استارت فدرالی کردن زده شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۴    ۱۳۹۷/۵/۹ کد خبر: 153255 منبع: پرینت

ترامپ تصمیم‌گیرنده اصلی در امور افغانستان از زیر دستان خود در حکومت افغانستان خواسته است که از مناطق دوردست افغانستان نیروهای دولتی را عقب بکشند و آن مناطق را به طالبان واگذار نمایند.

طالبان نیز تایید کرده‌اند که مذاکره آنها با مقامات آمریکایی در جریان است در ضمن طالبان از آمریکا خواسته‌اند که سیزده ولایت افغانستان را به آنها واگذار نمایند با این حساب می‌توان گفت که یک ایالت فدرال پشتون‌نشین تحت حاکمیت طالبان شکل می‌گیرد و باید همه اقوام این فرصت را غنیمت بشمارند و در کنار ایالت پشتون‌نشین چند ایالت دیگر را نیز اضافه و حکومت افغانستان را فدرالی کنند.

محمد نسیم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
طالبان
نظام فدرالی
نظرات بینندگان:

>>>   ایالات فدرالی افغانستان قرار ذیل خواهند بود.
اول -ایالت فدرالی کابل شامل ولایات کابل پروان کاپیسا پنجشیر بامیان وردک لوگر

دوم-ایالت فدرالی شمال شرقی شامل ولایات تخار قندوز بدخشان وبغلان.
سوم-ایالت فدرالی شمال شامل ولایات بلخ جوزجان سمنگان سرپل فاریاب وبادغیس.
چهارم -ایالت غرب شامل ولایات هرات فراه نیمروز وزابل.
پنجم -ایالت جنوب شامل ولایات قندهار زابل هلمندارزگان وغزنی.
ششم -ایالت جنوب شرقی شامل ولایات پکتیا پکتیکا خوست و دایکندی.
هفتم-ایالت شرق شامل ولایات ننگرهار لغمان ونورستان و کنر.

قرار شرح فوق ایالات متحده افغانستان خراسان اریانا شامل هفت ایالت تقسیم بندی گردیده و برای حکومت داری آسان خدمت ایالت بازان تقدیم است.

با احترام
ایالت طلب

>>>   Saboor Raheel heeft een bericht gedeeld.
ادامه ظلم بر تاجیکان در بامیان ناشی از سیاستبازی های بزرگان تاجیک است که به امید ‌واهی به دست آورد “ائتلاف” با حزب وحدت یا جنبش روشنایی صدایی و اعتراضی علیه حکام فاشیست و اشغالگر بامیان بلند نمی کنند. این وضعیت سالهاست که جاریست و این یگانه مثال آن نیست.

جنبش عدالتخواهی بامیان دنبال عطا محمد نور را گرفته است در حالیکه نور هرگز هم کاری به تاجیکان بامیان نمیکند و دست در دست محقق است.
آقای پدرام نیز تاکنون هیچ اقدامی در جهت حصول حقوق تاجیکان بامیان و جلوگیری از ترکتازی حکومت محلی بامیان علیه تاجیکان نکرده و برنامه یی ندارند.

به نظر می آید که تاجیکان بامیان جز تکیه به امکانات خود شان نباید چشم به راه کس دیگری بنشینند.

اما بر آقای پدرام و سایر مدعیان حقوق تاجیکان است تا درین مورد اقدام کنند. زندگی و سیاست همین دم است....

>>>   Khorosoni
هنوز مردم بیچاره ما درسررکعات پروخالی نماز جنگ هستند ولی بیخبر از اینکه اوغان مارا مصروف خانه جنگی واحساسات دینی ساخته ولی خود ریشه مارا یکجا امریکای ها قطع میکنند.

>>>   عطیه مهربان
ما بدخشی ها هیچ گاهی بر در خانه پدرام بخاطر گرفتن وظیفه و واسطه کردن در هیچ ارگانی نرفته ایم. چون او نماینده ماست نه واسطه ما. ما او را انتخاب کرده ایم تا بر "اصولی" که اعلام کرده است پابند باشد و همان اصول را از تریبون خانه ملت بیان کند "حتی اگر مورد حمله فیزیکی قرار گیرد". در بحث پایبندی و "مومن حقیقی" خواندن پدرام به اشتباه رفته اید. همه سیاست مداران افغانستان یک اصول دارند اما آن اصول را زمانی بیان می دارند که به منافع شخصی شان نرسند. جمع شدن چند به اصطلاح رهبر یا گله دار قومی بخاطر یک هدف مشترک که همان منافع شخصی و پست سیاسی است واقعن چه نفعی دارد؟ در حکومت کرزی ما خیلی با هم تفاهم داشتیم اما به بدترین شکل از صحنه رانده شدیم. به آدمی مثل احدی اگر "شوونیست" گفته نشود چه باید گفته شود. سوال ایست که، خودت در قبال همین افراد چقدر ازین واژه ها کار گرفتی؟ من که صد ها موردش را شاهد بوده ام. احدی با نشستن زیر یک خیمه، ظاهر قدیر با پیمان بستن و همایون با کنار تاجیک نشستن دوست ما نمی شود. من البته هیچ عصبیت قومی در مقابل کسی ندارم اما در بحث سیاست، حقم را میخواهم و خواهم خواست اگر طرفم هر کس و هر قومی باشد.

