قاچاق چوب جنگل‌های کنر به خیبر پشتونخواه پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۸    ۱۳۹۷/۵/۸ کد خبر: 153238 منبع: پرینت

سال ها است که درختان جنگل های ولسوالی های کنر به پاکستان قاچاق می شود.
در همین ارتباط، انعام‌الله ساپی، رییس زراعت ولایت کنر به سلام‌ وطندار گفت: قطع جنگل‌ها در ولسوالی‌های اسمار، سوکی و چپه‌درۀ این ولایت هنوز ادامه دارد و وزارت زراعت در سال روان خورشیدی وعدۀ سپرده است که دوصد میلیون افغانی را به بخش زراعت این ولایت اختصاص بدهد و از این پول برای احیای جنگل‌های قطع شده استفاده شود.

گزارش هایی وجود دارد که از چند روز به اینسو قطع جنگل‌ها در ولسوالی ناری کنر آغاز شده و چوب آن به خیبر پشتونخواه پاکستان قاچاق می‌شود.
شماری از باشندگان کنر نیز می‌گویند که در قطع جنگل‌های کنر مقام‌های محلی این ولایت دست دارند.
بر اساس معلومات مسوولان ریاست زراعت کنر، در 20 سال گذشته نزدیک به 25 میلیون متر مکعب چوب از جنگل‌های این ولایت به پاکستان قاچاق شده است.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگل کنر
خیبر پشتونخواه
نظرات بینندگان:

>>>   جنگل های در بهبود محیط زیست

البته تمام کوه های افغانستان جنگل دار است به استثنای کوههای غربی که عاری از جنگل می باشند.
جنگل های افغانستان عموما به دو دسته تقسیم می شوند: میوه دار و غیر میوه دار در نواحی بدخشان و تخار کناره های دریا آمو, جنگل های انبوهی از انواع جنگل وجود دارد. مثلا در کوههای قره باتور در شرق و جنوب شرق درختان سوزنی برگ مانند درخت لمنز, نشتر, سرب, جلغوزه, ارچه و غیره درختان پهن برگ مانند زیتون دیده می شود. در کوه های پکتیا, کنر, ننگرهار، لغمان میلیون درخت زیتون خودروی وجودارد, کوه های نورستان در حدود 2000 هکتار پوشیده از درختان بلوط صنوبر, سرور آزاد, عرعر, چهارمغز رویده است.

کوه های سمنگان و دره نیک پیی, تاله و برفکه, غوری, دوشی و کیله گی, نهرین انواع درختان جنگلی بادام کوهی, پسته, ارچه وجود دارد. چاه آب, کشم, جرم, تالقان, دره اشکمش, عنبرکوه خان آباد به پیمان زیاد نسبت به پسته بادغیس و هرات درختان پسته وجود دارد. کوه های جاجی منگل جدران نیز دارای انواع درختان میوه سیب جلغوزه, بادم کوهی به شکل خودروی وجودارد.

جنگل ها که در کنر و نورستان رویده است عمرشان بیشتر از 400 الی 500 سال است. کوه های دره های پنچشیر و دره نجراب, تگاب, دارای جنگل های بلوط و سیاه جوب به شکل انبوع و بادم کوهی و ارغوان به شکل پراکنده وجود دارد کوه و دامنه کوههای نواحی ولایات افغانستان 450 هزاز هکتار پسته در گذشته و از برکت طبعیت زیبا و گوارای افغانستان به شکل خود روی وجود دارد. از جمله 90 هزار هکتار در کوه دامنه های بادغیس و هرات و 70 هزار هکتار در دامنه کوه های سمنگان نواحی, سرپل ماباقی در در دامنه کوههای نواحی بغلان, تخار ,بدخشان و به شکل پراکنده در نواحی جنوب شرق کشور نیز وجود دارد. جمع آوری حاصل میوه پسته در گذشته سالانه پول هنگفتی را به عایدات دولت می افزاید و هم یکی از اقلام عمده صادرات افغانستان در گذشته به حساب می رود.

