ترس پشتونیست ها از فدرالیسم
هيچ يک از رهبران پشتونيزم از ترس اينكه مردم و تبارشان از آنها نفرت دارند در مناطق پدری شان نمی توانند زندگی كنند برعكس اين طالبان و تفكرات سنتی كوچی ها است در مناطق پشتون نشين حاكميت دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۷/۵/۱۰ کد خبر: 153295 منبع: پرینت

با پول می شود ماديات را خريد اما معنويات را نمی شود، می شود آدم ها را خريد اما انديشه ها را نمی شود، می شود انتحاری ها را خريد اما خون قربانيان را نمی شود خريد، می شود آرای مردم را از رهبران خاین خريد اما نمی شود ارزش های مردم را خريد.

با پول می شود بيشتر چيزها را بدست آورد اما برخی چيزها مانند آزادی، آرمان ها، ارزش ها، عدالت و...قابل خريد نيستند حتی اگر مانند پرنده پر و بال شكسته انسان آزاديخواه نفس بزند در آخرين نفس ها قبل از مرگ آزادي و عدالت را برای مردم زمزمه می كند.

دولت غنی و كرزی تا امروز بسياری از چيزها را غيرمستقيم خريده اند اما امروز فروشندگان، خريداران رسوا شده اند و به پايان خط رسيده اند يک عده شان پشيمان شده يک عده در كهولت سن بسر می برند و در بستر مرگ خوابيده اند امروز جامعه می داند و هر نوع حركت معامله گران را با دقت زير ذره بين قرار می دهند و نگاه می كنند...

هيچ يک از رهبران مكتب پشتونيزم از ترس اينكه مردم و تبارشان از آنها نفرت دارند و به خون آنها تشنه هستند در مناطق پدری شان نمی توانند زندگی كنند برعكس اين طالبان و تفكرات سنتی كوچی ها است در مناطق پشتون نشين حاكميت دارد به علت اينكه پشتونيست ها نيروي مردمی در مناطق خود ندارند به تقلب، دروغ، دسيسه، معامله و عوامفريبی رو آوردند و در اين راستا از رهبران غير پشتون در حكومتداری خود استفاده ابزاری كرده اند.

داستان حكومت كردن غنی به مانند ناقلين است؛ زمين مردم شمال را به اجبار گرفتند به صاحبان زمين گفتند كار كنيد محصول را در پايان سال تقسيم كنيم آن بيچاره ها در زمين خود در تابستان گرم كار و تلاش می كردند اما محصول زحمت يک سالشان را ناقلين نصف می كردند و می بردند. دولت كرزی و غنی همين داستان را عليه جامعه غيرپشتون تكرار كرد سرباز، خدمه و... از مردم غير پشتون و رهبر از پشتون.

پشتونيست ها بايد بدانند ديگر نمی توانند جلوی آزادی و برابری را بگيرند ديگر نه تقلب كارآيی دارد و نه خريد رهبران خيانتكار می تواند به آنها كمک كند اين ارزش ها، آزادی و عدالت است اين مردم است که تصميم می گيرند در پنجشير، پروان، كاپيسا، مزار، قندوز، بدخشان هرات و... چه حاكميتی باشد در هلمند، قندهار، پكتيا، پكتيكا چه نوع حاكميت باشد؟

ممكن است در جنوب برخلاف مردم شمال اكثريت مردم به حاكميت طالبانيسم باور داشته باشند البته كه دارند پس چه زيبا است آنها آزاد باشند اصل آزادی همين است مردم به آن ساختارهای سياسی، اجتماعی و دينی كه باور دارند آزادانه ابراز كنند و تشكيلات خود را در مناطقشان براساس اراده مردمشان بسازند...

اگر به واقعيت ها در سرزمينمان بنگريم مكتب پدراميسم در برابر پشتونيزم واقع نگر است و بعد از نزديک دو دهه مردم متوجه شده اند سخنان پدرام در اين سال ها بر حق بوده كه مردم هر مناطق سرنوشت خود را تعيین كند نه يک اقليت سرنوشت همه را...

