمان غوربندی

>>>   سال هاست که سران این قوم به همه مردم افغانستان ظلم می کنند گاهی به شرق و گاهی بنام اسلام و حالا هم توسط غرب مردم را به گروگان گرفتند و کشتار انتحار و آواره گی ثمره حکومت همین قوم است! کشور اینبار یا فدرالی یا تجزیه دو راه دارد که از زیر یوغ این ستمکاران مردم خلاص شوند.

>>>   Badry
منتظرم تا یک قلاده .....وزیر ، رئیس ، وکیل ، نویسنده ، خلقی ، پرچمی ، اخوانی و تکنوکرات غربی احتجاج خود را بر علیه تصمیم آمریکا مبنی بر سپردن جنوب اوغانستان به طالب بی فرهنگ اعلام بدارد . دولت فدرال تجزیه است و سپردن ولایات جنوبی به طالبان عین وطن خری ! اینست فرهنگ قبیله بی فرهنگ !

>>>   فاشیست های اوغانتبار از همان عروس های استند که دلشان به تجزیه میشد ولی طویانه را زیاد خواب دیده بودند
آنها چنان داوری کرده بودند که همه تاجیکان ، هزاره ها و اوزبیک های رهبران حزب حمعیت ، جنرال دوستم ، محقق ، خلیلی ، بی دانش قانون پوه استند که هر سازی که زدند میرقصند .
جنبش جوانان عدالتخواهان این سه قوم بدون شستشوی دین مقدس اسلام ، انگلیس و آمریکا با همان آرمانهای انساندوستانه و عدالتخواهانه

>>>   آنچی نوشته کرده بودم راست بود یا دورغ ؟ کجاست غیرت اوغانوالی اواغنه که باز بالای شان آمریکا و غرب مانند بابای شان وطن ما را سنت می کنند و ایشان مزدورانه خاموش اند ؟
2

>>>   مزدور امریکائیها معلوم اند بابای دیگران اند نه بابای پشتونها

>>>   آنچی نوشته کرده بودم راست بود یا دورغ ؟ کجاست غیرت اوغانوالی اواغنه که باز بالای شان آمریکا و غرب مانند بابای شان وطن ما را سنت می کنند و ایشان مزدورانه خاموش اند ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است