شفاخانه‌ وزیر اکبرخان را به خارجی ها فروختند
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۰    ۱۳۹۷/۵/۹ کد خبر: 153280 منبع: پرینت

شفاخانه‌های وزیر اکبرخان و شیخ‌زاهد به خارجی‌ها واگذار می‌شود.
وزارت صحت عامه، از واگذاری شفاخانه‌های وزیر محمد اکبرخان و شیخ زاهد و نیز کارخانۀ دارو سازی «هوخست» به یک شرکت خارجی خبر می‌دهد.
به گزارش طلوع، فیروزالدین فیروز، می‌گوید که قرار است در این باره توافقنامه‌ای را با شرکت مشترک هندی-عربستانی (آر بی س) امضا کند.

بربنیاد این توافقنامه، این شرکت در پانزده سال آینده یک مرکز بزرگ درمان و آموزش پزشکی مدرن و مجهز را در کابل ایجاد می‌کند.
وزیر صحت عامه می‌افزاید: «ما شفاخانه وزیر اکبرخان، شفاخانه شیخ زاهد را و یک فابریکۀ دوایی هوخست را با یک کمپینی که در سطح بین المللی با اعتبار است، بطور مشارکت عامه و خصوصی، بخاطر عرضه خدمات به آن‌ها واگذار میکنیم اما این به معنای این نیست که پرسونل شفاخانه وزیر اکبر بی‌کار می‌شوند.»

اما، شماری از پزشکان شفاخانۀ وزیرمحمد اکبرخان، در پاسخ به آن‌چه انتقال این بیمارستان به یک بخش دیگر و خصوصی سازی آن می‌گویند، واکنش نشان می‌دهند.
محمد شریف عبدالله، یکی از این پزشکان گفت: «ما زمین در اختیار شان می‌گذاریم، بسازند و خدمات عرضه کنند نه این که این گونه مرکز بزرگ و مجهز را از بین ببرند.»

در همین حال، شماری از باشندگان شهر کابل نیز از این کار انتقاد می‌کنند و می‌گویند که اگر نهادهای خصوصی می‌خواهند در عرصه بهداشت کار کنند، جایی دیگری را برای ساخت شفاخانه در نظر بگیرند: «شفاخانه وزیر اکبرخان بسیار مجهز است در بخش‌های گوناگون برای مردم سهولت ایجاد کرده است.»
بربنیاد قوانین کشور، ارایه خدمات به شهروندان در مرکزهای بهداشتی دولتی رایگان است، اما حکومت به این باور است که با خصوصی سازی بخشی از این مرکزها، کیفیت خدمات بهداشتی بلند خواهد رفت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شفاخانه
ولازت صحت
نظرات بینندگان:

>>>   شفاخانه وزیر اکبر خان با همین امکانات موجوده درخدمت اکثریت مردم فقیر وبی بضاعت قرار داشت واقعات عاجل را از کلینیک ها رجعت میدادیم فورن عملیات جراحی میشدند وآنهم یک تعداد معاینات بطور رایگان اجرا مشد وهم عملیات هم رایگان صورت میگرفت صرف اگر دوای آنرا مریضداران خریداری میکردند.وخدمات این شفاخانه قابل لمس به همه مردم بی بضاعت ما میباشد.خودم منحیث یک داکتر بار ها واقعات عاجل جراحی چون: اپنیسایت,انسداد,سنگ کیسه ثفرا,فتق هاوغیره واقعات راازمعاینه خانه به این شفاخانه رجعت داده ام که خوشبختانه موفقانه عملیات شده اند.اگر این شفاخانه خصوصی شود نفع آن به یک اقلیت پولدار بوده اکثریت غریب ازین خدمات محروم خواهدشد.
بااحترام داکتر عبیدالله فضلپور.