نمی شود واقعيت ها را كتمان كرد واقعيت هايی كه همه از دولت مركزی رو گردان شده است هر بخش دوست دارد فرهنگ، زبان و حاكميت خود را داشته باشد اگر اين كار بصورت عادلانه و برنامه ريزی شده حل نگردد و يک دولت فدرال ساخته نشود شاهد بحران های عميق و غيرقابل پيش بينی در كشور خواهيم بود كه هيچ يک از رهبران دلسوز كشور آن را دوست ندارند جز وطن فروشان.

ترس پشتونيست ها از فدرالی شدن از اين جهت است كه هيچ جايگاهی در ميان مردم ندارند پس كجا بروند و در كجا حكومت كنند؟ آنهايی كه حتی از زندگی كردن در مناطق خود هراس دارند در جنوب طالبان كرزی، غنی، اتمر، استانكزی و... را بعنوان مزدور آمريكا می بينند و اينها را نمی پذیرند در شمال هم در اين سال ها در دل مردم جز دانه های نفرت چيزی نكاشته اند.

ما بپذيريم يا نپذيريم، بخواهيم يا نخواهيم پدرام بذری به نام فدراليسم در سرزمين ما كاشته و محصول خود را در روح و فكر مردم داده است امروز نتيجه خود را در جامعه آشكار كرده است كه بايد از آن استفاده شود.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فدرالیسم
پشتونیست
پدرام
نظرات بینندگان:

>>>   Khorosoni
دوستان وعدالتخواهان همسنگر!!
هوشیار باشید فاشیزم ارگ میخواهد " تره " را با انسان مالچه کند !
از نیرنگ فاشیزم که میخواهد توطیه حذف لطیف پدرام را از لست کاندید شدن با یک سناریوی قبلا ساختگی "تره خیل" باخبر شوید که میخواهند این هردو را قاطی کنند ، ارگ با این سناریوی شرم آور به این به این فکر است که ن گویا برای یرقراری عدالت برای شان تاجیک ، اوغان کوچی فرق نمیکند .
بیخبرازاینکه اکثرباشندگان این سرزمین بافرهنگ از قوم " تره" نیستند .

>>>   گل امیرخان درفدرالیزم بیشترین نفع به پشتون ها و ازبک ها میرسد تاجک و هزاره درسیستم فدرالی به هیچ ارزوی خود نایل آمده نمیتوانند به هراساس که افغانستان را تقسیم کنیم درسه سمت و درسه سرحد گمرکی پشتون ها واقع میشوند و درشمال دو بندر بین ازبک و تاجک درمرکز هم چنان و ازجانب دیگرمنابع بیشترزمین بیشترو معادن بیشترهمه به پشتون ها میماند ما ازکوه های بدخشان درفدرالیزم هیچ چیزی بدست اورده نمیتوانیم این همه واهمه است. پشتون های که درمناطق شمال قراردارند نظربه تاجکهای که درجنوب و مناطق مرکزی هستند درموقف قویترقراردارند. کندز اکثریت پشتون ها هستند میتوانند به هرحال به یک دانه سرطان برای ما تبدیل شود که هم اکنون هم است دربغلان و بلخ نیزبه صد ها هزار پشتون موریانه هستند برای ما اما تاجکهای ما درگردیز اب خود را پف پف کرده میخورنددرصورت دامن زدن به فدرالیزم به نظربنده اقلیت کوچک ما درچهارولایت مشرقی و درگردیزو ارگن و غزنی هیچ کاری ازپیش برده نمیتوانند بلکه برعکس ما شاهد عواقب ناگوارترخواهیم بود

