مردم قربانی منازعه میان خلافت و جمهوریت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۷/۵/۹ کد خبر: 153249 منبع: پرینت

اکنون نظر به فیصله ترامپ افغانستان دارای دو سیستم سیاسی، اجتماعی، قضایی، نظامی و فرهنگی می گردد.

از یک طرف خلافت طالبان برمبنای شریعت اسلامی و از جانب دیگر جمهوری اسلامی افغانستان بر مبنای فساد لجام گسیخته تحت رهبری یک حلقه تنگ تک قومی که مردم افغانستان برخلاف اراده شان در بین این دو سیستم گیر مانده اند زیرا رهایی بیشتر مناطق برای طالبان به معنای آوردن جنگ، ترور و وحشت در نزدیک شهرها و مناطق پرجمعیت است که خود باعث تلفات بیشتر می گردد.

از جانب دیگر سران تاجیک ها، هزاره ها و ازبک ها چنان آلوده در قدرت و ثروت شده اند که در مقابل چنین طرح پیچیده، مشکوک و غیرشفاف توان درک، تحلیل و عکس العمل را از دست داده اند و در حالت انفعالی به سر می برند وگرنه زمان آن فرا رسیده است که همه ی آنها آستین خود را برزده بالای یک نوع سیستم غیر متمرکز و فدرالی با آمریکایی ها و جانب بین‌ المللی وارد مذاکره شوند.

وقتیکه طالبان در درون افغانستان می توانند خلافت خود را داشته باشند پس چرا دیگر اقوام کشور نتوانند اداره های محلی خود را داشته باشند و این امر یگانه راه برای برقراری صلح و ثبات در کشور است زیرا در شرایط فعلی ارگ نشینان شکاف های قومی را به حد تعمیق نموده اند که مشکل است بدون یافتن یک راه عادلانه و قابل قبول برای تمام اقوام کشور در کنار یکدیگر زیست و زندگانی نمود.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
آمریکا
خلافت
نظرات بینندگان:

>>>   Hal Sid
طالب، داعش ، اختراعات امريكا - انگليس هستند.
حالا به نحوي، به فرزندان نامشروع خود، مشروعيت ، مي بخشند ، تا پلان هاي بعدي را توسط جنايتكاران وحشي ، تكميل كنند

>>>   شما مجاهدین میتوانید یک دولت جدید بنام دولت حقیقی اسلامی افغانستان را در سمت شمال تأسیس کنید و بلخ را پایتخت خود بسازید.
بعد از انقلاب ثور در افغانستان ، خلقی ها جریده یی بنام انقلاب ثور ارگان نشراتی حزب دموکراتیک خلق افغانستان را به نشر سپردند.
هنگامی که ببرک کارمل به افغانستان آمد و مرحله نوین و تکاملی انقلاب ثور آغاز شد.جریده انقلاب ثور نیز تغیر نام داد و بنام حقیقت انقلاب ثور مسمی شد.

>>>   به تو مانند تو افراد حسن عی خان همو طالب خیلی خوب است، در حکومت مرکزی و جایکه برای فساد و تعصبات جای نباشد دلتا تنگ میشود، اشرف غنی را رد میکنید فقط خاطریکه ضد فساد و فسادگراست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است