>>>   کارخانه دارو سازی هوخست Hoechst AG در سال 2005 میلادی کاملا منحل و سهام وی به شرکت فرانسوی "سنوفی -آوینتیز" بفروش رسید. و از سال 2005 میلادی این شرکت دارو سازی آلمانی هیچگونه فعالیت تولیدی و مالی ندارد.
احمد تمیم صدیقی

>>>   Mansoor Badry
منتظرم تا یک ...اوغان وزیر ، رئیس ، وکیل ، نویسنده ، خلقی ، پرچمی ، اخوانی و تکنوکرات غربی احتجاج خود را بر علیه تصمیم آمریکا مبنی بر سپردن جنوب اوغانستان به طالب بی فرهنگ اعلام بدارد . دولت فدرال تجزیه است و سپردن ولایات جنوبی به طالبان عین وطن خری ! اینست فرهنگ قبیله بی فرهنگ !

>>>   علاوه برآن زمین افغان فلم، ریاست احصائیه ، ارکانهای منحل، ریاست جیودیزی و کارتوگرافی،وزارت معدن و چند ارگان دیگر را هم فروختند

>>>   این یک اشتباه بزرگ وزیر صحت عامه میباشد که به ضرر مردم مظلوم تمام خواهد شد
احمدی

>>>   دولت توان تداوی رایگان مریضان را ندارد و سال به سال دوا و تداوی و قیمت تداوی قیمت میشود، بنأ شفاخانه های دولتی را میفروشد و ازین مدرک هم پول به دست می آورد و هم از مصرف رایگان مریضان بی غم میشود.
در دیگر دنیا چنین نیست، بلکه همانطوری که از معاش کارمندان و کارگران بیمه تقاعد وضع میشود، تا بعد از تقاعد برای امرار معیشت زندگی برایشان پرداخته شود، به همین منوال از معاش شان بیمه صحی و بیمه نگهداری در ایام پیری و ناتوانی وضع میشود.
پول بیمه صحی به شرکت های بیمه صحی انتقال داده میشود و هر عضو آن یک کارت بیمه صحی دارد که در هنگام مراجعت به داکتر و یا شفاخانه، ارایه میدارد و از خدمات رایگان صحی برخوردار میشود.
کسانی که کارمند و یا کار گر رسمی نیستند، بلکه شغل آزاد دارند، خودشان شخصی خود را بیمه صحی میکنند و به یکی از شرکت های بیمه صحی حق العضویت ماهانه میپردازند و کارت میگیرند و از خدمات صحی بهره مند میشوند.
شرکت های بیمه نظر به خدمات داکتران و شفاخانه ها و دواخانه ها، پول خدمات آنها را برایشان انتقال میدهند.
هرچقدر که تعداد مشترکین شرکت های بیمه زیاد باشد و معاشات شان زیاد باشد، به همان اندازه مفاد شرکت های بیمه زیاد است و هرچقدر که بیکاری زیاد باشد و معاشات کم باشد، به همان اندازه مصارف بیمه ها زیاد میشود و دولت باید این بیمه ها را کمک کند.
همچنان هر چقدر مردم زندگی صحتمندانه کنند و از نگاه حرکت و سپورت و غذای صحی، خود را تندرست نگاه کنند، به همان اندازه مصارف آنها کمتر میشود.
به هر اندازه که عضو یک شرکت بیمه صحی پیر باشد، به همان اندازه مصارف صحی او زیاد تر است و به هر اندازه یی که جوان باشد، مصارف صحی او کمتر است.
به همین منوال چون در کره زمین همین حالا در حدود هفت و نیم ملیارد نفر زندگی میکنند و کره زمین توانایی آب و نان دادن ده ها ملیارد نفر را ندارد، یک تعداد اکثریت مردم کشور های پیشرفته و طرفدار محیط زیست، خواهان تشکیل فامیل و بدنیا آوردن اطفال نیستند، بنأ یک تعداد اکثریت مردم بعد از تقاعد، زمانی که به سن هشتاد و یا نود سال میرسند، توانایی پیشبرد حیات روزمره خود را ندارند و بنأ یا باید در خانه هایشان از آنها نگهداری شود و یا هم در خانه کهنسالان از آنها نگهداری شود، بنأ آنها باید بیمه پرستاری در هنگام پیری را نیز داشته باشند، تا از آنها در ایام پیری پرستاری شود.
این موضوع تنها شامل افراد بی فامیل و بی اولاد نمیشود، بلکه شامل افراد فامیل دار و اولاد دار نیز میشود. زیرا جوامع پیشرفته آزاد هستند و نه اولاد ها خود را مکلف به پرستاری پدر ها و مادر ها میدانند و نه هم پدر ها و مادر ها جلو آزادی و پیشرفت اولاد هایشان را، بخاطر پرستاری خویش میگیرند.
بنآ اولاد های آنها نیز بعد از ختم مکتب، از فامیل هایشان جدا میشوند و در شهر ها و یا ممالک دیگر غرض تحصیل میروند و بعدآ کار میکنند و برای خود زندگی جداگانه تشکیل میکنند.
بنأ از اکثر پدر ها و مادر ها باید در ایام پیری پرستاری صورت بگیرد.
شاید از نقطه نظر شما وزن طفل را زمین می بردارد و روزی آن را خدا میدهد، اما از نظر اشخاص باسواد و فهمیده و دانشمندان چنین نیست، زیرا زمانی که در یک سطل آب پر شد، خود بخود از لب های سطل آب جاری میشود، این قانون طبیعت است و عوارض محیط زیستی آن همین حالا در جهان قابل مشاهده است.