>>>   با پول چرا نمیشود معنویات را خرید؟
پول حرام را جمع کن،از آن پول عربستان برو و حاجی شو. بعداً چند جای نماز و تسبیح و خرما بگیر و برای مردم توزیع کن،همه ترا حاجی صاحب خطاب میکنند. بعداًچند افغانی به مسجد و ملای مسجد خیرات بده،ملای مسجد تنها در خطبه نماز نام ترا نمیگیرد،باقی نزد تمام مقتدی هایش ،از تو به نیکی یاد میکند و خیر دنیا و آخرت را در حق تو دعا میکند و به مقتدی های دیگر میگوید که شما مسلمانی راباید از حاجی صاحب یاد بگیری.
به ملا مسجد چه که تو این پول را از کجا بدست آوردی؟
ازین پول حرام اگه یک مسجد جور کنی،خو مسجد نیز به نامت میشود و بنام مسجد حاجی فلانی نام گذاری میشود.
با خدا داده گان ستیزه مکن.
که خودش یا پدرش دزد بود.
پول حرام هرچه را بخرد.
پول حلال روز مزد بود

>>>   همایون صادقی
از زمین و زمان صدا برخیزد و جهان از وحشت طالبان بجنبد ، پرچمی افغان و خلقی افغان هرگز نجنبد . همه آنها در لاک افغانوالی ، برتریخواهی و فاشیستی با خود مصروف استند .

>>>   فاشیست های اوغانتبار از همان عروس های استند که دلشان به تجزیه میشد ولی طویانه را زیاد خواب دیده بودند
آنها چنان داوری کرده بودند که همه تاجیکان ، هزاره ها و اوزبیک های رهبران حزب حمعیت ، جنرال دوستم ، محقق ، خلیلی ، بی دانش قانون پوه استند که هر سازی که زدند میرقصند .
جنبش جوانان عدالتخواهان این سه قوم بدون شستشوی دین مقدس اسلام ، انگلیس و آمریکا با همان آرمانهای انساندوستانه و عدالتخواهانه

>>>   تمامتان با نوشتن این چرندیات آرمان های شوم تانرا به گور کثیف تام خواهید برد. این کشور صاحب اصلی اش پشتون است نه وطن فروشان تاجک وغیره. چند روز بعد خواهید دید که با شما دزدان چه برخورد میشود. کمی انتظار بکشید همه چیز به سراغ تان می آید.

>>>   آنچی نوشته کرده بودم راست بود یا دورغ ؟ کجاست غیرت اوغانوالی اواغنه که باز بالای شان آمریکا و غرب مانند بابای شان وطن ما را سنت می کنند و ایشان مزدورانه خاموش اند ؟
2

>>>   ترس ما ازین است که ادم چای ناخورده بی زحمت ګنج ببرد؟

>>>   Salam
دكتر پدرام امروز طى كنفرانس مطبوعاتى ضمن پرداختن به تحولات اخير به ويژه طرح سپردن مناطق امن به طالبان و خطرات ناشى از آن هشدار داد و در يك حركت صادقانه در پيشگاه مردم راه خود را شجاعانه و شفاف از تيكه داران و معامله گران قومى جدا كرد و از جوانان خواست تا در ميدان هاى غير از اين اينها به مبارزه بپردازند .

>>>   عمر راوی
تصمیم امریکا این است که حاکمیت سیاسی خراسان ( افغانستان ) تا سالیان دراز به دست پشتونها باشد. در این تصمیم پاکستان با امریکا همنظر است. روسیه و دیگر کشورهای همسایه نیز کدام مخالفتی با این طرح ندارند.
در انتخابات فرمایشی و تقلبی که میخواهند برگزار کنند، احتمال قوی وجود دارد که در پیشاپیش هر دو جناج اصلی که ظاهرا با هم رقابت دارند، یک فرد پشتون قرار گیرد. شک نیست که رییس دولت بعدی از همین حالا تعیین شده است و نمایش انتخابات را برای فریب مردم ما و فریب مردم دنیا به راه می اندازند.
برای افراد غیر پشتون که در این نمایش ها شریک استند تنها عرصه معامله و امتیازگیری در لایه های پایین تر از ریاست جمهوری باز است و بس.
تاجیکهای که در این غایله ها گرفتارند، بیشتر به فکر منافع شخصی خود استند و هیچ طرحی برای بالا بردن موقعیت تاجیکان در ساختار دولت ندارند. حدس زده میشود که در این نظام و سیستم متمرکز تکقومی پشتونی، تاجیکان حتا همان نقش درجه دومی خود را نیز دیگر بدست نخواهند آورد و بیشتر به حاشیه ها رانده خواهند شد.
بهترین روش، عملی ترین طرح ، مناسب ترین شکل مبارزه برای تاجیکان در این لحظه حساس چیست ؟! خواست اساسی شان چه باشد و چگونه به آن برسند؟!