با وصف کمک های جامعه جهانی به بازسازی و بهسازی افغانستان در قسمت احیا و بهبود پسته زارها اقدامات ناچیزی صورت گرفته ولی بنیادی و بسنده نیست. به دلیل اینکه قبلا اقتصاد و در آمد سالانه مردم محل به جمع آوری حاصلات میوه پسته وابسطه بود. جنگل های پسته خود روی بومی افغانستان یکی از گران بهاترین و زیباترین منابع طبیعی افغانستان است و هم پناهگاه مناسب برای زندگی جانوران و پرندگان می باشد.

محل هایی که جنگل پسته به شکل خود رو می روید داری هوای مطبوع و خوش گوار و معتدل است. نقش جنگل در تغییر آب هوا محل و منطقه تاثیر خوب دارد از شدت سرمای زمستان می کاهد و گرمای تابستان را تقلیل می دهد, هوای محل و منطقه خود را صاف و خوشگوار می سازد. جنگل محل و منطقه خود را سرسبز می سازد, هوای محیط منطقه خود را تصفیه می کند و از تخریب خاک منطقه خود توسط باد های تند و باران های رگبار جلوگیری می نماید. جنگل داری اهمیت سرشار محیط زیستی واقتصادی نیز می باشد که بر علاوه میوه های خورارکی آن از چوب آن نیز برای تعمیرات و سوخت گرم کردن خانه های بی ضرر به محیط زیست استفاده می نمایند.

شرایط محیطی چون آب و هوا, باد و فرسایش خاک به وسیله فرسایش بادی در تخریب جنگل اثرات خود را بجا می گذارد. وضعیت جنگل های اکثر نواحی افغانستان از عدم بی نظارتی مسوولین نواحی در خطری قطع بی رحمانه قرار دارد و اگر کدام اقدامی جدی در این مورد از طرف دولت و سازمان های حفاظت از محیط زست صورت نگیرد امکان دار در آینده نزدیک ساحات باقی مانده جنگل و سرسبزی از بین برود. همچنان در بخش چرای چاروا ها به شکل عنعنوی توسط اهالی محل و هم در فصل آمدن کوچی چاروا دار ضررهای غیر قابل جبران را بالای جنگل ها وارد نموده است

>>>   قطع جنگلها باعث فرسایش خاک وآلودگی دریا ها میگردد
قطع سريع جنگلها مي تواند بدلايل زير تأثيرات ژئوپلتيکي و فرامرزي ايجاد نمايد:
قطع جنگل باعث فرسايش سريع خاک و آلودگي دریا ها و منابع آبي ميگردد. ظرفيت جذب دي اکسيد کربن و توليد اکسيژن کاهش يافته و پديده گرم شدن زمين تشديدميگردد.
به گونه های زيستي ذر روی آسيب هاي جدي وارد مي شود.
گونه زيستي، يعني مجموع تنوع هاي گياهان ، جانورران ، ميکروارگانيزمهاو همه اکوسيستمها و فرآيندهاي اکولوژيکي مربوطه.
قطع جنگلات وضیعت محیط زیست خراب شده میرود سبب آلودهگی زیاد تر هوا و محیط زیست میشود . امروز نقش و اهمیت جنگل و حفاظــــت از منابع طبیعی به هر فرد آشـــــکار است با استفاده مناسب و موثر از آن میتوان زمینه های رشد اقتصادی را بخصوص در منابع چوب و کاغذ فراهم کرد و حفاظت و نگهداری از جنگل وظیفه همه شهروندان است .
اگر ما از همین حالا در صــــــــورت امـــــــــکان برای پخت پز و گرم کردن خانه ها از انرژی آفتاب برق آبی ، برق باد و یا گاز طبیعی به جای مواد سوخت استفاده کنیم از یکطرف از آلوده گی هوا و از طرف دیگر از تمام شدن منابع مواد سوخت در آینده نزدیک جلوگیری کرده ایم ، زیرا منابع مواد سوخت از چوب در کشور ما محدود است و اگر در مصرف آن زیاده روی کنیم به زودی تمام خواهد شد.
نقش جنگل در تغییر آب هوا محل ومنطقه تاثیر خوب دارد از شدت سرمای زمستان می کاهد وگرمای تابستان را تقلیل می دهد, هوای محل ومنطقه خود را صاف وخوشگورا می سازد. جنگل محل ومنطقه خودرا سرسبز می سازد, هوای محیط منطقه خود را تصفیه می کند واز تخریب خاک منطقه خود توسط باد های تند وباران های رگ بار جلوگیری می نماید. جنگل داری اهمیت سرشار محیط زیسطی واقتصادی نیز می باشد که بر علاوه میوه های خورارکی آن از چوب آن نیز برای تعمیرات وسوخت گرم کردن خانه های بی ضرر به محیط زیست استفاده می نمایند. شرایط محیطی چون آب وهوا , باد و فرسایش خاک بوسیله فرسایش بادی در تخریب جنگل اثرات خود را بجا می گزارد. وضعیت جنگلات اکثر نواحی افغانستان از عدم بی نظارتی مسوولین نواحی در خطری قطع بی رحمانه قرار دارد واگر کدام اقدامی جدی در این مورد از طرف دولت وسازمان های حفاظت از محیط زست صورت نگیرد امکان دار در آینده نزدیک ساحات باقی مانده جنگل وسرسبزی از بین برود. همچنان در بخش چرای چاروا ها به شگل عنعنوی توسط اهالی محل وهم در فصل آمدن کوچی چاروا دار ضرر های غیر قابل جبران را بالای جنگلات وارده نموده است.
داکتر یارمحمد حیدرزاده

