طرح آمریکا حمایت از طالبان است
طرح جدید آمریکا هرگز به نفع منافع ملی افغانستان نیست و غیر مستقیم نشان دهنده حمایت از طالبان است به باور من خیلی ظالمانه خواهد بود تا یک روستا یا چندین روستا را به دلیل کم بودن جمعیت آن به مصرف بگیریم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۱    ۱۳۹۷/۵/۹ کد خبر: 153269 منبع: پرینت

به نقل از روزنامه نیویورک تایمز دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از نیروهای مسلح افغانستان خواسته است تا از مناطق کم جمیعت عقب نشینی نماید و در حفاظت شهرهای عمده و پر نفوس توجه بیشتر به خرج دهند هنوز گفته های ترامپ در طرح بین المللی فراگیر نشده بود که سرپرست سخنگوی وزارت دفاع ملی اعلان نمود که این وزارت برنامه‌ای را روی دست گرفته تا نیروهای امنیتی و دفاعی از مناطق دورافتاده، کم‌جمعیت و غیراستراتژیک عقب‌نشینی کرده و در مناطق مهم مستقر شوند.

به گفته جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به منظور بلند رفتن احضارات تقویت توان عملیاتی این نیروها در نقطه‌های مهم و استراتژیک و جلوگیری از زیان‌های جانی که غالبا در جنگ‌های چریکی متقبل می‌شوند مناطق غیراستراتژیک را ترک می‌کنند به گفته وی پروسه ترک مناطق کم‌جمعیت و غیراستراتژیک از چندی به این‌سو آغاز شده و هم اکنون نیروهای ارتش ملی از مناطق دورافتاده ولایت‌های پکتیا، غزنی، غور و فراه عقب نشینی نموده اند و در برخی ولایات دیگر نیز این پروسه درحال تطبیق است.

از سوی دیگر گفته می شود که این تصمیم مقامات آمریکایی بخاطر عقب نشینی از مناطق کم جمیعت قبلا نیز بطور خصوصی با مقامات عالیرتبه حکومت افغانستان مطرح شده بود اما شماری از فرماندهان اردوی ملی از آنچه ایجاد بدگمانی در میان مردم مناطق دورافتاده گفته شده در برابر تطبیق این برنامه مقاومت نشان داده موافق نبودند.

به عقیده من مردمان قرا و قصبات نیز افغان اند و حق دارند زیر سایه دولت از امنیت برخوردار باشند وظیفه دولت تنها تحفظ امنیت شهرهای بزرگ نیست بلکه دولت باید سرتاسری و ملی باشد باور دارم این طرح ناامنی ها را زیادتر و ساحه فعالیت خالفین را وسیع تر خواهد ساخت با تطبیق این طرح دولت به شهرها محدود می شود که عواقب خطرناکی را بدنبال خواهد داشت.

به باور من این طرح جدید آمریکا هرگز به نفع منافع ملی افغانستان نیست و غیر مستقیم نشان دهنده حمایت از طالبان است به باور من خیلی ظالمانه خواهد بود تا یک روستا یا چندین روستا را به دلیل کم بودن جمعیت آن به مصرف بگیریم و بگذاریم که تحت ظلم افراد تفنگدار قرار بگیرند و از تمام امتیازات از قبیل مکتب، شفاخانه و دیگر سهولت ها بخصوص مکاتب دخترانه بی‌بهره بمانند این کار خلاف قانون اساسی و خلاف ارزش های انسانی و حقوق بشر است.

فکر می کنم این سیاست براساس این واقعیت بنا شده چون مقامات آمریکایی بدرستی می دانند که حکومت وحدت ملی بعد از این قادر به تامین امنیت مناطق دورست و روستاهای این کشور نیست از طرف دیگر با گذشت هر روز روابط طالبان با آمریکایی ها نزدیکتر می شود این بازی ها گرچه پیچیده اند ولی شخصا به یاد دارم در حدود یک سال و اندی قبل دونالد ترامپ زمانیکه استراتژی جدید دولتی‌ خود را برای کشورهای جنوب آسیا و افغانستان اعلام کرد تاکید داشت که طالبان و گروه تروریستی داعش باید بدانند که آنان هیچ جایی برای پنهان شدن بعد از این ندارند و هیچ جایی فراتر از قدرت آمریکا و اردوی آمریکا وجود ندارد حالا برای مخالفین دولت افغانستان ساحات معینی را واگذار می نماید.

از طرف دیگر باید گفت تنها یک چهارم مردم افغانستان در شهرها زندگی می‌کنند و کابل بزرگترین شهر این کشور است که جمعیتی در حدود 5 الی 6 میلیون نفر دارد متباقی نفوس افغانستان در روستاها ساکن بوده و به کشاورزی و مالداری مصروف اند در سرنوشت این مردمان چه باید نوشت؟ به باور من رها کردن مردم که در روستاها زندگی دارند آن هم زیر چکمه های طالبان و داعش بدترین نقطه ضعف دولت را نشان می دهد که نمی تواند امنیت را تامین نماید.

