ستم پشتونیزم بر تاجیکان گردیز
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۳    ۱۳۹۷/۵/۸ کد خبر: 153197 منبع: پرینت

شهر گردیز مرکز ولایت مرزی پکتیا که نزدیک به دو ساعت از مرکز کابل دور است، یکی از قدیمی ترین شهر های تاجیکان است. مسجد بازار کهنه گردیز نزدیک به هزار سال قدامت دارد, نام گردیز و نام های روستاها به زبان فارسی است که این خود نشان میدهد, فارسی زبانان باشندگان اصلی گردیز اند.
هسته مرکزی اکثر شهر های افغانستان را تاجیکان تشکیل میدهند و گردیز ازین واقعیت تاریخی و اجتماعی دور نیست.
تاجیکان این شهر با آنکه احصایه علمی وجود ندارد بیشتر از آمار های دروغی و ساختگی حکومت تک قومی ست. اینها چنانچه مشخصه اجداد شان است بیشتر اهل آموزش,کشاورزی و کسبه اند.

پس از حاکمیت کرزی, تاجیکان گردیز تحت انواع مختلف فشار هایی به سر می برند که درین نوشته کوتاه به آنها پرداخته میشود. وقتی با تاجیکان گردیز صحبت شود آنها می‌گویند حتی در زمان حاکمیت حکمتیار در گردیز وضعیت شان نسبت به امروز بهتر بود. اینها در زمان حکومت مجاهدین بیشتر در حزب اسلامی به رهبری حکمتیار تنظیم بودند. اما درد امروزی تاجیکان گردیز چنان تکان دهنده است که حتی سالهای جنگ داخلی را از روزگاران بهتر خود میدانند.

1_ تاجیکان گردیز برای نخستین بار در تاریخ افغانستان در شعبات دولتی اجازه ندارند، به زبان مادری خود یعنی فارسی دری گپ نمایند. وقتی مامورین فارسی زبان و یا مراجعین فارسی زبان در ادارات دولتی به زبان فارسی گپ بزنند، مورد تبعیض قرار میگیرند یا از جانب آمرین بالایی که همه پشتو زبان اند, مورد فشار قرار میگیرند و یا هرگز کار شان اجرا نمی شود.

2_ برای نخستین بار در تاریخ افغانستان تاجیکان گردیز اجازه نوشتن درخواستی به زبان فارسی را ندارند.

3_ در زمان های مختلف تاریخی, تاجیکان پکتیا در مکاتب به زبان فارسی درس میخواندند اما در دوران حاکمیت آقای کرزی به جبر تمام درس ها به پشتو تبدیل شد و آنها مجبور اند که هم به پشتو درس بخوانند و هم به پشتو درس بدهند.

4_ در هیچ یک از ادارات دولتی گردیز کدام تاجیک بالاتر از سرکاتب, مامور پایین رتبه و چایدار باشی کار دیگری در اختیار ندارند. با آنکه این مردم به تناسب نفوس خود زیادترین دانش آموخته ها را دارند و در اکثر موارد فارسی زبانهایی که حتی سند لیسانس یا ماستری دارند تحت آمریت پشتو زبانهایی که حتی صنف دوازدهم را هم نخوانده اند کار می نمایند.

5_ تاجیکان گردیز از شهید حکیم تنی وال, استاندار اسبق پکتیا که توسط طالبان به شهادت رسید خاطرات بسیار خوشی دارند. آقای تنی وال میخواست در توزیع زمین اینها را مدنظر بگیرد و قرار بود برایشان چهارصد نمره زمین توزیع نماید. مراحل اداری توزیع زمین تا حد سکیچ ساحه پیش رفته بود که او شهید شد و زمین وعده شده در عوض به طرفداران استاندار جدید توزیع شد و تا اکنون حتی یک نمره زمین دولتی برای فارسی زبانان توزیع نگردیده است.

6_ فاشیست های افغان در این استان تعصب را علیه فارسی زبانها تا آن حد دامن زده اند که بعضی از تاجیکان که در کنار پشتون ها زمین دارند از ترس زمین های خود را کشت کرده نمیتوانند. زنان کشاورز تاجیک حتا بارها شکایت کردند و به لهجه ی خودشان فریاد زدند که: "زنان اوغان ها" مال و گله خود را در زمین های ما رها میکنند و ما از ترس کاری کرده نمیتوانیم. اگر به ولایت مراجعه کنیم و یا اگر در کابل مراجعه کنیم کسی صدای مان را نمی‌شنود. جانب دیگر هم طالبان اند که سیاست آنها در ارتباط به اقوام غیر پشتون افغانستان روشن است.

7_ تاجیکان گردیز تحت فشار بسیار زیاد قرار دارند تا مجبور شوند زمین ها و خانه های خود را بفروشند, گردیز را ترک کنند که افغان ملتی ها بتوانند هویت گردیز را به عنوان شهر تاجیکان افغانستان تغیر دهند.

پکتیا استانی است که در آن اقوام احمدزی, منگل, جدران و جاجی باالنوبه اقوام بزرگ اند. این در حالیست که قبیله های منگل, جدران و جاجی از ناقلین و تازه واردان در این سرزمین اند. تاجیکان هیچ نوع تعصبی در برابر این اقوام شریف ندارند. آنها همیشه در کنار این اقوام صلح آمیز زندگی کرده اند, فشار های حاکمیت های تک قومی را تحمل کرده اند, اما هنوز زنده اند و فرهنگ خود را حفظ کرده اند. تاجیکان گردیز به مفهوم واقعی کلمه شهری اند و قبیله یی نمی اندیشند.

روبرداشت:
فدا محمد تورانیان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتونیزم
تاجیکان گردیز
نظرات بینندگان:

>>>   فدا محمد جان این نوشته ها تان حقیقت ندارد

>>>   سلام بنویسند محترم اگر تاجکها اکثریت هستند در شهر گردیز باید اتحاد خود را کنند و از راه های مدنی آواز خویش را بلند ننایند در صورت کار را نبودن سلاح بر دارید در عوض مردن هر روز مبارزه نماید مطمئن هستم که نتیحه دلخواه خوهید گرفت.

>>>   اقا فدامحمد
متاسفانه دیګ موضوع را نیفتی که به تعصب قومی دامن میزنی
من در ده کیلو متری شهر ګردیز تولد شدیم در انجا درس خواندیم
در زمان ظاهر خان پادشاه سابق وقتی که به شهر میرفتیم به دوکانداران فارسی صحبت میکردیم این نمونه احترام بوده نه زور
در ګردیز به تعداد دوصدوپنجاه خانه بردران دریزبان که مردم انها را دیګان میګفتند زنده ګی میکند
اګر دو صد فامیل پښتو زبان در پنجشیر زنده ګی کنند انها را چنین حقوق که شما یاداوری کرده اید داده میشود

>>>   تورانیان!
فارسیان که قوم جداګانه از تاجیک است قرون متمادی قبل از اسلام بر تاجیکان و همه افغانان حکومت کرده و مردم پشتون را به جبر از زمینهای خود راندند و به کوه ها متواری بودند و نمیخواستند زیر یوغ فارسیان باشد و زبان شان هم فارسی شده بود اما قوم زنده نمی میرد و

>>>   اگر فارسی و تاجیک از هم جدا باشد پس در قوم پشتون و پختون و افغان هم از هم جدا باشد این بخشی از برنامه اوغانیزه کردن فاشیست ها است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است