پیامد پیروزی یک پشتون تبار در پاکستان بر افغانستان
عليرغم آنكه نگاه حاكمان ارگ به عمران خان از تبارگرايى ساده لوحانه منشا مى گيرد و زعامت او را ممد تداوم حكومت خود مى پندارند اما رهبر تحريک انصاف يک پاكستانى ملى گرا است كه منافع كلان كشورش را قربانى گرايشات اتنيكى لر او بر نخواهد كرد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۷/۵/۹ کد خبر: 153257 منبع: پرینت

قرار است عمران خان پيشتاز انتخابات اخير پاكستان بنابر دعوت اشرف غنى احمدزى وارد كابل شود سوال اين است كه عمران خان كيست و نتايج سفر و صدارت وى به كشور ما چه خواهد بود؟

عمران خان رهبر تحريک انصاف پاكستان كه در انتخابات چند روز قبل از 270 كرسى رقابتى پارلمان پاكستان با كسب 115 كرسى پيشتاز انتخابات پر چالش آن كشور است براى تشكيل حكومت به 22 راى اضافى نياز دارد كه در اين خصوص باب گفتگو را با شخصيت هاى مستقل و احزاب كوچک براى تشكيل حكومت ایتلافى گشوده است.

عمران خانِ پشتون تبار كه دانش آموخته اقتصاد و سياست از كشور انگليس است بيشتر بعنوان يک ورزشكار و كسى كه اغلب در امور خيريه مصروف بوده در جامعه پاكستان شناخته شده است او با ختم بازى در ميدان كریكت وارد بازى در عرصه سياست شد.

عمران خان سياستمدار ملى گرايى است كه با شعار ايجاد پاكستان نوين بيرون آوردن پاكستان از چارچوب سياست هاى آمريكا محو فساد ادارى از ساختار حكومت پاكستان، تامين صلح در مناطق پشتون نشين و رسيدگى به مشكلات مردم بى بضاعت به صحنه آمده است.

همانگونه كه توقعات و انتظارات مردم پاكستان از وى بسيار است. چالش ها و موانع متعددى نيز در سطح منطقه و جهان فراراه وى قرار دارد كه عبور از آنها درايت و قابليت مضاعف مى طلبد اما پرسش اصلى اين است كه رويكرد او به افغانستان چگونه خواهد بود و پيامد سياست هاى وى به كشور ما كه از نيم قرن بدينسو از مداخلات و آزمندى هاى پاكستان رنج مى برد چه خواهد بود؟

قراین و شواهد به وضوح نشان مى دهد كه عمران خان با عنايت و توجه غيرمستقيم انگليس ها و حمايت و پشتيبانى مستقيم نظاميان به ويژه اداره مرموز ISI تا اينجا رسيده است. نفوذ طبيعى و طولانى انگليس در تار و پود ساختار پاكستان و وابستگى بى حد و حصر آن كشور به اربابش بر احدى پوشيده نيست.

انتقادات عمران خان از سياست هاى آمريكا در قبال پاكستان و شعارهاى سياسى انتخاباتى وى مبنى بر مستقل ساختن كشورش از حصار استراتژى هاى آسيايى آمريكا نشان از فاصله او با واشنگتن دارد. باز نمودن مرز ميان افغانستان و پاكستان راهبردى براى انتقال جنگجويان از آنسوى مرز به اينسو و تغيیر جغرافياى تروريزم و افراطيت از مناطق قبایلى آنسوى ديورند به خاک افغانستان است كه هدف غايى آن تامين صلح در مناطق پشتون نشين پاكستان مى باشد او نه تنها با طالبان افغانى در اينسو مخالفت ندارد بلكه داعيه تروريستى شان را نيز بر حق مى داند كه دلبستن به همكارى وى بر ضد طالبان خيالى پوچ و واهى است.

هر چند بعد از سقوط طالبان و حضور پررنگ نظامى آمريكا در افغانستان و بالتبع سايه و اثرات آن در كشورهاى همجوار، معادلات منطقه اى دچار دستخوش هاى جدى شد و ابتكار عمل را از بازيگران منطقه اى بخصوص پاكستان گرفت اما پس از يک و نيم دهه و با كمرنگ شدن نقش آمريكا، انگلیسی ها در پى ايفاى نقش فعالى در منطقه هستند.

در تداوم همين تحولات بود كه نخست حكومت وحدت ملى كه عمدتا از مهره هاى وابسته به انگليس تشكيل شده جایگزين تيم كرزى شد كه از وابستگان پر و پا قرص آمريكا بود سپس در پاكستان حكومت نواز شريف كه رابطه ى نزديكى با واشنگتن داشت در پى اتهامات و اعتراضات مخالفان كنار رفته، عمران خان به مثابه مهره ى همسو با لندن رويكار آمد.

هرچند حكومت وحدت ملى كابل و حكومت ایتلافى اسلام آباد ظاهرا بعنوان دو ستون موازى كه از يک منبع هدايت می شوند تظاهر به همسويى و همنوايى نمايند و اقدامات مشتركى را در آينده نزديک نمايش دهند اما آينده نشانگر پيچيدگى بيشتر اوضاع در كشور ما، تمركز مضاعف ترويستان به جغرافياى افغانستان و گسترش جنگ در وطن ما خواهد بود.

عليرغم آنكه نگاه حاكمان ارگ به عمران خان از تبارگرايى ساده لوحانه منشا مى گيرد و زعامت او را ممد تداوم حكومت خود مى پندارند اما رهبر تحريک انصاف يک پاكستانى ملى گرا است كه منافع كلان كشورش را قربانى گرايشات اتنيكى لر او بر نخواهد كرد. او بود كه مخالفت خود را با حملات هوايى آمريكا بر وزيرستان با شدت ابراز نمود و خواهان خروج سربازان آمريكايى شد.