باور دارم این استراتژی عمدتا شبیه به راهبرد نظامی باراک اوباما رییس جمهور قبلی در افغانستان است که بعد از خروج عمده نظامیان خارجی از افغانستان در سال 2014 به کار گرفته شد اما بعد از گذشت زمان آن سیاست نادرست و غلط از آب بدر آمد.

بعضی به این باورند که بعد از خروج نیروهای منظم اردو از این مناطق دفاع از نواحی دورافتاده عمدتا به دوش نیروهای پولیس محلی یعنی ملیشه های قومی قرار داده خواهد شد که عمدتا آموزش‌های ضعیف‌تری دیده و خیلی بیشتر در مقابل خشونت‌های طالبان آسیب پذیر هستند و بعدا خلع سلاح قوت های ملیشه دردسر دیگری برای دولت خواهد بود پیشبینی می شود. افسران و بزرگان که پولیس ملی را رهبری می نمایند بدون تردید با طالبان در راستای محافظت از خودشان در مقابل حملات معامله خواهند نمود.

نتیجه:
1- به تازگی مقامات آمریکایی در مذاکراتی که با طالبان در قطر انجام داده اند طالبان از آنها خواسته است تا مناطق وسیع از خاک افغانستان در اختیار آنها قرار داده شود واگذاری این مناطق بدست مخالفین از جمله پیشنهادات طالبان است که عملی می شود.
2- واگذاری روستاها بدست مخالفین امنیت شهرها و مناطق پر نفوس را با گذشت هر روز تنگ تر و پر مخاطره تر می سازد.
3- رفت و آمدهای حمل و نقلی زمینی برای کارمندان دولت با تطبیق این طرح محدود گردیده و تنها اشخاص و افراد از طریق زمین سفر کرده می توانند که با مخالفین دولت روابطی داشته باشند.
4- از طرف دیگر این طرح باعث تقویه روحیه دشمن گردیده و موجب تشویش و تضعیف نیرو های دولتی می گردد عواقب این طرح نه علمی است و نه منطقی تطبیق این طرح از سرتاپا به نفع دشمن است باور دارم این طرح در نقطه آخر به نفع دشمن و به ضرر دولت تمام می شود این طرح تضمین کننده منافع مخالفین است نه دولت و مردم افغانستان.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
طالبان
مردم افغانستان
منافع
نظرات بینندگان:

>>>   آیا اقای سعیدی کدام در طول زندگی شان حتی برای یکبار حق گفته است، برای کاهش تنش میان اقوام کوشش کرده است و یا کدام طرح برای نجات مردم افغانستا شامل تمام اقوام ساکن این کشور باشد، دارد؟ یا به آن فکر کرده است؟ بجز اهانت به اشرف غنی و کرزی جرات اهانت به خانین و فاسدین را دارد؟
تو از این خاک هستی به مردم ات دلسوزی نداری و باز از بیگانگان میخواهی طرح حمایت از طلب را جور نکند، پس از ترا جور کند؟ بدون پول کار نه میکنی باز آمدی با اصطلاح عام گف ناک می زنی.

>>>   وطن مادراست مادرجای ستراتیژیک وغیر ستراتیژیک ندارد تمامش ناموس ماست وستراتیژیک است
مال ازسرقربان وسرازناموس پرواندارد

>>>   ‎عمر راوی
وقتی گپ از وحدت قومی در افغانستان باشد، میگویند شما نام از تاجیک و هویت تاجیکی نبرید که باعث خدشه دارشدن وحدت قومی میشود. وقتی گپ از وحدت « فارسی زبانان » باشد،میگویند که لطفن گپ تاجیک و هویت تاجیکی را مطرح نکنید که باعث ضعیف ساختن وحدت فارسی زبانان میگردد . وقتی از خراسان سخن گفته میشود،میگویند شما از هویت تاجیکی تان یاد نکنید که باعث سستی خراسان خواهی میشود ودیگران را ازما دورمیسازد.اگر گپ ازعدالتخواهی باشد،میگویند اصراربرهویت تاجیکی درتضاد باعدالتخواهی قومی است. خلاصه،«تاجیک» که بگویی،همزمان خلاف مسلمان میشوی،خلاف وحدت افغانستان میشوی، خلاف فارسی زبانان می شوی،خلاف خراسان میشوی، خلاف بشر،خلاف انسان میشوی. نمیدانم چرا یک وحشت عجیب از نام و از هویت تاجیک دارند و نمیخواهند که این هویت مطرح شود، بر زبانها جاری گردد ، جایگاه شایسته خویش را بیابد؟! باهیچ هویت دیگرکسی مشکل ندارد، اما از گرفتن نام تاجیک خیلی ها بی قرار و نا آرام می شوند.