>>>   با عقب نشینی دولت افغانستان از مناطق دور دست و کم جمعیت به دستوردونالد ترامپ ، این شک به وجود آمده است که شاید رییس جمهور امریکا به جنگ چهل ساله ی افغانستان پایان ببخشد . واللهُ اَعلم .
جنگ پایان بیابد یا نیابد ؛ آنچه مسلم است این است که ، این دستورترامپ که پس از مذاکرات رو در رو میان مقامات امریکایی و طالبان در قطر صادرشده است ، حکومت فاسد و ناکاره ی کابل را ضعیف تر و بیچاره تر از پیش خواهد نمود و افغانستان همچنان میدان رقابت میان قدرتهای متخاصم باقی خواهد ماند .
پر واضح است که با عقب نشینی اردو از مناطق دوردست و محلات کم جمعیت کشور ، طالبان و داعشیان مثل مور و ملخ به محلات خواهند ریخت و افغانستان به امارت های جداگانه ی قدرت تقسیم خواهد شد . به دروازه های مکاتب و مدرسه ها بخصوص مدرسه های دختران قفل زده شده و شریعت غرای طالبانی یا داعشی در سراسر محلات جاری خواهد شد .
قرار اطلاعات موثق ، مذاکرات بین ماموران عالرتبه ی امریکایی و طالبان ( درغیاب دولت افغانستان ) بازهم ادامه خواهد یافت و بدون شک نتیجه ی مذاکرات در هرحال به نفع طالبان خواهد بود .
اینکه امریکاییان چه بر سر دارند تا هنوز کاملاً روشن نیست.
اما گمان اغلب بر آن است که قصد و نیت آنان ازین دو حال خارج نخواهد بود :
یا آنان میخواهند افغانستان را همانند کشورفدرالی پاکستان به چند ایالت جداگانه تقسیم نمایند و یا این که با تقسیم قدرت میان دولت و گروههای متخاصم ، وضعیت جنگی موجود را حفظ نموده ، به حضور نظامی اش در افغانستان همچنان ادامه خواهد داد و از آن برای سقوط رژیم ایران و مزاحمت برای روسیه و چین استفاده خواهد برد . که حالت دومی بیشتر محتمل است .
فروغی

>>>   Kohestani
برنامه بر این است که مناطق پشتون نشین افغانستان توسط تحریک طالبان و مناطق غیر پشتون نشین توسط طالبان امریکایی مستقر در ارگ کابل اداره شوند .

>>>   یک برادر گرامی گفته است قندوز اکسرین پشتون است متاسفانه بعد از این که چند بار به طور عمد قندوز سقوط داده شد به این بلا دچار گشت قبلا تاجیک ها ساکن قندوز بودند از وقتی طالب ها جنایات را شروع کردند و کوچی ها به شمال انتقال داده شد با سیاست اسراییلی زمین های تاجیکان غصب شده است.