زمان ثابت خواهد نمود كه يكبار ديگر سياست پيشه گان ناپخته و بى كفايت افغانستان فريب مكارى ها و دغل بازى هاى سياستمداران كاركشته، مزدور و آزمند پاكستان را خواهند خورد طوريكه امنيت و منافع پاكستان به قيمت تداوم بحران و تراژدى مردم و كشور ما تامين خواهد شد.

محمدعارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عمران خان
حاکمان افغانستان
پشتون تبار
نظرات بینندگان:

>>>   در پاکستان سه حزب پیش تاز در انتخابات سهم داشتند که امریکا باید یکی از آنها را انتخاب میکرد.
حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف که در اثر خدشه دار شدن روابط وی با امریکا بخاطر دفاع از طالبان، روابط خود را با هند و چین و روسیه خوب کرد و عضویت پیمان شانگهای را بدست آورد و زمینه سرمایه گزاری چین در پاکستان را مهیا کرد.
حزب پیپلز پارتی پسر بینظیر بوتو که بینظیر بوتو بنیان گذار و مادر معنوی طالبان بود.
حزب عدالت و انصاف پاکستان به رهبری عمران خان که جدیدآ پا به عرصه وجود گذاشته است و این که امریکا به او چه امتیازاتی میدهد و عمران خان به امریکا چه امتیازاتی میدهد، هنوز معلوم نیست.
اما آنچه که در استراتیژی امریکا نهفته است عبارت از خلع سلاح زروی پاکستان است. این که عمران خان آماده چنین کاری است و به چه قیمتی با خلع سلاح زروی خویش موافقت میکند، هنوز معلوم نیست.

>>>   Khorosoni
هنوز مردم بیچاره ما درسررکعات پروخالی نماز جنگ هستند ولی بیخبر از اینکه اوغان مارا مصروف خانه جنگی واحساسات دینی ساخته ولی خود ریشه مارا یکجا امریکای ها قطع میکنند.

>>>   عطیه مهربان
ما بدخشی ها هیچ گاهی بر در خانه پدرام بخاطر گرفتن وظیفه و واسطه کردن در هیچ ارگانی نرفته ایم. چون او نماینده ماست نه واسطه ما. ما او را انتخاب کرده ایم تا بر "اصولی" که اعلام کرده است پابند باشد و همان اصول را از تریبون خانه ملت بیان کند "حتی اگر مورد حمله فیزیکی قرار گیرد". در بحث پایبندی و "مومن حقیقی" خواندن پدرام به اشتباه رفته اید. همه سیاست مداران افغانستان یک اصول دارند اما آن اصول را زمانی بیان می دارند که به منافع شخصی شان نرسند. جمع شدن چند به اصطلاح رهبر یا گله دار قومی بخاطر یک هدف مشترک که همان منافع شخصی و پست سیاسی است واقعن چه نفعی دارد؟ در حکومت کرزی ما خیلی با هم تفاهم داشتیم اما به بدترین شکل از صحنه رانده شدیم. به آدمی مثل احدی اگر "شوونیست" گفته نشود چه باید گفته شود. سوال ایست که، خودت در قبال همین افراد چقدر ازین واژه ها کار گرفتی؟ من که صد ها موردش را شاهد بوده ام. احدی با نشستن زیر یک خیمه، ظاهر قدیر با پیمان بستن و همایون با کنار تاجیک نشستن دوست ما نمی شود. من البته هیچ عصبیت قومی در مقابل کسی ندارم اما در بحث سیاست، حقم را میخواهم و خواهم خواست اگر طرفم هر کس و هر قومی باشد.

>>>   پیامدهای آن خیلی خوب میشود ما پشتون ها میتوانیم امپراطوری پشتونستان را تشکیل دهیم

>>>   افغانستان فلسطین دوم وپاکستان اسرایل دوم
اسرایل اول به طورمستقیم جنگ میکندوادم میکشداما پاکستان به صورت غیرمستقیم وبدترازاسرایل حمله میکند
جمشیدی هرات

>>>   عمران خان عمران خان
ما تو را دوست داریم! عمران خان میتواند پشتونستان و بلوچستان را از چنگال پاکستان آزاد ساخته و مستقل سازد.

>>>   به چی چیزهافکرت میشه وطندارلغمانی نباشی.

>>>   خوب شد که تشویش شما سکتاریست ها و ضد پشتون ها حل شد ورنه در تشویش بودید، تحمل کنید

>>>   خیلی خوشحال نشوید چون عمران خان پنجابی است که خود را بعنوان پشتون معرفی کرده است.

>>>   پاکستان دشمن ما پارسی زبان ها نیست دشمن ما پارسی زبان ها سران قبیله ی فاشستی افغان است این پاکستان نیست که اجازه بکاربردن واژه دانشگاه را در ادارت دولتی نمیدهد درعوض واژه گذرنامه واژه انگلیسی پاسپورت باید به کار بگیرند عوض فرمانده باید واژه انگلیسی قومندان باشد این قبیله ی فاشستی افغان است که ستم میکند نه پاکستان دشمن اصلی قبیله ی فاشستی افغان است نه پاکستان سرود ملی پاکستان پارسی است این یک دروغ تاریخی قبیله افغان است باور کردن آن دیوانه گی میباشد که دشمن ما پاکستان است البته فاشیست های افغان که قدرت را دراختیار خود دارند و چنین فکری دارند و داشتند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است