>>>   Saboor Raheel
در پیوند به آمادگی حزب کنگره ملی برای واکنش و اعلام موضع در قبل سپردن برخی مناطق به طالبان در پای اعلامیه شان نوشتم:‌

«کنگره ملی یگانه حزب زنده است. حزبی که وظایف خود را می داند. در هرگام موضع خود را دارد و برای هر حرکت دولت توضیح سیاسی مشخص. میان یک حزب زنده و یک دکان بارزترین فرق همین است.»

کنگره ملی می تواند به حزبی فعالتر و بهتر از آنچه هست تبدیل شود اگر به برخی مسایل دیگر نیز توجه کند. از جمله مسایل اقتصادی. پروژه های اقتصادی یی را که تیم فاشیست ارگ رویدست دارد و با آن برنامه های بسیار خطرناک قومی را به پیش می برد نیز باید به گونه مشخص و مشروح مورد ارزیابی قرار این حزب قرار گیرد. برای این کار نیاز به متخصصین اقتصاد در بخش امور اقتصادی حزب است.

شاید انتقادهایی متوجه کنگره ملی و رهبری اش باشد. اما تاکنون در عرصه سیاسی یگانه حزبی که اصل و قلب برنامه های ضد ملی و شوونیستی و فاشیستی ارگ را نشانه رفته و در برابرش ایستاده است همین کنگره ملی به رهبری لطیف پدرام است.

دولت با واگذاری مناطقی به دست طالب دچار عدم مشروعیت بزرگی می شود. از جمله تمامی وکلایی که از مناطق تحت نفوذ طالب در شورای ملی استند، اعتبار خودرا می بازند. غنی و تیمیش و تمامی پشتونهای تکنوکراتی که از نام پشتون و رای پشتون به خود مشروعیت قایل می شوند این مشروعیت را می بازند. البته در جاهایی که به طالب سپرده می شود و منطقه تاجیک نشین و ازبک نشین است نیز چنین وضعیتی است. البته چنین مناطقی کم است و دولت این مناطق را به طالبان غیر پشتون نمی سپارد و این روشن است.

آنهایی که فکر می کنند دولت تن به انتخابات مشروع می دهد و حاکمیت را تقسیم می کند و به این امید واهی همه تخمهای خود را در سبد انتخابات گذاشته اند، در بهترین صورتش کور خوانده اند. ورنه شریک جرم دولت غدار فاشیستی اند که با اغفال مردم به تداوم این حاکمیت کمک می کنند.

>>>   زنگ خطر فدرالی شدن این باراز سوی امریکا زده شد
دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا ، تصمیم‌گیرنده اصلی در امور افغانستان به مقامات ارگ گفته است تا هرچه زودتر از مناطق دوردست و کم نفوس افغانستان ، نیروهای دولتی را عقب بکشند و آن مناطق را به طالبان واگذار نمایند. طالبان نیز تایید کرده‌اند که مذاکره آنها با مقامات آمریکایی در جریان است ودر ضمن طالبان از آمریکا خواسته‌اند که سیزده ولایت افغانستان را به آنها واگذار نمایند با این حساب می‌توان گفت که یک ایالت فدرال جنوب و عمدتا پشتون نشین تحت حاکمیت طالبان شکل می‌گیرد. چندی قبل گلب الدین حکمتیار طرح مشابه با طرح امریکا ارایه داشته است ، در حالیکه طرح فدرالی شدن افغانستان بار ها از جانب لطیف پدرام عضو مجلس نماینده گان و رئیس حزب کنگره ملی پیشنهاد شده بود. ولی این پیشنهاد پدرام با واکنش شدید وسرزنش نهاد های دولتی و حلقات سیاسی کشور مواجه شده بود . حالا دیده شود که همین کسانیکه در ضدیت با طرح فدرالی شدن پدرام عکس العمل شدید از خود نشان داده بودند با طرح جدید امریکا چگونه موضعگیری خواهند نمود، یا برعکس موضعگیری شان در مقابل بادار خاموشی خواهد بود !!!
محمد عمرهژیر

>>>   جناب آقای سعیدی فعلاً هشتاد فیصد مردم از گروه طالبان حمایت میکنند بخاطر که حق وحقدار میرسانند .
مناطق که درکنترول طالبان است بهتر رسیده گی میشود از دروازه حکومت .

>>>   وطرح دیگران خمایت ازشما وامثال تان
وای بحال مردم بیچاره ما

>>>   فدرالی را درخواب هم دیده نمیتوانی بیغم باش

>>>   ....برطالبان جاهل نادان واشرار بی سواد وبی عقل مرگ برطالب هفت سال حکومت کردن هفتادسال مارا ازدنیا عقب ماند

>>>   پشتونهای محترم این قدر از این حکومت دست نشانده حمایت نکنید من میدانم وضعیت شهرهای جنوبی هم خوب نیست اما این خودفروخته ها فقط منافع خود را تامین میکنند فکر نکنید با حمایت این ها چیزی نصیب شما میشود پس شما هم بر علیه فاشیست ها متحد شوید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است