>>>   ...... ها از هیچ خیانتی دریغ نمیکنند.

>>>   تمام قوماندانان جهادی مستقر در شرق افغانستان و بخصوص در مسیر شاهراه جلال آباد کنر از جمله تجاران غیر قانونی و مافیای چوب اند که سالهای سال با قاچاق این سرمایه ملی مبالغ بسیار هنگفتی را بدست اورده اند و بلاخره آنرا در کشور های غربی و عربی برای عیاشی خود بمصرف رسانیده اند حتی برای هم گروه های خویش بهترین منبع تمویل از همین قاچاق ناجایز و غیر قانونی بشمار میروند. حال یکتعداد از این عالی جنابان داد از عدالت و قانون میزنند در حالیکه خود شان و هم ردیفان شان تا روز قیامت ازین قضیه برائت حاصل کرده نمیتوانند. هر کس به ضم خویش در مناطق تحت تصرف خود بشکل مافیایی تمام سرمایه کشور را به تاراج برده است. وای بحال ما وای بحال این ملت بیچاره که صاحب یک لقمه نان نشد و دم آرام نزد. الله ج ازین بلا ها مردم و کشور ما را نجات دهد. آمین!

>>>   خبر شدم که ستار میرزک وال والی کنر شده است میرزک وال یازنه ګلاب منګل وقبل ازین درولایت هلمند بوساطت ګلاب منګل درپوست معاونت ولایت تعین شده وچند بعد چندهنر مند جهت اجرای کنسرت بولایت هلمند سفر وخانم فرزانه ناز هم درین ګروه شامل بود .ستار میزک وال باکمال بی حیایی وبدون درنظرداشت حیثیت ولایت وګلاب منګل شبانه برفرزانه ناز حمله ورشدندومیخواستند عطش جنسی خودرا سیراب کن وبه این هم آبروګلاب منګل را وهم حیثیت مقام ولایت وحکومت را درکل خدشه دار ساخت آما با تاسف وافسوس اطلاع حاصل نمودم که موصوف بوساطت شرفباخته همان ګلاب منګل بحیث والی ولایت کنر تعین شده است .به راستی که حکومت به قحط رجال دچار است ویا قصدآ سرنوشت ماانسانهارا به دست بداخلاق ترین انسانها می سپارند افسوس برحال ما


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است