>>>   ممکنه این بیمارستان را مرکز وهابیت بسازند بنام هاسپیتل رد گم کند، از این دولت هر کاری بر میاد و این بار در مرگز کابل، خدا به داد این کشور مظلوم بی در و پنجره برسد امین.

>>>   خاموش :
خدمت جناب محترم وزیر صاحب وزارت صحت عامه عرض ادب واحترام واقعآ به مدیریت شمادر عرصه تبابت باوجود وضعیت ضعیه اقتصادی کشوردست به یک سلسله اقدامات سودمند در عرصه طبابت برداشته اید . اما امروز از طریق رسانه ها یک موضوع ناخوشآیند را شنیدم اول خداکند که یک شایعه باشد وآنهم اینکه گویا در فکر خصوصی سازی شفاخانه وزیر محمد اکبر خان (شفاخانه مردم بی بضاعت مردم نادار وفقیر ومحتاج ترین قشر جامعه مه )با کدام کمپنی شده اید جناب داکتر صاحب فیروز دین فیروز یگانه چشموامید مردم نادار وفقیر در صورت مریضی وواقعات عاجل فقط وفقط به همین شفاخانه دولتی بود وبس جناب شما بهتراز وضع اقتصادی مردم اگاهی دارد در ضمن ازتجارت وقصابی شفاخانه های خصوصی کاملآ اطلاع دارید که کارد های قصابی وساطول های اسخوان شکن که در اختیار شان است به مجرد که مریض به شفاخانه مراجعه نماید پیش از رفع تکلیف مریضی جیب های مریض ومریض دار را به تجویز نسخه های برنده ودادن معاینات حق وناحق وگرفتن ایکسری های ارتباطی شفاخانه ولابراتوارهای فرمایشی دل وجگر مریض ومریض دار بیچاره را پاره پاره نموده تاسال هادیگر به حال نیاید ودر گروقرض دست وپا بزند این است کرکتر ونوع خدمت بشری وعدالت پاک طبابت در شفاخانه های خصوصی اگر به مردم خود بخصوص قشرفقیر ومحتاج وهردم شهید این ملت احساس وهم نوایی بشری وانسانی دارید از این پلان صرف نظر نماید .تا در تاریخ طبابت بنام ونشان باعزت دربین مردم نادار یاد شوید وامید وارم مطلبرا مطالعه نماید
وسلام .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است