>>>   از حملات پیهم در جلال آباد معلوم میشود که یکی از ۱۳ ولایت مهم و کلیدی پیشنهادی طالبان وپاکستان جلال آباد است که از موقیعت مهم برخورداراست وهم خواست پاکستان است چون از موقعت ننگرهار میتوان به بسانقاط مهم مملکت دست رسی داشت ، و شاید در مذاکرات طالبان ( پاکستان ) با امریکا مطرح شده باشد . از کنترول آب دریا ها گرقته تا کنترول سه بند آبی بزرگ در شرق کشور چون با کنترول شاه راه ماهی پر پاکستان به یکی از هدف های خود میرسد و بقیه میماند در جنوب و جنوب غرب کشور که کدام موقیعت های مهم را در نظر دارند که تحفه بگیرند. این عمل دو پیامد دارد یکی تجزیه شمال و جنوب که طرح گذشته بود و تا حال زمینه سازی شد و دیگرش طرح فدرالی است که این طرح هم سالهاست پیشنهاد شده که امید واریم به یک نتیجه یی رسید که تا این خونریزی به پایان برسد که خداوند خودش آگاه و دانا است.
خراسان زاده

>>>   این فدرال نیست آقای جعفری لطفا در مورد نظام فدرال مطالع کنید. این تجزیه است.

>>>   یا فدرالی یا تجزیه

>>>   طالبان در قدم اول چهار ولایت جنوبی
کندهار_ هلمند _اروزګان و فراه
در قدمه دوم چهار ولیت شمال و شمال شرق
بدخشان _ تخار _ قندوز و بغلان. می خواهد

>>>   خبر خوش است
ناظر

>>>   این خودش نمونه از نظام فدرالی است.پس تمامیت خواهان ما فدرال خواهان را تخریب نکنند ونگویند که فدرال به معنای تجزیه (بار ها ادعا کرده اند).
بااحترام عبیدالله.

>>>   نظر دهنده دوم!
هزاره ها مردم زحمت کشی هستند چطور است جمعیت حداکثر ده فیصدی شما در شهر بامیان بیشتر از پنجاه فیصد دارائیها و قدرت را خصوصاً در قرن بیستم تصاحب شدید و هنوز شما گلایه میکنید؟
هزاره ها مردمی گوسفندی و بیغرض هستند چطور است که شما با آنها کسب و فعالیت اجتماعی نمیکنید در حالی که باسواد ترین مردم هستند؟
چطور است که بزرگان تان میتوانند با رهبران بامیان همصحبتی میکنند ، دریوران ، قصابان و اکثر کاسبان تان در بین هزاره ها بهره مند هستند ولی سایر تان با داشتن املاک و دارایی، در اصناف و خدمات کم سودده کار نمیکنید و در خیال انحصارات قرن بیستم تان هستید؟ و ؟؟؟
شما مظلوم نما ترین و حقه بازترین تاجیکهای افغانستان هستید که هنوز هزاره را همان برده های ساده پنجاه سال پیش خود میخواهید در حالیکه هزاره سختکوش ترین قوم افغانستان است که تا مثل آنها تعلیم ، تحصیل و خصوصاً صادقانه همسایه داری نکنید، رقابت نمیتانید و با آغاز قریب الوقوع مالیه زمین و مدرن تر شدن بازار کار ، همان فقرای تان هم که در بامیان مانده اند هم باید صحنه رقابت را ترک کنند و مسافر زندگی شهرنشینی کابل و شمال شوید!!!
گرچه این دیانت و تقدیر را در شما نمیبینم؛ ولی تکبر و بد دیانتی تان را بس و توبه کنید ، چون شما هم مردم اطرافی و ضعیف بامیانی هستید ، تا در وطن خود و با همسایگان خود فرصت دوستی و پیشرفت داشته باشید.
و پشت عطا و پدرام و محقق و خلیلی هم نگردید چون تاریخ شان تیر شده و د غم خود مانده اند و حالی تاریخ همسایه داری ، وطنداری و پیشرفت انسانیت است.
مسافر

>>>   من باور ندارم بین برادران هزاره و تاجیک در اوضای فعلی کوچکترین اختلافی باشد این اختلاف اندازی ها از سوی فاشیستان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است