>>>   Abdul Lalzad
سخنان رولا غنی!
==========
آنچه رولا غنی در مصاحیه خود گفته، تبلیغات دروغین و تلخی است که نمایندگان فاشیزم دولتی در طول سالیان طولانی از «طریق لابیگری» و «مظلوم نمایی» در محافل و نشرات رسمی و شخصی با جامعه جهانی بر آن تاکید کرده اند. اگر شما با هر خارجی صحبت کنید، همین جملات را می شنوید:

«پشتون ها باشندگان اصلی و اکثریت نفوس افغانستان را تشکیل می دهند. پشتون ها مردمان متمدن بوده و تاریخ چند هزار ساله دارند؛ کسانیکه در آن جغرافیه زندگی می کنند، خود را با افتخار افغان و پشتون می دانند...

تنها پشتیبانی پشتون ها کافی است که یک شخص به آسانی در انتخابات پیروز گردد. اما اقوام دیگر مانند ازبیک ها، تاجیک ها و هزاره ها چنین ظرفیتی ندارند که بالای خود اتکا کنند.

دموکراسی ضعیف و عدم احترام به قوانین دموکراسی در افغانستان باعث گردیده که اقلیت ها با این واقعیت مخالفت نموده و تفوق خود را از طریق سلاح و خشونت تحمیل کنند. در هر کشوری که اکثریت در حاکمیت نباشد، کشور به بحران و خشونت سوق داده شده و در آستانه سقوط قرار می گیرد»...
+ + +
واقعیت تلخ این است که بزرگان و سیاسیون اقوام دیگر در حالیکه نه لابیگری را یاد دارند و نه کدام نشرات و تبلیغانی در این راستا دارند؛ غربی ها را متهم می سازند که آنها فقط بالای افغان ها = پشتون ها سرمایه گزاری می کنند و بر ضد اقوام دیگر اند...

>>>   Saif Ullah Formuli.
شما زن اشرفغنی ( رولا غنی ) را دیده اید که چگونه نگرش و روایت سنتی فاشیزم پشتونی را شیرین و زیبا بیان میکند و در جهان ذهنیت سازی می نماید. اگر زن زلمی خلیلزاد ( شیرل بنارد ) را ببینید، سخنانش را بشنویید، نبشته هایش را بخوانید ، حیرت تان بیشتر از این خواهد بود. زن او نیز امریکایی است و عضو برجسته مهمترین اتاق فکر برای طرح سیاست جهانی امریکا (RAND) می باشد. اشرفغنی، خلیلزاد و چند تای دیگرش در رکاب همین زنان امریکایی و کجایی و کجایی توانستند خود را به جای هاییکه میخواستند برساندند. فاشیستها ، همه چیزشان ، در خدمت هدف شان است.

>>>   Anwar Rawi
من هم با آقای یوسفی در این مورد همنظرم ؛ این کار ها برای انحراف اذهان مردمان ما راه اندازی میشوند ؛ بهتر است ما از حالت دفاعی و دنباله روی فاشیست های نر و ماده و ازحال واکنشی بیرون بیاییم و در فکر کار خودمان شوییم ؛ ما و مردم مان به اندازه کافی دشمنانمان را شناخته ایم و دیگر نیازی به شناخت بیشتر آنها نداریم ؛ و هم همه میدانیم که انتقاد از این نظام و بخصوص فاشیست های ارگی و انتظار نیکی و عدالت از آنها حماقتی بیش نیست ؛ ما باید در جستجوی راه ها و شیوه های براندازی فاشیزم باشیم و وقت و نیروی های مانرا صرف نجات کشورمان سازیم ؛ ما همیشه در انتظار نشسته ایم تا نقاط ضعف و گپ های و عمل کرد های ضد انسانی فاشیست های قبیله را نقد کنیم , ما باید در کل سر فاشیزم خط چلیپا بکشیم و ذهنیت ها را در قبال براندازی فاشیزم و فاشیست ها بسیج کنیم ؛ فاشیست های قبیله همین را میخواهند که روشن فکران و با سوادان ما را مصرف خود بسازند ؛ در واقع آنها ما را در جهت که خود میخواهند سوق می دهند ؛ ما باید هوشیار شویم و در جهت منافع خودمان حرکت کنیم ؛ شما از زن یک فاشیست که از پدر پدر دشمن مسلمانان و مردم ما اند چرا باید انتظار داشته باشید که درست گپ بزند و حق بگویید و با ما و منافع ما عادلانه بخورد کند ؟! فاشیزم یک اندیشه مکرو و ضد انسانی است و هیچگونه خوبی در آن متصور نیست ؛ بنابراین از فاشیست ها نباید انتظار عدالت قضاوت درست و عادلانه و عدالت داشت ؛ ما باید از خود بپرسیم برای نجات کشورمان از چنگ فاشیست ها چه باید بکنیم و چگونه خودمانرا از شر این نجاست نجات بدهیم ...

>>>   عمر راوی
حاکمیت واداره مناطق پشتون نشین شرق و جنوب در دست خود پشتونهاست. در این زمینه کدام مشکل بزرگ ندارند. اما همه گپ،همه تپ و تلاش شان در این جهت است که مناطق غیر پشتون را تابع خود سازند و حاکمیت پشتونی را در آن قایم و دایم گردانند. همه نیروهای مسلح و ملکی پشتون، همه حزبها و افراد مطرح سیاسی اش، هرقدر که با هم اختلاف داشته باشند، در این گپ همنظر و همپیمان اند که مناطق غیر پشتون را به قیمومیت و اسارت خویش درآورند. این کار را هم از طریق دولت پشتونی - تعیین والی های پشتون، تعیین مسوولین امینتی پشتون، تعیین رییس های پشتون و غیره - هم از طریق نیرو های مسلح به ظاهر غیر دولتی طالب ، گلبدینی و دیگران شان ، انجام میدهند. از چندین جهت ، با چندین نیرو ، با چندین طرح و نقشه ، به سوی تامین همین هدف به پیش میروند تا حاکمیت مطلقه پشتونی شان تکمیل شود. بعد برنامه های خطرناک دیگری که دارند عملی خواهند کرد. مناطق زیست تاجیکان آماج اصلی کنونی شان است.

>>>   بهروز جلال آبادی
رولا غنی راست گفته : اگر قدرت بدست قوم اکثریت نباشد کشور سقوط میکند ! بلی همانطور که در دامن روس و پاکستان سقوط کرده بود و حالا در دامن آمریکا سقوط کرده و این سقوط ها آن وقت متوقف خواهد شد وقتیکه کشور بدست مردمان اصیل و بومی این کشور بیافتد تاکه امور بدست اقلیت خائن گمنام باشد این سقوط ها را دوام دار تجربه خواهیم کرد !

>>>   Eqbalalishah Dehganpoor
برای این بانو باید یک کسی بفهماند که حکومت کردن در این عصر خردگرایی و نوآوری حق قوم و کسانی است که خلاق و تمدن ساز باشند نه تمدن ستیز و عقب گرا .
برایش بگویند که متاسفانه هیچ یکی از شاهان پشتون تبار که شما حاکمیت را میراث پدری شان میدانید چیزی بنام تمدن نساخت که ثبت تاریخ تمدن بشر شود برعکس تمدن ها را خراب کردند و مردم افغانستان را در یک تاریکی و عقب ماندگی اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی نگه داشتند که خودت امروز می بینی.
باید به وضاحت گفته شود که دیگر هیچ شاه و شاهزاده پشتون تباری از نظرمنطق و بادرنظرداشت تجربه ۳۰۰ ساله حق ندارد که در این سرزمین حاکمیت کند و هیچ کسی هم به شمول بانوی اول حق ندارد که چنین یک ادعای بی اساس کند و حاکمیت را حق پشتون ها بداند.
بانوی اول باید ازبابت سخنان غیرمسولانه و ادعاهای بی اس اش رسمآ در پیشگاه مردم افغانستان معذرت خواهی کند و تعهد بسپارد که دیگر به چنین مسائلی جنجال برانگیز باشد دست نخواهد زد در غیراز ازآن حقش است که برود به همان جایکه آمده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است